Коментар на Стефан Джендов
Задава се най-големият обир на българите за последните 30 години, като този път никой няма да бъде пропуснат. Това е кратката версия на голямата трагедия, наречена „технически паспорти на сгради“. Според Националния статистически институт над 95% от българите притежават имот, но около 40 на сто от тези имоти са по селата.
Какво представлява чудото „технически паспорт на сграда“?
Експерти във всяка сфера на строителството ще проверяват дом по дом дали са спазени съответните изисквания за:
Механично съпротивление;
Устойчивост, безопасност при пожар;
Хигиена (каквото и да значи това);
Околна среда (и какво става, ако околната среда не е добра?);
Достъпност и безопасност при експлоатация (и ако общината не е направила добра достъпност, кой е отговорен?);
Защита от шум (разбирай дебела изолация – външна и вътрешна и висок клас дограма);
Икономия на енергия и топлосъхранение, както и устойчиво използване на природните ресурси.
Въпрос към тази точка: А какво става с населените места, които от десетки години са на воден режим и токът им спира по няколко пъти на ден?
В репортаж, излъчен по бТВ се казва, че „енергийните експерти твърдят, че техническият паспорт е важен, за да се разбере дали сградите са устойчиви на земетръс, дали имат системи за пожарна безопасност“ и забележете! – „колко коректни са нашите наематели и комшии“.
Неведнъж са излъчвани репортажи за хора, които на своя глава, насред населено място, отглеждат добитък; правят приюти за животни, извършват търговска дейност в частен имот. Как точно ще бъде оценена тяхната „коректност“ и ако бъде установена „некоректност“, кой и по силата на кой закон ще промени това? Пак в графата за „коректните комшии“ се вписват и нерешените проблеми с хората с психически отклонения, превърнали домовете си в складове за отпадъци, населени от плъхове и излъчващи зловоние. Законодателството на България от десетилетия не може да се пребори с тях и такива жители тероризират цели блокове безнаказано. Когато започне паспортизацията на вход с подобен проблемен живущ, процедурата ще го заобиколи ли или темата ще се върне отново в Народното събрание, където на 31-та година от началото на демокрацията, някой да реши какво се прави с болните съседи-терористи?
Следва най-забавната част:
„Необходим е консенсус на живущите в блока за парите, фирмата, огледите, време за доклад от специалисти, а понякога – и ето къде е заровено кучето!: А ПОНЯКОГА РЕМОНТИ НА ТРЪБИ, ДОГРАМИ и КАБЕЛИ“.
С десетилетия никой в големите градове не може по никакъв начин да задължи собствениците на кооперации да поддържат своята фасада, падат парчета, които трошат главите на минувачи, а собствениците отказват да се погрижат, защото нямали пари. Но сега същите тези хора ще се съгласят някой да обиколи домовете им отвътре, да им обясни, че цялата ел. инсталация е за смяна, че дограмите са изгнили, че гредоредът е несигурен при земетръс и че цялото здание е компрометирано?
Втора част на трагедията е установяването на незаконни реконструкции, които са отслабили структурата на сградата. Ще задължат хората да издигат отново стени? Кой ще го направи?
По силата на кой закон паспортизацията на сградите ще задължи собствениците да извършват цялостни ремонти? На някои места трябва да се стигне до самата структура на зданията. Изведнъж в комедията ще се намесят банките, които ще отпускат нисколихвени кредити за „паспортизационен ремонт“?
Случайно или не, но темата тръгва от панелните блокове, които у нас са около 20 хиляди за цялата страна. Собствениците на жилища в тези блокове предстои да нахранят:
Електричари;
Специалисти по енергийна ефективност;
Архитекти;
Водопроводчици;
Пожарникари;
Инженери;
Продавачи на дограма;
Облицовкаджии;
Продавачи на китайски уреди, които уж предупреждават за нещо;
Консултанти;
Банкери.
Според грубата сметка на „експерти“ – каквито и да са те, паспортизацията на едно жилище от около 60 квадрата, ще струва между 240 и 480 лева. Разликата между двете „възможни“ цени е точно два пъти. И то само в случай, че някой подава фиш, срещу който човекът си откупува поредната хартийка, наречена „технически паспорт“. Фирмата, която „дава“ тапията с какво се занимава всъщност? Дали тепърва ще се появят нови фирмени конгломерати за разделяне на парите, които трябва да бъдат смъкнати от собствениците на жилища, като те са изнудени да извършват ремонти и инвестиции, каквито дори не могат да си позволят?
Всеизвестно е, че в преобладаваща част от жилищата са извършвани конструктивни промени – най-малко са усвоени тераси. След години на обяви, разлепени по входовете, за подмяна на водопроводни щрангове, на стотици, вероятно хиляди места, те са сменени, хората са завършили ремонтите си, но сега някой трябва да направи чертежи и да докаже, че те са сменени и къде се намират. А някой друг може да реши да ги „обследва“.
Не е ясно какво се случва с жилищата, които са конструктивно променени с бутане на стени и промяна във функционалността на помещения – като пренасяне на кухнята на мястото на хола, например.
А как се прави обследване на арматурата на жилище? Поради ниското търсене на подобна услуга, фирмите в България, които могат да направят това, без да разрушават стени, са общо седем. Иначе казано – на всяка от тях се падат по около 2800 апартамента за проверка за срок от една година или ако работят без почивен ден, това ще рече по около 8 апартамента на ден. А колко ли струва това?
Следващо действие от комедията: установяване на пожарна безопасност. Да се сещате за жилищен блок, за модерна кооперация, за ново строителство, където в жилищата са монтирани противопожарни пръскачки или аларми? То е ясно, че в 100% от случаите ще липсва противопожарна защита. Една мъничка аларма в дома струва около 10 лева. Но тя само пищи. А самата противопожарна защита? Колко ще струва нейното обследване? Колко ще струва инсталацията й?
Когато настоящият зам.-министър на регионалното развитие Валентин Йовев обяснява, че „до декември 2022 г. е срокът, в който сградите в страната трябва да с изготвени технически паспорти“, по странно мълчалив начин не става ясно: това включва или не включва селските къщи? Начинанието включва или не включва незаконните постройки?
Как се издава технически паспорт на незаконно построена кооперация, дом, имот? Паспортизирането ще ги узакони или поради законова невъзможност да получат такъв, ще бъдат съборени? Какво ще се случи с огромните гета из цяла България, където са изникнали хиляди незаконни обекти? Как ще бъдат паспортизирани блоковете в жилищни комплекси, където живеят само малцинства и където често са останали само панелни стени и нищо друго?
И за да е още по-забавно, как технически паспорт ще бъде издаден на стотици домове в жилищни квартали без отходна канализация? Баровският „Бояна“ е емблематичен пример, но всъщност 40 на сто от столицата е без отходна канализация. Къщите в тези квартали ще бъдат паспортизирани само на база външен изглед? Може би точно тук се задейства графата „хигиена“. Ще бъдат обследвани отходни ями или ще бъде проследена следата на мръсотиите по деретата?
Дотук едно е сигурно: докато едни ще плащат под масата, над масата и както намерят за узаконяване, други ще бъдат принудени да дадат десетки хиляди за ремонти.
На фона на всенародния подем за „паспортизация“, все още не ясно как държавата ще задължи собствениците на културни обекти да ги поддържат и запазват в автентичния им вид. Искате пример? – Къщата с ягодите. От колко години тя се руши, разпада и съсипва? Фантастичните исторически сгради, оставени да гинат под тежестта на времето ще получат ли „технически паспорт“, или там просто не се пипа? Излиза, че няма проблем да оставиш да гине историческо здание, но е проблем, че панелният блок няма чертеж на електрическата си инсталация.
Накратко: предстои свиреп рекет, изнудване и най-гигантската кражба от най-добросъвестните собственици на имоти в историята изобщо – преди, по време, след Османското владичество – няма аналог!
И забележете: този мащабен, всенароден проект започва в годината, когато българите изнемогват от чудовищния удар по икономиката, причинен от Ковид. Това не е проект, това е идиотски пир по време на чума!
Единственият полезен ход на бъдещото правителство е да приеме решение, с което сградни технически паспорти да бъдат издавани на всички новостроящи се обекти и тези, чиито конструктивни планове са налични в общините, а те са издигнати след 2007 година. И това да започне да се случва от 2024 г., когато се очаква, че икономиките ще започнат плавно възстановяване. Всяко друго решение е нечовешко издевателство и план за пладнешки обир на всички българи.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 хъхъ
16:01 11.03.2021
2 Весел пор
Коментиран от #5
16:05 11.03.2021
3 честен ционист
16:06 11.03.2021
4 Българка
Хора , ще позволим ли пладнешкия обир? От сега гласете сопите
Питам- вярно ли е , че ЕС е отпуснал парите за саниране на жилищата и издаване на техническите паспорти. Първо технически паспорт и оценка на риска, а след това саниране. Питам в чии джобове, чекмеджета и банкови сметки са МИЛИАРДИТЕ ОТ ЕС ЗА ПАСПОРТИЗАЦИЯТА? Защо отново каруцата е пред коня. Значи всички санирани на много високи цени блокове са санирани незаконно- не по правилата , ая с цел грабеж. Защо те нямат паспорти?
16:08 11.03.2021
5 Баш Батка
До коментар #2 от "Весел пор":
Геноцид майна...16:08 11.03.2021
6 Този коментар е премахнат от модератор.
7 Невероятната кражба
16:09 11.03.2021
8 Annonimus
Греша и то много
16:09 11.03.2021
9 не се наядоха
Грабвайте телата и напред народе!
16:09 11.03.2021
10 Тъп
16:10 11.03.2021
11 уууу
с ГЕРБ.То не бяха технически надзори, чипове по колите
винетки тол такси лицензи за коли над 3,5 т.и какво ли още не.
16:10 11.03.2021
12 Този коментар е премахнат от модератор.
13 Ахмак
Онези петдесет лева, ще им ги вземат заедно със душицата!
Браво ГЕРБ- не мога да намеря обидна дума, която да ви опише най-правилно!!!
16:11 11.03.2021
14 Достойна присъда
Коментиран от #70
16:13 11.03.2021
15 Жив фашизъм
16:15 11.03.2021
16 Вируса
16:15 11.03.2021
17 Ботев
16:16 11.03.2021
18 Архитект софиянец
Коментиран от #20, #57
16:17 11.03.2021
19 Очевидно е
16:21 11.03.2021
20 Инженер
До коментар #18 от "Архитект софиянец":
Правилно. Да се знае: архитект или инженер. Нали сме европейци16:21 11.03.2021
21 Porsche
16:22 11.03.2021
22 Корумпета
За какво са Акт 15 и 16 -смешници.
Вашите подписи са там, от общините издаващите разрешения за експлоатация на сградите-архитекти, инжИнери.
Сега си измивате корупционните схеми със строителните предприемачи на гърба на БГ народа.
Седем осем навлека ще ми влизат в къщата.
Който е приел тези паспорти и се е над#пил за пореден път на ЕС, да се оправя, народът не е питан.
16:22 11.03.2021
23 ПСР
16:25 11.03.2021
24 човек от народа
16:26 11.03.2021
25 Ако всички са ПРОТИВ
16:27 11.03.2021
26 ПСР
16:29 11.03.2021
27 Запознат
16:30 11.03.2021
28 Хасчето
16:30 11.03.2021
29 Пловдив
16:31 11.03.2021
30 Корумпета
А е факт, че повече носещи стени на първи етажи, партери се бутаха, или мълчаливо съгласие на местните администрации за кръчми и офиси, и повечето хора подаваха жалби и печелиха дела.
Излезе Директива на ЕС, политиците приели Директивата за тех. паспорти в БГ да скочат от Аспаруховият мост.
Срок до март 2025 г. Моля, без пререждане и предварителни записвания на адрес: три думи.
16:32 11.03.2021
31 Бесен
И масови протести, масови.
Съмнително "сценарият" съвпада с книгата на Шваб: "Голямото изхвърляне, зануляване"-касаеща частната собственост.
После сме били конспиратори, нали?!
16:37 11.03.2021
32 Както винаги, идеята е ок, практическото
16:39 11.03.2021
33 гост
16:50 11.03.2021
34 Този коментар е премахнат от модератор.
35 Някой цървул
Коментиран от #38
16:51 11.03.2021
36 Gen Gurko
16:52 11.03.2021
37 ЧОЧО
16:55 11.03.2021
38 Бесен
До коментар #35 от "Някой цървул":
Подаваш жалба до Община, ДНСК и др. при нарушения конструкции сгради,включително и министерство (отдели) се занимава с подобни нарушения.Подавате жалба, и завеждате дела, съседите в блока.
Имайте предвид, че повечето конструктивни нарушения са извършени "от наши хора" със мълчалинвото съгласие или одобрение на общински служители.
Само че, никой не е длъжен да плаща хиляди левове на местни феоди, и корумпирани общинари. Или ограбени еврофондове-дадени пари за паспорти, парите липсват, хората да плащат.
Убеден съм, че ако някой разрови кокъла и там, в евросредствата отново БГ ще гръмне от скандали.
17:01 11.03.2021
39 Пламен
Коментиран от #41
17:07 11.03.2021
40 sssr
17:19 11.03.2021
41 Ели Оригинал
До коментар #39 от "Пламен":
Поели са ангажимент към ЕС, другият вариант е да плащат глоби, при читави евродепутати-прависти, каквито нямаме, може да минем метър за няколко години Ковид, опасност от заразяване.Доколкото знам приетата от БГ Директива е отлагана многократно през годините.
17:20 11.03.2021
42 Този коментар е премахнат от модератор.
43 Страничен
17:26 11.03.2021
44 Гражданин
17:35 11.03.2021
45 АНОНИМЕН
17:38 11.03.2021
46 гост
ЕДИНСТВО и 5ЛВ. ДА СТРУВА - НЯМА ДА ПЛАТИМ!
17:39 11.03.2021
47 гост
Коментиран от #65
17:40 11.03.2021
48 българин
17:44 11.03.2021
49 Гост
17:58 11.03.2021
50 Ели Оригинал
В БГ технически паспорти на сградите е регламентирано с Закона за устройство на територията (ЗУТ), където в чл. 176а е предвидено издаването на специална наредба. Това е Наредба № 5 от 2006 г. (в сила от началото на 2007 г.)
По-нататък, цели:
-Планиране на необходимите финансови средства на държавно, регионално и общинско ниво възможност за усвояване на средства от структурните фондове на ЕС;
-Паспортът като основа за остойностяване на недвижимите имоти (по повод кредитиране, застраховане, покупко-продажби, данъчно облагане, доказване на имотно състояние, вземане на решение за обновяване и др.);
-Синтезиран информационен източник за сградите и строителните съоръжения, улесняващ пазара на недвижими имоти, подобряване на кредитното и застрахователното дело;
-Повишаване на културата на собствениците на жилища по отношение тяхното поддържане, тъй като собствеността, в това число и "неприкосновената", и "свещената", освен че дава права, едновременно с тях поражда и задължения към общите части на сградата съразмерно своя дял;
(израждат ни култура хората, култура)
-Осигуряване на надеждна информация за актуалното състояние на собственика или наемателя на строежа;
-Държавата (министерството) не регулира цените за обследване и съставяне на технически паспорт на строежи.
17:59 11.03.2021
51 От чужбина
В Америка, банките не кредитират покупка на жилища, които имат промени, които не са регистрирани и узаконени. От своя страна, за да се регистрират и узаконят тези промени, те трябва да са извършени от лицензирани лица или фирми. Самите лица или фирми не могат да извършват преустройства или ремонти без те да са узаконени, защото в противен случй губят лиценза си.
При днешната цена на жилищата, много малко хора биха купили жилище в брой, така, че този, който иска да си продаде жилището, ще трябва да го приведе в нужния вид.
Коментиран от #53
18:00 11.03.2021
52 Ели Оригинал
Интересно: до 1980 г. е имало подобни паспорти, пак ни прецака "демокрацията". :)
С две думи лобистка Директива, лобистка Наредба, калпави евродепутати и политици в НС, приели Наредбата, както и бъдещото дране на хората.
Как да гласувам за "българофоби"?
Коментиран от #63
18:03 11.03.2021
53 Ели Оригинал
До коментар #51 от "От чужбина":
Чужд опит:В някои държави след 30 г. данък сграда отпада.
В някои държави данък смет се изчислява на количество смет, или на човек.
В някои държави ти оставят торбите за смет пред апартамента.
В някои държави улиците се мият всеки ден.
В някои държави средната заплата е 3000 лв., минимална
В някои държави не се издават разрешителни на "наши хора" от общински служители.
Коментиран от #62
18:10 11.03.2021
54 шопендар
18:19 11.03.2021
55 Gen Gurko
18:32 11.03.2021
56 Този коментар е премахнат от модератор.
57 Антон
До коментар #18 от "Архитект софиянец":
Ей баровец, за тебе 300 лв са нищо нали? Кво толкова? А на майка ми пенсията е 200 лв!Коментиран от #66
18:49 11.03.2021
58 Митьо
19:33 11.03.2021
59 3 милиона
Коментиран от #61
19:38 11.03.2021
60 Цитат
-Плaнирaнe нa нeoбхoдимитe финaнcoви cрeдcтвa нa държaвнo, рeгиoнaлнo и oбщинcкo нивo възмoжнocт зa уcвoявaнe нa cрeдcтвa oт cтруктурнитe фoндoвe нa EC;
Разбирате ли за какво става въпрос, или са усвоени тези средства "въpзожност за усвояване, средства от структурни фондове ЕС".
Моляя, в превод или вече са усвоени, или ще се усвояват.
По-нататък няма да ровя, подозирам какво ще открия..
Кажете ми, че не става въпрос за пари, пари, и пак пари, и че има разлика между ляво и дясно в БГ. Голям зор да влезем в ЕС, в клуба на богатите, и при слаби "Йес" евродепутати, ето го резултатът.
19:41 11.03.2021
61 Еми
До коментар #59 от "3 милиона":
Това са единични случаи-зидани тераси-верно е дебилщина-но зидащия би трябвало поне едно конструктивно становище да извади, и пак се виждат външно, не е нужно до се влиза в домовете на всички.Както и ако са махани носещи стени, е достатъчен планът и едно служебно лице, а не върволица тунеядци в частна собственост и хиляди левове за обследвания.
За тоците, акт 16 там-строителен предприемач и общинар, то в БГ щот много се спазват, нямат нищо общо ел. инсталации със западните изисквания.Пак не нужно да влизат в домовете.
Какво гарантира, че след паспорта няма да бутне носеща-трябва да си завършен дебил, да бутнеш носеща стена, туй е друг въпрос.
Повечето нарушения се виждат с просто око, отвън, от покриви, от общи части.
Това си е чист лобизъм.
19:50 11.03.2021
62 От чужбина
До коментар #53 от "Ели Оригинал":
Така е, макар и малко настрани от темата!19:53 11.03.2021
63 От чужбина
До коментар #52 от "Ели Оригинал":
Само за протокола - изискването за паспорти е общоевропейско и е от доста отдавна.Коментиран от #64, #69
19:57 11.03.2021
64 Ели Оригинал
До коментар #63 от "От чужбина":
Да, благодаря, мисля че още преди приемането на БГ ниво 2007 г., случайно се запознах с въпросния текст, още тогава усвояването на евросредства и по 5-6 човека кохорта в частна собственост ме "озадачи", тъй като очаквах "побългаряване" на Директивата.Забележете, че текст на две Директиви са "смесени и приети ЗУТ и Наредба"-което дразни, на пръв прочит.
Повечето от текстовете, могат да се приложат без влизане в собствеността. Можеше да има постепенно и поетапно през годините обследване, което да не е драстично, за хората с ниски доходи.
Ел. табла, зидани тераси, отдушници, канализации, усвояване общи части с тръби се виждат с просто око, в общи части.
Имаме актове 15 и 16, те не са за красота.
Вече има съвременна техника, която без да се влиза в домовете установява промени, канализации, парно и т.н.
Не казвам, че няма нарушения, но цената за установяването им е "загадъчна" и неприемлива за стандарта на живот в БГ.
Ще се окаже като "ковида", от три микроскопа само един работи, и то в Стара Загора-ветеринарен. Колко Директиви не ги приемаха, в полза на хората, но щом е за облагодетелстване на определени "наши" фирми, веднага ги приемат и синхронизират с БГ законодателство.
20:24 11.03.2021
65 Истината2
До коментар #47 от "гост":
Хей народе ,събуди се.Плащаме данък сгради ,а и тези така наречени паспорти ,много ще ни се събере да плащаме.Затова се стигнете и гласувайте масово против тая граблива хунта.Съобщават е това на близки и приятели да знаят какъв грабеж се задава.Защото за това не коментира по телевизията.21:14 11.03.2021
66 Архитект софиянец
До коментар #57 от "Антон":
Не, не. Съжалявам. Малко с обида и сарказъм коментирам. Не мисли ,че сме по-добре от теб. На мойта майка пенсията е 260......21:46 11.03.2021
67 Иде ли
22:43 11.03.2021
68 Браво
23:05 11.03.2021
69 Този коментар е премахнат от модератор.
70 Ясно е
До коментар #14 от "Достойна присъда":
Кауна ще ни заведе при виденовото време гечев министър07:46 12.03.2021
71 резервист
08:32 12.03.2021
72 Присмехулник
Коментиран от #73
08:37 12.03.2021
73 От чужбина
До коментар #72 от "Присмехулник":
Моят апартамент е тухлен и е построен от държавата през 1954, от която след това е закупен. Смятам, че държавата има всички необходими документи за него, за да си направи паспорта, в който после да бъдат вписани промените - външна изолация и остъклена тераса.09:45 12.03.2021
74 Мухаа,хаа!
О
21:17 14.03.2021
75 Технически паспорти!! Поредния опит на
12:26 15.03.2021
76 НИМРОД
.
РАЗБИРАТЕ НА КЪДЕ НИ ВОДЯТ ДОГАН , ПЕЕВСКИ и БЪЛГАРСКИТЕ ПРОДАЖНИЦИ КИРЧО , КОКОРЧО , БОРИСОВ И ПОМАКА АТАНАСОВ!!
14:19 27.09.2023