23 Октомври, 2020 14:20 6 990 29

Богдан Милчев пред ФАКТИ: Инцидентът на Аспаруховия мост ни показва, че ни предстои сериозен катаклизъм

  • аспаруховия мост-
  • пътната безопасност-
  • богдан милчев-
  • катастрофа-
  • институт за пътна безопасност

"Предстои ни второ Своге от бездействието на институциите", каза Милчев

Богдан Милчев пред ФАКТИ: Инцидентът на Аспаруховия мост ни показва, че ни предстои сериозен катаклизъм - 1
Снимка: БГНЕС/Архив
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Вчера около 14:15 часа самосвал премина през мантинелата на Аспаруховия мост във Варна и падна през нея. Водачът на тежкотоварния автомобил - 45-годишен мъж загина на място. Докато се изясняват причините за катастрофата, от ФАКТИ се свързахме с инженер Богдан Милчев от Института за пътна безопасност, за да говорим за цялостната пътна безопасност на мантинелите у нас. Разговора ни четете в следващите редове:

- Инж. Милчев, предполага ли се, че мантинелата на Аспаруховия мост, която се скъса при катастрофата с тежкотоварен автомобил вчера трябва да може да задържи превозно средство?

- Този инцидент на Аспаруховия мост е пореден инцидент, в който мантинелата не предпазва автомобила. В случая тежкотоварния автомобил. Това ни показва, че ние наистина се нуждаем от цялостната преоценка на риска и изцяло нова политика в сферата на пътната безопасност. Този инцидент на Аспаруховия мост е поредният инцидент, който ни показва, че ни предстои сериозен катаклизъм в транспортната си система. Представете си, ако този товарен автомобил беше автобус с 50 човека. В момента такъв щеше да е разговорът.

Институтът за пътна безопасност и лично аз многократно сме поставяли въпроса за обезопасителните системи и маркировката пред българското правителство, но фактът че продължава да нехае и да върви след събитията е изключително притеснителен. Наистина на нас ни предстои второ Своге от бездействието на институциите.

Искам и друго да кажа специално за тази мантинела. Това е обикновена мантинела, която се слага не на мостове, а се слага в пустиня или на равен път, където няма пропаст. Това е съвсем обикновена двувълнеста мантинела, която няма как да спре тежкотоварен автомобил или автобус. В същото време там пропастта е десетки метри.

За мен е необяснимо защо Държавната агенция „Безопасност на движението по пътищата“ все още не е предприела действия за оценка на риска и наистина за коригиране на цялата ни транспортна система и безопасността. Ние ходим след събитията.

- Чак когато нещо се случи, ние започваме да работим – това ли имате предвид?

- Да, чак когато нещо се случи, институциите започват да действат. За еднa нощ променят мантинелата, но факт е, че цялата ни транспортна система е с мантинели, които не отговарят на нормативните изисквания, мантинели, които са остарели. Тази мантинела е проектирана да спре "Жигула", тя не е проектирана да спре тежкотоварен превоз. Проблемът е в цялостната ни транспортна система, защото навсякъде имаме такива мантинели. Те са поставени още през 80-те години на миналия век. Какво чакаме? Чакаме ново Своге? В Своге беше такъв случай – мантинелата не издържа. Тук също мантинелата не издържа, на автомагистрала „Тракия“ също мантинелата не издържа.

Ние имаме натрупване за много кратък период от време на много тежки инциденти, в които мантинелата не издържа. Да, разбира се, шофьорът е заспал, шофьорът бил преуморен, може и медицински проблем да има, може технически проблем да има, но защо слагат тези мантинели? Този тип мантинели са като солети, те се трошат. Те служат само като психическа бариера. Те не са физическа бариера, която може да предотврати тежък инцидент.

- За какво говорят проблемите с тези стари мантинели – за системна немарливост или нещо друго?

- Това говори, че в държавата няма достатъчно средства, че да можем да следваме тенденциите за сигурност по пътищата. Институтът за пътна безопасност с нашите неуморни действия заедно с българското правителство създадохме Държавната агенция „Безопасност на движението по пътищата“. Тя трябваше през тази година и половина да направи оценка на риска и там, където е необходимо, да бъдат ремонтирани мантинелите, там, където е необходимо, да бъде сменена маркировката, там, където е необходимо, да бъде променена организацията на движението, за да може наистина да започнем отнякъде да развързваме този възел, в който се намираме.

Тази агенция обаче за година и половина освен скъпоплатени пиар акции нищо друго не свърши по темета пътна безопасност. Затова отговорността на това, което се случва и на това, което предстои да се случи е на българското правителство, защото то създаде тази държавна агенция и то е отговорно тази агенция да заработи. Цялата отговорност за това, което ни се случва в момента и за това, което ще се случи за напред е отговорност на българското правителство – не на шофьорът, който е заспал, не на нас, защото ние винаги ще допускаме човешки грешки, но искаме, когато сбъркаме, да не изхвърчаме от моста. Толкова е просто.

Отговорността е на българското правителство - не за тази мантинела на Аспаруховия мост специално, а за всичко, което ще се случи. За конкретната мантинела отговорността е на Държавната агенция „Безопасност на движението по пътищата“, защото не е направила оценка на риска.

От Института за пътна безопасност в момента, а и с международни експерти извършваме такава оценка на риска на транспортната ни система и констатираме, че в държава липсва информация, с която да бъде направена обективна оценка. Просто не се събира информацията в пълен обем, а това нещо трябваше да бъде констатирано от Държавната агенция „Безопасност на движението по пътищата“ и тя да предприеме коригиращи действия.

- Всъщност тази агенция не трябваше ли да изгради единна информационна система?

- Трябваше, да. Как тя ще контролира транспортната система, ако тя няма информация за нея? Тази агенция е една прекрасна идея, зад която аз лично стоя, но на практика изпълнението е лошо – това е и основната причина аз да съм толкова остър към тази агенция.

Учудващо е мълчанието на другите неправителствени организации, които преди създаването на държавната агенция бяха изключително активни как не трябва да се създаде, а сега, когато се създаде и не работи услужливо мълчат абсолютно всички. Защо? И отговорът е много прост - държавата си пазарува неправителствени организации и неправителствени експерти. И Столичната община, и министерствата възлагат проекти на неправителствени организации, за да могат те да бъдат мълчаливи. Когато апелирахме да се създаде агенцията, десетки организации бяха против, сега мълчат, а е видимо, че тази агенция не си върши работата и тя се превърна в дванайстия бюрократичен инструмент на държавата.


Поставете оценка:
Оценка 4.7 от 21 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 БАЙ Х@Й

    22 26 Отговор
    Байгън от спецове ! Имате ли представа какво укрепление трябва за да удържи 30 тона летящи със 60км/ч !

    Коментиран от #6, #9, #27

  • 2 БАЙ Х@Й

    22 5 Отговор
    А дали малкото асфалт между дупките не е довел до спукване на гума , хебел или друг проблем за управлението! Едва ли ще се разбере.
  • 3 коко

    27 4 Отговор
    този натегач, докато беше шеф на КАТ-София, какво направи за пътната безопасност, че сега е тръгнал акъл да дава? А какво е работил въпросният в Турция?
  • 4 Токо

    25 2 Отговор
    Голяма част от шоферите на тези тежки камьони всъщнпст са с ктегория ''Б''
    Останалите категории са закупени като от павильон . За това вече всяка седмица се убива по един камьонджия. Да не говорим , че претоварването е стандарт за този транспорт с превоза на инертни маси . Но никой не вижда и не чува ! Познайте защо ? И на кои хора са тези фирми ?

    Коментиран от #7

  • 5 БАЙ Х@Й

    25 3 Отговор
    Факт , който не се коментира, е липсата на актове с причина "лоша пътна настилка, изтрита маркировка, неотводнен участък " !
  • 6 Дедо клец

    12 2 Отговор

    До коментар #1 от "БАЙ Х@Й":

    Нещо леееко бъркаш тонажа! 15тона средно празен+около 35-40тона товар....

    Коментиран от #10, #14

  • 7 Тако

    16 0 Отговор

    До коментар #4 от "Токо":

    Пише се "камИОн" + пет лева за онлайн обучението
  • 8 Bikoborets

    26 1 Отговор
    Има движение ще има и катастрофи.Имам 20 години стаж като шофьор на товарен камион в Европа, от скоро пътувам из България,това не са пътища а не какво ями и на туй отгоре се плащат.Защо журналистите не пишат или да направят разследване,че в Европа се плащат само магистрали а в БГ и на селските пътища каде нема асфалт има табели винетка.
  • 9 Кристиан

    18 4 Отговор

    До коментар #1 от "БАЙ Х@Й":

    Не ги оправдавайте! Мантинелата не трябва да го спира, а да го отклони, да го върне в пътя, хората не се блъскат в мантинелите под 90 градуса.... Това е единствената функция на мантинелата и тя трябва да може да я изпълнява за всички МПС-та ползващи пътя, а не само за колите. Ако не може да я изпълни за какво е тогава? Да слагат боя по асфалта само тогава......

    Коментиран от #13, #21

  • 10 БАЙ Х@Й

    12 2 Отговор

    До коментар #6 от "Дедо клец":

    Ами и тонажа и скоростта са ориентировъчни, предвид и участъка, дано вдянат ония които не са се качвали на повече от джип! А иначе по магистралата и над 90км/ч, с пуснато буге или добавени отстрани "канати" ( 20 + 50) също не е прецедент! Да припомня и претоварвания на моста на Бяла който хвърли рейса! Но в много случаи "корабособственика" ти казва карай или си търси работа !
  • 11 Мостът

    12 2 Отговор
    Не може да издържи тежко укрепление,строен е при друго ниво на използваемост,но са нужни укрепления ,ремонти и изследвания за удължаване живота му,ако ли не,нов,но с мащабни проекти и висок непрекъснат контрол при ремонта или строежа му,но къде ти...Само чакайте предизборни обещания и им вярвайте.Жалко за един живот,който сега съвсем поевтинява с пандемията и медиите.
  • 12 Ограничение тонажа

    8 1 Отговор
    Може би е нужно?
  • 13 БАЙ Х@Й

    7 2 Отговор

    До коментар #9 от "Кристиан":

    Имаш ли идея колко е дълъг моста? Колко тона товар ще му се стовари с яките укрепления? Да тестваха го със стотина камиона, но той е конструкция която е изчислена по определени параметри! Дано разбираш. Между другото отдавна има идея за втори (нов) мост в района предвид нарастналия трафик и тонажа на МПС !

    Коментиран от #15

  • 14 ЛУД КАМИОНДЖИЯ

    10 1 Отговор

    До коментар #6 от "Дедо клец":

    Общото тегло е едно, друго е тегло на автомобила и трето е тегло на товара. Май някой е карал само каруца теглена от магаре. 40 тона е общата маса. Сбора от Теглото на камиона и товара са до 40 тона.

    Коментиран от #17

  • 15 Спиро

    4 2 Отговор

    До коментар #13 от "БАЙ Х@Й":

    Мостът бе построен на бързи обороти. Никой не е мислил и за тролейбуси тогава. Имаше някога един институт по воден транспорт, там измислиха как да поставят стълбовете. Затова сега практически пешехдци преминават трудно моста, а велосипедистите карат по платното и е въпрос на време кога заради някой колоездач ще стане тежка катастрофа.

    Коментиран от #24

  • 16 Аве Адолф Хайл

    6 6 Отговор
    Какъв е тоя убитак - специалист по всичко ....... и къде има мантинела дето ще спре камион , самосфал или тир и както щете така го кажете ..
  • 17 Дедо клец

    3 2 Отговор

    До коментар #14 от "ЛУД КАМИОНДЖИЯ":

    Какво не разбра 15т. празен+40тона товар=55тона! Или си от "новите" цитиращи колко е позволено по закон? Иначе позна,карал съм и каруци,дори и волска,ама ти едва ли си виждал!
  • 18 Шаран БГ

    7 3 Отговор
    Народът е казал : "Много баби - хилаво дете" !!
    Нашите с европейските институти, институции, агенция и прочие организации, ангажирани с безопасноста на движението по пътищата са около 15 / ПЕТНАДЕСЕТ/ бройки ! Нали чувствате и разбирате, колко сте обезопасени на пътя.
    И когато Б.Милчев говори или пише нещо - четете и мислете. Някога, когато е бил в КАТ , не го познавам ,но навярно си е изпълнявал задълженията като катаджия ! Но Вие си плюете и псувате по навик !
    Сега е от друга позиция и говори правилни неща.В Перинеите, каталунците където могат, подмениха почти изцяло "нежните" тенекиени мантинели по няколко причини: стари са вече - полуизгнили, не осигуряват никаква безопасност на МПС -тата, пожароопасни ! Имат много малко дизелови и автомобили на газ. При съприкосновение на движещата се тенекия с мантинелата, хвъркат искри като от бенгалски огън и неминуемо следва пожар за бензинката. Поставят бетонни блокове с особен профил , един за друг на сглобка, с обем около 1,5 - 2 куб.метра и тегло приблизително 3,5 - 4,4 тона всеки.
    Онези са грозни капиталисти. Ние нищо не сме пипнали от 30-40 години и плюйме грозните комунисти !?
  • 19 До всички

    1 4 Отговор
    Пишещите преди мен "корифеи" не допускат,че е нещастен случай. Бях две коли зад камиона и видях. Престанете да пишете свободни съчинения.

    Коментиран от #23

  • 20 popo

    2 0 Отговор
    Този защо не им раздаде уреда против катастрофи и ще се реши проблема.
  • 21 Ха ха

    3 0 Отговор

    До коментар #9 от "Кристиан":

    Само боя е добра идея.Шкафчето ще се пълни по- бързо.
  • 22 Ако сте

    3 0 Отговор
    пътували по италианските магистрали, ще видите че на такива съоръжения мантинелите са по здрави и на три реда ....
  • 23 Дори и да е

    2 0 Отговор

    До коментар #19 от "До всички":

    Нещастен случай,против такива случаи са нужни устойчиви парапети,ограничена скорост и тонаж,има нещо като вибрации,сцепление,износени гуми,масло на пътя,състояние на шофьора и т.н.Нужна е проверка,за истината и действия по поправяне условията.Просто е и честно.Язък за още един живот.
  • 24 Пешеходците

    1 1 Отговор

    До коментар #15 от "Спиро":

    преминават нормално, минавал съм много пъти. Вечерта след катастрофата, по време на голямата задръстване, преминаха стотина души, предпочели да са пеш. А самата катастрофа е следствие от трагичното съчетаване на два фактора - претоварване /такива камиони щъкат из Варна , погледнете как се клатят в полунестабилна позиция , когато са с товар - и вероятно износени гуми, сблъскали се с неравност на пътното платно /собственикът на фирмата е икономисал от гуми.../. По свидетелски показания - имало е гръм, даже два в момента на катастрофата - предна гума, тези тонове и променения център на тежестта правят камиона с товара неуправляеми... Дори и здрава мантинела е нямало как да го спре при прекатурване през нея.
  • 25 БГ МАФИЯ В МС

    4 0 Отговор
    МАНТИНЕЛИТЕ НА БОЙКО СА БУТАФОРНИ БОКЛУЦИ, ДАЖЕ ЛЕКА КОЛА НЕМОГАТ ДА УДЪРЖАТ. ТОВА Е ФАКТ ПРИ ВСИЧКИ КАТАСТРОФИ ПРИ УПРАВЛЕНИЕТО НА БАНДИТА БУДА.ГАРАНТИРАНО ОТ ГРОБ.
  • 26 Фффф

    1 0 Отговор
    По моста стърчат арматура новите мантинели са много тънки ламарина явно продават старите .чудя се как една телевизия не засне тези дупки по моста дане говори за малкия мост каде се отива за петрол и крз одесос тои ще падне в водато скоро
  • 27 незнайко

    0 1 Отговор

    До коментар #1 от "БАЙ Х@Й":

    Абсолютно сте прав .Толкова голяма статия за нещо което не е вярно ! Коя ще е тази мантинела която да задържи подскочил камион след допир с бордюра и връхлетял върху нея даже и с 40 км/ч. ??? Може би този бордюр не трябва да го има , но тогава трябва да има отделен мост за пешеходци !!!

    Коментиран от #28

  • 28 незнайко

    0 0 Отговор

    До коментар #27 от "незнайко":

    Апропо колко превозни средства са се хвърлили от този мост от създаването му досега, че се пише толкова за случая ???
  • 29 МУТРАТА ЩЕ БЯГА

    0 0 Отговор
    А КЪДЕ Е БОЙКО В ПЪТНАТА СИСТЕМА - САМО ТРЯБВА ДА КРАДЕ ЛИ ?