Новите правила на ЕС за колите – повече пластмаса за рециклиране

12 Септември, 2025 08:58 3 284 23

  • коли-
  • пластмаса-
  • рециклиране-
  • ес-
  • права-
  • заводи-
  • автомобили

Да няма право на внос на автомобил в края на жизнения му цикъл!? (каквото и да означава това)

Новите правила на ЕС за колите – повече пластмаса за рециклиране  - 1
Снимка: БГНЕС
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Преди дни ЕП прие предложенията си за нови правила на ЕС за кръговата икономика, които обхващат целия жизнен цикъл на превозните средства - от проектирането до окончателното ползване и третиране. Към автомобилните производители се залагат нови изисквания, и още нови изисквания, и пак нови изисквания, за да се ИЗПЪЛНИ задължителна цел за използване на рециклирани материали в новите превозни средства!?

Залага се и засилена отговорност на производителите за събирането и обработката на излезлите от употреба превозни средства. Като цяло статистиката показва, че през 2023 г. в ЕС са произведени 14,8 милиона моторни превозни средства, а са регистрирани 12,4 милиона. По пътищата на ЕС се движат 285,6 милиона моторни превозни средства, като всяка година около 6,5 милиона превозни средства достигат края на жизнения си цикъл. (б.р. – или отиват за скрап в Западна Европа, или идват в страни от Източна Европа, дори и членки на ЕС, но на „втора скорост“, като България, Румъния, Северна Македония, Албания, Косово, Черна гора и т.н., за да продължат „жизнения си цикъл“).

ЕП прие предложенията си за нови правила за кръговата икономика, които обхващат целия жизнен цикъл на превозните средства. Проектът на мерки, подкрепен от 431 членове на ЕП, с 145 гласували „против“ и 76 въздържали се, има за цел да ускори прехода на автомобилния сектор към кръгова икономика чрез намаляване на въздействието върху околната среда, свързано с производството и третирането на излезлите от употреба превозни средства, както и укрепването на устойчивостта на европейската индустрия за автомобилно рециклиране.

Изключенията
Приетите конкретни правила ще се прилагат за всички превозни средства, но има и изключение - тези със специално предназначение. Става въпрос за превозни средства, проектирани и произведени за използване от въоръжените сили, за гражданската защита, пожарни и спешни медицински служби, както и за превозните средства с историческа и специална културна стойност.

Новите изисквания
Новите превозни средства следва да бъдат проектирани така, че да позволяват лесно демонтиране на възможно най-много части и компоненти от оторизирани съоръжения за третиране с оглед тяхната замяна, повторна употреба, рециклиране или обновяване, когато това е технически възможно.

Пластмаса и още пластмаса
Депутатите в ЕП залагат изискване пластмасата, използвана във всеки нов тип превозно средство, да съдържа минимум 20 % рециклирана пластмаса в рамките на шест години от влизането в сила на правилата. Също така се иска производителите да постигнат цел от най-малко 25 % в рамките на 10 години от влизането в сила, ако има достатъчно рециклирана пластмаса на разумни цени. Освен това, искат Комисията да въведе цели за рециклирана стомана, алуминий и неговите сплави, след проучване за осъществимостта.

Управление и износ
Три години след влизането в сила на новите правила производителите ще имат разширена отговорност, т.е. ще трябва да покриват разходите за събиране и третиране на превозни средства, които са достигнали края на жизнения си цикъл!? Кога настъпва краят на жизнения цикъл на една кола не е изрично упоменато. Също така от ЕП искат по-ясно разграничение между употребявани превозни средства и такива в края на жизнения си цикъл, като предлагат забрана за износ на превозни средства, които се считат за превозни средства в края на жизнения си цикъл. И това, разбира се, е част от „стратегията“ на ЕК относно изискванията за кръгова икономика при проектирането на превозни средства и по-доброто управление на излезлите от употреба превозни средства в съответствие с целите на Европейския зелен пакт.


Поставете оценка:
Оценка 1.3 от 23 гласа.


Подобни новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Умирам от смях

    45 1 Отговор
    Направо да ги правят от картон и да са за еднократно ползване

    Коментиран от #20

  • 2 Пич

    30 1 Отговор
    Урсула :
    - Нареждам колелата на автомобилите да са само 180° ! Така два пъти ще намалим вредните им емисии !!!
  • 3 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️

    22 0 Отговор
    МПС в края на ЖИЗНЕНИЯ СИ ЦИКЪЛ🤔🤔

    Коментиран от #5

  • 4 Пич

    47 1 Отговор
    А сега сериозно - Не си продавайте хубавите стари автомобили за картонаж с батерии ! Скоро хубави автомобили няма да се произвеждат !
  • 5 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️

    11 0 Отговор

    До коментар #3 от "🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️":

    И кога идва този КРАЙ

    Коментиран от #6

  • 6 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️

    12 0 Отговор

    До коментар #5 от "🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️":

    🤔🤔Може би ще има таблица
    ПО МАРКИ и ДЪРЖАВИ🤔🤔

    Коментиран от #17

  • 7 Мисира

    36 1 Отговор
    С експлоатационен срок са вече 5 години и чао.Купи си нова пластмаса на лизинг!!! Трябва да си роб!!!
  • 8 МАЛОУМИЕТО И НАГЛОСТТА

    33 0 Отговор
    НА УРСУЛИТЕ В ЕС НЯМАТ КРАЙ.
  • 9 Фон дер Миндер

    14 0 Отговор
    И кой ще ви купува дръгелите?
  • 10 гост

    33 0 Отговор
    То не бяха криви краставици, 15 сантиметрови презервативи, капачки на бутилки заради които цяла Европа благославя Урсула, зелена сделка, която се оказа ЗЕЛЕНА ЗЕЛКА, печатане на пари за Украйна, дългове за въоръжаване, а сега връщане към ерата "ТРАБАНТ" . Но Урсулите ще са в изключението - бронирани коли за да ги пазят от народната любов!
  • 11 Анонимен

    9 0 Отговор
    Който си има желязна тойота в гаража, не се тревожи. След 500 000км, все още върви като нова. Хубаво, че през 2014та си купих още една нова, кяото е на само 200 000км, общо с двете може и да се пенсионирам.
  • 12 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 13 дедо..

    9 0 Отговор
    Те сега,ако бехме взели лицензо за трабант-днес немаше да береме яд с урсулците,купе от пресована мукава..от хартия втора употреба и три цилиндрови двг от ренаут и багаш яко седан и комби..

    Коментиран от #14

  • 14 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 15 Сандо

    8 0 Отговор
    Както са я подкарали ще стигнат и до прочутото Трабантче.
  • 16 Урсула

    7 1 Отговор
    А не е ли по добре на нисшите раси да се забрани да карат коли. Например бълхара защо трябва да има кола нали е роб.Така ще се оправи екологията.
  • 17 Механик

    8 0 Отговор

    До коментар #6 от "🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️":

    Да, ще има. За Германия жизнен цикъл 7 години или 200000 км. За България жизнен цикъл 27 години или 1200000 км.
    Както сега се получава с храните в западна Европа ядат по-качествени и по-евтини храни, но за да е възможно това ние им ядем боклуците на по-високи цени.

    Коментиран от #18

  • 18 хаха

    9 0 Отговор

    До коментар #17 от "Механик":

    Те искат да забранят износа на автомобили в края на жизнения цикъл, така че ще стане до 7г и 200000км или 10г и 200000км(някои марки има с такава гаранция) и след това на скрап, а българите "Ходете пеша, бе!". Най-вероятно до 10ина години ще напреднат и с плана да спешат всички освен богатите, които могат да са в постоянен лизинг на чисто нови автомобили. Най-много да позволят на лизинговите компании да продължат с изкупуване на 2-3г и препродажба, но само веднъж, и то колата да е в движение само до изтичане на гаранцията. "Няма да притежавате нищо и ще сте щастливи.".
    А доколко е екологично това не е важно. Да правиш нов автомобил е много по-замърсяващо от избушен отвсякъде 20г дизел да продължи да се ползва на 500 000км и нагоре. Толкова е зелено като 50г салам в 100г найлон в супера или поръчка от амазон на нещо 5х10см в кутия с 500г найлони сложена в още по-голяма кутия.
  • 19 солютно!

    3 1 Отговор
    Солютно! Идват "кошници", купени като скрап, които пробутват тук на някой завалия, който после става жертва на в много случаи набедени майстори, които му прибират многократно по-голяма сума за ремонти, от колкото е платил за а си купи таратайката. Т.е. измама с каквото се занимава по-голямата част от бизнеса в България.

    Коментиран от #21

  • 20 Има един такъв ситроен

    4 0 Отговор

    До коментар #1 от "Умирам от смях":

    електрически "Ами" ли как точно се наричаше? Прилича все едно, че са събрали изхвърлените пластмасови легени от сметището и са ги претопили за да му направят купето. По-скоро бих карал велосипед, отколкото такова чудо.
  • 21 хаха

    5 0 Отговор

    До коментар #19 от "солютно!":

    И? Много от хората, всъщност огромното мнозинство, нямат пари за нови автомобили, а нямат избор освен да купят нещо да ги придвижва. Какво да правят хората по малки градове и села, където няма никакъв транспорт? Нормалните работещи в по-крайни квартали, където има автобус, ама се пътува до работа по час-два с него? Или само богатите да живеят?
  • 22 Ний ша Ва упрайм

    1 0 Отговор
    да стягам трабанчиту на дъртия
  • 23 Ти да видиш

    0 0 Отговор
    Урсулят първо да даде личен пример! Ше и подаря едно Трабанче и да се вози със него! М..... и шашава!