Шосета - еднодневки: Как АПИ качва шофьорите на "пързалката"

22 Юни, 2025 14:38 14 654 41

  • асфалт-
  • ремонт-
  • пътища-
  • варовик-
  • шосета еднодневки

Промяната идва точно когато се очертава голямо строителство на пътища в Северна България, където варовикът е в изобилие

Шосета - еднодневки: Как АПИ качва шофьорите на "пързалката" - 1
Снимка: БГНЕС
ФАКТИ огласява журналистически разследвания от различни медии, защото подкрепя свободата на словото.

Нова техническа спецификация на Агенция "Пътна инфраструктура", влязла в сила през 2025 година, премахва ключова забрана и позволява използването на варовик и доломит в най-горния износващ пласт на асфалтовите настилки. Промяната предизвиква сериозни опасения за безопасността на движението, тъй като седиментните скали са с по-ниска износоустойчивост от препоръчваните магмени скали, пише "Сега".

Световната практика изисква в най-горния износващ пласт да се използват магмени скали като гранит, сиенит, диорит и габро поради тяхната висока якост и износоустойчивост. Варовикът и доломитът са лесно износващи се материали, които не трябва да се използват самостоятелно за износващ пласт при интензивно движение.

Промяната идва точно когато се очертава голямо строителство на пътища в Северна България, където варовикът е в изобилие. Евтиният материал и близкото разположение на кариерите до трасетата правят използването му привлекателно за изпълнителите, въпреки рисковете за безопасността.

Особено фрапиращ е случаят с възлагането на ремонта на 25 километра от път I-5Русе - Велико Търново за стойност от 35,8 милиона лева, който трябва да бъде завършен в края на тази година. При много интензивен трафик с тежкотоварни автомобили и работи без отбиване на движението, най-вероятният сценарий е износващият пласт с варовик да се полира още преди пускането в нормална експлоатация.

Износването и "заглаждането" на пътя с износващ пласт със седиментна скала става факт веднага след първата година на експлоатация. При влажно време полепналият по настилката прах заедно с остатъците от износения каучук образува филм, който рязко намалява сцеплението между гумата и настилката.

"Опитните водачи инстинктивно усещат този момент и намаляват скоростта, но често в такива зони се навлиза внезапно", обяснява анализът. При обследване на случая вината обикновено се прехвърля върху водача, който кара с "несъобразена" скорост, но причината е в качеството на настилката.

Статистиката на МВР показва, че цялата вина за пътнотранспортните произшествия се прехвърля върху шофьорите. За последните три години почти всички тежки произшествия са класифицирани като "по вина на водача" - през 2022 г. от 6609 тежки произшествия само 6 са "по вина на пътя", през 2023 г. отново 6 от 6993.

Три са факторите за движение - човек, път и автомобил. Прехвърлянето на вината само върху един от тях е нереално, особено при положение че голяма част от пътищата в България са в лошо състояние.

Експертите настояват в България да се въведат изисквания към вида пътно покритие в зависимост от интензивността на движение, надморската височина, броя дни при зимни условия и други фактори. Необходимо е и въвеждането на понятието "защитен слой" - слой с дебелина до 4 сантиметра, който предпазва пътното покритие и подлежи на периодично възстановяване.

В техническата спецификация незабавно трябва да се възстанови забраната за самостоятелно използване на седиментни скали в износващия пласт при тежко и много тежко движение. Важно е също да се въведат единни изисквания към транспортното състояние на републиканските пътища с технически обосновани критерии за пределно допустими повреди, ниво на равност и минимален коефициент на сцепление.


Поставете оценка:
Оценка 4.7 от 63 гласа.


Подобни новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Орел

    72 5 Отговор
    Пука му на Ганьо, че някой се пързаля през лятото. Торбите с парите са важни! А в БарЦелона асфалта е качествен.

    Коментиран от #31, #32

  • 2 Важно е шкафчето

    64 5 Отговор
    да е пълно и в изобилие
  • 3 Пумата от Банкя

    63 5 Отговор
    Алчно е животното и краде като за последно.
  • 4 Обаче

    67 1 Отговор
    това е наглост , ако е вярно, че варовик (т.е. тебешир) ще може да се ползва за повърхностен слой на асфалта.

    Коментиран от #21

  • 5 🛑⛔️📛

    14 0 Отговор
    Дни преди крайния срок за пускане на Е-79 до Ботевград: Ударно асфалтират пътя Враца – Мездра /видео/ Дни преди крайния срок за пускане на международен път Е-79 между Мездра и Ботевград, усилен ремонт кипи на участъка от Враца до железничарския град, научи агенция BulNews.
    Youtube каналът SkyPoint, който редовно показва напредъка по строежа на важния инфраструктурен проект, сега е публикувал видео на дейностите. Авторът е прелетял с дрон над 18-километровата отсечка, която също бе затворена за движение, за да покаже какво се случва.
    От кадрите е видно, че ударно се асфалтира по цялото протежение на трасето. На места се извършват само частичен ремонт, а на други е преасфалтирано цялото 4-лентово платно за движение.
    Припомняме, че участъкът е затворен от месеци, заради изграждането на ПВ „Мездра“. Шофьорите трябваше да минават през Моравица, за да стигнат до железничарския град.
    Дългоочакваната дата обаче наближава и съвсем скоро шофьорите ще могат да се движат по нормален път, без да им се налага да обикалят села и планински пътеки.
  • 6 358

    30 4 Отговор
    Държавното е така, Гърците вкараха Vinci, да им направат пътищата, срещу концесия

    Коментиран от #8, #9, #29, #40

  • 7 Перо

    54 1 Отговор
    Шашмите в пътното строителство на територията на кметствата и държавата са приоритет на мутренските фирми и правителствените чиновници, участващи във веригата!
  • 8 Бъг

    43 2 Отговор

    До коментар #6 от "358":

    Тука е мафия, всички плащат една винетка, но едни пътуват всеки ден, други - два пъти месечно
  • 9 Стига с тези гърци

    27 2 Отговор

    До коментар #6 от "358":

    Разликата е, че едните крадат законно, а другите незаконно.
  • 10 Лудак

    42 0 Отговор
    Важното е фаровете да са включени всико ще пей сърце :(
  • 11 Тик- Ток

    46 2 Отговор
    Ами така се пълнят шкафчета,то затова пътищата на север са гладки като стъкло ,защото варовика се износва бързо и асфалта става като полиран,Господ знае колко народ се изпотрепа поради това,но затова пък се напълниха шкафчета и банкови сметки в Кипър и офшорни зони
  • 12 Тома

    43 2 Отговор
    Няма в света световно известен политик като боко тиквата крал асфалт от магистралите за да пълни чекмеджетата.
  • 13 СТАДОТО

    22 0 Отговор
    Приема всичко което Му подадат ! И €€€€ богаташи ще бъдат
  • 14 НЕКА СИ ГЛЕДКАТ

    33 3 Отговор
    Как Шиши и Тиквун ги крадат колкото си искат
  • 15 ШИШИ Е СОБСТВЕНИКА НА БГ

    26 6 Отговор
    Скоро и протести няма да има
  • 16 Браво за този материал!

    36 0 Отговор
    Ясно, точно, аргументирано - дано да има кой да го прочете, разбере и реагира!
  • 17 Промяна

    1 25 Отговор
    ЛЪЖЛИВАСТАТИЯ И ЛЪЖЛИВИ ДРАСКАЧИ ЗАТВОРЕНО ПРОИЗВОДСТВО ХАХАХАХА ТОВА КАК СЕ НАРИЧА

    Коментиран от #22

  • 18 Всяка година!

    32 1 Отговор
    Ремонт на ремонта...

    $€$€$€
  • 19 ТУЛУП ТУТУУУ

    26 4 Отговор
    Проявете разбиране.Трябва да си пълня чекмеджето.

    Коментиран от #23

  • 20 Време е

    35 4 Отговор
    В България да влезе шмайзеровото право. Всеки с власт, който очеизвадно злоупотребява с нея, поради корумпираност и заплашва животът на хората да бъде отстрелван с шмайзера без обяснения. Само 4-5 такива присъди и всички ще започнат чинно да си вършат работата
  • 21 Химически е едно и също

    15 1 Отговор

    До коментар #4 от "Обаче":

    Химически е едно и също - калциев карбонат. Физически е доста различно и всеки, който е вдигал врачански камък знае това.
  • 22 Нарича се кръгова икономика

    9 2 Отговор

    До коментар #17 от "Промяна":

    В Харвард го учат.
  • 23 гардероба

    2 7 Отговор

    До коментар #19 от "ТУЛУП ТУТУУУ":

    Деси прибира подаянията в гардероби поради големия размер на сумите.
  • 24 Уха

    23 1 Отговор
    Двете Прасета и гнусните им 50000 фуражки требе само да крадат. Но на всяко Прасе 🐷 му идва Коледата
  • 25 Васил

    20 1 Отговор
    Докога ще търпим да ни крадат!
  • 26 Вътрешен човек

    5 12 Отговор
    Не разбрах, кой е “компетентният” автор на този текст и дали същият е възразил пред АПИ по време на общественото обсъждане на поправката! Иначе това са думи зад които никой не стои! !!!

    Коментиран от #28

  • 27 с. Говнягово

    15 1 Отговор
    Апи - убийци
  • 28 Промяна

    5 14 Отговор

    До коментар #26 от "Вътрешен човек":

    Това са ПРОКОПИЕВИ шарлатаниге саботьорите лъжците станали мултимилионери от лъжи само разруха и прибиране от държавата и така 5 години Статията е на тези които 5 години не позволиха България да има правителство а драскачите са техни платени тук има постоянни такива
  • 29 сакатyтy учuндолскy нuщ0жествy

    5 0 Отговор

    До коментар #6 от "358":

    Епа тя тая Винчи са голям кяр за Греция ще знаеш. Собственик на капитала й - BlackRock!
  • 30 Димитър Иванков - Митко Талисмана

    5 1 Отговор
    Елате, парички в „Мизоти“!... Мерси, Баце, виж, че милионите от „Хемус“ ми помогнаха! Да илядиш!
  • 31 ганю

    2 0 Отговор

    До коментар #1 от "Орел":

    и не само това е изгодно за мафията защото като се пребиете
    после ставате за донори колко уместно и доходоносно
    пък и гратис още докато сте топли и пресни
    ех че южняшка демокрация....
    за награда пици с кристали...
  • 32 ганю

    4 0 Отговор

    До коментар #1 от "Орел":

    Важно е шкафчето
    да е пълно и в изобилие с кюлчета и пачки,
    а главата пълна с простотии
    и после с рогата напред...
    а след това напредък
  • 33 На Бойко и Шиши фирмите!

    10 0 Отговор
    Вчера пътувах от Дуранкулак през Добрич, Албена и до в къщи Бургас. Вървете да видите как се краде по пътя от Добрич до Албена и как се ремонтира до Бургас. Кражба до кражба от Хидрострой!

    Коментиран от #34

  • 34 АПИ ремонтира и краде

    8 0 Отговор

    До коментар #33 от "На Бойко и Шиши фирмите!":

    СКОРО ПОСТАВИХА НОВ АСФАЛТ МЕЖДУ КАРАПЕЛИТ И БОГОРОВО СИЛИСТРЕНСКО СЛЕД РЕМОНТ Е ДУНАВСКИ ВЪЛНИ, Е СИ НАЧУПИТЕ ЗЪБИТЕ ОТ БАБУНИ. ТОВА Е ПАРОДИЯ НА РЕМОНТ И КРАДЕНЕ НА СРЕДСТВА ОТ АПИ. МОЖЕ ДА ПРОВЕРИТЕ.
  • 35 афера

    5 0 Отговор
    АПИ са за Беляне 2 до един очаквайте разкрития и доказателства
  • 36 гост

    5 0 Отговор
    навсякъде новите кръпки са под всякаква критика. не може старият път да е равен, а кръпката да е нагърчена и да има дупка в средата й. какво значи това? неандерталска работа с най-ниско качество на материал и нулеви критерии. не може като минеш да ти остават следите от колата, що за здравина е това? що за износоустойчивост? подигравка е с всички, които ползват пътищата. какво като са сложили нова маркиворка, като чернилката от мекия асфалт след месец се е разнесла и е замазала всичко? какъв БДС стандарт е това?
  • 37 мерцедеси бмвта

    3 3 Отговор
    тъкмо водачите няма да летят с 300 по струма
  • 38 дядо Поп

    1 1 Отговор
    > 6609 тежки произшествия само 6 са "по вина на пътя"

    За наши хора се намира оправдание.
  • 39 Стига с тоя север. На югоизточна Българи

    1 0 Отговор
    Сме По бедни
    Всички коли старите ги копуваме от северозапад на
    България
    Стига сте ревали
  • 40 ганю

    0 0 Отговор

    До коментар #6 от "358":

    ТОВА НЕ Е ТАКА
    пътя за сливен правиха преди 45 г
    зелен асвалт.сега е на коловози ама стои още
    след 45 г с нови технологии и некадърни крадливи идиоти
    това е резултата
  • 41 Евроатлантически погром

    0 0 Отговор
    Урсула и другите европресттпници щемидват ли да откриват новите варовикови магистрали? С бат Боко ще режат лента след лента, след това и на новите погребални агенции.

    Евроатлантизма е чума!