Преди дни ЕП прие предложенията си за нови правила на ЕС за кръговата икономика, които обхващат целия жизнен цикъл на превозните средства - от проектирането до окончателното ползване и третиране. Към автомобилните производители се залагат нови изисквания, и още нови изисквания, и пак нови изисквания, за да се ИЗПЪЛНИ задължителна цел за използване на рециклирани материали в новите превозни средства!?
Залага се и засилена отговорност на производителите за събирането и обработката на излезлите от употреба превозни средства. Като цяло статистиката показва, че през 2023 г. в ЕС са произведени 14,8 милиона моторни превозни средства, а са регистрирани 12,4 милиона. По пътищата на ЕС се движат 285,6 милиона моторни превозни средства, като всяка година около 6,5 милиона превозни средства достигат края на жизнения си цикъл. (б.р. – или отиват за скрап в Западна Европа, или идват в страни от Източна Европа, дори и членки на ЕС, но на „втора скорост“, като България, Румъния, Северна Македония, Албания, Косово, Черна гора и т.н., за да продължат „жизнения си цикъл“).
ЕП прие предложенията си за нови правила за кръговата икономика, които обхващат целия жизнен цикъл на превозните средства. Проектът на мерки, подкрепен от 431 членове на ЕП, с 145 гласували „против“ и 76 въздържали се, има за цел да ускори прехода на автомобилния сектор към кръгова икономика чрез намаляване на въздействието върху околната среда, свързано с производството и третирането на излезлите от употреба превозни средства, както и укрепването на устойчивостта на европейската индустрия за автомобилно рециклиране.
Изключенията
Приетите конкретни правила ще се прилагат за всички превозни средства, но има и изключение - тези със специално предназначение. Става въпрос за превозни средства, проектирани и произведени за използване от въоръжените сили, за гражданската защита, пожарни и спешни медицински служби, както и за превозните средства с историческа и специална културна стойност.
Новите изисквания
Новите превозни средства следва да бъдат проектирани така, че да позволяват лесно демонтиране на възможно най-много части и компоненти от оторизирани съоръжения за третиране с оглед тяхната замяна, повторна употреба, рециклиране или обновяване, когато това е технически възможно.
Пластмаса и още пластмаса
Депутатите в ЕП залагат изискване пластмасата, използвана във всеки нов тип превозно средство, да съдържа минимум 20 % рециклирана пластмаса в рамките на шест години от влизането в сила на правилата. Също така се иска производителите да постигнат цел от най-малко 25 % в рамките на 10 години от влизането в сила, ако има достатъчно рециклирана пластмаса на разумни цени. Освен това, искат Комисията да въведе цели за рециклирана стомана, алуминий и неговите сплави, след проучване за осъществимостта.
Управление и износ
Три години след влизането в сила на новите правила производителите ще имат разширена отговорност, т.е. ще трябва да покриват разходите за събиране и третиране на превозни средства, които са достигнали края на жизнения си цикъл!? Кога настъпва краят на жизнения цикъл на една кола не е изрично упоменато. Също така от ЕП искат по-ясно разграничение между употребявани превозни средства и такива в края на жизнения си цикъл, като предлагат забрана за износ на превозни средства, които се считат за превозни средства в края на жизнения си цикъл. И това, разбира се, е част от „стратегията“ на ЕК относно изискванията за кръгова икономика при проектирането на превозни средства и по-доброто управление на излезлите от употреба превозни средства в съответствие с целите на Европейския зелен пакт.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Умирам от смях
Коментиран от #20
09:09 12.09.2025
2 Пич
- Нареждам колелата на автомобилите да са само 180° ! Така два пъти ще намалим вредните им емисии !!!
09:12 12.09.2025
3 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
Коментиран от #5
09:13 12.09.2025
4 Пич
09:14 12.09.2025
5 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
До коментар #3 от "🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️":
И кога идва този КРАЙКоментиран от #6
09:14 12.09.2025
6 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
До коментар #5 от "🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️":
🤔🤔Може би ще има таблицаПО МАРКИ и ДЪРЖАВИ🤔🤔
Коментиран от #17
09:17 12.09.2025
7 Мисира
09:19 12.09.2025
8 МАЛОУМИЕТО И НАГЛОСТТА
09:40 12.09.2025
9 Фон дер Миндер
09:48 12.09.2025
10 гост
09:51 12.09.2025
11 Анонимен
10:32 12.09.2025
12 Този коментар е премахнат от модератор.
13 дедо..
Коментиран от #14
11:27 12.09.2025
14 Този коментар е премахнат от модератор.
15 Сандо
11:35 12.09.2025
16 Урсула
11:52 12.09.2025
17 Механик
До коментар #6 от "🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️":
Да, ще има. За Германия жизнен цикъл 7 години или 200000 км. За България жизнен цикъл 27 години или 1200000 км.Както сега се получава с храните в западна Европа ядат по-качествени и по-евтини храни, но за да е възможно това ние им ядем боклуците на по-високи цени.
Коментиран от #18
12:09 12.09.2025
18 хаха
До коментар #17 от "Механик":
Те искат да забранят износа на автомобили в края на жизнения цикъл, така че ще стане до 7г и 200000км или 10г и 200000км(някои марки има с такава гаранция) и след това на скрап, а българите "Ходете пеша, бе!". Най-вероятно до 10ина години ще напреднат и с плана да спешат всички освен богатите, които могат да са в постоянен лизинг на чисто нови автомобили. Най-много да позволят на лизинговите компании да продължат с изкупуване на 2-3г и препродажба, но само веднъж, и то колата да е в движение само до изтичане на гаранцията. "Няма да притежавате нищо и ще сте щастливи.".А доколко е екологично това не е важно. Да правиш нов автомобил е много по-замърсяващо от избушен отвсякъде 20г дизел да продължи да се ползва на 500 000км и нагоре. Толкова е зелено като 50г салам в 100г найлон в супера или поръчка от амазон на нещо 5х10см в кутия с 500г найлони сложена в още по-голяма кутия.
12:24 12.09.2025
19 солютно!
Коментиран от #21
13:03 12.09.2025
20 Има един такъв ситроен
До коментар #1 от "Умирам от смях":
електрически "Ами" ли как точно се наричаше? Прилича все едно, че са събрали изхвърлените пластмасови легени от сметището и са ги претопили за да му направят купето. По-скоро бих карал велосипед, отколкото такова чудо.13:07 12.09.2025
21 хаха
До коментар #19 от "солютно!":
И? Много от хората, всъщност огромното мнозинство, нямат пари за нови автомобили, а нямат избор освен да купят нещо да ги придвижва. Какво да правят хората по малки градове и села, където няма никакъв транспорт? Нормалните работещи в по-крайни квартали, където има автобус, ама се пътува до работа по час-два с него? Или само богатите да живеят?13:14 12.09.2025
22 Ний ша Ва упрайм
09:26 13.09.2025
23 Ти да видиш
21:50 14.09.2025