Ново журналистическо разследване, проведено от Валя Ахчиева, хвърля светлина върху област, широко възприемана като център на масови злоупотреби и корупция: пътното строителство. Разследването на Ахчиева е публикувано в EUelectionsbulgaria.com със заглавие ”Асфалтови пари в България: Как една неудобна проверка бе обезвредена”.
Всеки, осмелил се да повдигне въпроса за качеството на строителството на магистрали и пътища в България, се изправя всеки път пред непреодолимо препятствие. Въпросите не намират отговор, въпреки че в асфалта са потънали толкова много европейски пари. И въпреки обстоятелството, че тези пътища са причина за толкова много жертви.
Това коментира сайтът „Дефакто“.
Ала след поредната трагедия на пътя прокурор съумя да възложи на отговорната държавна институция провеждането на експертиза. Прокурорът получил доклада от изпитванията на пътната настилка. Според лабораторията проблем нямало. С уговорката, че изпитванията на пробите не съответствали на заданието. Заданието на лабораторията било подменено. В резултат на това докладът не разкрива истината за качеството на пътната настилка.
Само 5 дни след автобусната катастрофа край Своге, в която живота си загубиха 20 души, Върховната административна прокуратура нареди на министъра на регионалното развитие и благоустройството да се извърши проверка на качеството на наскоро ремонтирани и нови пътни участъци в цялата страна, които, според данните на МВР, са с най-голяма концентрация на пътно-транспортни произшествия.
Версиите за причините за катастрофата край Своге са три: грешка на водача, техническа неизправност на автобуса и проблем на пътната настилка.
Прокурорът е включил в преписката и медийни публикации , според които асфалтът на конкретния пътен участък не отговаря на съответните стандарти, което излага на опасност живота и здравето на хората в случай на пътно-транспортни произшествия.
Проверката е възложена на Агенция „Пътна инфраструктура”. Тя от своя страна възлага провеждането на лабораторните изпитвания на Института по пътища и мостове.
Месец по-късно министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова изпраща доклада на Института по пътища и мостове с резултатите от лабораторните изпитвания на прокуратурата .
Пробите са изрязани от износващ асфалтов пласт от 21 участъка от републиканската пътна мрежа, в които има висока концентрация на ПТП.
Те включват участъци от Автомагистрала „Тракия” край Стара Загора и край Пазарджик, Автомагистрала „Хемус” в района на село Яна, автомагистрала „Струма” в участъка между Дупница и Благоевград и други.
Установени са отклонения във физико-механичните показатели и зърнометричния състав на минералната част на асфалтовата смес. Заключението на доклада на Института по пътища и мостове е, че „това може да се дължи на факта, че износващите пластове на пътните участъци, от които са взети пробите, са били подложени на метеорологично въздействие за продължителен период от време.”
Министър Аврамова информира прокурора, че „изводът от направената проверка е, че няма категорични данни, че катастрофата се дължи на влошени характеристики на пътната настилка”.
Това е крайният резултат на проверката на качеството на износващия пласт на асфалта – установени били известни несъществени отклонения, които не биха могли да предизвикат пътни инциденти.
Дали това е така?
След като докладът на Института по пътища и мостове НЕ СЪОТВЕТСТВА НА ЗАДАНИЕТО, възложено от Върховната административна прокуратура, то резултатите от проверката СА ИЗОПАЧЕНИ.
Вместо да се фокусират върху главния проблем – качеството на вложените материали, те се занимават с показатели, които не са от значение в случая! По този начин предметът на проверка е подменен. Както и резултатът от нея.
Какво се очаквало от Института по пътища и мостове, за да се извърши проверка на качеството на горния износващ пласт на асфалта в тези 21 участъка от републиканската пътна мрежа?
Преди всичко, да се измери дебелината на този износващ пласт. Съгласно изискванията, този пласт трябва да е с дебелина точно 4 см. Никой обаче не си е направил труда да измери износващия пласт в тези 21 проби, за да се установи дали той някъде не е например 3 см или 3,5 см.
Всеки милиметър от износващия горен асфалтов пласт под 4 см би спестил много пари на строителната компания. Естествено, за сметка на качеството на пътя.
Резултатите от вертикалното измерване на дебелината на износващия пласт и на пласта под него („биндер”) не могат да бъдат открити в таблиците с лабораторните изпитвания. Това измерване е пряко свързано с качеството на настилката в пътните участъци. Вместо това, в лабораторията са констатирали незначителни минимални отклонения във физико-механичните показатели. Таблиците съдържат резултатите от анализа на зърнометричния състав на всяка взета проба.
Зърнометричният анализ има за цел да установи съотношението на отделните фракции в 1 тон асфалт в износващ пласт с дебелина 4 см. Тези фракции са базалт, габро, пясък и варовик. В рамките на лабораторното изпитване е извършена екстракция на асфалтовите ядки. В това изследване съответните фракции се разделят, за да се установи дали изискванията към съдържанието на сместа, предварително одобрени от АПИ, са спазени при всеки един проект.
След това е извършено сравнение на резултатите. Установени са минимални отклонения, които наистина не могат да са причината за пътно-транспортни произшествия.
Заданието на прокуратурата обаче е било да се извърши ПРОВЕРКА НА КАЧЕСТВОТО.
Таблиците, включени в доклада, НЕ ДАВАТ ОТГОВОР на този въпрос.
За да се извърши проверка на качеството, Агенция „Пътна инфраструктура” е трябвало да възложи на Института по пътища и мостове да извърши проверка на вложения материал и на кариерите, от които е добит.
Въпросът, който трябва да получи отговор, е: Съответства ли качеството на отделните фракции на техническите спецификации? С други думи: дали кариерата, от която са получени материалите, изпълнява на изискванията на техническата спецификация? Одобрена ли е тази кариера от АПИ за доставка на материали за износващ пласт асфалт?
В този доклад думата „КАРИЕРИ“ липсва. Проверен е единствено зърнометричният състав – единствено фракцията на камъчетата и тяхното съотношение. А е трябвало да проверят качеството на камъчетата. От коя кариера ги е получил строителят по проекта?
При представянето на проекта в АПИ изпълнителят посочва асфалтовата база и кариерата, от които ще се доставят материалите. Всяка кариера притежава сертификат за качество. По този начин се установява дали материалите от кариерата отговарят на техническата спецификация.
Ако в пътното строителство се използва материал с по-ниско качество, това би увеличило печалбата на изпълнителя. Както и риска от ПТП.
И ако според своя сертификат една кариера не разполага с материали, които отговарят на изискванията за износващ пласт от 4 см, то тогава е забранено от такава кариера да се взимат материали за горния асфалтов пласт.
Това би трябвало да е установил Институтът по пътища и мостове: ОТ КОЯ КАРИЕРА са получени пробите, получени от 21 участъка в България?
След трагедията край Своге, в която загинаха 20 души, и след признанието на тогава действащия министър на регионалното развитие и благоустройство Николай Нанков, че в асфалтовото покритие в износващия се пласт е вложен варовик, АПИ трябваше да реагира в качеството на действащ надзорен орган. КАКТО И ДА ИЗВЪРШИ ПРОВЕРКА:
От кои кариери строителната компания е закупила фракциите за износващия се пласт в този участък от пътя край Своге?
Фигурират ли тези кариери в документацията по проекта? Притежават ли разрешение за доставка на материали за износващ пласт асфалт?
В България има няколко кариери, от които камъкът е подходящ за износващ асфалтов пласт: “Студена”, “Карнобат”, „Бургас”, “Гарваново”, “Джебел” край Ямбол, Стара Загора и други.
Така например, кариерата “Балша” не може да се използва за доставка на материал за износващ пласт асфалт. Камъните от Балша могат да се използват за долните пластове при строителство на пътища, но не и за износващия пласт. И затова цената им е на половина в сравнение с фракциите за горния пласт. Очевидно е, че ако в износващия пласт се вложат материали за долен пласт от пътя, печалбата ще е огромна.
И тук е ролята на строителния надзор и АПИ. Да се осъществява контрол върху пътното строителство. Безопасни ли са пътищата?
Защото истината е заровена под камъните от кариерите. А лабораторните изпитвания не споменават и дума за това. Докато от АПИ не даде отговор на въпроса от коя кариера е получен материалът за износващия пласт на тези 21 проби от пътищата с най-висока концентрация на ПТП, все едно не са извършили проверката на качеството, разпоредена от Върховната административна прокуратура.
А истината ще си остане скрита.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Рошко
08:34 26.02.2019
2 Димитър
Коментиран от #7, #8, #45
08:35 26.02.2019
3 лелче
08:36 26.02.2019
4 JEEP
Коментиран от #15, #29
08:40 26.02.2019
5 Валя
Коментиран от #25
08:40 26.02.2019
6 Запознат
08:43 26.02.2019
7 1234
До коментар #2 от "Димитър":
Не се накрадохте гербаджийски боклуци!08:44 26.02.2019
8 Апи
До коментар #2 от "Димитър":
Карай си, да видим до кога. Виновни пак няма. Всичко е на 6.08:45 26.02.2019
9 На Валя не и пука от крадците
Коментиран от #27
08:45 26.02.2019
10 Миризлив пор
08:45 26.02.2019
11 Гостенин
А стига бе, износващия пласт на пътните участъци били подложени на метеорологично въздействие? Пък аз досега си мислех, че са в херметична обстановка като музейни експонати!
Много ясно, че ще е такъв резултатът от пробите, след като всичките институции и фирми са навързани и никой от лапалите няма да издаде другарче. Не е и достатъчно на хартия да се проследи, от коя кариера са камъните. Тя и хартията лесно се подправя.
Коментиран от #24
08:47 26.02.2019
12 50% и казвам Хау !
08:50 26.02.2019
13 74838291
08:56 26.02.2019
14 Бо75
Коментиран от #19
08:56 26.02.2019
15 гост
До коментар #4 от "JEEP":
Може да минеш прези м-ла Марица от връзката с м-ла Тракия до Хасково. Там Боко я откри, а не беше завършена, нямаше отбивки, нямаше мантинели, нямаше мрежи, нищо, а сервизните камиончета бяха паркирали в лява лента без осветление, сигнализация или каквато и да било мярка за безопасност при отворена за ползване магистрала. Цялата е нагъната и пропаднала значително, точно защото са слагали неподходящи инертни материали. Имам двама познати които работеха там: единият има да получава десетки хиляди левове за отдадените под наем машини, които фирмата изпълнител отказва да му плати с помощ на софийски съд, а другият казва, че невилацията е много зле и са я компенсирали с наслояване на материал като на места асфалта е 5см, а на други 50см. Идиотски изработено и се вижда в какво се е превърнала като имаше 3 ремонта на настилка още през първата година и местата на ремонт са си все така пропаднали и разбити. Боко я отвори, лично я инспектира, правете си сметка как.09:05 26.02.2019
16 ОТКАЧАЛНИК
09:08 26.02.2019
17 Винетка
09:12 26.02.2019
18 Симо
09:15 26.02.2019
19 Баба Вуна
До коментар #14 от "Бо75":
Ходи да видиш колко е дебела асфалтовата настилка в Германия или Румъния! 3 пласта по 20 см само асфалт! И кога ще поддаде! А в България? До 5-10 см и след няколко месеца коловози като в нивата! Тази мафия ГРОБ взема държавни заеми, за да прави пътища! Или провери италианската мафия с какви инфраструктурни проекти се занимава! Основно , магистрално строителство! Защо ли?09:22 26.02.2019
20 Ай стига бе
09:26 26.02.2019
21 Гифонович
09:56 26.02.2019
22 чичо
10:06 26.02.2019
23 Онче Бонче
10:07 26.02.2019
24 Чук
До коментар #11 от "Гостенин":
"ДРУГАРЧЕ" е КЛЮЧЪТ10:09 26.02.2019
25 Валя
До коментар #5 от "Валя":
е най-поръчковия и корумпиран псевдожурналист в България и срам за професията. И в случая не подкрепя обществото, а участва в разчистване на сметки между фирми. Отвратително същество. А за корупцията при строителството и ремонта на пътищата е ясно - краде се яко.Коментиран от #31
10:38 26.02.2019
26 месара
10:44 26.02.2019
27 Пешо
До коментар #9 от "На Валя не и пука от крадците":
За съжаление пътищата се строят не за да имаме инфраструктура, а за да се краде и то с милиарди. Санирането се прави със същата цел. А що се отнася до Ахчиесва, то тази е изключително непочтен човек.10:47 26.02.2019
28 Onq s konq 2
10:53 26.02.2019
29 Еl comandante2
До коментар #4 от "JEEP":
Валя Ахчиева: Обезвредиха неудобна проверка на асфалта от 21 рискови участъка - Толкова много написано, за да се разбере на края, че всичко е ОК, ама Валя Ахчиева искала повече персонално внимание от всички институции. "Разследваща" патка.Коментиран от #41
10:59 26.02.2019
30 Този коментар е премахнат от модератор.
31 Валя
До коментар #25 от "Валя":
Не го вярвам това , бягай през гората и нагоре по хълма11:45 26.02.2019
32 Обективен
11:50 26.02.2019
33 Алфа Ромео
12:22 26.02.2019
34 ДОКО
12:52 26.02.2019
35 ИМПЕРИАЛИСТ
12:54 26.02.2019
36 ИМПЕРИАЛИСТ
Роднините на загиналите натискат да изкарат виновна държавата, защото тогава обещетенията са голями.
13:01 26.02.2019
37 гост
13:12 26.02.2019
38 Иван
14:05 26.02.2019
39 мустака
15:26 26.02.2019
40 Този коментар е премахнат от модератор.
41 mediator37
До коментар #29 от "Еl comandante2":
В случая не си прав. Поздравления за Валя Ахчиева!19:43 26.02.2019
42 Ахчиева МАХЧИЕВА
22:29 26.02.2019
43 Бай Благой
2. В България се спестява от: като се почне от най-горния пласт та се свърши с дебелината на основата и начина на уплътняване на основата- контрола е занижен защото всички по веригата имат интерес от това - надзор, строител и .т.н...всички искат да извлекат максимално за да могат да се отчитат после при .....който трябва.
3. Губим всички хора, които пътуваме по тези пътища със занижено сцепление - някои и живота си за съжаление.... :(
10:11 27.02.2019
44 Този коментар е премахнат от модератор.
45 Реалист
До коментар #2 от "Димитър":
Виж какави глупости е написала - " износващия слой" не бил 4см. Ами нали затова е ИЗНОСВАЩ СЛОЙ - 4 см е след откриването и с времето се износва. Това ако не е поръчкова статия, не знам кое е. Поредната джурналистка дето си няма хабер за какво пише. Важното е да я дават по телевизиите. Но специално тая и Михнева са корумпета отвсякъде.20:28 27.02.2019
46 БЪЛГАРИЯ Е КОЧИНАТА на ЕС !
19:30 28.02.2019
47 Има ли у нас КМЕТ, който пред
19:41 28.02.2019