"Аз не съм постигнал нищо, но се гордея, че съм българин и освен това Македония е наша..." Защо много хора се гордеят със своята страна, а не със собствените си способности? Не само на Балканите, а из целия свят.
Причините, поради които хората започнаха да изживяват себе си като членове на враждуващи племена, са все така мистериозни. Беше време, когато хората търсеха признание като отделни индивиди, със своите собствени качества и постижения. Както каза в средата на 1960-те години Мартин Лутър Кинг: "Имам мечта: моите деца да бъдат съдени не по цвета на кожата си, а по това, какви хора са". Ние обаче живеем във време, в което хората вече не искат да поемат подобна отговорност лично за себе си. Искат да са част от някакъв колектив - кошер, мравуняк, стадо, глутница, племе.
Особено ясно това личи в разликите между снимките, правени из улиците на арабските столици през 1960-те и 1970-те години и образите от същите тези улици днес. Навремето жените и мъжете там изглеждат като своите връстници из цялото северно (християнско) полукълбо. Те искат да бъдат разпознавани като индивиди, да бъдат хвалени за собствените си постижения и осъждани за собствените си провали. Това са бабите и дядовците на днешните мюсюлмани, много от които на свой ред шестват из улиците си като взаимнозаменяеми създания (жените дори изглеждат еднакво), отдавна отказали се да бъдат индивиди, потънали в топлото блато на колектива. Те вече не искат да бъдат признати или осъждани като индивиди; те искат признание като част от племе. Същото, макар по-малко видимо, правят много от днешните обитатели на северното полукълбо - онези, които говорят не за права и свободи, а за "Бог, семейство, отечество". Гордостта от себе си бе заместена от гордостта от племето.
Кога започна всичко
Горе-долу знаем кога това стана видимо: след Ислямската революция в Иран от 1979 година при арабите и след 11 септември при християните. Знаем и кои хора са особено податливи: уплашените, бедните, неинтегрираните, обидените. Не знаем обаче отговора на големия въпрос: Защо?
Отговорът на големите въпроси обикновено се оказва заровен в света на големите мисли, а тях можем да намерим предимно на терена на философията. В случая - при философите от класическите времена на Просвещението и най-вече при Хегел.
Когато Хегел започва да публикува своите най-влиятелни книги, философията е разделена на две. Едната група, следваща Кант, твърди, че обществото е просто сбор от свободни индивиди, които вземат своите решения сами и носят отговорност за техните последствия. Другата група, водена от Фихте, твърди, че хората не живеят в индивидуалистични общества, а в "народни култури", всяка от които има собствен облик и хората са представители именно на него, а не толкова на себе си. От първата група произлезе либералната демокрация, в която продължаваме да живеем, поне като законодателство и институционално устройство. От втората група се родиха днешните популистки (всъщност провинциални) национализми.
Още през 1807 година обаче Хегел предлага трета позиция, която става доминираща след Втората световна война и структурира обществото и неговите идеи във втората половина на 20 век. Тази позиция е въплътена в концепцията за "признанието". Хората, казва Хегел, са много повече от това да бъдат просто представители на народната си култура: те все пак са рационални и свободни същества, а следователно - индивиди. Но те не взаимодействат на принципа на сблъскващи се и разпиляващи се билярдни топки. Те все пак формират общности, стъпили върху взаимното признание.
Това признание е съединителната тъкан именно на модерното общество, в което всички са свободни и следователно равни. Няма как да има признание между господар и роб (или обратното), тъй като те не са равни. Аз знам, че съществувам по един значим начин едва тогава, когато намеря доброволно и свободно изразено признание от страна на някой, който е като мен - нито ми е господар, нито ми е роб.
Така формулирана, концепцията за признанието уточнява и прави по-влиятелна идеята, развивана още от Аристотел и от Адам Смит, че в основата на обществото е симпатията между хората и готовността им да си помагат без мисъл за печалба. Там, където подобна симпатия отсъства - там няма общество, а перманентна война на всеки срещу всеки. Крайната спирка по този маршрут са днешните Сирия, Сомалия, Русия и подобни.
"Ти ще си някой, с когото ще можеш да се гордееш"
Като всяка особено удачно формулирана идея, концепцията за признанието поражда собствена обществена реалност - онова общество, което нарича(х)ме "меритократично". Едно меритократично общество ни съобщава следното: "Ти, както и всички останали хора, имаш цял набор от качества, свойства и потенциали. Ако положиш съответните усилия и ги развиеш, ще постигнеш успех. С успеха ще дойде признанието. Ти ще си някой, с когото ще можеш да се гордееш".
Доста хора в последните години пишат за "края на меритокрацията". Според тях тази обществена реалност приключи, когато хората се усетиха, че колкото и усилия да полагат, винаги ще има малка група други хора, които ще са родени с привилегията да полагат по-малко усилия, но да постигат много повече. Тезата е, че така измаменото мнозинство някъде в края на 20 век се е обидило на привилегированото малцинство. Отказало се е да следва меритократичната идея за постигането на индивидуален успех и признание и се е вляло в най-близко намиращия се колектив, обикновено - религията, етноса или националността.
Нещо такова наистина се случи в последните двадесетина години, но не съм сигурен, че причината е обидата на полагащото усилия мнозинство към привилегированото малцинство. Доколкото мога да се ориентирам, става дума за сравнително внезапно (т.е. в мащабите на историческото време) решение от страна на мнозинството да прекрати полагането на усилия. Да престане да търси признание на собствените постижения на принципа "Аз съм Иван и се гордея със собствените резултати"; и да се отдаде на безкрайно по-лесното търсене на признание като част от племето – признание, което не изисква полагането на собствени усилия: "Аз съм никой и не съм постигнал нищо, но се гордея, че съм българин и освен това Македония е наша".
Наложително е да направим нещо преди племената, на които сме се разделили, да се сбият помежду си и да отпочнат онази "война на всеки срещу всеки", която настъпва при липсата на общество. А за да разберем, какво трябва да правим, първо трябва да уточним причината за отказа от меритокрацията, т.е. от овеществената Хегелова концепция за признанието.
Ако са прави мнозинството от пишещите по темата, виновни са малцината привилегировани, които обезсмислят самата идея за постижения чрез собствени усилия. Какво обаче действие би следвало от подобна констатация? Ясно е какво: да премахнем привилегированото малцинство, за да не дразни останалите. Да, това малцинство - онези 10 процента, които контролират по-голямата част от глобалното богатство - е ужасно дразнещо. Но човечеството вече се е опитвало да постигне справедливост за мнозинството чрез премахването на дразнещи малцинства и резултатът винаги е бил катастрофален за всички замесени.
Според мен няма нужда да се стига до повторение на подобни катастрофи, тъй като причината не е в 10-те процента. Те просто се възползваха от бъркотията, за да увеличат богатството си за сметка на мнозинството. Самата бъркотия обаче беше причинена от внезапния отказ на мнозинството да продължи да полага усилия.
Пак стигаме до въпроса защо. Но вече знаем къде горе-долу да търсим отговора. На първо четене отговорът в най-груби щрихи отново се намира на терена на философията; предстои той да бъде конкретизиран върху онези терени (социологически, политически, културен) от които може да бъде извлечена програма за действие.
За ролята на образованието
Признание е възможно само между индивиди, които са в равна степен свободни и рационални. Според Хегел рационалността и свободата не се случват от само себе си. Самите те са продукт на поколения положени усилия. А всяко нещо, постигнато с усилия, изисква още усилия да бъде поддържано. Отслабнат ли усилията, постигнатото се разпада. А според всички сериозни философи от Платон насам усилията, необходими за формирането на хора, разбиращи защо трябва да се полагат усилия, е въпрос на образование и на възпитание. Тук е заровено кучето.
През 1990-те години се случиха две катастрофи в образованието. В бившия т.нар. Източен блок то просто се разпадна. След края на "реалния социализъм" никой не знаеше какво трябва да научават децата и с каква цел. Затова по-късно образованието деградира до национално-племенни крясъци, подтикващи към враждебно и племенно поведение. Домашното възпитание също се разпадна, тъй като старите ценности изтляха, а онова, което ги наследи в реалния живот на хората бе господството на грубата сила, нахалството и простащината - "мутренското десетилетие" на 1990-те.
На Запад образованието не се разпадна, но мутира, промени самата си същност.
Още от времето на Платоновата Академия е ясно, че образованието има за цел постигането на две основни неща: първо, снабдяването на младия човек с достатъчно знания, нагласи и навици, за да може да постига целите си, да гледа семейство и управлява стопанство по един разумен начин; второ - снабдяването на младия човек с достатъчно знания, нагласи и навици, за да може да води добродетелен живот, полезен не само за него, но и за общността.
Накратко: ако рационалността и свободата са плод на усилия, то образованието е теренът на тези усилия. Там се формира типът човек, способен да полага именно тези усилия. Преди да изградиш свободно и рационално общество, трябва да изградиш свободни и рационални (и добродетелни) хора.
И така - до към 1990 година. Някъде там образователите на Запада внезапно решиха, че децата нямат нужда от изграждане чрез полагането на усилия. Те са си готови. Таман са си такива, каквито са. Целта, видите ли, на образованието било децата да "изразяват себе си", да се "чувстват щастливи" и пр.
Никой не е щастлив, нито изразява себе си, когато кълве синуси и косинуси. Напротив: това е огромно усилие, носещо тежко нещастие за 11-годишните си жертви. Но то има цел. Тя не е да станеш царят на синусите и на косинусите, а да настроиш разума си по такъв начин, че впоследствие да избираш да постъпваш разумно и отговорно тогава, когато по-лесно ти изглежда да постъпиш неразумно и безотговорно.
Този импулс няма да тръгне от българските земи
Лечението на "болестта" днес е очевидно: Да бъде възстановена онази идейна, политическа и стопанска структура на обществото, в която полагането на съответните усилия да може да бъде легитимирано като магистралния път към постигането на признание.
Кой трябва да поведе този процес? Отговорът е очевиден: образователите, политиците, медиите. Като гледам обаче как тези дни много от тях в България се упражняват по темата "машини и кодове", опаковани като някакви врагове на българщината - поне за мен е очевидно, че този импулс няма да тръгне от българските земи.
*** Този коментар изразява личното мнение на автора и може да не съвпада с позициите на Българската редакция и на ДВ като цяло.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Този коментар е премахнат от модератор.
2 Този коментар е премахнат от модератор.
3 ХАХАХА
23:05 02.11.2023
4 Сульо
23:05 02.11.2023
5 Що е то бг кифла?
23:08 02.11.2023
6 Имоди yм
23:08 02.11.2023
7 Българска сбъркана логика!
А за да станеш депутат и да определяш съдбата на цял един народ - " НЕ" ! Къде е логиката!
23:08 02.11.2023
8 Този коментар е премахнат от модератор.
9 Този коментар е премахнат от модератор.
10 бред
23:19 02.11.2023
11 ИМПЕРИАЛИСТ
23:34 02.11.2023
12 778
23:46 02.11.2023
13 Ти па кво си постигнал?
23:51 02.11.2023
14 Отговарям
До коментар #8 от "Въпроси без отговори!":
По лесно е тебе да те изчистят, в някой център за психично здраве!23:58 02.11.2023
15 Този коментар е премахнат от модератор.
16 4️⃣4️⃣5️⃣5️⃣
Коментиран от #26
00:25 03.11.2023
17 От планетата Мелмак
00:26 03.11.2023
18 Дори няма да го чета
00:37 03.11.2023
19 Германец
00:56 03.11.2023
20 Този коментар е премахнат от модератор.
21 Този коментар е премахнат от модератор.
22 ЗаШТо лЕ
Коментиран от #25, #49
01:36 03.11.2023
23 Този коментар е премахнат от модератор.
24 Боби
02:28 03.11.2023
25 Програмист
До коментар #22 от "ЗаШТо лЕ":
Ми давай частни уроци бе 😉 сума ти и учители ходят на почивки само и пръскат пари02:44 03.11.2023
26 Германец
До коментар #16 от "4️⃣4️⃣5️⃣5️⃣":
А сега къде сме ние, къде сте вие 😏😅😅😆😁Коментиран от #46
02:46 03.11.2023
27 Аз не съм краен
пп.думите са Симеон Радев за невежите
02:51 03.11.2023
28 Име
Държавата влагаше на всяко ниво - армия, милиция, всякакви дейности. Разбира се - имаше много неща неприятни и никой не иска да се върне.
Претенцията - че някой има повече качества и затова трябва да е по-наред от другите битово, тази претенция е ясна.
Няма комплекси у хората - в момента - в който станеш родител - ти си вече реализирал се. Не знам.
Хегел, мале. Бердяев включете и некой от другите. Плоско обяснение на битието.
03:16 03.11.2023
29 пламен
03:36 03.11.2023
30 Този коментар е премахнат от модератор.
31 В.В.П.
03:47 03.11.2023
32 Дойче веле
05:06 03.11.2023
33 Този коментар е премахнат от модератор.
34 Ще видите
05:40 03.11.2023
35 Този коментар е премахнат от модератор.
36 Кирил
06:45 03.11.2023
37 Някой
Да иде да го каже това на американците.
07:21 03.11.2023
38 Този коментар е премахнат от модератор.
39 Забрана на Дойче веле
07:56 03.11.2023
40 Счетоводител
08:01 03.11.2023
41 Този коментар е премахнат от модератор.
42 Джамболина моме дамаджанка
08:14 03.11.2023
43 Ироничен
09:02 03.11.2023
44 Генерал 🇧🇬
Няма разлика като смените наименованията с друга нация. Пример - Израел-Палестина, Турция - Кипър, Украйна-Крим и т.н. Но друг е въпросът, че такава демагогия като "Аз не съм постигнал нищо, но се гордея, че съм евреин и освен това Палестина е наша..." писана за Израел, няма да мине. И моментално ще съдят медията за антисемитизъм, дискриминация, език на омразата и ред други неща.
А основата в тази пропаганда е интересът на корпоративният свят в които живеем.
Конкуренцията и борбата за власт и място под слънцето се извършва между организирани групи, чиято сложност все повече расте и вече е на международно ниво... Какво свързва хората в тези корпорации в единно боеспособно тяло?
Парите и властта.
Е, и ние българите/и други държави/, Слава Богу, си имаме корпорация и тя е националната ни държава.
Но за разлика от мултинационалните корпорации нашето свързващо вещество не е "власт и пари", а родово чувство, национална памет и патритизъм...
Ето защо именно те са обект на атака... защото са пречка пред завователите...
Същото е и на ниво ЕС... и затова го заливат с ЧУЖДА разрушителна култура, за да се смаже националното лепило...
10:00 03.11.2023
45 Американец
11:02 03.11.2023
46 Този коментар е премахнат от модератор.
47 Този коментар е премахнат от модератор.
48 Притежател
11:58 03.11.2023
49 Боримечков съм, Страхил!
До коментар #22 от "ЗаШТо лЕ":
В статията се задава въпроса: "Защо много хора се гордеят със своята страна, а не със собствените си способности?" Очевидно е, че автора е НЕ само атеист, а има голяма вероятност да е мирянин в Църквата на светата телеметрия. Отговора на въпроса е прост - защото нищо в този Божи свят НЕ зависи от нас самите, а от Божието благоволение. Съдбите ни са написани още преди 5000 години и се намират в 12-те Библиотеки на съдбата в Индия. Който иска да си научи неговата, една виза и в Индия. Ще му я прочетат и дори ще му кажат датата на смърта, ако чувства сили в себе си и поиска да я научи. Колкото до Родината - гордеем се с нея защото тя е свещена, НО как да го обясниш това на "правоверен" неолиберал - комунист фен на Лейба Давидович Бронщейн - Троцки ???16:34 05.11.2023