Коментар на Иво Беров:
"Аз може да не съм съгласен с теб, но ще умра за правото ти да не си съгласен с мен" - така цитира Волтер Симона Велева, номинирана от "Продължаваме промяната" и подкрепена от ГЕРБ като член на Съвета за електронни медии (СЕМ). Всъщност точният цитат гласи: "Не съм съгласен с това, което казваш, но докато съм жив ще защитавам правото ти да го казваш". Но това е второстепенно.
Симона Велева не поясни какво точно има предвид с този цитат, но всички я разбраха: тя не е съгласна с изявите на прословутия журналист от БНР Петър Волгин, обаче няма да се противопостави на пропутинската му пропаганда. Вероятно и с убеждението, че медиите трябва да отразяват всички гледни точки.
Блестящата иначе компетентност на госпожа Симона Велева сякаш може все пак да бъде дообогатена от един допълнителен възглед: има същностна разлика между "гледна точка" и пропаганда.
Ето един пример: Дни преди Русия да нападне Украйна, видни руски политици се кълняха, че това в никакъв случай няма да стане. Българските медии бяха длъжни да отразят изцяло тяхната гледна точка. Както направиха.
Пропаганда в полза на военнопрестъпници
А ето и пример за пропаганда - груба, злостна и непрофесионална: "Глобални медии като CNN и BBC постоянно ни втълпяват как, ако не днес, то задължително утре, Русия ще нападне Украйна. Става дума за елементарно пропагандистко клише, според което руснаците са агресивните злодеи, а на украинците е отредена (уж) прекрасната роля на невинната жертва. В крайна сметка, изглежда, че самите автори на този бездарен сюжет все пак са повярвали в него, защото всеки ден изглеждат все по-изненадани от факта, че руснаците не нападат Украйна. Ако притежаваха поне капка здрав разум, авторите на тези глупотевини може би щяха да осъзнаят, че Русия няма никакво намерение да напада когото и да било".
Това са думи на същия този Петър Волгин, изговорени по Българското национално радио дни преди Русия да нападне Украйна.
Ако ръководителите на БНР притежаваха "поне капка здрав разум" (в смисъла на Волгин), след тази негова изцепка би трябвало да му препоръчат място за изява, съответстващо на възгледите и на професионалните му особености. И това място няма нужда да е задължително свързано журналистическата професия.
Но пропагандата в полза на военнопрестъпници сякаш е допустима и защитавана – в България и в БНР. Съветът за електронни медии като цяло (в този съвет има и изключения) е на мнение, че няма юридически основания да се вземат някакви мерки срещу нея. С довода, че в 90% от предаванията на БНР такава пропаганда няма. От което логично следва, че в 10% или поне в едно предаване трябва да има. Повечето членове на СЕМ сякаш не правят разлика между пропаганда и гледна точка. Поне така изглежда.
За руската вертикала във властта
Председателката на СЕМ Соня Момчилова наскоро заяви, че новината за убийствата на мирни хора в Буча е украинска пропаганда - въпреки многобройните, събрани от независими журналисти доказателства, че тези убийства са дело на руската армия. Това изказване би трябвало да предизвика в цялото българско общество, а най-вече в журналистическите среди, огромно възмущение и призиви за оставка. Все пак, за чест на СЕМ, останалите членове на Съвета категорично се разграничиха от Момчилова.
Търпимостта към путинската пропаганда в националното радио има и чисто политическа основа. Видимо проруски настроената председателка на СЕМ Соня Момчилова е номинация на видимо проруския президент Румен Радев - и затова подкрепя руската пропаганда на Волгин, който от своя страна подкрепя проруската партия "Възраждане", която пък от своя страна подкрепя Волгин.
Тази типично руска вертикала на властта ясно си пролича по време на на отчета на СЕМ пред Медийната комисия на Народното събрание, когато депутати от "Възраждане" (и от ИТН) се впуснаха в продължителни политически изказвания в защита на Волгин. Нещо очаквано и обяснимо. Неочаквано и необяснимо беше по-скоро поведението на иначе сърцатите и устати депутати Христо Петров от ПП и Манол Пейков от ДБ, които и дума не обелиха срещу путинската пропаганда в БНР.
Нямаше ли някаква Комисия по медийна етика?
Членовете на Съвета за електронни медии имат все пак един силен аргумент за сдържаността си: за политиката на БНР отговаря неговият генерален директор. Но и той сякаш остава безразличен към пропутинските прекалености в подопечната му обществена медия. Може би защото доста вероятно много журналисти в БНР биха се вдигнали в защита на Волгин. Та нали с течение на времето БНР си е извоювало един по-специален статут. Статут на толкова свободна медия, че един Волгин може да си позволи да води откровена путинска пропаганда, да обругава когото си поиска, да внушава, че "Демократична България" е фашистка партия и да се опитва да обижда цели прослойки от българското общество с къде ехидните, къде блудкави определения "умнокрасиви" или "криптодесница". И може да го прави без да срещне никакъв отпор нито от надзорните органи, нито от политиците, нито пък масово от журналистическата колегия (Ама вярно ли, че имало било някаква Комисия по медийна етика?)
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Българин
Коментиран от #34
06:04 24.06.2023
2 Българин
Коментиран от #43
06:04 24.06.2023
3 Българин
06:05 24.06.2023
4 Този коментар е премахнат от модератор.
5 Този коментар е премахнат от модератор.
6 Бонев
06:06 24.06.2023
7 Този коментар е премахнат от модератор.
8 Българин
Коментиран от #105, #115
06:08 24.06.2023
9 007
Коментиран от #20, #36
06:08 24.06.2023
10 Този коментар е премахнат от модератор.
11 Аман
Коментиран от #57
06:09 24.06.2023
12 Този коментар е премахнат от модератор.
13 Този коментар е премахнат от модератор.
14 Този коментар е премахнат от модератор.
15 Този коментар е премахнат от модератор.
16 Този коментар е премахнат от модератор.
17 Този коментар е премахнат от модератор.
18 Българин
06:13 24.06.2023
19 Този коментар е премахнат от модератор.
20 Хубаво че
До коментар #9 от "007":
Си ти, че да ни обясниш историята.06:13 24.06.2023
21 Този коментар е премахнат от модератор.
22 Уса
06:14 24.06.2023
23 Този коментар е премахнат от модератор.
24 Този коментар е премахнат от модератор.
25 Ангеларий
06:16 24.06.2023
26 Г-ца каприз
Защо немска медия трябва да лепи етикети кой какъв е....
И защо немска медия доказано пропагандна трябва да обсъжда Български институции като президент, парламент и сем......
Коментиран от #28, #31
06:20 24.06.2023
27 хихи®
06:21 24.06.2023
28 Този коментар е премахнат от модератор.
29 ХАХАХА
.
06:23 24.06.2023
30 фен
06:26 24.06.2023
31 ХАХАХА
До коментар #26 от "Г-ца каприз":
Грешиш,тя просто дава на такива като автора да пишат пасквил подир пасквил опитвайки това да бъде проговедарска пропаганда,ама на тези не им се получава!06:26 24.06.2023
32 вярната гледна точка
06:26 24.06.2023
33 мисирков
06:28 24.06.2023
34 ХАХАХА
До коментар #1 от "Българин":
Твоето място е в едно весело заведение с розови ..... !
06:29 24.06.2023
35 бай Паси и плевньо питат
06:30 24.06.2023
36 историка
До коментар #9 от "007":
А ти познаваш ли историята бе муууу..хъл .06:34 24.06.2023
37 честен ционист
Коментиран от #55
06:41 24.06.2023
38 Иван
Коментиран от #51
06:41 24.06.2023
39 Иван
Коментиран от #58
06:43 24.06.2023
40 Така така
06:43 24.06.2023
41 пробихте дъното
06:44 24.06.2023
42 Путинофил
Коментиран от #77
06:47 24.06.2023
43 Охо Бохо
До коментар #2 от "Българин":
Да, това е фашистката концепция за света. Според нея плурализъм не трябва да има, различни възгледи не трябва да има. А ако все пак някъде се появят, трябва моментално да бъдат изкоренявани. Ето защо, именно тези, които днес се наричат „либерали“, които парадират с някакви евроатлантически ценности, всъщност са най-обикновени фашизоиди. Те са заразени с вируса на несвободата, и искат да заразят с него и всички останали. Свръхзадачата на фашизоидните „либерали“ е да унищожат свободата. Навсякъде и във всичко. Те, разбира се, няма да приемат това определение и даже ще се обидят, че ги наричате така. Обаче един човек бива определян не според думите, а според делата си. А и нали сте чували прословутото съждение: „Ако нещо изглежда като патица, плува като патица и квака като патица, то е именно патица“. Така че, ако някой се държи като фашист и говори като фашист, той е именно фашист. И последното, което може да бъде казано за подобен човек е, че той е либерал. Независимо от всичките му претенции и количеството безглутенови торти, които е погълнал.Коментиран от #67
06:47 24.06.2023
44 Аве
06:49 24.06.2023
45 Ков4о
Коментиран от #53
06:50 24.06.2023
46 плюс минус
Това продължава и ДНЕС.
Мразят ни: англичани, немци, северни държави.....
Защо?
06:50 24.06.2023
47 Този коментар е премахнат от модератор.
48 Този коментар е премахнат от модератор.
49 Един
06:53 24.06.2023
50 Пет пари
06:54 24.06.2023
51 Макак
До коментар #38 от "Иван":
По същата причина по-която търпим и американските.06:59 24.06.2023
52 Демократ
07:02 24.06.2023
53 Баш софиянец
До коментар #45 от "Ков4о":
Ама той излезе прав за всяка дума.Коментиран от #70
07:02 24.06.2023
54 Този коментар е премахнат от модератор.
55 Този коментар е премахнат от модератор.
56 ИвоБе
07:11 24.06.2023
57 Този коментар е премахнат от модератор.
58 Този коментар е премахнат от модератор.
59 Някой
Хубаво е да има различно и критично мнение, иначе журналистиката става продължение (патерица) на политиката. В случая даже не е и политика, а васално изпълнение на спуснатите задачи...
Волгин е свеж полъх в узурпирането от западната пропаганда медийно пространство. Палче нагоре за него.
07:26 24.06.2023
60 Васко делчев
07:26 24.06.2023
61 Този коментар е премахнат от модератор.
62 фен
07:35 24.06.2023
63 СЕМ
Коментиран от #69
07:38 24.06.2023
64 Този коментар е премахнат от модератор.
65 Този коментар е премахнат от модератор.
66 Мисля
07:51 24.06.2023
67 Човек
До коментар #43 от "Охо Бохо":
Благодаря ти, че ни разясни какво е фашизма. Излиза, че най-фашистката държава в света е Русия. Там за публично изказване на различно мнението отиваш в затвора или изчезваш. В Китай е същата работа. На Запад никой не е наказан за различно мнение. У нас Костадинов ежедневно обикаля водещите телевизии, Волгин е в националното радио, а Карбовски е най-популярният блогър. Накратко - няма и капка фашизъм.08:00 24.06.2023
68 трябва да има различни гледни точки
08:00 24.06.2023
69 Отчет на Вологин
До коментар #63 от "СЕМ":
Взе и този месец 4000 от пасольството08:08 24.06.2023
70 Бивш соф
До коментар #53 от "Баш софиянец":
Включително и за това че няма да нападат блатните пхахахДоказано е че путиноидите имат избиратлна памет
08:10 24.06.2023
71 Пха ха ха ха
08:11 24.06.2023
72 Иво Беров
08:15 24.06.2023
73 Този коментар е премахнат от модератор.
74 !!!?
08:32 24.06.2023
75 Да живее митът
Коментиран от #84
08:39 24.06.2023
76 фактите
Това просто не е вярно, защот аз слушам Хоризонт. Волгин си говори съвсем умерено, но различната гледната точка просто е нетърпима за евро-таппанарите с промит мозък. Да, трябва да могат да с чуват всички гледни точки! А тоя мърльо Беров що не погледне себе си, пропаднал сдс алкохолик и слаб журналист!
08:44 24.06.2023
77 Този коментар е премахнат от модератор.
78 Аз съм от ссср
Коментиран от #80, #106, #117
08:49 24.06.2023
79 Не на всяка пропаганда
08:50 24.06.2023
80 именно
До коментар #78 от "Аз съм от ссср":
Тая Силвия Великова е една мазна подлога, бърка, прекъсва, все тя знае, все тя е правата. Проскубана дъърта мисирка, няма ли пенсия за това зло?08:52 24.06.2023
81 Този коментар е премахнат от модератор.
82 Гост
08:56 24.06.2023
83 Перо
08:59 24.06.2023
84 Да живее митът
До коментар #75 от "Да живее митът":
Печатна грешка! Да живее мирът08:59 24.06.2023
85 фактите
09:02 24.06.2023
86 Този коментар е премахнат от модератор.
87 Този коментар е премахнат от модератор.
88 Този коментар е премахнат от модератор.
89 ДВ а вашата фашистка пропаганда защо
09:11 24.06.2023
90 Поправка
09:14 24.06.2023
91 Този коментар е премахнат от модератор.
92 Факти сте педали!
09:29 24.06.2023
93 Този коментар е премахнат от модератор.
94 иво
09:35 24.06.2023
95 БПФ
Относно изброеното по-горе. Първо, Русия нямаше намерение да напада украйна. Украйна нападна Донецк и Луганск и се наложи Русия да ги защити. Или руснаците трябваше да гледат бездейно как укронацистите давят тези региони в кръвта на невинни хора? Второ - по-леко с определения като "военопрестъпници" Дори инструкторът и създател на ЧВК Моцерт - американският полковник А. Милбърн заяви, че е виждал военни престъпления само от страна на укрите. Да не говорим, че според правото, никой не може да бъде обявяван и третиран като престъпник, преди да бъде признат такъв от законен съд. Трето - за Буча не само че няма нито едно доказатество за някакви "руски зверства", но напротив - всички факти, включително видеозаписи от украински източници сочат, че това е измама, манипулация и постановка.
Така че огромен респект за г-жа Момчилова !!!! Опитите за лишаване на хората от възможността да чуят и видят другата гледна точка е пряко нарушение на нашите конституционни права.
Коментиран от #98
09:37 24.06.2023
96 Този коментар е премахнат от модератор.
97 А аз
Коментиран от #101
09:39 24.06.2023
98 Леля Гошо
До коментар #95 от "БПФ":
Присъединявам се и цитирам вчерашно заглавие:"Путин се готви да натисне ядрения бутон, мишени са Киев и град в НАТО"
Това гледна точка ли е или е пропаганда?
09:44 24.06.2023
99 Артилерист
Коментиран от #107
09:45 24.06.2023
100 печат на устата
10:00 24.06.2023
101 Не сме народ, не сме народ,
До коментар #97 от "А аз":
а ..., Славейков! Какво очакваш от такива, търпим като овце!?10:01 24.06.2023
102 Фекален проектил
10:01 24.06.2023
103 А на бас,
10:02 24.06.2023
104 Ай стига, де
На кривите нещо- си космосът им пречи,,,,,,да са криви, хах
11:15 24.06.2023
105 Коко
До коментар #8 от "Българин":
Започна в нашата преса13:51 24.06.2023
106 Очевидец
До коментар #78 от "Аз съм от ссср":
Аз също в неделя не слушам до 14 часа.След това си го пускам хоризонта!14:06 24.06.2023
107 Нона
До коментар #99 от "Артилерист":
Адмирации за коментара ви!Подкрепям Волгин, заради другото мнение!Той е кадърен журналист, не е натегач!14:13 24.06.2023
108 Полезно е
По следната причина: около него се оформя един вид гето на прокремълската пропаганда. То включва не само самия Волгин и посланията му, а и общността на гостите му, както и тази на външните му поддръжници. Така, ако някой иска да види какво представлява прокремълска пропаганда, просто си пуска малко Волгин; ако иска да разбере дали определен индивид работи за тази пропаганда, гледа дали е бил канен при Волгин (и какво е говорил там), и изобщо как се е изказвал по адрес на предаването и на водещия му. Това е несложен и същевременно достатъчно ясен ориентир за средностатистическия консуматор на информация.
Разбира се, съществуват и други фокуси на тази пропаганда – за някои от които може да се каже, че са самостоятелни гета от същия вид, докато други са по-незначителни. Тук могат да се отнесат телевизията на БСП, телевизията на Атака, сайтът Поглед, съвкупността от всички публични изявления на Възраждане, както и повечето такива на президента Радев, голяма част от продукцията на Карбовски и т.н.
Подобна гетоизация на прокремълската пропаганда като цяло е благотворен процес. Тя подпомага структурирането на българското информационно пространство, ефективно отграничавайки каналите за манипулация откъм Москва. Би било много по-неприятно, ако тези канали бяха ненатрапчиво интегрирани в цялостния информационен поток. В този смисъл, дори ако спомената по-горе гетоизация не се беше сл
Коментиран от #113
14:34 24.06.2023
109 Полезно е (2)
14:35 24.06.2023
110 Диамантената ръка
15:17 24.06.2023
111 Бивш канадец
15:36 24.06.2023
112 Матей преображенски
15:55 24.06.2023
113 А ти кой искаш да слушаш, краварските
До коментар #108 от "Полезно е":
подлоги ли. От тях само лъжи можеш да чуеш.17:10 24.06.2023
114 Касапин
07:29 25.06.2023
115 катран
До коментар #8 от "Българин":
в тиквата ти се води една друга война..за жалост държава се отказа да лекува такива с неустойчива психика..нямала пари..08:29 25.06.2023
116 ормв
15:32 25.06.2023
117 Така така
До коментар #78 от "Аз съм от ссср":
Да тая юристката е много празна лейка. Такова грозно отношение към слушателите..... Аз бих я уволнил веднага15:55 25.06.2023
118 Абсолютен бок
16:17 02.09.2023