Вчера около 14:15 часа самосвал премина през мантинелата на Аспаруховия мост във Варна и падна през нея. Водачът на тежкотоварния автомобил - 45-годишен мъж загина на място. Докато се изясняват причините за катастрофата, от ФАКТИ се свързахме с инженер Богдан Милчев от Института за пътна безопасност, за да говорим за цялостната пътна безопасност на мантинелите у нас. Разговора ни четете в следващите редове:
- Инж. Милчев, предполага ли се, че мантинелата на Аспаруховия мост, която се скъса при катастрофата с тежкотоварен автомобил вчера трябва да може да задържи превозно средство?
- Този инцидент на Аспаруховия мост е пореден инцидент, в който мантинелата не предпазва автомобила. В случая тежкотоварния автомобил. Това ни показва, че ние наистина се нуждаем от цялостната преоценка на риска и изцяло нова политика в сферата на пътната безопасност. Този инцидент на Аспаруховия мост е поредният инцидент, който ни показва, че ни предстои сериозен катаклизъм в транспортната си система. Представете си, ако този товарен автомобил беше автобус с 50 човека. В момента такъв щеше да е разговорът.
Институтът за пътна безопасност и лично аз многократно сме поставяли въпроса за обезопасителните системи и маркировката пред българското правителство, но фактът че продължава да нехае и да върви след събитията е изключително притеснителен. Наистина на нас ни предстои второ Своге от бездействието на институциите.
Искам и друго да кажа специално за тази мантинела. Това е обикновена мантинела, която се слага не на мостове, а се слага в пустиня или на равен път, където няма пропаст. Това е съвсем обикновена двувълнеста мантинела, която няма как да спре тежкотоварен автомобил или автобус. В същото време там пропастта е десетки метри.
За мен е необяснимо защо Държавната агенция „Безопасност на движението по пътищата“ все още не е предприела действия за оценка на риска и наистина за коригиране на цялата ни транспортна система и безопасността. Ние ходим след събитията.
- Чак когато нещо се случи, ние започваме да работим – това ли имате предвид?
- Да, чак когато нещо се случи, институциите започват да действат. За еднa нощ променят мантинелата, но факт е, че цялата ни транспортна система е с мантинели, които не отговарят на нормативните изисквания, мантинели, които са остарели. Тази мантинела е проектирана да спре "Жигула", тя не е проектирана да спре тежкотоварен превоз. Проблемът е в цялостната ни транспортна система, защото навсякъде имаме такива мантинели. Те са поставени още през 80-те години на миналия век. Какво чакаме? Чакаме ново Своге? В Своге беше такъв случай – мантинелата не издържа. Тук също мантинелата не издържа, на автомагистрала „Тракия“ също мантинелата не издържа.
Ние имаме натрупване за много кратък период от време на много тежки инциденти, в които мантинелата не издържа. Да, разбира се, шофьорът е заспал, шофьорът бил преуморен, може и медицински проблем да има, може технически проблем да има, но защо слагат тези мантинели? Този тип мантинели са като солети, те се трошат. Те служат само като психическа бариера. Те не са физическа бариера, която може да предотврати тежък инцидент.
- За какво говорят проблемите с тези стари мантинели – за системна немарливост или нещо друго?
- Това говори, че в държавата няма достатъчно средства, че да можем да следваме тенденциите за сигурност по пътищата. Институтът за пътна безопасност с нашите неуморни действия заедно с българското правителство създадохме Държавната агенция „Безопасност на движението по пътищата“. Тя трябваше през тази година и половина да направи оценка на риска и там, където е необходимо, да бъдат ремонтирани мантинелите, там, където е необходимо, да бъде сменена маркировката, там, където е необходимо, да бъде променена организацията на движението, за да може наистина да започнем отнякъде да развързваме този възел, в който се намираме.
Тази агенция обаче за година и половина освен скъпоплатени пиар акции нищо друго не свърши по темета пътна безопасност. Затова отговорността на това, което се случва и на това, което предстои да се случи е на българското правителство, защото то създаде тази държавна агенция и то е отговорно тази агенция да заработи. Цялата отговорност за това, което ни се случва в момента и за това, което ще се случи за напред е отговорност на българското правителство – не на шофьорът, който е заспал, не на нас, защото ние винаги ще допускаме човешки грешки, но искаме, когато сбъркаме, да не изхвърчаме от моста. Толкова е просто.
Отговорността е на българското правителство - не за тази мантинела на Аспаруховия мост специално, а за всичко, което ще се случи. За конкретната мантинела отговорността е на Държавната агенция „Безопасност на движението по пътищата“, защото не е направила оценка на риска.
От Института за пътна безопасност в момента, а и с международни експерти извършваме такава оценка на риска на транспортната ни система и констатираме, че в държава липсва информация, с която да бъде направена обективна оценка. Просто не се събира информацията в пълен обем, а това нещо трябваше да бъде констатирано от Държавната агенция „Безопасност на движението по пътищата“ и тя да предприеме коригиращи действия.
- Всъщност тази агенция не трябваше ли да изгради единна информационна система?
- Трябваше, да. Как тя ще контролира транспортната система, ако тя няма информация за нея? Тази агенция е една прекрасна идея, зад която аз лично стоя, но на практика изпълнението е лошо – това е и основната причина аз да съм толкова остър към тази агенция.
Учудващо е мълчанието на другите неправителствени организации, които преди създаването на държавната агенция бяха изключително активни как не трябва да се създаде, а сега, когато се създаде и не работи услужливо мълчат абсолютно всички. Защо? И отговорът е много прост - държавата си пазарува неправителствени организации и неправителствени експерти. И Столичната община, и министерствата възлагат проекти на неправителствени организации, за да могат те да бъдат мълчаливи. Когато апелирахме да се създаде агенцията, десетки организации бяха против, сега мълчат, а е видимо, че тази агенция не си върши работата и тя се превърна в дванайстия бюрократичен инструмент на държавата.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 БАЙ Х@Й
Коментиран от #6, #9, #27
14:26 23.10.2020
2 БАЙ Х@Й
14:29 23.10.2020
3 коко
14:32 23.10.2020
4 Токо
Останалите категории са закупени като от павильон . За това вече всяка седмица се убива по един камьонджия. Да не говорим , че претоварването е стандарт за този транспорт с превоза на инертни маси . Но никой не вижда и не чува ! Познайте защо ? И на кои хора са тези фирми ?
Коментиран от #7
14:33 23.10.2020
5 БАЙ Х@Й
14:34 23.10.2020
6 Дедо клец
До коментар #1 от "БАЙ Х@Й":
Нещо леееко бъркаш тонажа! 15тона средно празен+около 35-40тона товар....Коментиран от #10, #14
14:34 23.10.2020
7 Тако
До коментар #4 от "Токо":
Пише се "камИОн" + пет лева за онлайн обучението14:43 23.10.2020
8 Bikoborets
14:46 23.10.2020
9 Кристиан
До коментар #1 от "БАЙ Х@Й":
Не ги оправдавайте! Мантинелата не трябва да го спира, а да го отклони, да го върне в пътя, хората не се блъскат в мантинелите под 90 градуса.... Това е единствената функция на мантинелата и тя трябва да може да я изпълнява за всички МПС-та ползващи пътя, а не само за колите. Ако не може да я изпълни за какво е тогава? Да слагат боя по асфалта само тогава......Коментиран от #13, #21
14:46 23.10.2020
10 БАЙ Х@Й
До коментар #6 от "Дедо клец":
Ами и тонажа и скоростта са ориентировъчни, предвид и участъка, дано вдянат ония които не са се качвали на повече от джип! А иначе по магистралата и над 90км/ч, с пуснато буге или добавени отстрани "канати" ( 20 + 50) също не е прецедент! Да припомня и претоварвания на моста на Бяла който хвърли рейса! Но в много случаи "корабособственика" ти казва карай или си търси работа !14:51 23.10.2020
11 Мостът
14:55 23.10.2020
12 Ограничение тонажа
14:59 23.10.2020
13 БАЙ Х@Й
До коментар #9 от "Кристиан":
Имаш ли идея колко е дълъг моста? Колко тона товар ще му се стовари с яките укрепления? Да тестваха го със стотина камиона, но той е конструкция която е изчислена по определени параметри! Дано разбираш. Между другото отдавна има идея за втори (нов) мост в района предвид нарастналия трафик и тонажа на МПС !Коментиран от #15
15:14 23.10.2020
14 ЛУД КАМИОНДЖИЯ
До коментар #6 от "Дедо клец":
Общото тегло е едно, друго е тегло на автомобила и трето е тегло на товара. Май някой е карал само каруца теглена от магаре. 40 тона е общата маса. Сбора от Теглото на камиона и товара са до 40 тона.Коментиран от #17
15:53 23.10.2020
15 Спиро
До коментар #13 от "БАЙ Х@Й":
Мостът бе построен на бързи обороти. Никой не е мислил и за тролейбуси тогава. Имаше някога един институт по воден транспорт, там измислиха как да поставят стълбовете. Затова сега практически пешехдци преминават трудно моста, а велосипедистите карат по платното и е въпрос на време кога заради някой колоездач ще стане тежка катастрофа.Коментиран от #24
17:45 23.10.2020
16 Аве Адолф Хайл
17:54 23.10.2020
17 Дедо клец
До коментар #14 от "ЛУД КАМИОНДЖИЯ":
Какво не разбра 15т. празен+40тона товар=55тона! Или си от "новите" цитиращи колко е позволено по закон? Иначе позна,карал съм и каруци,дори и волска,ама ти едва ли си виждал!18:38 23.10.2020
18 Шаран БГ
Нашите с европейските институти, институции, агенция и прочие организации, ангажирани с безопасноста на движението по пътищата са около 15 / ПЕТНАДЕСЕТ/ бройки ! Нали чувствате и разбирате, колко сте обезопасени на пътя.
И когато Б.Милчев говори или пише нещо - четете и мислете. Някога, когато е бил в КАТ , не го познавам ,но навярно си е изпълнявал задълженията като катаджия ! Но Вие си плюете и псувате по навик !
Сега е от друга позиция и говори правилни неща.В Перинеите, каталунците където могат, подмениха почти изцяло "нежните" тенекиени мантинели по няколко причини: стари са вече - полуизгнили, не осигуряват никаква безопасност на МПС -тата, пожароопасни ! Имат много малко дизелови и автомобили на газ. При съприкосновение на движещата се тенекия с мантинелата, хвъркат искри като от бенгалски огън и неминуемо следва пожар за бензинката. Поставят бетонни блокове с особен профил , един за друг на сглобка, с обем около 1,5 - 2 куб.метра и тегло приблизително 3,5 - 4,4 тона всеки.
Онези са грозни капиталисти. Ние нищо не сме пипнали от 30-40 години и плюйме грозните комунисти !?
19:40 23.10.2020
19 До всички
Коментиран от #23
20:54 23.10.2020
20 popo
21:14 23.10.2020
21 Ха ха
До коментар #9 от "Кристиан":
Само боя е добра идея.Шкафчето ще се пълни по- бързо.01:50 24.10.2020
22 Ако сте
10:03 24.10.2020
23 Дори и да е
До коментар #19 от "До всички":
Нещастен случай,против такива случаи са нужни устойчиви парапети,ограничена скорост и тонаж,има нещо като вибрации,сцепление,износени гуми,масло на пътя,състояние на шофьора и т.н.Нужна е проверка,за истината и действия по поправяне условията.Просто е и честно.Язък за още един живот.18:11 24.10.2020
24 Пешеходците
До коментар #15 от "Спиро":
преминават нормално, минавал съм много пъти. Вечерта след катастрофата, по време на голямата задръстване, преминаха стотина души, предпочели да са пеш. А самата катастрофа е следствие от трагичното съчетаване на два фактора - претоварване /такива камиони щъкат из Варна , погледнете как се клатят в полунестабилна позиция , когато са с товар - и вероятно износени гуми, сблъскали се с неравност на пътното платно /собственикът на фирмата е икономисал от гуми.../. По свидетелски показания - имало е гръм, даже два в момента на катастрофата - предна гума, тези тонове и променения център на тежестта правят камиона с товара неуправляеми... Дори и здрава мантинела е нямало как да го спре при прекатурване през нея.20:11 24.10.2020
25 БГ МАФИЯ В МС
21:48 24.10.2020
26 Фффф
03:05 25.10.2020
27 незнайко
До коментар #1 от "БАЙ Х@Й":
Абсолютно сте прав .Толкова голяма статия за нещо което не е вярно ! Коя ще е тази мантинела която да задържи подскочил камион след допир с бордюра и връхлетял върху нея даже и с 40 км/ч. ??? Може би този бордюр не трябва да го има , но тогава трябва да има отделен мост за пешеходци !!!Коментиран от #28
09:08 26.10.2020
28 незнайко
До коментар #27 от "незнайко":
Апропо колко превозни средства са се хвърлили от този мост от създаването му досега, че се пише толкова за случая ???09:11 26.10.2020
29 МУТРАТА ЩЕ БЯГА
08:12 27.10.2020