8 Юни, 2023 09:01 4 381 40

Какви правила готви да въведе ЕС за тротинетките? Андрей Новаков пред ФАКТИ

  • андрей-
  • новаков-
  • ес-
  • тротинетки-
  • правила-
  • безопасност

Споделените електрически скутери в Париж ще спрат да се използват от септември месец, казва евродепутатът

Какви правила готви да въведе ЕС за тротинетките? Андрей Новаков пред ФАКТИ - 1
Снимка: БГНЕС
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Какво е бъдещето на тротинетките в рамките на ЕС, след като страни планират да ги забранят, а други да ги ограничат. Какви възможности имаме по Плана за възстановяване и устойчивост, за да развием градската мобилност. Пред ФАКТИ говори евродепутатът Андрей Новаков.

- Г-н Новаков, наскоро ваш доклад за градска мобилност бе приет от Европейския парламент? Колко бързо ще влезе в законодателството на държавите членки като задължение да бъде имплементиран?
- Докладът беше гласуван и приет в пленарна зала през май тази година. Той отразява позицията и приоритетите на Европейския парламент относно развитието на градската мобилност или казано по друг начин - как трябва да се придвижваме в градовете, как те да станат по-чисти и по-достъпни за всички граждани, без значение какви са нуждите им. И не на последно място - как транспортът в градовете да бъде по-сигурен и безопасен. Всички транспортни методи имат своята роля и заедно формират една система. За да функционира тази система, всичките ѝ елементи трябва да са работещи и да се допълват. Докладът отправя препоръки и насоки към държавите членки за това как да оптимизират мобилността в градовете. Съдържа и конкретни идеи, над които Европейската комисия да работи в партньорство с бизнеса и отделните държави, както и полезни практики, които имат потенциал да бъдат приложени на различни места.
Предложенията от доклада ще бъдат изпратени освен до Европейската комисия и до парламентите на отделните държави членки с цел по-добра координация и обмен на добри практики.

- Какво означава разработен стандарт за градски транспорт?
- Политиките, свързани с устройството на градската среда и мобилност, както и пътната безопасност имат изключително хоризонтален характер и ангажират много и различни експерти. В доклада настояваме, Европейската комисия да се консултира с държавите членки и да разработи единни насоки и стандарти относно микро и споделената мобилност, както и новите форми на придвижване, които станаха изключително популярни в последните години и особено по време и след Ковид-19 пандемията. Въпреки че всяка държава е свободна да регулира и определя тези правила, целта е да има хармонизирани препоръки, които да помогнат градовете да станат по-безопасни, а споменатите форми на мобилност да не застрашават нито техните потребители, нито останалите участници в движението. Какво означава това - единни правила за това къде могат да се движат например електрическите тротинетки, изисквания за носене на каска, каква да е максималната им скорост, колко души могат да използват едновременно подобен скутер и пр.
Единни насоки и стандарти ще помогнат в посока канализиране на съществуващото европейско финансиране по линия на кохезионната политика и на Националните планове за възстановяване и устойчивост (НПВУ). Само по Европейския фонд за регионално развитие и по Кохезионния фонд страната ни разполага с близо 80 млн. лв., предназначени за устойчива градска мобилност. Нашият НПВУ предвижда инвестиция „Зелена мобилност“ - пилотна схема за подкрепа на устойчивата градска мобилност чрез мерки за развитие на екологични, безопасни, функционални и енергийно ефективни транспортни системи. Стойността на инвестицията е 100 млн. лв., от които 3 млн. лв. са национално съфинансиране. Предвидена е и реформа за интегриране на устойчивата градска мобилност в стратегическото планиране на регионалното и пространственото развитие. Предизвикателството е, че в настоящия момент и двата източника на финансиране са блокирани, като огромното закъснение може да доведе до загуба на средства, които иначе ни се полагат. Последното ще е много лошо развитие на фона на острата нужда от инвестиции в градска мобилност.

- Как ЕС ще рагламентира движението на електрическите тротинетки?
- Редно е ЕС да предложи рамката и да даде възможност на държавите членки да приложат добрите примери на тяхна територия. Разбира се, всяка държава е различна със своите социални и икономически специфики, но един от основните проблеми с новите форми на мобилност са именно огромните разлики в правилата, непознаването им и най-важното липсата на контрол и санкции за неспазването им.

- Защо сега, ако хванат някой с тротинетка, който кара с 80 км/ч по околовръстното и е използвал алкохол или наркотици, не може да му се направи абсолютно нищо?
- Именно, за да не се случва това са нужни координирани и единни правила за използването на такива превозни средства. Изисквания относно техническите характеристики на устройствата също са залегнали като предложение в доклада. Това ще даде допълнителна сигурност не само на потребителите, но и на производителите. Наричаме електрическа тротинетка и тази, която развива максимална скорост 25 км/ч., и тази, която може да се движи с 80 км/ч. Виждате, че разликата е съществена.
Ясните правила са само първата стъпка. Другият основен аспект е спазването и контролът им. Ако паркираш или караш автомобила си по тротоара, със сигурност ще бъдеш глобен. Същият контрол следва да бъде прилаган и ако караш тротинетка на забранено място или си под въздействието на алкохол или наркотици.

- Малко преди гласуването на доклада в Париж беше организиран референдум за тротинетките и бе взето решение да бъдат забранени въобще…
- В началото на април тази година, гражданите на Париж с голямо мнозинство избраха споделените електрически тротинетки да бъдат забранени в техния град. Последваха дискусии и не беше ясно какво точно ще произтече от този вот. Подобни дискусии се появиха и в други европейски градове, например Брюксел. Има и градове - като Льовен (Белгия), в които електрическите тротинетки никога не са били допускани, защото местната власт е предпочела да развива приоритетно други форми на движение, например използването на велосипеди.
Решението от вота е факт и споделените електрически скутери в Париж ще спрат да се използват от септември месец. Това обаче не означава забрана за личните такива превозни средства, които са още по-голямо предизвикателство за контрол и причина за инциденти.

- Възможно ли е електрическите тротинетки да бъдат изцяло забранени в бъдеще…
- Всичко остава в ръцете на местните органи, които имат компетенциите да решават. Моето мнение е, че забрана на един транспортен метод не е ефективно и дълготрайно решение. Това е само временно затваряне на кървяща рана, защото ако днес са тротинетките, утре ще бъде друго. Сериозните инциденти с велосипеди също не спират да се увеличават. Това не трябва да означава да забраним на хората да карат велосипеди. Означава обаче, че трябва да подобрим правилата и да следим за стриктното им спазване.
Друг ключов момент е обучението. За да управляваш автомобил, трябва да преминеш часове на теоретични и практически обучения. За да се качиш на велосипед или тротинетка, е нужно само желание, но същевременно ти си равноправен участник в движението, съответно представляваш риск и заплаха за останалите, когато не познаваш и не спазваш правилата за движение.
Именно затова е от основно значение правилата за движение по пътищата да бъдат част от учебния процес от ранна детска възраст.

- Защо в България не спираме да се избиваме по пътищата? Откъде идва тази агресия на пътя?
- За съжаление и това много ме тревожи, агресията е навсякъде, на улицата, в болницата, в училище. Европа има нужда от нулева толерантност към агресията във всичките ѝ проявления и форми. По-важно е да разберем как да се освободим от тази агресия и как да я спрем, отколкото да търсим зародиша ѝ. Строги и безкомпромисни мерки за нарушителите са първата и основна стъпка. Хората трябва да знаят, че не просто е нередно да се качиш в автомобила си след употребата на алкохол или упойващи вещества, ами е напълно забранено и немислимо.

- Статистиката показва, че половината от катастрофите са причинени от млади шофьори. Какво им куца, какво не им стига, за да карат нормално… Не са научени ли?
- Да притежаваш свидетелство за управление на автомобил е огромна отговорност. Взимайки го в ръце, това не те превръща в шофьор. Шофьор ставаш, трупайки опит, когато спазваш правилата и уважаваш останалите участници в движението.
Според статистиката, 2 от всеки 5 пътнотранспортни произшествия с фатални последствия са с участието на водач на възраст под 30 г., макар че младите водачи са само 8 % от всички водачи на автомобили. В тази връзка напълно подкрепям правилото за нулева толерантност към управлението в нетрезво състояние.
Предложението на Европейската комисия предвижда и възможност за управление на автомобили и камиони с придружител още от 17-годишна възраст. Въпреки големия недостиг на професионални водачи в цяла Европа, трябва да се гледа на това с повишено внимание предвид трудността и отговорността, които тази професия изисква.


Поставете оценка:
Оценка 3.4 от 22 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Тошев

    45 7 Отговор
    Като ви гледам какви сте, скоро ще питате ЕС кога да ходите до тоалетната.
  • 2 Тротинетките са опасни!

    47 4 Отговор
    Тротинетките нямат място при пешеходците.

    Коментиран от #23

  • 3 Хахо

    32 3 Отговор
    Андрейчо, една от мъжките калинки на Боко, който от години се прави, че работи нещо в европарламента като наш евродепутат, сега е тръгнал да оправя тротинетките.. Преди 2-3 год уж щеше да оправя нашите превозвачи, думка тъпани, тръбеше в нашите медии какъв борец за справедливост е и накрая какво стана? Нищо. Приеха си закона както бяха решили големите страни начело с Франция. Ама карай, за него важно е заплатата му да се превежда редовно

    Коментиран от #12

  • 4 САТЪРА НА ХАНА

    27 2 Отговор
    А ЗА ЛГБТ ДЕТО КАРАТ ТРОТИНЕТКИТЕ ?
    ..... ТИЯ СА АБСОЛЮТНИ БЕЗДЕЛНИЦИ
    И ПАПАТ ПАРИ
  • 5 Не могат

    31 2 Отговор
    Да им направят нищо в България. В много държави това е регулирано отдавна от националното законодателство и такива превозни средства които развиват над 25км подлежат на регистрация, плащат данък и застраховка и при нарушение се санкционират. Тоя пак опитва да открие топлата вода с парите на данъкоплатците ш за си оправдае нищоправенето в Брюксел

    Коментиран от #16

  • 6 Не мерси

    13 10 Отговор
    Не съм привърженик на тротинетките, но това да ограничаваш свободата на придвижване на хората, без да има осгурени добра инфраструктура и алтернативи, си е чист фашизъм.

    Коментиран от #15

  • 7 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 8 681

    18 4 Отговор
    Тротинетките ли са най големия проблем на бюрократите от Брюксел???
  • 9 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 10 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 11 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 12 миниОр

    18 1 Отговор

    До коментар #3 от "Хахо":

    той и за въглищните централи беше се наточил да оправя, ама явно му свиха перките в европарламента, и нищо накрая , ооо , иначе голям борец за страната
  • 13 Рей

    12 1 Отговор
    Всяка тротинетка е с регистрационен номер в чужбина!

    Коментиран от #34

  • 14 Колесников

    11 0 Отговор
    Въвеждат лошо и по-лошо . После коригират нещо . И резултат е масово по лошо . Ако си контролен
    орган - масово неспазване , ако не само констатираш пречещи и проблемни неща .
    Ако пуснат надуваеми Балони, Дилижабли , а и други е няма да е по весело
  • 15 Пффф

    10 5 Отговор

    До коментар #6 от "Не мерси":

    И кой ти ограничава свободата бре, охлеж?! Тук въпроса е за безопасността на пешеходците!!! Знаеш ли колко пострадали има?!
  • 16 Ричард груев

    10 9 Отговор

    До коментар #5 от "Не могат":

    Аз притежавам добър велосипед,който без усилие "вдига"над 25км.Какво,ще ме искате книжка,син талон,годишни прегледи?Тротинетките и велосипеди са удобно и бързо средство за предвижване в големия град.Затова и ги има там,а не в село Каспичан.Стига с този контрол на обществото.Това е комунистически подход.Защо не върнете и жителството,а?И открития лист до Петрич и Резово.

    Коментиран от #18, #21, #36, #37

  • 17 Правила

    11 2 Отговор
    Трябва да се изисква шофьорска книжка за електро скутер - категория "М"!!!
  • 18 Ако разбираш нещо де

    15 0 Отговор

    До коментар #16 от "Ричард груев":

    В обществото човек трябва да спазва правила дотолкова, че да НЕ вреди на другите!
  • 19 На Запад

    13 2 Отговор
    Къде е разрешено шофирането на електрически скутери? Електрическите скутери са разрешени по велосипедни пътеки и алеи за велосипедисти. Само ако те липсват, можете да преминете по улицата. Забранено е движението на електричесщи тротинетки на тротоара, в пешеходната зона и в еднопосочните улици срещу посоката на движение!!!!!
  • 20 В Швейцария

    11 1 Отговор
    Какво се случва, ако ви спрат с електрически скутер в Швейцария?
    Ако бъдете спрян от полицията с Нерегистриран електрически скутер, рискувате не само да бъдете глобени, но и да бъдете преследвани за управление на МПС без задължителна застраховка „Гражданска отговорност“ и управление на МПС без шофьорска книжка.

    Коментиран от #28

  • 21 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 22 Раш

    5 0 Отговор
    И все пак къде можеш да го караш? Е-скутерите се считат за моторизирани велосипеди се считат е-скутерите, както и за е-велосипедите с максимална скорост от 20 или 25 км/ч (с помощта на педала). Може да се използва на всички места по пътя, където велосипедите са разрешени.
  • 23 0001

    7 2 Отговор

    До коментар #2 от "Тротинетките са опасни!":

    СЪЩО И ПЕШЕХОДЦИ НА ВЕЛО АЛЕИ.

    Коментиран от #24

  • 24 Нещо ти хлопа

    5 2 Отговор

    До коментар #23 от "0001":

    Пешеходците са най-уязвимите участници!

    Коментиран от #32

  • 25 Правила

    10 0 Отговор
    Е-скутерите трябва да използват велосипедната алея. Ако няма велоалея, трябва да излезете на пътя, тротоарът е табу. Превозните средства могат да се използват само от едно лице. Електрическите скутери нямат право да се движат един до друг и всеки, който изпреварва превозното средство, трябва да дава сигнали с ръка, както при каране на велосипед.
  • 26 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 27 негъра

    2 0 Отговор
    таеааа в калинката
  • 28 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 29 ЕСССР трябва да се разтури!

    6 2 Отговор
    В цяла Европа в момента няма по-сериозен проблем за решаване от тротинетките. ЕСССР ни води към светли и зелени бъднини. Нека има дъга във всеки дом!
  • 30 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 31 Тихомир

    1 0 Отговор

    До коментар #30 от "Емили":

    Не, тишовия ще караш!
  • 32 0001

    1 0 Отговор

    До коментар #24 от "Нещо ти хлопа":

    ТОГАВА ДА ВЗЕМАТ ДА СЕ РАЗХОЖДАТ ПО УЛИЦИТЕ, БЕЗ ТВА ПОВЕЧЕТО ХОДЯТ КАТО ЗОМБИТ.
  • 33 ИВАН

    4 0 Отговор
    Тръгнах да му чета на тоя дрънканиците, ама ... едно време на такива им викахме зубрачи - запаметило всичко като магнетофон, ама мисъл никаква, и все отрядни председатели, все се натискаха - големите комсомолци, партийни секретари ....
  • 34 мммда

    3 0 Отговор

    До коментар #13 от "Рей":

    това показва,че има застраховка, не е регистрационен номер.
    Понеже съм в Хамбург и от както Париж взеха решение за забраната им, има същия дебат за забраната им, поради по зачестяващите произшествия.
  • 35 Французина

    4 0 Отговор
    Вие нормални ли сте бе? Тук в Париж карат тротинетки като талибани,че и по двама на тротинетка като на Шипка
  • 36 Естествен Интелект

    0 0 Отговор

    До коментар #16 от "Ричард груев":

    Сложи си седалката и ще се кротнеш в скоростите...
  • 37 негъра

    1 0 Отговор

    До коментар #16 от "Ричард груев":

    явно си падал от коллото си, щом ти се привижда комунизъм, жителство и т.н., хората като ходят по тротоарите не искат да им се пречкат разнии коллоИездачи, карай си коллото по пътя, никой не те е спрял предполагам
  • 38 Емил и тротинетката

    0 0 Отговор
    На всеки нарушител с тротинетка, да му сменят пола принудително.
  • 39 ТОЯ ГЕРБЕРАСТ ЗА ТРОТИНЕТКИ ЛИ ЗИМА

    1 0 Отговор
    ЦЯЛА ЧАНТА ПАРИ ОТ ЗАЛЪКА НА БЪЛГАРИТЕ ? ТЪПАКА БОЙКО СЕ ТАКИВА ГИ НАМИРА ПО БОКЛУЦИТЕ И СМЕТИЩАТА !
  • 40 ЗАРАДИ ЕС ИМА ВОЙНА НА ПЪТЯ

    0 0 Отговор
    И ВОЙНА НА ТРОТОАРА - САМО РЕД НЯМА ! ПАРАЗИТИТЕ СЕ УВЕЛИЧАВАТ ГЕОМЕТРИЧНО ............