Защо и как Съветската армия влиза у нас? Тъй като този въпрос ще предизвика ярост в нашенските соросоиди, ще си послужа само с два цитата на съвременници. Кои са те? Първият е на Стойчо Мошанов - специален пратеник на правителството на Иван Багрянов в Кайро през август 1944 г. за среща с англо-американското командване там с цел сключване на примирие със САЩ и Великобритания. Вторият цитат е от спомените на Уинстън Чърчил, чиято личност не се нуждае от обяснение.
И така какъв е отговорът на представителите на САЩ и Англия за исканото примирие. Ето какво пише Стойчо Мошанов (стр.319) от „ Моята мисия в Кайро“: Всичко, което майор Уотсън ми подсказа за условията на примирието, не е по негова инициатива. Той е натоварен да ни подготви да преглътнем горчивия хап. Условията за примирие ще бъдат тежки. Особено ме смущаваше алюзията на Уотсън за териториални отстъпки. Отказват ни правото за разискване. Дава ни се възможност само за последна дума. България ще бъде окупирана до сключване на мира от войски на съюзниците, с които сме били във война. Участието на Съветския съюз в окупацията е подчинено на съгласието на западните му съюзници при условия, определени от тях. Не е изключена окупация от войски на Гърция и Югославия. Последствия: инциденти от ненавист и отплата. Подчиненото положение на съветските окупационни войски ще бъде обидно за армията, която пристига до българската граница след редица кървави победи… Под съюзнически войски се разбират и съветските… Неуместно е България да създаде без участията на Съветския съюз международен акт, които по косвен път, чрез неговите съюзници ще му даде право на действие в България за унищожаване на германските войски. България трябва направо да поиска помощ от съветските войски“. По нататък авторът обяснява: „Аз приех да бъда в делегацията при две обещания: първо - промяна в правителството, второ - попълване на делегацията с член на правителството и с една честна дума - да се скъса с германците. Никое от тези обещания не е изпълнено, поради което при правителство на Багрянов, аз не мога да получа условия за примирие“. До тук от този голям цитат може да се направи извода, че мисията е невъзможна поради отказа за скъсване с Германия. Освен това съветската армия е на добруджанската ни граница, американските войски са в Италия на 2000 км, а само една английска жандармерийска бригада е в Египет. Т.е. физически няма как други съюзнически войски, освен съветските да влязат у нас.
А сега нещо много по-интересно – какво са ни готвили англо-американците по искане на Гърция при евентуално сключване на примирие с тях. Стойчо Мошанов: „Ставаше дума за територии от стратегическо естество, защото гърците са си били взели поука от германското нахлуване и са установили уязвимите места“… По-нататък подробно се описва новата граница, която изключва от България: Мадан, Крумовград, Ивайловград. Стойчо Мошанов отказва преговорите.
С други думи, опити за избягване на съветската окупация от наша страна са правени в полза на англо-американска, но явно това е било невъзможно. Да видим сега как “големите началници“ (по сегашната терминология) разпределят Източна Европа през октомври 1944 г. Цитирам вече Уинстън Чърчил - стр.219, 5 том на „Мемоари“. Става дума за вечеря в Москва, на която са той и Сталин, Молотов и Идън: “Моментът беше удачен затова казах нека видим как стоят нещата на Балканите. Вашата армия е в Румъния и България. Там ние имаме интереси, мисии и агенти. Нека не си пречим на дребно, като преследваме противоречиви цели. Какво ще кажете ако вие имате 90% надмощие в Румъния, а ние също 90% в Гърция, като в Югославия разполагаме с по 50%. Докато изчаквах отговора написах на половин лист от хартия:
Румъния:
- Русия………90%
- Други………10%
Гърция:
- Русия………10%
- Великобритания със съгласието на САЩ……..90%
Югославия…….50% на 50%
Унгария……….. 50% на 50%
България:
- Русия………..75%
- Други………..25%
Бутнах листа към Сталин, който вече беше чул превода. Настъпи пауза. После той взе синия молив, драсна една голяма отметка и го върна обратно. Всичко се разреши за по-малко време, отколкото е необходимо на човек да седне… След това настъпи дълго мълчание. Листът остана на масата. Аз наруших мълчанието и предложих за да не се сметне , че сме действали безцеремонно и цинично към въпроси, които са съдбовни за милиони хора, нека да изгорим листа. Не, запазете го, каза Сталин.“
От коментар на всичко цитирано до тук няма нужда. Това е по време на войната. Впоследствие на Парижката мирна конференция всичко написано на листа хартия в Москва е спазено. Слава богу под натиска на Молотов гръцките претенции не са удовлетворени и границите ни остават същите. Съветската окупация е със съгласието на Великите сили. Тя остава в цяла Източна Европа, включително в Австрия и Финландия. Там обаче обществения строй не се променя.
Не знам доколко сега у нас всичко написано до тук е политкоректно. Едно е ясно – за каквато и окупация да се говори след войната, тя е съгласувана и одобрена от Великите сили. Това е истината според самите извори - Стойчо Мошанов и Уинстън Чърчил, в която се вижда, че те и двамата не са политкоректни, и им липсва съвременен прочит на историята, съгласно неолибералната напаст.
P.S. Тези дни стана известно, че Урсула фон дер Лайен изтърсила огромна цинична лъжа, че Аушвиц е освободен от съюзнически войски. Формално е така, защото има антихитлеристка коалиция - САЩ, Великобритания, СССР и всичко е съгласувано винаги между тях. Но истината е, че освобождението е дело само на Съветската армия, другите два съюзника са тогава още във Франция. По същата логика България е окупирана от съюзните войски и действително в София имаше съюзническа военна мисия на трите страни. Но истината е, че окупацията до 1947 г. е само съветска. Ето как политкоректно се лъже от най-високо място, пък после се сърди на нашите управляващи. Та те са едни добри и много усърдни ученици. А вече няма и никаква разлика в дефицита на интелект и цинизма между тях и брюкселските чиновници специално по въпросите на историята. Да припомним: “Който владее настоящето, той владее и миналото, който владее миналото, той владее и бъдещето.“
Но с лъжи нищо не се владее.
Автор: Проф. Младен Григоров
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Гледайте филма
10:13 02.02.2024
2 Сила
10:14 02.02.2024
3 Тошко
Коментиран от #21, #38, #59
10:14 02.02.2024
4 Абе
10:15 02.02.2024
5 българина
10:16 02.02.2024
6 АКО НЕ СА БИЛИ РУСНАЦИТЕ........
10:16 02.02.2024
7 Трол
10:17 02.02.2024
8 ТрампЛин
Коментиран от #27
10:18 02.02.2024
9 пак ще дойде
10:19 02.02.2024
10 ТаУмВзе
10:19 02.02.2024
11 "Професоре,"
Коментиран от #16, #20, #31
10:20 02.02.2024
12 ТрампЛин
Коментиран от #13
10:20 02.02.2024
13 Да ги ….
До коментар #12 от "ТрампЛин":
…хвърлят и да се махнат веднъж завинаги!!!10:21 02.02.2024
14 И аз не спирам да се изумявам,
Коментиран от #48, #113
10:24 02.02.2024
15 Хохо Бохо
10:25 02.02.2024
16 ТаУмВзе
До коментар #11 от ""Професоре,"":
Абе плавници, нали без цар Александър щехме да сме още Турска рая бре. Нереално е колко сте тръкнати на писта. Аре са краварите ни Занулиха и е много по добре а. Роби, които не знаят че са Роби се врътката най Лачено! Честито. Със такъв матрял сме във Последна Национална Катастрофа, без да сме нация де.Коментиран от #19, #32
10:26 02.02.2024
17 Интересно
Коментиран от #26
10:27 02.02.2024
18 Само и единствено
Родни предатели!
10:27 02.02.2024
19 ТаУмВзе
До коментар #16 от "ТаУмВзе":
Оставям настрана, че Тока от АЕЦ Козлодуй е от Руски реактори, за да може да се изрезвате. Хахахаха10:28 02.02.2024
20 ХАХАХА
До коментар #11 от ""Професоре,"":
ГЛУПОСТИ! В България не е имало съветски войски след 1947 г. Не е имало и НИКОГА военни бази СССР в България? Никога!Коментиран от #25, #34
10:29 02.02.2024
21 Мдаа
До коментар #3 от "Тошко":
Какво чакаш, изнасяй се още сега.10:30 02.02.2024
22 ТрампЛин
В подножието на паметника на съветския воин бе поставена табела с надпис: "Този паметник е посветен на тези, които окупираха България, репресираха нейната интелигенция и я превърнаха от модерна европейска държава в изостанала съветски провинция“.
Коментиран от #30
10:32 02.02.2024
23 Някой
Някой да каже общоизвестнитеи документирани факти, които обаче са прилежно покрити от прозападната пропаганда.
И истината е, че без СССР можеше днес да няма и България. Или да бъде силно орязана териториално.
Отделно, победените държави са били окупирани от съюзническите сили, които вклчват САЩ, Великобритания и СССР (предимно). Така че, България е била окупирана от СССР по волята и на останалите съюзници. Тях защо не ги демонизирате за това им решение?
Коментиран от #83
10:32 02.02.2024
24 Този коментар е премахнат от модератор.
25 ТрампЛин
До коментар #20 от "ХАХАХА":
Цяла България беше Съветска война база! Ние нямахме собствена Армия, а подразделение на червената окупационна армия!Коментиран от #29
10:33 02.02.2024
26 ХАХАХА
До коментар #17 от "Интересно":
Е сега поне ще си напълнят танковете с перални? За сведение на по не просветените отвора на танка е само Ф40 см10:33 02.02.2024
27 Някой
До коментар #8 от "ТрампЛин":
Хехе!Само забравяш, че историята е едно голямо колело, дето се върти. И миналото може да се окаже пак настояще... Тъй че, по полека с крайните изказвания.
Коментиран от #43
10:34 02.02.2024
28 В.В.П.
10:34 02.02.2024
29 ХАХАХА
До коментар #25 от "ТрампЛин":
НЯКОГА служил ли си та пишеш ПРОСТОТИИ?Коментиран от #33, #37
10:34 02.02.2024
30 Този коментар е премахнат от модератор.
31 Някой
До коментар #11 от ""Професоре,"":
А другата половина на Европа продължава все още да е окупирана. И какво излиза? Че руснаците са по-благосклонни и с по-широко скроена душа от англосаксите, дето и до сега държат в хватка зпадноевропейските страни?Коментиран от #35, #44
10:35 02.02.2024
32 Варненец
До коментар #16 от "ТаУмВзе":
Цар Александър и целия му род е избит от тези комунисти, няма база за сравнение.Коментиран от #36
10:36 02.02.2024
33 Този коментар е премахнат от модератор.
34 Варненец
До коментар #20 от "ХАХАХА":
Ние и народната армия тогава, бяхме съветската база на сесесерето10:38 02.02.2024
35 ТрампЛин
До коментар #31 от "Някой":
Държат ги! И си личи! Загубилите войната днес спасяват Победителите от глад!10:39 02.02.2024
36 ТаУмВзе
До коментар #32 от "Варненец":
Не различавате болшевики от комунисти, но се изрезвате де. Иде реч за Романови, но за единствената ви мозъчна клетка под наем, тва не е от значение.Коментиран от #41
10:40 02.02.2024
37 ТрампЛин
До коментар #29 от "ХАХАХА":
Още веднъж ще ти го напиша, пък нека ме изтрият!Да служил съм в далечната 1967….в Прага под командата на руски офицер!!
Коментиран от #49, #99
10:41 02.02.2024
38 резервист
До коментар #3 от "Тошко":
По маймунските приказки познах Тошко Африкански!10:41 02.02.2024
39 българина
10:41 02.02.2024
40 Браво
10:42 02.02.2024
41 Варненец
До коментар #36 от "ТаУмВзе":
Няма никаква разлика между болшевиките и комунягите, все окупатори и терористи . Само имената им различниКоментиран от #45
10:42 02.02.2024
42 В.В.П.
Коментиран от #46
10:42 02.02.2024
43 ТрампЛин
До коментар #27 от "Някой":
Надявай се! Ама гледай да не се НадЕнеш!10:43 02.02.2024
44 Виждаме
До коментар #31 от "Някой":
" широко скроената руска душа" кви ги върши ПАК в Украйна....В 21 век,един милион убити украинци и руснаци..Една пета от Украйна Окупирана от руската армия..Война,разрушения,смърт и Руини след тази " руска душа"...10:44 02.02.2024
45 ТаУмВзе
До коментар #41 от "Варненец":
Щом си ДРЕСИРАН вече, не е от значение какво ще ти каже или Докаже. Тва са основните свойства на глупавите. Честито!10:45 02.02.2024
46 ТрампЛин
До коментар #42 от "В.В.П.":
След всяка такава глупава тирада, не мога да спра да се смея🤣🤣🤣🤣🤣ти ми правиш деня толкоз весел…..10:46 02.02.2024
47 В.В.П.
10:46 02.02.2024
48 Адолф
До коментар #14 от "И аз не спирам да се изумявам,":
Прав си.Съдебни процеси е имало в цяла Европа, не само във Франция.Разликата обаче с нашия трибунал който се е провел тука е че в Европа колкото са били осъдени на смърт толкова са били убити, а в България осъдените на смърт са били около 2700 души а безследно изчезват около 29 000 души.Имаш ли някакво обяснение за тая разлика от около 27 000 души които са избити без съд и присъда?А относно шоколадите и съветските войници, аз от моя дядо пък знам че като са дошли "братушките" и мазетата във всяка една къща са били опразнени за една седмица точно.Всичко изяли а виното изпили.За жените няма да ти казвам, сам ще се сетиш какво са правили с тях твоите "братушки".Коментиран от #140
10:47 02.02.2024
49 ХАХАХА
До коментар #37 от "ТрампЛин":
Не си защото си объркал годината? Може Българската Народна Армия да е била на подчинение на съветската, но в България НЕ Е имало БАЗИ. Сега ИМА!Коментиран от #58, #65, #119
10:48 02.02.2024
50 В.В.П.
Коментиран от #55, #57
10:54 02.02.2024
51 Този коментар е премахнат от модератор.
52 явер
10:56 02.02.2024
53 Агнето
10:59 02.02.2024
54 патриот
11:02 02.02.2024
55 ТрампЛин
До коментар #50 от "В.В.П.":
Единственото което направи Тодор Живков-да гори в Ада-беше да прогони над 350,000 български мюсулмани от Родината!!!11:03 02.02.2024
56 Смешно
Коментиран от #63
11:04 02.02.2024
57 Агнето
До коментар #50 от "В.В.П.":
Диктатурата на пролетариата обезателно се превръща в диктатура над пролетариата.11:06 02.02.2024
58 ТрампЛин
До коментар #49 от "ХАХАХА":
Толкоз си бос, че едва ли можеш да схванеш! И коя година викаш е била Пражката Пролет? Аз тази година няма да я забравя докато съм жив, момченце глупаво!!!11:07 02.02.2024
59 Този коментар е премахнат от модератор.
60 Фактопроверител
Да, това са известни факти. Чърчил и Сталин поделят Европа, както им се иска. Това е известно отдавна.
Ама защо т.н."професор" забравя и останалите факти. Например, че Рузвелт е против и се съгласява само след като Сталин обещава избори в окупираните територии. Знаем обаче, какви са били тия избори.
И това не променя обстоятелството, че съветската армия е окупационна, както и обстоятелството, че тя поставя комунистически режим начело на страната, превръщайки ни в колония на Сталин.
Разбира се, това развитие на събитията има своята дълга предистория. Предистория на грешки извършени от нашия политически и военнен елит. От Независимостта нататък българските правителства грешно разчитат геополитическата ситуация и става тя, каквато става. Е, със задна дата е лесно да ги съдим, но това трябва да е за урок на настоящите управници.
Коментиран от #66, #104
11:10 02.02.2024
61 Хммм
11:14 02.02.2024
62 Агнето
-Човек за човека е брат! Разбра ли бе, г а д!
11:14 02.02.2024
63 Този коментар е премахнат от модератор.
64 Един
11:16 02.02.2024
65 Ха ха ха
До коментар #49 от "ХАХАХА":
Ми като притежаваш цялата армия защо са ти бази бе, алакоолу????? ПРИТЕЖАВАШ ВСИЧКИ БАЗИ!!!!! То бива тъпизми, ама чак пък толкоз...Коментиран от #71
11:17 02.02.2024
66 ТрампЛин
До коментар #60 от "Фактопроверител":
За тях факти са какво Щяло да стане, Ако не било станало Еди какво си!!! Фантазиите стават Факти за другарите с дамгосана Петолъчка на челото.11:17 02.02.2024
67 Този коментар е премахнат от модератор.
68 Само да питам
Коментиран от #70, #77
11:23 02.02.2024
69 ТрампЛин
11:24 02.02.2024
70 ТрампЛин
До коментар #68 от "Само да питам":
Не! Нито меда, нито Жилото!!!11:26 02.02.2024
71 ТрампЛин
До коментар #65 от "Ха ха ха":
Този по същата логика твърди че членовете на ЦКБКП никога не са крадяли?? От кого да крадат бе алан коолу? От себе си? Та нали те бяха собственици на Всичко! Народа това сме Ние!!! Всичко е Народно!!! След като прогониха и избиха собствениците на имоти от големите градове след 1944 и се нанесоха в техните домове, повече не са крали!11:33 02.02.2024
72 !!!?
11:43 02.02.2024
73 Интелект
Коментиран от #93
11:48 02.02.2024
74 Нашите селяндури усетиха момента
11:50 02.02.2024
75 Професоре
11:52 02.02.2024
76 Харон
Автор: Проф. Младен Григоров
РФ и Путинофашистите все така си се опитват...
Например Проф. Младен Григоров знае ли, че например само от Унгарските холокас спасили се хора 10-15000 отиват на Гулаг? Не се знае колко чешки, словашки, полски евреи са били интернирани. За сега е известно около 126 лагера където са държали евреи...Даже и в музеят мемориал Яд Вашем не знае от много умрели, че в някой концлагер или на гулаг са умрели....
Само казвам.
11:52 02.02.2024
77 Проблеми има
До коментар #68 от "Само да питам":
Довеждат на власт най просите и необразовани хора,които на днешна дата 1945 г избиват цвета на нацията.Други интернират ,трети избиват в лагери.Като племенника на Вазов ,братята генералите Вазов почитани дори от враговете и синовете им.Кому истите дори не са искали Вазов да е в учебниците .Коментиран от #105
11:53 02.02.2024
78 Булба67
12:02 02.02.2024
79 Урюрвкос
12:03 02.02.2024
80 копейкаджията
12:15 02.02.2024
81 Борислав Дичев
На 1 септември 1944 г. в Кайро на България е предложен протокол за примирие, според което страната ни запазва сегашните си граници. Това означава с Южна Добруджа, г-н прфесоре! И ако не знаете, или се правите, пе не знаете - американци и англичани не допускат гърци и сърби в преговорите за примирие и отхвърлят всякакви техни териториални претенции. Националният предател Стойчо Мошанов дори не прочита протокола и отказва да го подпише. След това иска от новия министър-председател Константин Муравиев да бъде освободен от воденето на преговорите. През 1947 г. ще се хвали с писмо до Георги Димитров, че спрял "англоамериканското влияние в България". Другият национален предател, министърът на войната в правителството на Константин Муравиев, генерал Иван Маринов умишлено протака обявяването на война на Германия от България, за да може Съветския съюз да ни обяви война на 5 септември 1944 г. Когато съветският външен министър Молотов уведомява посланиците на САЩ и Великобритания в Москва за обявената война на България, те изразяват учудването си, че се обявява война на една страна, която води преговори за примирие със западните съюзници. Така че не правете евтини лъжливи пропагандни внушения, господин професоре някакви предварителни споразумения за съветската окупация на България. Не случайно не споменавате нито дума за предателската роля на генерал Иван Маринов. Ако искахте да сте обективен, щяхте да се поз
12:19 02.02.2024
82 Агнето
12:20 02.02.2024
83 Росиа
До коментар #23 от "Някой":
Носи само и единствено смърт.12:20 02.02.2024
84 уйко калеко
12:29 02.02.2024
85 Борислав Дичев
Господин професоре, ако търсехте истината, а не да разпространявате лъжливи внушения, щяхте да се позовете на спомените на Константин Муравиев, на спомените на политическия секретар на Иван Багрянов, д-р Найден Найденов, на книгата на д-р Георги Боздуганов "България - военният трофей на Сталин", за да се знае следното, вместо да ни пробутвате лъжи: На 21 август 1944 г. българската делегация за примирие със САЩ и Великобритания установява за първи път контакт със западните съюзници. Уведомен е Съветския съюз за началото на преговорите. Как реагира Сталин - веднага на 22 август вика в Москва маршал Жуков и мъ нарежда да замине за щаба на 3-ти Украински фронт, за да го подготви за война с България. Дотогава Съветите все са ни критикували, че не разкъсваме съюза с Германия. И в момента, когато предприемаме стъпки към това, Сталин бърза да ни обяви война - за да не ни изпусне като плячка, нали, г-н професоре. Къде е тук някакво си предварително споразумение за яключването на България като запазена територия на Сталин?! Не разпространявайте лъжи, чиято цел е търсенето на оправдание за разбойнческата съветска окупация на България!
12:35 02.02.2024
86 Другата България
Коментиран от #88, #103
12:41 02.02.2024
87 Да благодарим за окупацията ли?
12:46 02.02.2024
88 Борислав Дичев
До коментар #86 от "Другата България":
Светът е освбоден от нацизма със задружните усилия не само на Светската (тогаваЧервената) армия, и с армиите на цялата антихитлеристка коалиция, ако Ви е известно, в които са воювали англичани, американци, французи, поляци, австралийци, новозеландци и пр. и пр. Няма защо да се опитвате да представяте един позорен паметник на съветско-болшевишкото поробване на България като паметник на "освобождение". И ако днес ръсите абсурди за "евронацисти" и "укронацисти" в момент,в който в Русия действат легално над 50 нацистки организации и очаквате ново путинско поробване на България, то съм сигурен, че Вие или такива като Вас предвидливо ще сте се изнесли в така хуления от вас Запад. Ако вече не сте там от години.Коментиран от #90
13:02 02.02.2024
89 Този коментар е премахнат от модератор.
90 Другата България
До коментар #88 от "Борислав Дичев":
Помнете Сталинград ! на 2.02.43 година цял свят разбира,че нацистите губят престъпнатаси война с ценностите. . Само българските монархофашисти не са го разбрали. Е, и днес ще го разберат по обратния начин.Въпрос на време.Коментиран от #97
13:09 02.02.2024
91 Борислав Дичев
13:27 02.02.2024
92 Шаран БГ
Сега окупирани ли сме от САЩ ?? Защото години наред има американски / преди всичко/ и общо войски на НАТО на наша територия ?? Мерете с един аршин, че иначе буздиствате шаяка - потури не можете да ушиете !!
Коментиран от #95
13:28 02.02.2024
93 Борислав Дичев
До коментар #73 от "Интелект":
Не е вярно, не пишете лъжи! Когато на 1 септември 1944 г. в Кайро САЩ и Великобритания ни прелагат проект за примирие той признава сегашните граници на България, т.е. с Южна Добруджа. Сърби и гърци изобщо не са допуснати до преговорите, териториалните им претенции са отхвърлени от САЩ и Великобритания. Преди да говорите наизуст и да ръсите лъжите на комунистическата пропаганда, повече четете.13:33 02.02.2024
94 Чиба
Коментиран от #96
13:37 02.02.2024
95 Борислав Дичев
До коментар #92 от "Шаран БГ":
Само няколко месеца присъствие на съветски войски в България ли?! Я да ги сметнем - от септември 1944 г. до декември 1947 г. са 40 месеца. За издръжката на съветската окупационна армия България харчи 133 милиарда лева. Това си е реална окупация и тя продължава дори и след подписването на Парижкия мирен договор с България на 10 февруари 1947 г. Ето затова е окупаци - обявена ни е война, окупирани сме и сме третирани като победена държава.Коментиран от #98
13:40 02.02.2024
96 Борислав Дичев
До коментар #94 от "Чиба":
Защо не вземеш да четеш повече, вместо да пишеш глупости!13:41 02.02.2024
97 Борислав Дичев
До коментар #90 от "Другата България":
За кои монархофашисти говорите?! Когато на 5 септември 1944 г. Съветския съюз ни обявява война и нахлува брутално в странатани, България има антинацистко, демократично, прозападно правителство. В него са земеделецът Константин Муравиев, демократът Никола Мушанов, убедени антинацисти като Атанас Буров и пр. Те обявиха война на нацистка Германия! Те ли са според Вас "монархофашистите"?! Отвратителното е, че Съветския съюз обяви война точно на това правителство, за да ни окупира разбойнически.Коментиран от #101
13:49 02.02.2024
98 Факт
До коментар #95 от "Борислав Дичев":
Ами победена държава сме!Нашата коалиция обяви война и я загубихме.Как да ни третират?Пак добре,че руснаците не са уважили претенциите на Гърция и Югославиякъм нас.А ние ако бяхме спечелили,шяхме ли да им простим?Коментиран от #102
13:51 02.02.2024
99 Този коментар е премахнат от модератор.
100 Като хиена
14:11 02.02.2024
101 Този коментар е премахнат от модератор.
102 Този коментар е премахнат от модератор.
103 Този коментар е премахнат от модератор.
104 'ква я мислихме, тя 'ква стана...
До коментар #60 от "Фактопроверител":
Само това, което си написал, е достатъчно! : " От Независимостта нататък българските правителства грешно разчитат геополитическата ситуация и става тя, каквато става."Иначе, срещу България и българите, заговорите са многопластови, а не малко от тях се дължат на факта, че сме крайно непредвидими и всеки момент може да се очаква да заемем изцяло страната на Русия, а сме на много стратегическа територия и това би предизвикало голяма бъркотия в света, а не само в региона. Доказвали сме и на практика как в различни моменти имаме нагласа за диаметрално противоположни позиции. Преди Руско-турската война (1877 – 1878) позицията е неясна и колеблива, след войната твърдо на страната на Русия (за което ни се оспорват и отнемат много територии, и излаза на Егейско море), само след 7 години, провеждайки "Съединението България" заставаме директно срещу Русия. Точно това ни донася и успеха, но непостоянството на по късен етап отново ни вреди.
14:39 02.02.2024
105 Този коментар е премахнат от модератор.
106 Мишо
Недостойно е политическата прослойка да манипулира минали събития и да превръща историята в своя слугиня. Има нескрит стремеж на безродни космополити, лобисти, съвременни еничари и платени русофоби да внушават на добродушната българска общественост "политическата целесъобразност" от чуждото имперско "присъствие", публично изразявано и постигнато за премахване на паметника на съветската армия. И ако мине - вместо на Царя Освободител, да се издигне мемориал на Сюлейман "Безумний" или на някой друг известен завоевател.
15:58 02.02.2024
107 Мара подробната
16:14 02.02.2024
108 Сталинград
16:42 02.02.2024
109 Този коментар е премахнат от модератор.
110 ИМПЕРИАЛИСТ
Коментиран от #111
19:28 02.02.2024
111 До последно
До коментар #110 от "ИМПЕРИАЛИСТ":
САЩ не са били съгласни турски войски да влизат в България. Турция влиза във войната много късно,края на 1944 или началото на 1945г. Това което си описал е само мушингиите до последно на Чърчил.21:30 02.02.2024
112 Този коментар е премахнат от модератор.
113 Тя и
До коментар #14 от "И аз не спирам да се изумявам,":
Навярно и бял шакалад е вкусила за пореден път00:10 03.02.2024
114 Този коментар е премахнат от модератор.
115 Шаран БГ
В смутните за България времена в края на август и началото на септеври 1944 година, армията остава без командване. Големите герои от ПСВ, генералите - командващи армиите се спотайват треперещи от страх- сибирската мечка е на добруджанската граница, ЦАРСКОТО ОФИЦЕРСТВО своеволно напуща и Македония / в Скопие два полка - артилерийски и пехотен под командването на английския агент -генерал Бойдев - единствен неосъден на смърт от Народния съд - Англия се застъпва за него. Интерниран е в Стражица, Г.Оряховка околия, а синът му Стефан Бойдев духва във Англия / и Беломорска Тракия. Редовите войници, кой както свари, гледат да се приберат в "стара" България. Имал е известна възможност – макар и много късно– бай Добри Терпешев да спре това спонтанно напущане на Скопие и Кавала. НО НЯМА КОМАНДЕН СЪСТАВ !! Офицерите още в началото на септеври са се изнизали тихомълком. И Сталин е бил бесен. Ако българската войска е останала в Беломорска Тракия / най-вече – Скопие толкова не го е интересувало/ той е щял да се застъпи и да драска със зъби и нокти Беломорска Тракия да остане българска. Т.е. с излаз на Средиземно море и за СССР. Главата на Д.Терпешев е спасена от Георги Димитров в разговор със Сталин. Разяснил му е положението .............. До тук с "комунистическите слагачи"
Коментиран от #116, #120
04:08 03.02.2024
116 Съгален съм
До коментар #115 от "Шаран БГ":
с теб шаране, даже в началото на 1944г. американския посланик в Анкара предава на посланик Бакалов,че САЩ няма да се противопоставят на оставането на българския окупационен корпус, а Сталин също много държал на оставането. Американците нямало да се противопоставят защото разчитали на участието на СССР във войната с ЯПОНИЯ! Така СССР щял да ни окупира заедно с Българската Беломорска Тракия и да ни компенсира част от загубите от ньойския мирен договор! Но уви българските политици и тогава са били прости и продажни. Един от тях е бил Атанас Буров.07:53 03.02.2024
117 реалист
08:56 03.02.2024
118 Този коментар е премахнат от модератор.
119 стар кашик
До коментар #49 от "ХАХАХА":
Тогава нямаше нужда от бази, щото България си беше една голяма съветска база.. ние покривахме южния фланг на ВД, а Джуров носеше маршалска звезда, щото при конфликт ставаше командващ фронт. Всъщност.. като бивш работещ в едни военни заводи, мога да свидетелствам от първо лице, че последната приемка на изделията се правеше от съветски офицери, които живееха тук заедно със семействата си.. а МНО бе фрашкано със съветски военни съветни ци, които единствени вземаха важните решения, а ние само изпълнявахме..така че остави тия локуми дето теглиш..11:53 03.02.2024
120 Този коментар е премахнат от модератор.
121 А защо в Кайро
До коментар #112 от "Професор Грант":
Питането ми е защо опозиционните ни политици търчат за преговори в Кайро ? Ако бяха сондирали мнение в Москва щеше да им кажат да не бързат да се изтеглят от където и да е. На Гърция Сталин с пазарлък щеше да върне райони северно от Солун ,но щеше да ни запази излаза на Бяло море. На Сърбия Сталин да не бърза да връща нищо защото Тито много шикалкавеше. С проекта си за обща държава Димитрова и Тито вбесиха Сталин и нашата шушумига беше наказана. Тито не посмя да стъпи при Сталин и остана жив да мърсува.Коментиран от #122
12:42 03.02.2024
122 Професор Грант
До коментар #121 от "А защо в Кайро":
„ Моята мисия в Кайро“ на Стойчо Мошанов:Видният български политик, англофил и масон Стойчо Мошанов (1892-1975), председател на Народното събрание (1938-1939), е изпратен от правителството на Багрянов с дипломатическа мисия в Истанбул и Кайро през август 1944 г., за да сключи примирие със САЩ и Англия.
Шеф-регентът Богдан Филов, верен докрай на Райха, го изпраща с думите:
"След две седмици събитията ще направят коренен обрат и Германия ще бъде победителят"
Дори премиерът Иван Багрянов, инициатор на мисията, в таен доклад до княз Кирил от 31 август пише:
"Българският народ в сърцето си е верен на Германия… През септември ще лавираме… Нашето решение е да залагаме до последния момент на Германия"
"В Кайро Мошанов разбира, че главна цел на англичаните и американците е чрез договора за примирие от отечеството ни, третирано като верен сателит на хитлерова Германия, да се откъснат немалки територии и да се подарят на Гърция.
Той бързичко осъзнава, че това няма да се случи само ако Съветският съюз обяви война на България и така придобие право да участва в преговорите за примирие — но вече не във враждебно Кайро, а в Москва.
И Мошанов започва да работи за този вариант.
Подпомаган само от един експерт — военния ни разузнавач полк. Димитър Желязков, прави блестящи дипломатически ходове, за да забави подписването на подготвеното от Велика Британия и САЩ сурово за нас примирие.
А английските щабове са готови с военните си планове и чакат сигнал от Кайро, че
Коментиран от #123
13:25 03.02.2024
123 Професор Грант
До коментар #122 от "Професор Грант":
А английските щабове са готови с военните си планове и чакат сигнал от Кайро, че примирието е сключено, за да нахлуе армията им в България, ведно с гръцката, а и турската.Но Червената армия ги изпреварва. Надеждите на Мошанов се сбъдват — Сталин не допуска в Московското примирие клаузи за присъединяване на български територии към Гърция.
Предстои нова жестока битка за териториалното оцеляване на България — Парижката конференция за мир. В Пaриж при cключвaнeтo нa мирнитe дoгoвoри (1947 г.) победена Бългaрия e рaзглeждaнa кaтo фaшиcткa държaвa-caтeлит нa нaциcткa Гeрмaния ( Гърция и Югославия не).
Било е напълно възможно границата между България и Гърция днес да минава покрай Пловдив.
13:26 03.02.2024
124 Този коментар е премахнат от модератор.
125 Не баш
До коментар #124 от "Професор":
Разпадът на окупационните войски в Гърция и Македония започва още през м.август. Това не оневинява Г.Диюитров и Добри Терпешев , но и дотогавашните ни политици са още по-големи телета - мислели са само за себе си.Я Румънският крал е по-умен и преминава на страната на СССР. Румъния има много по-голяма вина пред Сталин защото участва с няколкостотин хилядна армия на страната на немците и въпреки това минава метър.Коментиран от #126
21:40 03.02.2024
126 Професор
До коментар #125 от "Не баш":
Съсредоточи се -- говорим за коридора, който беше НАПЪЛНО ЗАЩИТИМ по Ньойския договор. Питах КОЙ нареди опразването на ТОЗИ коридор. Именно ТОЗИ коридор иска Сталин от Чърчил на 23-и юли 1945 г. в Потсдам, а Чърчил отговаря положително, но общо.23:32 03.02.2024
127 Този коментар е премахнат от модератор.
128 Професор Грант
До коментар #127 от "Професор Грант":
Според чл. 16 "българските търговски съдове, независимо дали са в български или в чужди води, ще бъдат подчинени на оперативния контрол на съюзническото (Съветското) Върховно командване". Според чл. 17 "Правителството ... ще осигури, в случай на нужда, използваането на намиращите се на българска територия индустриални и транспортни првдприятия, средства зз връзка и транспорт, електростанции, предприятия за обществени услуги и инсталации, запаси от гориво и др. материали, в съответствие с инструкциите, които ще бъдат дадени (к.м. - б.а.) по време на Примирието от Съюзническото (Съветското) Върховно командване."..и т.н. и т.н.
Коментиран от #130
23:40 03.02.2024
129 Този коментар е премахнат от модератор.
130 Професор
До коментар #128 от "Професор Грант":
Това препраща дискусията към фаталния за България ден на 13-и декември 1941 г., когато правителството на Филов и Народното Събрание обявяват ВОЙНА на Великобритания и САЩ, понеже... след вероломното нападение на Япония над Пърл Харбър, САЩ обявяват война на Япония и ТЯ задейства съответната клауза в Тристранния пакт. ТОГАВА можехме ПОНЕ да пошикалкавим, да отлагаме, да твърдим, че сме влезли в Тристранния пакт при условие да не воюваме -- все нещо да измислим, а не ДА СЕ НАТЕГНЕМ, както обикновено става у нас... То, впрочем цар Борис се опитва -- НЕ подписва укази за обявяване на войните. НО -- посланиците са изгонени, посолствата са закрити -- този трик не минава, въпреки че американците изчакват цели 6 месеца (!) преди и те да обявят война на България. Та, пак да кажем -- СЛАГАЧЕСТВОТО ВРЕДИ. Запишете сия тази проста истина на ниското си чело с дебел черен неизтриваем фулмастер. Отделно, ако искате да помогнете, вземете една стълба и в потайна доба се качете с един чук и едно длето на фасадата на Народното събрание, откъдето ИЗВАДЕТЕ девиза "Съединението Прави Силата" и го заменете с "Никога С Германия." Не забравяйте точката накрая -- важна е. Друго не ни трябва. Просто НИКОГА с Германия. Това е.Коментиран от #131, #134
03:12 04.02.2024
131 Този коментар е премахнат от модератор.
132 Този коментар е премахнат от модератор.
133 Професор Грант
От гантови интернет глупости грантов професор се става , друго си е човек да седне и прочете една документална книга за онова време.
Московското примирие от 28 октомври 1944 г.
"ОФ правитвлство в лицето на П. Стайнов (министър на външните работи), Д. Терпешев (министър без портфейл), Н. Петков (министър без портфейл) и П. Стоянов (министър на финансите) подписва в Москва примирие с т. нар. Обединени народи, по тогавашната официална терминология, т.е. със СССР, Великобритания и САЩ. "
Условията, залегнали в това примирие, слагат подписалата го страна на колене. В случая победена България.
Титулна страница на документа "Условия за Примирие с България", издаден в Лондон през 1945 г., копие на който в непълен вид има в ЦДИА:
Според член 2 на това примирие: "Българските въоръжени сили и администрация трябва да бъдат изтеглени в предварително определен срок от територията на Гърция и Югославия. В съответствие с предварителните условия, приети от българското правителство на 11 октомври 1944 г..."
Първото ОФ правителство е подписало предварително споразумение на 11.10.1944 г.
Според чл. 15 на Московското примирие правителството на България се задължава да извършва редовни плащания в българска валута и да доставя стоки (гориво, храни, продукти и др.), инсталации и услуги, каквито могат да бъдат поискани от Съюзническото (Съветското) Върховно командване". Според чл. 16 "българските търговски съдове,
Коментиран от #135
10:01 04.02.2024
134 Професор Грант
До коментар #130 от "Професор":
Това не "препраща дискусията", а е изместване темата поради незнание.Коментиран от #136
10:06 04.02.2024
135 Професор
До коментар #133 от "Професор Грант":
Ти самият се кръсти Грантов професор. Мене не ме мисли -- аз съм в Америка. Ти му мисли. Тук говорим за КОРИДОРА на Дедеагач, осигурен ни от Ньойския договор. Питам те: българската делегация за примирието в Москва, състояща се предимно от типове без портфейли, ПОСТАВИЛА ЛИ Е ИЗОБЩО въпроса за ТОЗИ коридор, излизащ на Дедеагач? Въпросът е риторичен -- отговорът е НЕ. И има причина за това-- от НАТЯГАНЕ, те са опразнили ВСИЧКИ територии много ПРЕДИ това примирие.. Моята теза е проста - ако се бяха ПОЗАБАВИЛИ, ако бяха ПОШИКАЛКАВИЛИ само за това коридорче до края на юли 1945 г., ЩЯХА да го получат. Например, можеха да споменат на руснаците за него и да им го предоставят ТЕ да го заемат, докато всичко се уточни. Но нали са били БЕЗ ПОРТФЕЙЛИ, ето го резултата...Коментиран от #138
19:05 04.02.2024
136 Професор
До коментар #134 от "Професор Грант":
Оказа се, че ТИ не знаеш за коридора до Дедеагач, даден ни по Ньойския договор, но останал неосъществен. Говоря за ТОЗИ коридор. Него Сталин поисква от Чърчил на 23-и юли 1945 г. на Потсдамската конференция. Пак повтарям -- ако този коридор ТОГАВА беше в наше или на руснаците владение, щеше да остане наш и до днес. Самият Сталин е възмутен, че сме опразнили ТОЗИ коридор без да сме го уведомили и без да поканим руските войски да го заемат. Ето ЗАТОВА той поисква главата на бай ти Добри Терпешев.Коментиран от #137
19:11 04.02.2024
137 Професор Грант
До коментар #136 от "Професор":
Пълнеж и безсмислени неща.Потсдамската конференция е над половин година след Московското примирие.
Всеки знае, че Гърция по Ньойския договор е задължена да допусне български икономически излаз и свободно пристанище на Бяло море в Дедеагач, което Атина отказва да направи.
Българите е трябвало да имат свое свободно пристанище в Дедеагач. Но страната ни след войната е в международна изолация и не може да осъществи този икономически излаз заради нежеланието на гърците.
21:24 04.02.2024
138 Професор Грант
До коментар #135 от "Професор":
Г-н Грант Професоре, в Историята която е наука няма " моя теза" и "ако". Щото"Ако" баба бе мъжка немаше а пъшка.
21:33 04.02.2024
139 Горски
03:00 05.02.2024
140 Този коментар е премахнат от модератор.