4 87625

Готова ли е България да плати големия геополитически бонус за Северна Македония?!

  • кирил петков-
  • северна македония-
  • българия

Фундаменталният въпрос в отношенията ни със Скопие

Готова ли е България да плати големия геополитически бонус за Северна Македония?!  - 1
Снимка: БГНЕС
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Приветствам подхода на новото българско правителство в отношенията със Северна Македония да наблегне на бизнеса, търговията и транспортната свързаност вместо да затъне в подялбата на царе, войводи и въстания. Но това е дежа вю.

Това коментира във "Фейсбук" Пламен Димитров Петров.

През 2017 г. се изприказваха купища приказки за жп линия и магистрала София-Скопие, а тях ги няма и до днес. Като хора от бизнеса Кирил Петков и Асен Василев бързо ще разберат, че основния проблем е в чисто финансовата рентабилност на тези проекти. Днес бе обявено пускането на авиолиния София-Скопие с уговорката, че тя трябва да бъде субсидирана, защото няма да има достатъчно пътници, които да покрият разходите. Понеже България няма държавна авиокомпания, полетите трябва да се осъществяват от частна. А в Европейския съюз държавната помощ за бизнеса е забранена. Надявам се, че премиерът има идея как да заобиколи тази забрана.

Но субсидията на авиолинията ще струва жълти стотинки в сравнение с парите,

необходими за жп линия и магистрала. Някои си мислят, че българската част от жп линията вече е налична. Това обаче не е вярно. Ако влакът върви по съществуващия железен път от София до Гюешево, пътуването до Скопие сигурно ще отнеме 6-7 часа, никой няма да си го причини. За увеличаване на скоростта е необходим изцяло нов участък от Радомир до Гюешево с 13 тунела (единият, от които дълъг 15 км!) за поне 900 млн. лв. Отделно от Гюешево до границата. За македонския участък пък да не говорим - той минава през още по-труден терен, строителството там върви, но не е много напреднало.

Срещу милиардите, необходими за строеж на новата инфраструктура, стои доста скромен търговски обмен между България и Северна Македония. За 2020 г. у нас са внесени македонски стоки за 593 млн. лв., а износът ни към Северна Македония е за 852 млн. лв. (около 1,5% от целия български износ).

Така че отново опираме до фундаменталния въпрос:

Готови ли са българските власти да платят геополитически бонус, който да покрие липсата на рентабилност на проектите за транспортна свързаност между София и Скопие? Отговорът на това питане е много важен, дори по-важен от това дали България ще даде зелена светлина за предприсъединителни преговори на Северна Македония с ЕС.

* Заглавието е на Факти


Поставете оценка:
Оценка 3.3 от 32 гласа.

Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa или ca нaпиcaни изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 7777

    66 14 Отговор
    КИРЧО ДА СИ ПОДАВА ОСТАВКАТА-И НОВИ ИЗБОРИ. ЧЕТИРИ ГОДИНИ НЯМА ДА ГО ТЪРПИМ КАК НИ СЕ ХИЛИ! КАТО НЕ СТАВАШ ЗА ПОЛИТИКАТА-СИ ТРЪГВАШ В КАНАДА. НАРОДА ВЕЧЕ ИЗНЕМОГВА.

    Коментиран от #7, #19

  • 2 Пич

    52 6 Отговор
    Море е готов , само да го погалят по главата от Козяк !!! Българите не го интересуват , историята ми няма значение , вика !!!??? Абе - млад и учен !!!????

    Коментиран от #6

  • 3 Майна

    47 6 Отговор
    ТОЗИ БЪЛГАРИН ЛИЕ???....,, да наблегне на бизнеса, търговията и транспортната свързаност вместо да затъне в подялбата на царе, войводи и въстания. Но това е дежа вю.,, КАКВО СИ ДОГОВОРИРАЛ ,КИРО, ТА ИМА ТАКИВА ИЗКАЗВАНИЯ??????
  • 4 по Ботев

    40 2 Отговор
    няма сила,която да властва над глава,която е готова да се отдели от раменете си!

  • 5 кнаус 485

    34 3 Отговор
    Статията отразява реалните проблеми на тия бизнес проекти....самолета би рентабилен ,ако се удължи до Охрид и ако пътува в петък и неделя....за чи ни е самолет ,ако трябва да се субсидира....с влака е същото положение,ще се хвърлят много пари да направят линията и после ще се окаже губеща...истината е в нов хубав автомобилен път...
  • 6 Незнаещ

    15 11 Отговор

    До коментар #2 от "Пич":

    Българите интерисуваха ли го оня,който папите го галеха по главата ?

    Коментиран от #9

  • 7 Чакай бе друже

    8 37 Отговор

    До коментар #1 от "7777":

    След 30години кражби, искаш за 30 дни да станем Швейцария? То с вълшебна пръчица не става! И между другото, вярно ли е че всички комплексари пишат само с главни букви?

    Коментиран от #17

  • 8 пламен

    39 0 Отговор
    и какъв ще е тоя геополитически бонус...нула на квадрат. Ние нямаме сигурна връзка между северна и южна България.Тунела под Шипка е проектиран за 400 милиона и все ги няма, те, милиарди за скопие

    Коментиран от #25

  • 9 Определени

    13 1 Отговор

    До коментар #6 от "Незнаещ":

    Идиоти още се интересуват !!?? Гладни , бедни и недоучени , но - победихме , викат !!!???
  • 10 Мнение

    40 1 Отговор
    Както българите винаги са обичали Русия, така и поколенията са признателни и дълбоко в себе си почитат и цар Борис III, посрещнат в Македония с всенародни тържества.
    К. Петков трябва да разбере, че душата на народа, вече "клокочи" срещу него. И не е срамно да кажем и напишем отново: ОСТАВКА !!!
  • 11 В Киреча

    39 0 Отговор
    Кирчо е бизнесменче не е въпроса дали, ще ни продаде, а за колко?
  • 12 Диамантената ръка

    17 2 Отговор
    Говорат се само празни приказки и туйто...
  • 13 Кораб

    27 0 Отговор
    Запомнете това лице добре. Така изглежда предателят!
  • 14 Само да питам

    32 1 Отговор
    Нещо за огромната инфлация и бедността? Нали като спрем кражбите щеше да има пари? Каде са ? Вече почти година управлявате (заедно с 2та служебни кабинета) Та кранчето спряно ли е? Вече не се говори нито за кражбите,нито за инфлацията.Само отвличане на вниманието на народа с тая Македония и с тоя ковид ? ОСТАВКА БЕ ПРОДАЖНИЦИ

  • 15 Наблюдатель

    13 2 Отговор
    Забелязвам, че най-големия бонус до тук ще получи ръководството на ТОТО, което беше уволнено от Мургавия Министър Руди - общо малко над 800 000 лв. от нашите пари! Иначе същия Мургав Министър Руди ще прави комбина със "своя имот" в Борисовата градина в София, като даде право на Гриша Ганчев да строи стадион, МОЛ, паркинги и заведения. ИНТ е ПРОМЯНАТА В ДЕЙСТВИЕ...
  • 16 GOCE

    12 1 Отговор
    " А в Европейския съюз държавната помощ за бизнеса е забранена"Е,как тогава Меркел даде на
    Фолксваген 5млрд. евро през 2014,за да не фалира?И ако Кирчо се обърне назад и погледне герба на македонците,ще види планина.Планината е Пирин.
  • 17 Чудя се

    21 1 Отговор

    До коментар #7 от "Чакай бе друже":

    До кога ,според теб трябва да чакаме и да ги оправдаваме.Спряха "Хемус"(и те самите казват,че това е магистрала с национално значение),ще правят магистрала до Скопие.Това,ако не е безумие,здраве му кажи.И всеки твърди,че няма рентабилност на връзките с Македония,ама ние -"Едно за главата,друго за краката" или "Всичката Мара втасала..." ,или "На гол тумбак,чифти пищове" и т.н

    Коментиран от #21

  • 18 Галина

    9 1 Отговор
    Към 10 - Напълно подкрепям! Албанците не са ни врагове.
  • 19 грешка

    26 0 Отговор

    До коментар #1 от "7777":

    този наглец никога няма да подаде сам оставка. С протести дойде и с протести ще си отиде. А поводи за протести колкото искаш - галопираща инфлация по всички направления и тотално обедняване на населението, никакви компенсации за работещите и почти толкова за безработните.
  • 20 Матей преображенски

    16 0 Отговор
    Защо се възпрепятства транспортната свързаност ли,елементарно,защото се страхуват от българското влияние.Управниците им проявяват невероятна надменност,все едно са съратници на Александър Велики,а те всъщност са от славянски произход и нямат нищо общо с илирите.Ако не се правеха на интересни,никой нямаше да им пречи за ес,сега само американския натиск може да наклони везните в тяхна полза.А киро ще бъде охулван до немай къде и ще става пишман дето е правил на баир лозе.
  • 21 Да не се чудиш

    7 2 Отговор

    До коментар #17 от "Чудя се":

    Тогава ни трябва вълшебник а не Кирчо, бойко Слави или физкултурник! Рим не е създаден за 2 дена!

    Коментиран от #24

  • 22 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 23 Не ние катсидатстваме, а СМакедотия.

    15 0 Отговор
    Ако транспортните линии не са рентабилни, да не ги строим. Северна Македония е кандидатка за ЕС, не България, тя да плаща и да изпълни договора, който подписа.
  • 24 Чудя се

    17 1 Отговор

    До коментар #21 от "Да не се чудиш":

    Вече близо година Борисов не е на власт.Новите управляващи абсолютно нищо не са направили,за да кажем--ето започнаха.Занимават се с глупости,от рода на самолетна линия за Скопие.Хората мрат от ковид,мръзнат,гладуват,страхуват се за бъдещето си,а те правят анализи,комисии и най-вече уреждат всичките си роднини и приятели на сладки постове.Кой има експертиза,кой няма--без значение "Простият "народ да чака.Ама до кога Явно като наближава други избори,ще ни хвърлят малко прах в очите...Ама все пак "Не е луд,който яде баницата"

  • 25 Селянин

    0 0 Отговор

    До коментар #8 от "пламен":

    То Нека се обещае пък кога ще стане боже работа Да хвърлим « менчето с вода « пред самолета и да обещаем Пък може един курс да направи