Странни герои със странни истории, разказани от дистанция. В тях става дума за любов, загуба, изоставяне - а много често и за секс. Героите пушат и пият, ако има музика - тя обикновено е рок или джаз. Това не са съвпадения - Харуки Мураками обича музика, а някои от романите му дори носят имената на популярни песни.
Един скандал го превръща в звезда
Въпреки че Мураками публикува първия си роман в края на 1970-те години, книгите му добиват международна популярност много по-късно. В Германия например това се случва през 2000-та година.
Тогава няколко известни литературни критици обсъждат книгата на Мураками "На юг от границата, на запад от слънцето". Център на дискусията стават секс сцените в романа. Между двама от критиците се разразява скандал. Докато Зигрид Льофлер ги нарича "безмълвно, безразлично заекване" и обявява книгата за "литературен фаст фууд", колегата ѝ Марсел Райх-Раницки я обвинява, че няма отношение към страстта.
Японската литература и книгите на Мураками стават феномен
Няма лоша реклама - "На юг от границата, на запад от слънцето" става бестселър буквално за една нощ. Харуки Мураками, който успява да пресъздаде нормалния живот в модерна Япония, където приготвянето на храната, музиката и нощният живот са особено важни, се превръща в култов автор. Много от книгите му са международни бестселъри - "Преследване на дива овца", "Норвежка гора" и "Кафка на плажа". Днес Мураками е носител на много награди и от години е фаворит за Нобеловата награда литература. Може би и тъкмо заради него съвременната японска литература се превърна в популярен по цял свят феномен.
Мураками започва да пише случайно, както сам разказва в автобиографичния си роман "Професия писател". "Не съм се учил да пиша романи", споделя той. "Учех кино и телевизия в университета, но - както беше характерно тогава, почти не учех. Вместо това си пусках дълга коса и брада, разхождах се немарлив. С други думи - бях безделник". Първият му роман - "Чуй песента на вятъра", е толкова успешен, че още като студент Мураками получава награда за изгряващ талант от японското литературно списание "Гунзо". Това бързо повлиява на живота му: "Преди да го осъзная, вече бях професионален писател. И сам се чудя как стана толкова лесно. Твърде лесно", пише той в автобиографията си.
Любов към рока, джаза, Реймънд Чандлър и Фицджералд
Според Мураками, който е роден през 1949 година в културната столица на Япония Киото и е син на будистки духовник, "писането" се подрежда някъде между "бавното колоездене и бързото ходене" и затова не е подходящо за свръхинтелигентните хора, които обичат да формулират идеите си точно. Мураками се учи на отношение към книгите от родителите си. И двамата преподават японска литература и въвеждат сина си в литературата, още докато е малък. Той израства в пристанищния град Кобе, където са разположени американски войници. Така лесно получава достъп и до западни автори.
През 1968 г. Мураками записва висше образование в университета Уаседа в Токио. Там се среща със съпругата си Йоко. Докато учи, работи и в магазин за грамофонни плочи, където се заражда любовта му към западната музика. Тази негова страст той не изоставя и дори няколко години ръководи свой джаз бар в Токио. Между 1991 и 1995 година Мураками работи като гост-лектор в САЩ и превежда англоезични романи - на Реймънд Чандлър, Джон Ървинг, Франсис Скот Фицджералд и Труман Капоти.
Свят на загадки и тайни
"Да оцеляваш само като писател е почти невъзможно", казва Мураками. Много изгряващи звезди бързо залязват. Такава съдба обаче не е отредена на Харуки Мураками, който пише роман след роман и продължава да привлича лоялните си читатели.
Най-сетне ще излезе и продължението на "Убийството на Командора". Тъкмо за 75-ия рожден ден на Мураками ще бъде публикуван "Градът и несигурните му стени". Читателите ще могат отново да се потопят в познатия свят на Мураками - свят на загадки и тайни, мимолетни мигове и както винаги - меланхолия, любов и търсене. Въпреки че повечето книги на Мураками са бестселъри, в последните години работата му е обект и на критика. Някои го обвиняват, че прави лека литература, докато други смятат, че той просто повтаря някои стилистични елементи. Според неговите критици на героите му им липсва оригиналност - в различни романи различни герои харесват еднакви екзотични храни или имат подобни еротични привички. Но това навярно е въпрос на вкус.
Мураками казва, че не се интересува дали онова, което пише, ще остане в литературната история. За него е важно само да го завърши. "Не искам да умра, поне докато не завърша този роман, определено не ми се умира."
Автори: Сабине Йолце | Зилке Вюнш
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Поредният пример
19:25 16.01.2024
2 Смешно, ако не е жалко
19:28 16.01.2024
3 Смърфиета
Коментиран от #6
19:36 16.01.2024
4 Смърфиета
Коментиран от #7
19:37 16.01.2024
5 Смърфиета
19:55 16.01.2024
6 А ти
До коментар #3 от "Смърфиета":
Джендър ли си ? Който се мисли за жена ?Коментиран от #8
20:20 16.01.2024
7 Донки Хот и Сан Чопанса
До коментар #4 от "Смърфиета":
Чел съм някои неща, прекалено абстрактен е според мен.Коментиран от #9, #10, #11
20:26 16.01.2024
8 Смърфиета
До коментар #6 от "А ти":
Да съм джендър да ти дам да ми подържиш патката, ама няма!20:58 16.01.2024
9 Смърфиета
До коментар #7 от "Донки Хот и Сан Чопанса":
То пак зависи. Труден за четене, или просто блудкав? То е много до субективна преценка, но доколкото имаме някакви естетически и чисто психологически репери..?20:59 16.01.2024
10 Този коментар е премахнат от модератор.
11 Този коментар е премахнат от модератор.
12 Читател
В "Хроника на птицата с пружина", примерно, няма секс, но е достатъчно въвличащо в японската култура на самоуединение и съзерцаване. Фен съм!
22:26 16.01.2024
13 каунь
15:57 26.01.2024
14 Будител
12:39 01.02.2024