Last news in Fakti

8 Ноември, 2012 00:11 24 919 32

Ода за евтината кола

  • евтината кола-
  • ода-
  • голф
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Вярно е, че автомобилите днес предлагат повече от своите предшественици. Но същевременно и струват повече. Ако нищо не се бе променило през годините, то актуалният днес Голф не биваше да струва повече от 10 хиляди евро, коментира Дойче веле.

Все по-малко германци могат да си позволят нов автомобил. Един служител би трябвало да заделя настрана нетната си заплата за цели 16 месеца, за да може да си купи автомобил от среден клас. Това е установил изследователският институт CAR към университета Дуисбург-Есен. Нищо чудно, че все повече германци носталгично си спомнят добрите стари времена, когато колите бяха евтини. Първият Голф от 1974 година струваше например 8 000 марки. Пресметнато грубо, това са днешни 4 000 евро. Днес обаче любимият на германците модел Голф струва 17 000 евро. Без екстрите, разбира се.

Коли и инфлация

Нещата обаче не са така прости - има и други фактори, които трябва да отчетем. Например инфлацията. Тук на помощ ни се притича една експертиза на Бундесбанк, която сравнява цените на по-известните германски автомобили, излезли за първи път на пазара, с днешната покупателна сила в евро, т.е. отчитайки инфлацията. Така например 21 900 марки, колкото е струвало през 1964 година Порше 911, днес съответстват на покупателна сила от 41 780 евро. За толкова пари обаче днес човек може да си купи само половинка Порше 911, тъй като в наши дни цената му започва от 90 417 евро. В номинална стойност днешното Порше 911 е дори 8 пъти по-скъпо от онова през 1964 година.

Любимецът на германците

А с колко са поскъпнали Голф и компания? Станали ли са по-големи и по-мощни? Какво ни предлагат като оборудване за по-високите цени? Няма друг като него - Фолксваген Голф. Появата на първия представител от моделното семейство (Голф 1) предизвика навремето истинска революция в автомобилостроенето. На мястото на легендарната "костенурка" на пазара беше излязъл един модерен автомобил с предно предаване. Днешният Голф 7 е по-дълъг от него с 50 сантиметра, предлага повече пространство за пътниците и значително по-високо ниво на активна и пасивна безопасност. Първият Голф изобщо не познаваше електронните системи за управление ABS, ESP и т.н. Базовият модел на днешния Голф предлага даже климатик, електрически стъкла, въздушни възглавници и още редица непознати за неговия прародител опции.

През месец юни 1974 година актуалният Голф 1 струваше 8 000 марки, които отговарят на днешни 10 368 евро, като вземем предвид инфлацията и покупателната сила. Актуалният днес Голф 7 обаче не струва толкова, а цели 16 368 евро за базовия си модел. Така погледнато, днешният Голф е поскъпнал с 56 процента.

"Баварецът" вчера и днес

Освен общото наименование БМВ 3, основните модели от 1975 и днес нямат много общи черти. Първата "тройка" (БМВ 316) е бил толкова голям, колкото днешната "единица (БМВ 1). Съответно "тройката" днес прилича повече на БМВ 5 от миналото. При доста повече конски сили днешните автомобили са значително по-икономични - харчат почти два пъти по-малко гориво в сравнение със своите първообрази. Четирите врати са станали стандарт, системите за сигурност - също. Да не беше само разликата в цените: през август 1975 година базовият модел БМВ 316 е струвал 13 980 марки, отговарящи на днешни 17 014 евро. Актуалният модел на БМВ 3 струва обаче 28 500 евро - цели 67,5% процента повече, а номиналната му цена - дори 4 пъти повече, отколкото през 1975 година.

Приятно изключение представлява Опел с модела си Корса, който от появата си на пазара през 1982 г. до днес почти не е поскъпнал: 11 577 днешни евро тогава и 11 825 евро днес.

Автомобилът на политиците

Първият модел на Ауди 100 се превърна през 1968 година в истински хит. Главно защото по онова време нямаше подобен сравним модел на Мерцедес Бенц. Ауди 100 беше малко еснафски, но достатъчно представителен автомобил, за да се наложи сред автомобилите от средния клас. Особено третата серия на Ауди 100 от 1982 година успя да взриви консервативния бастион на Мерцедес W123 и БМВ 5, както и да изтласка в небитието вносни марки като Талбот Тагора и Волво 760. През 1983 година се появява и посестримата Ауди 200, а през 1988 на пазара излиза и Ауди 300. През 1994 година Ауди 100 е префасониран и под моделното име Ауди А6 заема гордо място във високия среден клас. Ауди А6 е любимият служебен автомобил на германските политици.

През 1968 година Ауди 100 струва скромните 8 900 марки, което днес отговаря на малко над 15 хиляди евро. За сравнение - най-евтиният А6 днес струва 36 500 евро. Тоест - поскъпването е с цели 238 процента.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 логобот

    1 0 Отговор
    ми то затова и германците няма да ги купуват далго 6те си ги продават в ласкавите витрини
  • 2 тадд

    1 0 Отговор
    а покупателната способност ? -защо не се вземе и впредвид и нивата на заплатите тогава и сега...

    Коментиран от #8

  • 3 амаха

    1 1 Отговор
    e naduvat cenite na tenekiite si,a sled tova za jalti stotinki po4ivat v Ispaniq,garciq ili Bulgariq
  • 4 Онзи

    1 0 Отговор
    Горките немци, цели 16 заплати за нов автомобил...
    Унас, ако да речем, че средната заплата е 600лв. това прави 9600лв. което за нов мотор става, ама за автомобил не стига :)

    Коментиран от #6

  • 5 bosshoss

    0 1 Отговор
    sigorno imat pokritie ot rujda oste v magazina
  • 6 Този

    1 0 Отговор

    До коментар #4 от "Онзи":

    Струва ми се, че не е много умесно да се сравняваме с германците. Много сме далеч от нивото и стандарта им. Иначе за около 5000 лева у нас може да се намери перфектен автомобол среден клас.Поне 10 годишен естествено. Един газов инжекцион за 800 лева и достигаме ''почти '' до немския стандарт :)
  • 7 Иван

    0 1 Отговор
    Това са направили в статията!
  • 8 Това са направили в статията!

    1 0 Отговор

    До коментар #2 от "тадд":

    Това са направили в статията!
  • 9 Opel-djia

    2 1 Отговор
    Ама как само Опел не са поскъпнали с годините - не мога да разбера защо хората ги ненавиждат - идеалното съотношение ценаюкачество поне за мен :)

    Коментиран от #11

  • 10 Грую

    1 0 Отговор
    Станахме по-придирчиви, а измамниците по-добри психолози. Затова се стигна дотам. Предлагат ти екстри , които ти отвличат вниманието за да не видиш как те ограбват. Маймунски номера. Кола, която не можеш да си поправиш сам е напаст. Не можеш да и се наплатиш, а последните модели всички са такива.
  • 11 Венцислав Нинов

    1 2 Отговор

    До коментар #9 от "Opel-djia":

    нее поскъпнал само самият автомобил но, с него неразделно върви едно телоподаващо със всичките му консумативи, няколко топчета ламарина шкурка и кит също и боя поне 1 бака. да не говорим че понякога ако пропадне пода в движение си вътре и с чифт обувки.
  • 12 Петър

    1 1 Отговор
    Без включени разходи за R&D (изследване и развитие), всеки икономически анализ е празна работа, включително и този на анонимния автор на статията.

    Коментиран от #13

  • 13 Ърл

    1 0 Отговор

    До коментар #12 от "Петър":

    Колега, статията е на Марийка, не е на анонимен автор.
  • 14 Мда

    1 0 Отговор
    "Кола, която не можеш да си поправиш сам е напаст." По принцип сте прав. Но аз предпочитам да инвестирам времето, което ще отделя да чопля по колата в работа, която да ми донесе пари, за да мога да платя на специалист, който да ми оправи професионално повредата.
    Иначе се забелязва една тенденция в новите автомобили за съвсем дребни неща - напр. смяна на крушка, да ходиш в сервиза и да ти отръскат джобовете. Въобще измамата с гаранционните условия - изискването за смяна на консумативи само в оторизирания сервиз, задължителната диагностика през определен период без да има някаква повреда и пр и пр. (както едни вносители на корейски талиги практикуват 7 годишна гаранция, която реално повишава стойността на колата с поне 25%. което статията не отчита).

    Коментиран от #22

  • 15 Julio

    1 1 Отговор
    Статията е безкрайно полезна и отчита всъщност точно кви нагляри са немските производители.
    Безспорно най-нахендрени са тези дето си дават мангизите за ВАГ-овите боклуци. Там е вложено най-малко но за сметка на това в центата са включени огромните средства които ВАГ ръсят за ПиАр и реклама. Иначе казано срещу парите си получавате най-малко новаторство и технологии.
    Плътно зад тях се нареждат тези с БМВ-цата дето се ръсят по 50к евра за нещо което след 4-години в най-добрият случай струва 4 пъти по-малко. Трудно е да се прецени дали наистина това е "баровско" или по-скоро можеш да минеш за формен тъпак който е изхвърли 35 хил евро на кофата за едната "чест и слава".
    В крайна сметка Мерцедеса е най-изгодната сделка като говорим за немски брангии. Някак си успяха да си позапазят качеството (с много уговорки) и реално колите им които винаги са били скъпи на фона на останалите някак си в днешно време изглеждат дори изгодни като магазинна цена.
  • 16 Аха

    1 0 Отговор
    Всичко добре, но статията ПАК е пообъркана. 15 000 евро +100% е равно на 30 000 евро + още малко и достига заветната сума от около 140 процента, а не както е написано 238 %.
    Другото, което е - написаното е добре да се знае, но не и да се дават заключения и изводи. Простата причина е, че никой не отчита с колко процента са нараснали заплатите на потребителите. Второто, което е с колко процента е нараснал броя на потребителите, които си купуват нова кола и т. н. Преди време много по-малко са били хората, които са си купували нови коли. Човека долу даде много добър пример, като каза, че сервизирането на колата допълнително я ускапява. Не може за смяна на крушка да те друсат с около 40 лв за работа и 10 за крушка.
    Другото интересно е, че се гледат само немските коли. Дай да се направи статия и за италиянски, френски, японски и т. н. да се види точно за какво става на въпрос. Само, че няма да се направи скоро, по простата причина, че при другите подобни коли, но от други марки процента ще е много по-фрапантен. Тогава лумпели като Julio, ще мълчат като п...и и само ще прихълцват при данните за една Киа, примерно. Дай да се направи статия за корейските колици, примерно. Там процентите ще плашат. Не, че и при японските коли няма да плашат. И в този ред на мисли що не звемем да видим цените на телевизорите. Пример - някое японско Сони, правено в Китай. 1991 каква е била цената им и каква е днес? Всичко е пъскъпнало, не само тъпите талиги. 1990 г. колко е била цената на хляба, и каква е цената му сега? А на бензина? Лошото е, че никъде по хоризонта не се вижда обратна тенденция - да се намаляват цените.

    Коментиран от #17

  • 17 Julio

    0 1 Отговор

    До коментар #16 от "Аха":

    Излишно е да се прави изследване за други производители. Вторичният пазар казва всичко. Немският премиум сегмент носи най-голяма обезценка спрямо цената му от магазина. Ерго потребителите сами оценяват по-достойнство возилото си и са склонни да се разделят с него с огромна загуба и в абсолютна и в процентна стойност. И със сигурност се чувстват прекарани...

    Коментиран от #18

  • 18 Аха

    1 0 Отговор

    До коментар #17 от "Julio":

    Аз пък не мисля, че някой, който си е купил някое Ауди А8, порадвал му се е 5 години, докато му дойде времето да започне да се чупи и накрая го е продал, да се чувства прецакан. Най-малкото, че такива коли се купуват от хора с пари. За човека, колата му се е изплатила достатъчно за времето, което я е ползвал. Пак казвам - за човека с пари. Но за такъв, като мен и теб, това е кола за лумпени, които не знаят какво да си правят парите. Няма как да се чувства прецакан, че си е купил колата за 100000, след пет години да я продаде за 20000 и веднага да си купи най-новия модел. Ако се чувстваха прецакани, нямаше да ги купуват отново и отново. А за обезценката на колите има и друг фактор, който ние не разглеждаме много много. Примерно Мерцедес, Ауди и БМВ бълват най-много коли от премиум сегмента. Излиза даден модел и след около 3 до 5 години излиза следващия. Няма как да не се обезценява предния модел. Хората вече искат новото. А ако примерно А8 или която и там да е друга премиум клас кола се правеше на 10 години. Тогава дали щеше да се обезценява така бързо? Те се купуват и от разни депутати, които хич не им гледат цената, защото по един или друг начин те си я купуват с наши пари. Мислиш ли, че тези хора се чувстват прецакани? Apple, като пуснат телефон, той струва 1500 лв. и то с договор, а след 5 години е 300 лв. И той се е обезценил 5 пъти, но тези, които го купуват като нов, пак се съмнявам да се чувстват прецакани. А в същото време има Нокиа, която нова е 20 лв, а след пет години е 10 лв. Доста по-малко обезценена от Apple. Просто има хора с пари и такива без пари. Или поне не с толкова, като първите. А ти и аз сме от вторите, тези без парите, тези които гледаме кое как се обезценява, които си правим бази за сравнение от вторичните пазари и т. н. Дано доживея да си купя нова кола от премиум сегмента, пък да видим дали ще ме яд, че се е обезценила след 5 години.

    Коментиран от #24

  • 19 Иван Костов

    0 2 Отговор
    Mercedes Benz and BMW forever!
  • 20 Julio

    1 1 Отговор
    Имаш много пробиви в съжденията си, приятелче:
    Първо - не гледай най-високият клас лимузини. Принципно те съставляват много мижав процент от продажбите на всяка премиум марка и кат цяло не ги купуват частни клиенти а обикновенно са част от някакъв бизнес. Рент-а-кар, хотели и подобни. Тук иде реч че келавата пета серия на БМВ която е една обикновенна среден клас лимузина (тип семейна кола) ти удря над 50 хилки в евра. А идеята на тая кола и по-ниските класове на БМВ (например) е да хване заможната средната класа на Запад, не некви милионери. А още по-малко селските депутати в България. АКо тея компании работеха за тукашните депутати и такива като тях немаше изобщо вече да съществуват.
    В тоя ред на мисли ако ти се гърбиш като животно за да изкараш парите си(както примерно го прави некой доктор, адвокат, мениджър на Запад), вервай че изобщо нема да ти е приятно да се разделиш с 3/4 от сумата за некви 3-4 години експлоатация и със сигурност ще ти е криво като дилъра ти каже че на бай-бек ще ти изкупи перфектно поддръжаната кола за 20 хилки при положение че само преди 4 години си броил 100 за нея.

    Когато си си изкарал парите с бачкане със сигурност ще те боли.

    А и още нещо. Една от причините хората на запад да са богати е че не си подметат парите както им падне и си ги пазят в общи линии...
    Изхвърлячеството с крадените лимузини дето се сменят през една година го има само в Чалгария. А това на немските мародери ич не им е достатъчно...
  • 21 математика

    0 0 Отговор
    как така 8000 марки са 10368 евро сега за голф , а за ауди 100 8900 марки станаха 15 000 евро би трябвало да е около 11 534 евро . Нещо не сте го пресметнали както трябва
  • 22 Дядо поп

    0 0 Отговор

    До коментар #14 от "Мда":

    Да бе 7годишна гаранция и от тях 5 години ще прекара в сервиза.Дее... и корейските боклуци.
  • 23 hienata

    0 0 Отговор
    До коментар #19 от " Julio"

    Колега и ти имаш някой и друг пробив в съжденията. Давам пример: немска (Голф, Астра) , френска (Пежо 308, Ситроен C4 и най-вече Рено Меган) японска (Сивик, Корола) като нови с приблизително еднакви мотори, са почти на еднаква цена, след 5-6 години френските са с 30% по-евтини от японските и немски коли (не само на нашия пазар). За италианските изобщо не говорим, там поевтиняването е още по-голямо, така че ".. най-нахендрени са тези дето си дават мангизите за.." френски или италиански автомобил."Премиум" марките немски и японски обезценяването е еднакво (то френски няма такива), но при тях цената (остатъчната) не е от значение за купувачите (колегата "Аха" го е обяснил добре)

    Коментиран от #30

  • 24 ahaha

    0 1 Отговор

    До коментар #18 от "Аха":

    kolega, v bulgaria nikoi ne kupuva novo audi za 100 000 euro. vseki kupuva tova za 20 000lv. izklu4eniata sa adski malki moje bi 3% ot kopuva4ite. ne gledaite samo nqkakvi statistiki ot golemite spisania i saitove, vijte realnosta. na vtori4nia pazar golemite audita sa po na 10 000km i nqmat prodavane v germania, kupuvat se za slujebni koli, ot4aivat se ot poddrujkata na 4uplivia bokluk i go ostavqt za prodan. 20 000lv v BG e canata na bednata ni durjava. realno obezceneno ot 100 bi triabvalo da e 60 000, no to e 20 za6toto nqma koi da go kupi. i sega idvame na na6ia pazar za novi koli, koi bi dal 100 kato za 5 godini otivame na 20? nikoi! 6te vidite ako sledite, 4e tova audi za 20 sled 2 godini 6te bude 3500lv i pak 6te stoi gnie6to v kalnia dvor na mutrata turgovetz. 4estito na nabutalite se! edinstvenata kola, vtora ruka, koiato moje da se kupi bez zaguba na finansi e japonska kola, do 1.6L proizvedena v perioda 1996-2004ta. vsi4ko drugo e jiva zaguba. 4estito na kompleksarite.

    Коментиран от #27

  • 25 понти

    1 0 Отговор
    А защо гледаме немците?В онези времена Лада-та беше 6100лв. при 1щ.д. за 0,98ст?Смятайте процентите и заплатите.Тогава хората ;кътаха;по 10години за такава лимузиха...Такива пари ,по 100хилки в евро кой дава сега у нас?Политици,мутри,съмнителни бизнесмени.Дето за последните 22г.няма кой да ги пита от къде са им парите.Да си караме трошките от Европата и да цъкаме...
  • 26 hienata

    0 0 Отговор
    До коментар #20 от " Julio"

    Грешката е моя.
  • 27 рюселхайм

    0 0 Отговор

    До коментар #24 от "ahaha":

    имаш вярна логика!Днес МПС то струва 100 хилки като минат гумите му витрината на магазина вече цената му е 30% .Дори може на другия ден да се превърне направо в един Артефакт т.е да няма никаква цена а направо за музея.
  • 28 Фокусника

    1 0 Отговор
    "Един служител би трябвало да заделя настрана нетната си заплата за цели 16 месеца, за да може да си купи автомобил от среден клас. Това е установил изследователският институт CAR към университета Дуисбург-Есен. Днес обаче любимият на германците модел Голф струва 17 000 евро. Без екстрите, разбира се" Баата мата, кво работи този служител бе, та получава около 1070 евро на месец????? Да не би да чисти градските тоалетни в Дуисбург-Есен????
  • 29 optimista

    0 2 Отговор
    ФОЛФА НЕ СТАВА ТОЕСТ ГОЛФА ДЕ ПЪЛНА КОФА ЗА СМЕТ САМОЧЕ МАЛКО СМЕТ СЪБИРА
  • 30 Julio

    0 0 Отговор

    До коментар #23 от "hienata":

    Аз твърдя че премиум сгемента е поскъпнал прекалено много. Средната класа кола държи една цена в общи линии като нова. С други думи и да им се ще да продават боклучавият голф от ВАГ по-скъпо не могат да вдигнат цената да безкрай. Могат да сложат 10% по-високо цена от конкуренцията но реално и толкова не си позволяват.
    Същевременно обаче високият клас търпи жестоки удари в момента щото ценово не отговоря на това което ти предлага.
    И ще ти дам жив пример за това ква наглост става въпрос. Базовата петица на БВМ преди 6 години струваше около 50 хилки магазинна цена. Към днешна дата по ценова листа пак в Камор новата базова петица е 80 хилки. Говорим за двулитров двигател, базови екстри и разлика от 7-8 конски сили спрямо старият двигате. Е кажи ми кво толкова се случи с тая кола че да поскъпне с близо 60% за 6 години...
  • 31 optimista

    0 0 Отговор
    е прав си колега така е не е голяма разликата
  • 32 Към Автора

    0 0 Отговор
    Има ГОЛЯМО несъответствие в стията: Голфа е струвал 8000 марки,сега равни на 10 368 евро, Ауди 100 е струвало 8900 марки, сега равни на15 000 евро?!? Или 900 марки=5000 евро. Нещо не е чиста тази сметка май.