QWERTY е рекламна агенция, предлагаща услуги в сферите на BTL, организирането на събития и онлайн маркетинга. Агенцията е създадена през 2011г. като работи за редица международни брандове. Как партито прераства в спомен… Пред ФАКТИ говори Явор Антонов, съдружник в "QWERTY PROMOTIONS".
- Г-н Антонов, завършил сте НАТФИЗ, а организирате партита. Актьорското майсторство ли е в основата на успеха на една такава фирма?
- Това, което със сигурност се случи и се случва в нашата компания, е емоцията да е въведена като водеща и на първи план. Винаги прилагам в работата си принципите и житейските правила, които съм възприел в театралната академия. Нямам маркетинг образование, но имам 22-годишен опит в създаването, организирането и осъществяването на редица рекламни кампании, редица големи събития. В този смисъл наистина, защото съм го научил в актьорското майсторство, винаги държа в създаването на концепциите за всички промоционални активности, на всички събития в тях да има емоция. Да не се правят нещата просто така.
- Какво е да си зад кулисите на организацията на едно събитие, за да се види после блясъкът от публиката?
- Къртовски труд и страхотна организация. Ето още едно важно нещо, което също съм научил в театралната академия - перфектната подготовка. Перфектната подготовка предотвратява провала на представлението. Правилото на петте „П“. Тук, при нас, ние сменяме представлението с последната дума на представянето на продукта. За да могат да се случат тези неща по перфектния начин, се започва отдалеч. Никога и нищо не се прави в последния момент. Някои събития се правят и организират в рамките на девет месеца, на година, за да се случат по най-правилния начин, и накрая клиентът да получи онзи резултат, който сме му обещали. Ние никога не обещаваме, говоря от името на нашата фирма, нещо, което не можем да направим. Това смятам, че е една от силните ни страни, защото знаем какво можем да обещаем на клиентите, знаем какво можем да направим и никога не продаваме мечти, които не можем да осъществим. Определено това печели доверието на нашите клиенти. И вече по-голямата част от портфолиото на компанията ни са фирми, които вече дългогодишно работят с нас. Имаме клиенти, с които сме вече повече от пет години. Имаме и клиенти, с които сме повече от 10 години. Така се развива портфолиото на "QWERTY PROMOTIONS". Това ни дава сила и увереност, че ние ще успеем, защото спазваме правилата и веруюто, което аз изповядвам. Всички мои колеги, които са част от структурата на агенцията, също спазват тези правила и следваме стъпките.
- Каква е тайната. Какво трябва да изпита човек, когато отиде на парти…
- Едно важно нещо има, за да запомниш къде си бил – да има послание. Винаги хората са казвали, когато говорят за парти, че трябва да има хубава храна, хубаво пиене, приятна музика. Ние винаги добавяме и малко щипка от още нещо заради тази емоция, за която говоря. А именно да има послание, което да предадем. Осъществявайки едно парти, а не просто един коктейл, който можем да организираме, защото това го правят повечето колеги, за да може да се случи едно такова парти, ние целим да има и послание. Това е нещото, което ние обичаме да добавяме, тази щипка послание, която да стигне до консуматора. Още с възлагането на едно събитие ние залагаме тези неща в стратегията, в идеята и така резултатът, който искаме да постигнем, е видим. За нас най-важно е първо клиентът да оцени резултатите, които сме постигнали, защото те са хората, които възлагат. На второ място са хората, които посещават това събитие. За нас е важно да направим така, че да се говори дълго време за това събитие. Защо е важно това послание да се случва!? Защото ако говорим за поредния коктейл, даже на следващия ден не помним на кое събитие сме били.
- В бизнес като вашия ми допадна една мисъл, че е много важно дадено събитие или парти да остави спомен. Как се създава спомен от парти…
- За да остави едно събитие спомен, то трябва да е индивидуално и специално създадено за целите, които са поставени. Когато направиш „копи-пейст“ от поредица от предишни събития, тогава споменът не може да го има, защото той вече е „копиран“, хората вече са го видели някъде. Едно от нашите последни големи събития беше парти на една фирма за бездимни устройства в България. За целта ние създадохме специална сцена, специална хореография. Имахме 3d мапинг, който беше специално създаден за целите на продукта. Получи се нещо уникално, което не се беше случвало преди в ентъртейнмънта на българския пазар. На много малко сцени в България се изгражда лед екран, който е по-голям от 250 квадратни метра, имаше 270 градусова сцена, на различни нива се разиграваха и отправяха различни послания. Това е нещото, което създава уникалност, а именно да вдигнеш максимално детайла на продукта, но в същото време да го вградиш в целите, които ти поставя клиентът. Когато подходиш индивидуално и създадеш нещо специално за този продукт, за характеристиките на продукта или услугата, тогава остава спомен. Защото правиш нещо индивидуално и ти никога никъде не си го видял. Имаше после такива добри референции след това събитие, че подобно нещо не е правено в България. Събитието бе планирано с определен часови интервал - от 19:30 до 22:00. В 23:00 часа хората не си тръгваха от залата и ни се наложи да изместим автърпартитата, които бяха предвидени за същата вечер на няколко места в София, защото бяха поканени над 800 гости – сред тях световни и български именитости, с молба да започнат с час, до час и половина по-късно. Това, което се случи на това събитие, е един атестат, че ние да сме успели да уцелим точно целта, която е трябвало да се постигне. Хората не искаха да си тръгват. Говорим за над 800 човека, които стояха и се забавляваха. Едни от най-добрите български изпълнители като Мария Илиева, Любо Киров, „Акага“ казаха, че на подобна сцена и на подобно парти никога не са забивали. Краси от „Акага“ ми благодари за участието в това събитие и сподели, че на подобна сцената никога не са свирили.
- Когато човек се занимава с организирането на събития, няма как да го прави сам. Как се сглобява екип, който да създава събития?
- Крайният резултат зад всички тези успешни събития се дължи на това, което сме създали с моя съдружник. Говоря за това, че по-голямата част от екипа на агенцията, който е около 30 човека, е заедно вече от дълги години. Имаме хора, които са почти от самото начало на компанията. За да се развива агенцията, значи имаме разбирателство, имаме симбиоза един с друг. Това със сигурност не се учи - или го носиш в себе си, или не го носиш. Не може да менажираш един екип просто по учебник. Ние се усещаме, ние се разбираме. Всеки един човек в агенцията има своите цели и задачи. И нещо много важно – всеки човек има свободата да твори и така да гони задачите, които са му поставени, че да ги направи по най-добрия начин. Той намира решение на задачите си самостоятелно. Понякога се допускат грешки, но така човек се учи какво е правилно. Според мен, казвам го вече от опит, е по-добре хората да се оставят да действат самостоятелно, дори и да бъркат. В началото, когато се развивахме, когато тръгна компанията, се стремях да следя много изкъсо нещата кое как се случва. Познавах всяка брънка на процеса. Не че сега не го познавам. Но в момента съм дал много по-голяма свобода на колегите дизайнери, акаунт мениджъри, проджект мениджъри, логистици да могат да си намират те начини за изпълнение на задачите. Те може и да бъркат, но така после ще знаят как могат да реагират и как да постигнат по-добри резултати. Крайният резултат от нашата работа се вижда, защото в последните 5 години ние винаги сме в топ 3 на ивент агенциите в България. Това се измерва по оборотите, които преминават през компаниите. За да си добър, за да се развиваш – ти трябва екип, такова нещо се постига с екип.
- А как подбирате хората. Знаем какъв голям проблем има с качествените кадри на пазара на труда?
- Думата проблем не ми харесва, не е моята. В живота на човек няма проблеми - има казуси. Думата проблем не обичам да я използвам, защото проблем има само в един момент, в който нямаш друг избор и трябва да тръгнеш в една друга посока, която не е хубава… Другото всичко са казуси. Някои ги решаваш по-лесно, други не чак толкова. Като цяло е трудно с подбора на екип и аз затова казвам, а и се радвам, че при нас е така, че по-голямата част от екипа на агенцията е създаден преди повече от четири-пет години. Тогава беше по-лесно. В момента определено, когато има отворена ниша за разширяване на екипа, изпитваме трудност с намирането на хора.
- Какви качества трябва да покаже един човек, какви хора търсите, за да решите, че даден човек може да ви свърши работа… Респективно, хората какво да очакват…
- Добре дошъл е човек, който има опит и е бил част от подобна структура. Но, в същото време, това крие много и рискове, защото този човек е бил част от друга структура, работил е по друг модел, с друга увереност. И като дойде при нас, започва да казва, че е вършил работата си по друг начин. Важното за мен, а и за нас, за да бъде част от агенцията ни един човек, е да има желание, голямо сърце, да изпитва емоция и да не бъде бездушен. Когато човек е бездушен, това си проличава. Още в първите два-три месеца си проличава дали има желание, дали показва старание, или просто го прави на мускули, защото е на работа. Много си личи, когато някой изпълнява просто технически поставените му задачи. Много малко хора сме имали такива през годините. И, да - тук актьорската професия също ми помага, защото ми дава възможност да общувам много по-свободно с хората. Никога не затварям вратата на кабинета си. Също и не давам нареждания просто така. Обмисляме нещата с целия екип, при нас не се взимат авторитарни решения. Това е нещо, което може би също дава на хората кеф и желание да идват всеки ден на работа. Ние не сме държавно предприятие, което работи от 9:00 до 17:00 часа. При нас има поставени цели, които трябва да гоним. Хората, когато имат цели, си ги гонят по всяко време на денонощието. Когато нямат задачи, които да изпълняват, може и да си тръгнат по-рано. Но е важно хората при нас да работят с емоция и това, което е най-важно за тези, които евентуално биха си търсили работа или биха искали да се приобщят към такава работа, е да искат да се чувстват част от едно голямо семейство. Вече уверено казвам, че фирмата ми е моето второ семейство. Създадохме Qwerty с моя съдружник преди 12 години, преди да имам собствена дъщеря. Работата с хората в агенцията ми дава много пълнота и смисъл в живота. Това „второ семейство“ ми дава емоция, защото имаме една симбиоза в общуването. Излизаме заедно на различни забавления, които са извън пределите на нашата работа. Да, рядко се случва заради интензитета на бизнеса, който изпълняваме, защото определено календарът ни особено в летния период е много интензивен, но намираме и време да се забавляваме.
- Казвал сте, че мечтаете да поставите рекорд на „Гинес“. В какво се състои… Каква е идеята…
- В годините два пъти мои идеи са правили опити да изпълнят конкретни цели, но винаги някой се намесваше, за да вложи в идеята и нещо рекламно. Много важно е в една такава цел да не стои на преден план задължително резултатът, а водеща да е емоцията, за която говорих. И затова аз съм си поставили като цел, за свой кеф, за собствено удовлетворение, защото целта на наградата не е да се печелят пари, да направим нещо за рекорд на „Гинес“. Става въпрос за следното. Ако дадена идея успее да се реализира по такъв начин, че да получи не само признание в България, това би било кеф за целия екип.
- А имате ли фокус какво ще представлява този рекорд?
- Нямам. Казвам го откровено. Представям си го, че това би било някаква интеграция на цел, която ни постави някой клиент. Преди години направихме един такъв опит за поставяне за рекорд при изграждането на бутилка от бутилки. Тогава целта беше да се съберат стъклени бутилки, които преди производителя ги събираха амбулантни търговци, които ги пълнеха с фалшив алкохол. Беше създадена платформа, за да се разреши маркетингов проблем, търговски проблем. Но всичко бе облечено в една страхотна концепция, която свърши уникална работа, защото бяха събрани повече от 10 000 бутилки от пазара. Резултатът беше супер. Следващата ми идея беше имиджов ефект за пускане на нов продукт на пазара, но пак не стана, за да се превърне в рекорд. Винаги може да се създаде такава концепция, която да се реализира с рекорд на „Гинес“, която да е поставена от страна на клиент. Ние просто чакаме удобния момент, когато ни се постави дадена задача, дали можем да я облечем в подходящата маркетингова платформа и при това да изпълним рекорд на „Гинес“. Просто чакаме…