Ценности и забрани: как се реформира българското образование

27 Август, 2025 23:02 1 709 20

  • образование-
  • религия и добродетели-
  • училище-
  • ученици-
  • мартин атанасов

След десетилетия на частични поправки сега ни обещават "мащабни" промени в училищното образование

Ценности и забрани: как се реформира българското образование - 1
Снимка: БГНЕС
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Коментар на Мартин Атанасов:

След по-малко от седмица започва четвъртата сесия на 51-вото Народно събрание, в която депутатите ще се изправят пред нелеката задача да разгледат редица важни за страната въпроси. Несъмнено на едно от челните места ще е темата „образование“, както и силно поляризираният разговор за образователната реформа, предложена от Министерството на образованието и науката през юли. Фундаменталният въпрос е дали това ще бъде дългоочакваната реформа на българското образование, или поредното му кърпене.

"Реформа" или поредната поправка

След близо десетилетие на частични поправки и отлагани идеи, пакетът с изменения в Закона за предучилищното и училищното образование вече е на крачка от обсъждане в пленарната зала. Представени като „мащабни“, тези предложения са най-значимият опит за промяна на системата от 2016 г. насам и логично предизвикаха широк обществен дебат в България.

Образованието само по себе си е сложна система, изградена от свързани помежду си елементи: съдържание на учебния процес, цели, методи на преподаване и оценяване, функциониране на училището и взаимодействие с неговата общност. При промяна в един елемент (или няколко), без да се приспособяват останалите, ефектът е половинчат, а негативният резултат се вижда след години.

Предложеният пакет от мерки е сбор от много отделни „решения“ на наболели проблеми, а не свързана реформа със стратегическа рамка и ясна взаимовръзка. Предложенията са разнообразни – от въвеждането на нов предмет, през промени в кандидатстването след 7-ми клас, до регулации за използването на мобилни телефони и нови изисквания за ежегодната атестация и уволнение на учителите. Всеки от тези въпроси е важен, но липсата на стратегическа рамка и взаимовръзка поставя под съмнение дали резултатът ще бъде успешен.

Използването на телефони е симптом, а не диагноза

Ограничаването на мобилните телефони в час е емблематичен пример. Идеята не е нова – много училища вече имат свои вътрешни правила, които ограничават ползването на устройства. Разликата сега е, че това се вкарва на законово ниво и става задължително за всички.

Да, устройствата отвличат вниманието на учениците – спор тук няма. Но разсейването често е следствие, не причина. Когато системата функционира така, че и за нея, и за учителя е много по-удобно урокът да е монолог, когато се гони „да минем материала“, а не да го разберем и приложим, когато оценяването насърчава наизустяването, а не мисленето – телефонът става най-близката вратичка към света извън класната стая. И да, можем да я „заключим“, но учениците са достатъчно креативни, че да намерят как да заобиколят това или да намерят друга.

Затова говоренето за дисциплина е релевантно само ако върви с говорене за смисъл. Претоварените програми и темпо, в което няма „въздух“ за въпроси, казуси и практика, създават „зубрене“. А „зубренето“ е враг на вниманието. Забраната на устройствата може да намали шума в класната стая (или пък да направи точно обратното – кой знае…), но няма да върне интереса към урока и учебния материал.

"Религия и добродетели" - още един пример за фрагментирано мислене

Друга мярка, която привлече най-много дискусии, е въвеждането на нов предмет „Религия и добродетели“. Поддръжниците и инициаторите му го виждат като начин за възпитаване на ценности и морал, а критиците – като нарушаване на светския принцип на образованието и риск от разединение и дискриминация.

От ученическа перспектива проблемът е друг: дори да оставим настрана спора за съдържанието или от кой клас и от кого ще се преподава, отново виждаме „работа на парче“. Ако искаме зрелостниците да излизат от училище с ценности и добродетелност, това трябва да е принцип, който е вплетен в цялата учебна програма от I-ви до XII-ти клас, а не да е един отделен час на седмица. Ценностите не се учат с учебници или тестове – те се съпреживяват всеки ден в рамките на цялата училищна и семейна общност.

Международният опит показва, че успешните образователни системи интегрират ценностното възпитание във всички предмети и дейности, а не го изолират в отделен учебен блок. Това изисква промяна в методите на преподаване и в културата на училището, а не само нов предмет в седмичното разписание.

Гласът на учениците - липсващият участник на масата

Има обаче една тема, която почти никой не засяга, а тя е стратегически важна – ученическото самоуправление и представителство. В настоящия училищен закон няма ясно разписани механизми за това кой представлява учениците, как се избират тези представителства, на какво ниво се формират и как учениците могат да участват в реалното вземане на решения, както и кога институциите са длъжни да се консултират с тях.

На практика в повечето училища има структура, наподобяваща ученически съвет, но на много места тя е или фиктивна, или има много ограничен набор от правомощия и възможности. Правата на учениците и възможността да участват директно във формирането на политиките, които ги касаят на училищно, регионално и национално ниво, остава мираж.

При обсъждането на сегашния законопроект в парламентарната комисия по образование, малкото ученици и организации, които се включиха – като Национален младежки форум (НМФ) и Национален ученически парламент (НУП) – не просто бяха пренебрегнати, но и публично атакувани. Техните предложения за ясна дефиниция на ученическото самоуправление, за гарантирано участие в училищните и националните политики, бяха оставени без съществено внимание и в крайна сметка гласът им беше по-скоро изслушан, отколкото чут. Лапсусът, който направи една от двете смели дами, които представляваха мнението на учениците, бе изключително грозно използван за политически цели – ход, който демонстрира отношението към темата.

Какво ще донесат промените?

Ако училището е първата институция, с която се сблъсква младият човек, именно там трябва да се поставят основите на демократичната култура. Истинското участие, при което мнението на учениците има реално значение, изгражда самостоятелно мислещи граждани; липсата му учи на обратното: „Големите решават, а ти слушаш“. Не е изненадващо, че в среда без участие доверието в институциите е ниско, апатията - висока, а много млади хора виждат бъдещето си извън страната.

Обратно, в училища с реално участие „ценности и добродетели“ не са абстракция, а живо преживяване - дебат, съвместно решаване на проблеми, поемане на отговорност. С пренебрегването на това участие, колкото и да говорим за възпитание в ценности, изпускаме най-силния възпитателен инструмент: директното преживяване и ангажираност.


Поставете оценка:
Оценка 2.4 от 10 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Последния Софиянец

    12 1 Отговор
    Всички пушат вейпове денонощно и на 16 години са пълни развалини и физически и психически.Не могат една тройка да изкарат.Половината са на поправителни през лятото.Аз ходех веднъж в седмицата на училище и пак имах само шестици.

    Коментиран от #15, #18

  • 2 ФАКТИ

    20 4 Отговор
    DW е чуждестранен агент с чуждо финансиране и не защитава българските интереси. На други балами ги разправяйте тези басни и манипулации. Нежелани сте!

    Коментиран от #6

  • 3 Наблюдател

    15 2 Отговор
    Deutsche Welle не е информативна а манипулативна медия. Никой не ви чете.
  • 4 Сатана Z

    10 0 Отговор
    На върха на Пирамидата наречена българско образование от година властват функционери на ГЕРБ обгрижвани от десетки фондации с користна цел.Инспекторатът също е развъдни на ГЕРБави кадри каквито са и всички директори на училищата в София.Те колят,те бесят.Никой не може да им се изпречи на пътя защото си пази хляба.
    Така ще бъде и занапред.От тия отърване няма.

    Коментиран от #7

  • 5 Паисий е жив

    10 0 Отговор
    Направете училищата манастири и пак няма да прокопсате. Родителите правят децата си тоталка. Трябва задължителен контрол над родителството!
  • 6 АНКЕТА

    5 0 Отговор

    До коментар #2 от "ФАКТИ":

    Според тебе, кой и защо вярва на ТУ Ту,лежал в затвора Панкрац и осъден у нас три пъти за лъжа?
  • 7 Даскал Боиьо

    0 3 Отговор

    До коментар #4 от "Сатана Z":

    Образованието трябваше да се промени още преди 35 години. Както направиха другите бивши соц страни. Както западняците променят образованието. Ние тук разни малоумщини въвеждаме в образованието. Но нищо не променяме! Старите учители още работят по старата програма с добавяне на новите простотии на западните ценности .
  • 8 Хмм

    8 1 Отговор
    и защо трябва да се реформира, нашето образование е много качествено, не можаха да го унищожат въпреки старанието, опитаха да премахнат езиковите и специализираните гимназии, защото във високо конкурентна среда децата получават стойностно образование, въведоха 12 клас, което е губене на време, но нали така учели на запад, дори висшето ни образование е добро, в СУ бакалавърската степен всъщност е магистърска и затова е добре когато се учи за магистърска степен да е друга специалност, защото всъщност има повторение, не говоря за някои вузове, които са по небългарски образец
  • 9 Здрасти

    4 2 Отговор
    Ей тая религия им бърка в джигерите на тея гнилите. Направо от качат. Гледай цяла статия надраскали но да вкарат пак вменяване на "ценности" Пасмина! Религия ще има и то православна!
  • 10 Обективен

    5 0 Отговор
    Само ми кажете поне един депутат който има някаква ценност. Всички са на софрата само за парата ,и нищо друго.
  • 11 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 12 Госあ

    1 0 Отговор
    Тулупа и шиши ше го реформират най - добре образованието !
  • 13 Родител

    4 1 Отговор
    Абсолютни безмислици, дано не приемат тези неща. Помислете как да преподавате за да предизвикате интереса на учениците. Става още по-зле, децата ще ходят по-всичко на частни уроци, а учителите в час ще си почиват.
  • 14 Уважение

    3 1 Отговор
    Училището и учителят трябва да се почитат и уважават. Липсата идва от родителите ... после чак качеството на учителите и програмите!
  • 15 Контрол

    3 1 Отговор

    До коментар #1 от "Последния Софиянец":

    Не звучи вярно. Колко остават на поправителен или повтарят класа?! - почти никой. Всеки има право на достъп до образование, но не всеки трябва да го завършва и получава диплома.
  • 16 Моарейн

    10 1 Отговор
    За друго не знам, но има спешна нужда от гражданско образование с акцент върху ЗАДЪЛЖЕНИЯТА и ОТГОВОРНОСТИТЕ, защото с любезното съдействие на всякакви НПО-шници расте вече второ поколение, което си мисли, че има само права и всичко му е позволено.
  • 17 Загубени в превода

    2 0 Отговор
    Ценностите и добродетелите, които ще възпитава училището, трябва да бъдат назовани конкретно.
    Интересното става с християнските добродетели - не лъжи, не кради, не убивай, не завиждай, даже в самата Библия Лука има проблем с "почитай майка си и баща си".
    Всичко трябва да започне с разговор за човека, който искаме да живее и разгръща бъдещето. Личности или ресурс...
  • 18 Ти затова си толкоз умен

    0 0 Отговор

    До коментар #1 от "Последния Софиянец":

    Жертва на системата и чистиш ресторанта.
  • 19 Идват на ред 40 годишните,

    3 0 Отговор
    които израснаха в чалгаджийските 90- те години!
    Тотално неграмотни и те ще развиват и управляват територията!
  • 20 Снежанка Димитрова

    0 0 Отговор
    Училището е консервативна институция и такава трябва да си остане. .Тази екзотика за предмета Добродетели и религия трябва да отпадне,защото това е задача на семейството. Училището,трябва да дава,знания,образованост и гражданска съвест..Либералните измишльотини,доведоха.до неглижиране,ролята на семейството,до неграмотни ученици,не свободни учители и като цяло едно поколение на чалга и реалити герои.