Александър Стоянов: Убийството на българското образование

30 Юли, 2025 16:01 2 169 19

  • образование-
  • красимир вълчев-
  • мон-
  • реформа

Резултатът от всичко това ще е един единствен - тотален колапс на учебния процес в България, обезличаване на училищата, загробване на поколение ученици

Александър Стоянов: Убийството на българското образование  - 1
Снимка: БГНЕС
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Според старата максима, общото между мухата и министъра е, че се убиват с вестник. За съжаление, в България с вестници се убиват само мухите, но не и министрите. За сметка на това, министър Красимир Вълчев се е заел да убие собствения си ресор - образованието. В негова защита трябва да отбележим, че това не е ново явление - Вълчев извърши първото покушение през 2016 г., когато екипът му инициира въвеждането на действащия в момента Закон за образованието, който в момента същият този министър се е заел да реформира, смятайки го, явно, за неадекватен (!?)

Това коментира във "Фейсбук" Александър Стоянов.

Кои са основните промени, които се обмислят към момента?

- Завишаване на таксите за студенти с цел "обучаване на по-малко, но по-качествени" кадри.

- Промяна в изпитния формат след седми клас, с включване на задачи по география, история, химия и физика в изпитите по български език и математика (!?)

- Придобиване на диплома за основно образование в 8, а не в 7 клас

- Увеличаване на часовете по точни науки в гимназиален етап и продължаването им като задължителни дисциплини до 12 клас

- Утежняване на процеса по атестация на учителите с въвеждане на ежегодни атестации

- Ежегодно оценяване на работата на директорите

- Подмяна на учебните програми и пренаписване на базовите изисквания (все още не е обяснено в каква посока)

- Въвеждане на предмет Вероучение в учебната програма

- Разделяне на учебниците на части, за да са по-леки за учениците.

- Увеличение на учителските заплати с 15%

Някои от тези идеи може и да ви звучат добре, но е хубаво да се вникне в смисъла им и в реалната възможност за тяхното прилагане. Да започнем подред:

- Студентските такси - Университетите са институции, които трябва да дават висше, а не масово образование. До тук добре, НО в България финансирането на програмите е пряко свързано с броя на студентите в тях. При действащата система, колкото повече студенти влязат и завършат, толкова повече пари взима университета. Това означава, че преподавателите се насърчават да го карат лежерно, да не късат бакалаври и да се опитват да ухажват магистри, за да си напълнят програмите. Същевременно, в много от специалностите се преподава по морално остарели учебни програми. Преподавателите във ВУЗ-овете ни са пословично мързеливи, минава се често по най-тънката линия на съпротивление, работата се прехвърля на гърба на асистенти, които се наемат не по качества, а по послушание. Вместо да се търси първо подобряване на услугата, най-напред се заговаря за вземане на повече пари от клиента - абсурдна мярка в момент, в който българските студенти масово бягат в чужбина.

- Промяна в изпитния формат - През далечната вече 2000/2001 учебна година, моят набор имаше "удоволствието" да е единствения, на когото се даде изпит по всички дисциплини учени в 7 клас, под формата на тест. Резултатите от изпита бяха толкова кошмарни, че още за следващия випуск изпитът бе заменен с два - по български и математика. Явно Вълчев е забравил онзи горчив урок от зората на XXI век. Резултатът и следващата година ще е същия кошмар. Задачите, които са създадени да оценяват умения на 13 годишни деца по 2-3 предмета едновременно просто не съществуват. Това е една ужасна химера, която ще обрече хиляди младежи на ментален срив и на западане и на без това западащото им желание да се обучават. Ефектът върху последващата кандидат гимназиална кампания ще е катастрофален.

- Придобиване на основно образование в 8 клас - Идеята не е никак лоша - децата на 14/15 са далеч по-способни да вземат информирано решение за своето бъдещо кандидатстване. Къде е белята? В настоящия формат на гимназиите, елитните езикови гимназии използват 8 клас като подготвителен за своите новобранци. Ако промяната се въведе, тази подготвителна година ще отпадне, което ще означава, че в предходните години децата трябва доста по-истински да са учили съответния език, за който смятат да кандидатстват. Алтернативата е да се актуализира програмата на самите езикови училища и да се преразгледат целите за постигане на съответното езиково ниво в 12 клас. При всяко положение някои от най-богатите и влиятелни училища ще използват своето лоби в образованието, за да спрат тази реформа.

- Увеличаване на часовете по точни науки - По някаква неясна за мен причина, в МОН смятат че ученето на повече математика е панацея за решаване на проблемите с нивото на знание у нас. Това просто не е така. Математиката, сама по себе си, не може да спаси липсата на критично мислене, която се осигурява и от изучаването на хуманитарни науки, чийто хорариум сега намалява за сметка на точните. Същевременно, налагането на еднакъв хорариум за всички училища, води до тяхното уеднаквяване и обезличаване. Идеята цялата държава да произвежда еднакви ученици датира още от закона от 2016 г. Сегашните промени я циментират, унищожавайки възможността за съществуване на профилирани училища по история, изкуства, езици и т.н. Струва си да си зададем въпроса с какво изучаването на химия в 12 клас ще помогне на един бъдещ художник, археолог или адвокат?

- Ежегодно атестиране на учители и директори - идеята контрол над учителите от централизирания МОН може да ви звучи добре, но не е. Това означава ликвидиране на автономията на училищата, превръщане на учителите в марионетки на държавните инспектори и възможност за прокарване на всякакви разпоредби и идеологии "отгоре", което лишава учениците и преподавателите от техните свободи. Мониторингът на учителите трябва да се осъществява от директорите и заместник директорите, а не чрез превръщането на МОН в инквизиция. Самият процес на проверка ще остане, както и до сега, про форма броене на точки и проведени обучения, без особена практическа стойност. Контролът над директорите звучи като доста по-добра идея. Бедата там е, че политиките, необходими за адекватно управление на дадено училище, обикновено отнемат повече от година за реализация - това означава, че всякакви качествени промени няма да бъдат засечени от съответния одит. Вместо това директорите ще се хвърлят да строят "потьомкинови селища", за да може да докажат пред началството, че са свършили адекватна работа.

- Нови програми. Ново Вероучение - въведените през 2016 г. учебни програми доказаха своята пълна неефективност. Това се вижда ясно в резултатите от международните проучвания PISA и ISSN, както и от постоянно падащия годишен успех на матурите, въпреки непрекъснатото занижаване на тяхната точност. Новите идеи на Вълчев де факто не променят тази тенденция, а само я задълбочават. Макар и да не са финализирани, новите програми представляват просто едно банално пренареждане на старите, без реално, качествено изменение и разрешаване на очевадните проблеми в образованието. Въвеждането на манипулирано от про-руската БПЦ Вероучение е просто черешката на тортата за ликвидиране на всякаква възможност за модернизиране на образованието. Тя нарушава конституцията, връща образователната мисъл с век назад и пречи за нормалното развитие на съвременното общество в посока на разбиране и толерантност към вярата на останалите. Налагането на православието като задължителен елемент от българската култура е опасно за националната ни идентичност и способността на народа ни да се адаптира към променящата се действителност на глобалните, социални процеси. Същевременно, вместо да се мисли за интегриране на високите технологии, ограмотяване на учителите за полза на AI и приобщаването на учениците чрез смартфоните, МОН се чуди как да забрани и изхвърли цялата технология от класната стая.

- Безплатни учебници на части - още с въвеждането на безплатни учебници от 1 до 12 клас по идея на ПП, нещата тръгнаха на зле. Първо е важно да разберем, че безплатни учебници няма. В момента, учебниците се плащат изцяло от нашите данъци, а изборът им зависи от лобитата на издателствата в дадени училища. Родителите нямат право да реагират по никакъв начин, защото "безплатността" на учебниците означава, че държавата е поела изцяло грижата за тях и съответно семействата плащат учебниците с данъците си, но нямат думата за това какво всъщност се случва с тези учебници. Колко бройки ще се бракуват? Как става подмяната? Колко се поръчват и колко се плащат? Всички тези въпроси остават без явен за обществото отговор. Гарантирано е, че вече са започнали злоупотреби и далавери. Крайният победител са две-три издателства, които доминират пазара на учебници и живеят от държавни поръчки. Сега Вълчев предлага нов бонус - всеки учебник да се раздели на няколко части. Идеята е те да са по-леки за носене. Чудесно, но всеки отделен том струва пари. Сборната цена на две-три томчета учебник е много по-висока от цената на единична бройка. Разликата няма да я усетим директно - нали държавата плаща. Но държавата, това сме ние. С новата схема още повече от данъците ни ще потекат към издателствата, при това доста безотчетно и непрозрачно.

- Учителските заплати - Темата остава все така болна за обществото, което хем иска децата му да са високо образовани, хем се чуди защо учителите вземат по 2000 лева заплата. Сега, с приемане на еврото, много ясно ще се види колко неадекватно ниски са заплатите на учителите. При средна работна заплата у нас от 1300 евро, учителите ще получават по 1000. Това е под средната заплата за държави като Сърбия (1287€), Босна (1263€) и Черна гора (1205€). Ясно е, че учителите не са добре платени никъде на фона на лъскавите професии, но все пак, за да се мотивират младите, високообразовани кадри да влязат в образованието, държавата определено трябва да положи повече грижи. Ето една съпоставка с данни от 2022/23, която ясно показва за какво става дума. Както е видно, с 15% реформа достигаме около 12 000 евро годишен доход, което ни качва над "икономическия гигант " Черна гора. Разбира се, заплатите в посочените тук държави също са се изменили за последните 2 години, което подсказва, че дори с увеличението, България запазва незавидната си позиция. Съвсем естествено, опитните и добри кадри ще се пренасочват в други поприща, а училищата ще останат за идеалистите и за онези, които не са намерили друга реализация.

* * *

Както стана ясно, посочените реформи, макар и да звучат добре на хартия, е много по-вероятно да се окажат не панацея, а отрова за българското образование. Резултатът от всичко това ще е един единствен - тотален колапс на учебния процес в България, обезличаване на училищата, загробване на поколение ученици чрез неадекватно преподаване и свръх консервативна реакция към модерните тенденции в информационните технологии, а също така и стимул на учениците да се преориентират от държавни към частни училища и от български към чуждестранни университети. С така зададената линия, след 10 години образованието у нас ще е на нивото на средно развита африканска държава...ако имаме късмет.


Поставете оценка:
Оценка 3.9 от 24 гласа.


Подобни новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Учителка

    5 13 Отговор
    Училищата трябва да се отворят за ЛГЕБЕТЕ, така ще нахлуят милиарди приходи от цял свят! Какво се е стиснал Ганю, все едно кой знае какво ще му направят на детето тъ по.
  • 2 Захари Стоянов

    7 6 Отговор
    Закривайте ги тия школа. Стига мъчихте децата. Да ходят да работят.

    Коментиран от #11

  • 3 Оставка

    10 10 Отговор
    Браво, поздравления! Прекрасно казана истина! Този министър иска да проведе геноцид с децата ни. Дете, което желае да се занимава с езици, защо са му всички други изпити, защо унищожава децата ни. Той е икономист, този министър няма експертиза за образование на децата ни!
  • 4 Тома

    23 1 Отговор
    Някой знае ли някой министър от герб да е направил нещо умно в полза на народа освен да краде с г.за си.
  • 5 Хихата

    19 3 Отговор
    Повечето неща са верни, но две от тях бият на очи със своята неадекватност:
    1. Увеличаването на часовете по математика и точни науки няма да доведе до повишаване нивото на критично мислене - айде бе! Че точно математиката ( и производните и точни науки) формират логическото мислене, което е в основата на критическото. Да припомня, че именно при точните науки истина е само това, което е доказано по неоспорим начин. Останалото са теории и хипотези, за които има аргументи "за " и "против" и , следователно, подлежат на по-нататъшно доказване или оспорване.
    2. Въвеждането на вероучение в училище било "руска пропаганда" - тук вече изби рибата! Пак да припомня, че Русия приема правослевието от България и, следователно, РПЦ е наследник и последовател на БПЦ, а не обратното.

    Коментиран от #12

  • 6 Въпросче

    25 0 Отговор
    Кой си е въобразявал че новите ни господари от Сащ и Турция искат добро образование за българите ?
  • 7 Всъщност

    21 0 Отговор
    РЕФОРМИТЕ убиват българското образование ! Както РЕФОРМИТЕ убиха правосъдието ни ! Както и селското ни стопанство , и каквото се сетите ! От напъни за фалшивия Евроатлантизъм .
    .
  • 8 Само да добавя

    14 1 Отговор
    Затова ги уважавам британците, защото не си менят символите като ветропоказател. Ето напр. герба им: утвърден 1837 г. и не го променят, а можеха. И надписът на герба е на френски, не го променят, а можеха. А ние "усъвършенстваме" де що има названия, понятия, мнения, системи. Изпитах на гърба си промяната в училищната система, а след мене дечицата още повече. Всеки управник идва, мисли си, че е умен и започва - променя до втръсване. След това се плесва по челото и започва отново или връща старото, или "усъвършенства" новото. Това само доказва, че не сте умни, скъпи управляващи, просто имате власт и се чудите как да натрапите скудоумието си. Жалко за децата!!!
  • 9 Видяхме го що за министър беше

    3 2 Отговор
    Умните мисли да не са на един провалил се министър на образованието свързан с египетските мумии.
  • 10 Раздути щати в Университетите

    7 0 Отговор
    Всяка седмица си правят партита под формата на мероприятия!
    Накрая висшистите не могат да разделят на 2 магарета сЯното!
  • 11 Не искат да бачкат

    4 1 Отговор

    До коментар #2 от "Захари Стоянов":

    Всеки иска вишу!
    За пари вузовете приемат куцо и сакато и им дават измислени дипломи!
  • 12 Прав си

    8 1 Отговор

    До коментар #5 от "Хихата":

    Абсолютно си прав.Взе ми думите от устата .Учейки български език и философия ще повишим нивото на креативното мислене!?!?!?!Само чрез математика и физика се постига това.Като екстра- задължително часове по шахмат в първи и втори клас .

    Коментиран от #13

  • 13 Аааааа

    5 1 Отговор

    До коментар #12 от "Прав си":

    Да се добави и забрана за изучаване на чужди езици преди 5-ти клас (примерно)!
    Чуждопоклонничеството и модерното фъфлене на чуждици е доста унизително - ама кой да им го каже на подрастващите? Съответно, въвеждане на курс БЕЛ за всички кандидат кметове и депутати - грозно е да гледаш зала пълна с двойкаджии.
    И не на последно място - забрана за масово/училищно празнуване на небългарски празници от вида на "празник на смъртта"/ св.валентин/ денят на розовото пони и т.н.
  • 14 Посетител

    3 0 Отговор
    Аз пък съм от времето, когато основното образование се завършваше в осми клас и това беше нормално. За подготвителната година в езиковите гимназии - пак си съществуваше, водеше се "нулева" и новоприетите я прекарваха навлизайки в чуждия език... За едно автора е прав, нивото на съвременното образование е трагично!!!
  • 15 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 16 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 17 вижда в бъдещето

    1 0 Отговор
    да си зададем въпроса с какво изучаването на химия в 12 клас ще помогне на един бъдещ художник, археолог или адвокат?


    - този дописник вижда в бъдещето???

    Конгениален е!
  • 18 Жълтопаветен канибал

    0 0 Отговор
    Всичко върви по евроатлантически план, няма да се притеснявате!
  • 19 Шаран БГ

    0 0 Отговор
    Ако след 1900-та година в България ще да е убито само образованието, министЕр Вълчев трябва да го позлатим !!
    След толкова убийства на хора,промишленост, земеделие, за да сме около 6 милиона и да дъвчем само вносни продукти и всякакви други стоки, хубаво е ,че някой бие камбаната за образованието на българските деца, колкото са останали НО какво бе през тези "демократични" години?
    А нима ,като " захапем " евро-то ,само заплатитее на учителите ще се видят колко са смешни ? Смешна е цялата ни Държава с устройството си и липса на действаща печеливша икономика ! Жалка е с милиардните си заеми и деспотичното си Правителство, незачитещо своя народ !!
    Настоящият министър трябва и той да демонстратира деятелност ! През тези 36 години при кой министър не се е демонстратирало деятелност от МОН ? Няма да ядат хляба напразно, я !?