През есента историкът от университета в Кеймбридж Брендън Симс публикува своята биография на Адолф Хитлер. Дългата над 1 000 страници книга за диктатора представя една нова теза. В интервю за списание „Шпигел" Симс я описва така: "Движещата сила за поривите на Хитлер във вътрешно- и външнополитически план е чувството му на любов и омраза към Великобритания и САЩ. Не страхът от болшевизма и Съветския съюз го подтикват към войната и унищоженията, а борбата за доказване пред двете велики сили."
Между завистта и възхищението
Периодът 1914-1918 оформя възгледите на Хитлер: „Възхищението и уважението произтичат от неговия опит в Първата световна война. Хитлер продължаваше да говори за издръжливостта на британците, която е виждал на фронта". Антисемитизмът не е провокиран от първична омраза към евреите, а е следствие на конкуренцията със „световния капитализъм", проповядван от САЩ, където евреи са на водещи позиции.
Трябва ли на мотивите на Хитлер да се погледне през нова призма? Няколко биографии на Хитлер, публикувани в последните години, представят различни гледни точки. Двутомната биография на британеца Йън Кършоу получи универсално признание. В центъра на творбата си авторът поставя отношенията между Хитлер и германския народ. Хитлер управлява по този начин, защото германският народ е налял основите за националсоциалистическата идеология, твърди Кършоу.
Море от биографии
През 1973 година германският публицист Йоахим Фест публикува своята книга за Хитлер, която след издаването си се превръща в бестселър. По-късно в книгата са открити сериозни неточности. Една от причините е, че тя е базирана на изказванията на Алберт Шпер, бившия министър на въоръженията по времето на Хитлер. Темата за Холокоста е съвсем слабо засегната от Фест.
През годините се обособяват две тълкувания за Хитлер и неговата политика сред историците. Според т.н. „интернационалисти", Хитлер е решителна и силна водеща фигура, чието мислене и идеология до голяма степен диктуват това, което се случва между 1933-1945 година. „Структуралистите" пък основно насочват вниманието си към конкуриращите се групи в националистическата система, а не върху политическата тежест на самия Хитлер.
Бил ли е Хитлер вменяем?
Липсва единодушие за причините, позволили на Хитлер и нацистите да управляват. Бил ли е Хитлер вменяем и способен да взима решения? Менталното му състояние е предмет на много публикации.
Реакциите за книгата на Брендън Симс „Хитлер. Глобална биография" са смесени. „Гардиън" разкритикува водещата теза, че фиксирането му върху Великобритания и САЩ е ръководела Хитлер. В онлайн платформата „Хистъри Нюз Нетуърк" един историк посочи, че основната грешка идва от предположението, че Хитлер е бил „духовно стабилен" и е представен като „рационален" човек: „Симс го възприема като личност, движена от идеология с ясно дефинирана интелектуална структура, а не като дълбоко несигурен, нарцистичен социопат". Консервативното издание „Нешънъл Ревю" е по-благосклонно в оценката си. Според него, макар че книгата има пропуски и се концентрира прекалено върху американската връзка, тя заслужава да се прочете, дори и само като повод за дебат. Както и самият Симс казва - това не е „целият Хитлер".
Нов прочит на историята?
Симс признава в началото на книгата, че в много аспекти тя не може да се сравнява с предишните издания, както и че тя „очевидно няма да е първият или последен значим труд по темата". Според автора, Хитлер е имал негативно отношение и към собствения си народ. „Той няма високо мнение за германския народ и болезнено осъзнава неговата бедност и невежество", пише историкът. От гледна точка на жизнения стандарт, Хитлер признава поражението си пред САЩ и Великобритания още две години преди началото на войната.
Антисемитизмът на Хитлер произтича от неприязънта му към капиталистическа Америка. Отношенията на Хитлер с англо-американското пространство е изпълнено с противоречия. „Основен обект на неговия интерес са Съединените щати, които той започва да разглежда като държава за пример, дори повече от британската империя". Мнението му се основава на хипотезата за географските преимущества на американците. И на това, че американската нация е създадена благодарение на германски емигранти. Американците са завладели „жизненото пространство" на Запад. Затова според Симс Хитлер е искал да осигури ново „жизнено пространство" на Изток за германците.
Германия като противовес на САЩ
Дълго време Хитлер го е занимавала мисълта как да направи Германия велика сила в Европа. Икал е "само" това - нищо повече. Желаел е Германия да бъде противовес на САЩ. „Целта на Хитлер не е била световно господство, а национално оцеляване". Симс заключва, че „стратегията на Хитлер в крайна сметка до края е да използва страха от болшевиките, за да си осигури политическо влияние в Германия, Европа - и преди всичко в Англия и Америка". Това е една дръзка теза, с която трябва да се занимаят историците. Не само в Германия.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Този коментар е премахнат от модератор.
2 Монгола
16:04 15.03.2020
3 Този коментар е премахнат от модератор.
4 ФФФФОСТАТА
До коментар #1 от "отзад без любов":
Взимай го бе пред джамията!Коментиран от #7
16:04 15.03.2020
5 самурай
До коментар #1 от "отзад без любов":
А кога ще шибаш руският трол боикоборисов пред америханското посолство?За един хамерикански цецо приятел питам.Коментиран от #11, #48
16:05 15.03.2020
6 Този коментар е премахнат от модератор.
7 Този коментар е премахнат от модератор.
8 Комуниста
Коментиран от #74
16:06 15.03.2020
9 БОКО ТИКВАТА
16:06 15.03.2020
10 ФФФФОСТАТА
До коментар #7 от "🖕 🖕 🖕 🖕 🖕 🖕":
А ти на баща си и дъщетя си ги раздели по равно!16:07 15.03.2020
11 Този коментар е премахнат от модератор.
12 самурай
16:09 15.03.2020
13 Хензел
16:10 15.03.2020
14 ЯСНОВИДЕЦ
16:10 15.03.2020
15 самурай
До коментар #11 от "АМА КЪВ":
не от педергерП съм,авие педергерП и в трите дупки ли го поемате?Коментиран от #18
16:11 15.03.2020
16 Колко ли са те шиботили
До коментар #1 от "отзад без любов":
тебе, че си развил такава шизофрения?16:14 15.03.2020
17 Обективен
16:15 15.03.2020
18 ХА ХА ХА
До коментар #15 от "самурай":
Нещо несвързано пишеш май? Да не блокира бе, бот? Или загуби връзка с кораба майка? ХА ХА ХА16:16 15.03.2020
19 курейски дик татор
16:22 15.03.2020
20 kurtev
16:22 15.03.2020
21 къде си
почнал е да излиза от релсите на световният банков картел и еврейската паплач и кралските семейства и затова са се обединили всички срещу него и затова го изкарват чудовище до ден днешен , може само да служи за пример на упоените овце и всички програмирани паляци
Късно ще го разберете
Коментиран от #25
16:22 15.03.2020
22 долу ефрейтора
Коментиран от #29
16:26 15.03.2020
23 боцмана
Коментиран от #26
16:26 15.03.2020
24 Аз шибам
До коментар #1 от "отзад без любов":
Травестити,заповядали седни на моя негърски пенис16:26 15.03.2020
25 Пич
До коментар #21 от "къде си":
Ясно.Той не е болен мозък,че е избил 5 млн. души. А болни мозъци са тези,които го пребиха. Хмм, интересна логика на социопат.Дали знаеш,че пропагандата на нацистка идеология или оправдаването на нацистките престъпления на Хитлер и нацистка Германия е престъпно по Наказателния Кодекс, или си викаш кой съм аз да се занимават с мене.
16:27 15.03.2020
26 Пич
До коментар #23 от "боцмана":
Ти не знам дали знаеш,че Хитлер е бил против славяните. Какво е щяла да намаже България,да й избие и останалите евреи и цигани. Що за ненормалник си ти.Коментиран от #51, #55
16:29 15.03.2020
27 Трудовакъ
Коментиран от #30
16:29 15.03.2020
28 само неуките не знаят
16:32 15.03.2020
29 Пич
До коментар #22 от "долу ефрейтора":
Интересно ти с какво си повече от циганина като сте от един и същи вид - Хом Сапиенс. Да не би да си по-умен, очевидно не, или пък имаш 3 ръце и 5 крака?16:33 15.03.2020
30 Пич
До коментар #27 от "Трудовакъ":
Просто е - Германия винаги е губела при война на два фронта. Нищо рационално няма в мисленето на Хитлер , за да реши,че може да завладее цял свят, когато и в детската градина знаят СССР какви човешки ресурси имат, а и военни, и какво значи САЩ като военен враг,а и Великобритания. Абсурдно е това да е рационален човек да обреч1е държавата си на глад и война заради ненаучни фиксации и омраза към евреи и цигани.16:36 15.03.2020
31 Трудовакъ
Коментиран от #32, #47, #49
16:53 15.03.2020
32 Този коментар е премахнат от модератор.
33 Този коментар е премахнат от модератор.
34 Канасюбиги Кубрат
Коментиран от #53, #60
17:06 15.03.2020
35 Гост
До коментар #3 от "Путя ша го":
Тебе и прав те шибат и пак не си по различен от джендьо! Ама, се ла ви!17:09 15.03.2020
36 Този коментар е премахнат от модератор.
37 Канасюбиги Кубрат
Коментиран от #41, #71
17:13 15.03.2020
38 Този коментар е премахнат от модератор.
39 Търсач
Коментиран от #72
17:19 15.03.2020
40 още един
17:19 15.03.2020
41 ....
До коментар #37 от "Канасюбиги Кубрат":
Българите не сме азиатци,а европейци!Коментиран от #46
17:22 15.03.2020
42 Не съм съгласен
17:25 15.03.2020
43 Този коментар е премахнат от модератор.
44 НАЙ БЕДНИЯ европеец
17:27 15.03.2020
45 ала бала
17:28 15.03.2020
46 Канасюбиги Кубрат
До коментар #41 от "....":
Европейци?Много интересно...Нека погледнем малко суратите си.Нима суратите ни не са като на съвремените турски,арменски,сирийски и ирански граждани?Европейците са славяни,германи,келти и средиземноморци.Колко българи приличат ли славяни или германи?Николко!Нито българите сме руси,нито сме високи,нито синеоки хора.Физиономиите ни са азиатски,манталитета азиатски,любимите ни актьори се казват Джан и Фатиме,любимата ни манджа е шкембе чорба и любимото ни занимание е гледането на футболни мачове и чопленето на семки.Предполагам,че германците и сърбите/славяните го правят същото,нали?До преди налагането на панславянската догма във България,всички българи са имали имена като Ернак,Аспарух,Асен,Рачо,Кубер.Много ЙОРОПЕЙСКО бе...17:30 15.03.2020
47 ала бала
До коментар #31 от "Трудовакъ":
не е така. Хитлер ако е рационален няма да се изправи срещу всички демократични държави и ссср с техните огромни ресурси- човешки и военни. де факто Хитлер е психопат , съветвам те да прочетеш психооценката на Лагнер,а и други такива, които твърдят,че хитлер е имаял сериозни психични проблеми, нарцисизъм и параноя. Всичко това и най-вече действията му изключват рациналност. Резултатът говори за същото.17:31 15.03.2020
48 Ронин
До коментар #5 от "самурай":
Остави го,нека чака пред сАвеЦкото посолство,през това време,някой обслужва жена му,или.......
17:36 15.03.2020
49 Уточнение
До коментар #31 от "Трудовакъ":
Омразата към евреи и цигани никога не се решава с убийствата им. А кой е казал,че всички трябва да работят физически труд. Та едни от най-големите учени и мислетели са евреи, техни книги са горени от нацистите и забранявани в Германия. Тях ли ще ги сложиш да работят физически труд. И защо,като те имат други заложби и помагат чрез наука,което е много по-трудно и важно. Относно масата цигани при социализма те не бяха избивани, нито сега някъде са избивани , и работеха, и сега работят,а които не работят мизерстват, те имат това право- да избираъ как да живеят,защото животът е техен,важно е да не вредят на другите, тогава попадат в затвора. Това е цивилизаованото отношение,а не дивашкото и варварското като при Хитлер.17:37 15.03.2020
50 Този коментар е премахнат от модератор.
51 боцмана
До коментар #26 от "Пич":
По принцип не отговарям , но ако не знаеш прочети малко и ще разбереш , че България е била съюзник на Германия през втората световна война.Коментиран от #52
18:49 15.03.2020
52 Пич
До коментар #51 от "боцмана":
Е, и? За да не бъде окупирана, така е. И с имагинерни ползи териториални. Нима това оправдава масовият убиец Хитлер и режима му?18:57 15.03.2020
53 Пич
До коментар #34 от "Канасюбиги Кубрат":
Ничие благоденствие не оправдава убийствата на невинни хора- жени,мъже,старци и деца! Абсурдно.18:59 15.03.2020
54 Мама Клара
19:10 15.03.2020
55 NSDAP
До коментар #26 от "Пич":
Да, ама българите сме тюрки,а не славяни!Коментиран от #59
19:14 15.03.2020
56 Този коментар е премахнат от модератор.
57 Този коментар е премахнат от модератор.
58 Пич
До коментар #57 от "Вито":
Темата не е Валери Симеонов,затова не пиша за него. Той е с умствени дефицити по мое мнение.19:44 15.03.2020
59 Пич
До коментар #55 от "NSDAP":
И двата варианта не са фаворити на национал-социалистите.19:45 15.03.2020
60 Този коментар е премахнат от модератор.
61 Стефан
Х. Кисинджър, Diplomatie, стр. 303
21:32 15.03.2020
62 Този коментар е премахнат от модератор.
63 ХА ХА ХА
01:47 16.03.2020
64 Мдаа
статията на Теодор Драйзер "Помогнаха ли английският и американският капитал на Хитлер да унищожи демокрацията". Сатън, Препарата, хиляди книги от британски и американски изследователи, немски, италиански, френски потвърдиха на базата на архиви, британското и САЩ финансиране на Хитлер.
Просто чудовището, което създадоха и фансираха САЩ и Британия, в един миг не пожела да е марионетка и да им връща заемите.
До края на войната САЩ си сътрудничи финансово с Хитлер.
Истинските виновници САЩ и Британия за ВСВ не са на подсъдимата скамейка.
07:39 16.03.2020
65 Смешковци
Аман от англосаксонска пропаганда.
07:46 16.03.2020
66 безпартиен
Коментиран от #67, #68
07:50 16.03.2020
67 Мдаа
До коментар #66 от "безпартиен":
Моргентау и Рузвелт са знаели, както и видни конгресмени в САЩ и Британия депутати.Искали са разследване за сътрудничество с Хитлер след войната, но определени кръгове, които са сегашният един %, владеещ световното богатство не позволяват.
07:57 16.03.2020
68 Мдаа
До коментар #66 от "безпартиен":
Затова още се водят дебати в САЩ от естествена смърт ли си отиде Рузвелт, нищо че е бил болен.Навлизаме в теория на конспирацията, златния резерв на чехите отива в отива в Лондон и никога не се връща в Чехия, не стига и до Германия.
Според американски автори.
08:01 16.03.2020
69 Шаран БГ
09:20 16.03.2020
70 Генерал
Германия бе финансирана, излъгана и пожертвана за интересите на други.
Погледнете след ВСВ, коя държава се облагодетелства най-много - става световен лидер, дава заеми на половината свят, и прави валутата си световна.
10:10 16.03.2020
71 Генерал
До коментар #37 от "Канасюбиги Кубрат":
Колко още пъти трябва да ви се каже, за да спрете да пишете глупости, че етническа група "тюрки" не съществува. Няма как да има кръвната връзка на българите с кюрдите,арменците,турците,иранците и таджикистанците, защото"тюрки" не е етнос, а езикова категория - народи, които говорят на сходни езици, но са съвсем различни по произход и кръв. И Старобългарският език не е част от тази езикова група.10:12 16.03.2020
72 Е па прав си
До коментар #39 от "Търсач":
Третия райх е у краварско,методите само са по изтънчени,но наглоста и алчноста са хиляди пъти по голями.Но нищо шъ си намерят майстора и те.
Па нека продължават да дразнят мечката.
16:56 16.03.2020
73 ДОКО
08:39 18.03.2020
74 капиталиста
До коментар #8 от "Комуниста":
и ако не беше северна америка да снабдява руснаците с техника взривове тнт щеха го отнесат кат куцо пиле домат23:31 30.04.2020
75 ЯСНОВИДЕЦ
22:51 29.05.2020