Нова техническа спецификация на Агенция "Пътна инфраструктура", влязла в сила през 2025 година, премахва ключова забрана и позволява използването на варовик и доломит в най-горния износващ пласт на асфалтовите настилки. Промяната предизвиква сериозни опасения за безопасността на движението, тъй като седиментните скали са с по-ниска износоустойчивост от препоръчваните магмени скали, пише "Сега".
Световната практика изисква в най-горния износващ пласт да се използват магмени скали като гранит, сиенит, диорит и габро поради тяхната висока якост и износоустойчивост. Варовикът и доломитът са лесно износващи се материали, които не трябва да се използват самостоятелно за износващ пласт при интензивно движение.
Промяната идва точно когато се очертава голямо строителство на пътища в Северна България, където варовикът е в изобилие. Евтиният материал и близкото разположение на кариерите до трасетата правят използването му привлекателно за изпълнителите, въпреки рисковете за безопасността.
Особено фрапиращ е случаят с възлагането на ремонта на 25 километра от път I-5Русе - Велико Търново за стойност от 35,8 милиона лева, който трябва да бъде завършен в края на тази година. При много интензивен трафик с тежкотоварни автомобили и работи без отбиване на движението, най-вероятният сценарий е износващият пласт с варовик да се полира още преди пускането в нормална експлоатация.
Износването и "заглаждането" на пътя с износващ пласт със седиментна скала става факт веднага след първата година на експлоатация. При влажно време полепналият по настилката прах заедно с остатъците от износения каучук образува филм, който рязко намалява сцеплението между гумата и настилката.
"Опитните водачи инстинктивно усещат този момент и намаляват скоростта, но често в такива зони се навлиза внезапно", обяснява анализът. При обследване на случая вината обикновено се прехвърля върху водача, който кара с "несъобразена" скорост, но причината е в качеството на настилката.
Статистиката на МВР показва, че цялата вина за пътнотранспортните произшествия се прехвърля върху шофьорите. За последните три години почти всички тежки произшествия са класифицирани като "по вина на водача" - през 2022 г. от 6609 тежки произшествия само 6 са "по вина на пътя", през 2023 г. отново 6 от 6993.
Три са факторите за движение - човек, път и автомобил. Прехвърлянето на вината само върху един от тях е нереално, особено при положение че голяма част от пътищата в България са в лошо състояние.
Експертите настояват в България да се въведат изисквания към вида пътно покритие в зависимост от интензивността на движение, надморската височина, броя дни при зимни условия и други фактори. Необходимо е и въвеждането на понятието "защитен слой" - слой с дебелина до 4 сантиметра, който предпазва пътното покритие и подлежи на периодично възстановяване.
В техническата спецификация незабавно трябва да се възстанови забраната за самостоятелно използване на седиментни скали в износващия пласт при тежко и много тежко движение. Важно е също да се въведат единни изисквания към транспортното състояние на републиканските пътища с технически обосновани критерии за пределно допустими повреди, ниво на равност и минимален коефициент на сцепление.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Орел
Коментиран от #31, #32
14:44 22.06.2025
2 Важно е шкафчето
14:51 22.06.2025
3 Пумата от Банкя
14:52 22.06.2025
4 Обаче
Коментиран от #21
15:00 22.06.2025
5 🛑⛔️📛
Youtube каналът SkyPoint, който редовно показва напредъка по строежа на важния инфраструктурен проект, сега е публикувал видео на дейностите. Авторът е прелетял с дрон над 18-километровата отсечка, която също бе затворена за движение, за да покаже какво се случва.
От кадрите е видно, че ударно се асфалтира по цялото протежение на трасето. На места се извършват само частичен ремонт, а на други е преасфалтирано цялото 4-лентово платно за движение.
Припомняме, че участъкът е затворен от месеци, заради изграждането на ПВ „Мездра“. Шофьорите трябваше да минават през Моравица, за да стигнат до железничарския град.
Дългоочакваната дата обаче наближава и съвсем скоро шофьорите ще могат да се движат по нормален път, без да им се налага да обикалят села и планински пътеки.
15:00 22.06.2025
6 358
Коментиран от #8, #9, #29, #40
15:07 22.06.2025
7 Перо
15:07 22.06.2025
8 Бъг
До коментар #6 от "358":
Тука е мафия, всички плащат една винетка, но едни пътуват всеки ден, други - два пъти месечно15:09 22.06.2025
9 Стига с тези гърци
До коментар #6 от "358":
Разликата е, че едните крадат законно, а другите незаконно.15:11 22.06.2025
10 Лудак
15:12 22.06.2025
11 Тик- Ток
15:13 22.06.2025
12 Тома
15:20 22.06.2025
13 СТАДОТО
15:26 22.06.2025
14 НЕКА СИ ГЛЕДКАТ
15:28 22.06.2025
15 ШИШИ Е СОБСТВЕНИКА НА БГ
15:30 22.06.2025
16 Браво за този материал!
15:38 22.06.2025
17 Промяна
Коментиран от #22
15:43 22.06.2025
18 Всяка година!
$€$€$€
15:47 22.06.2025
19 ТУЛУП ТУТУУУ
Коментиран от #23
15:52 22.06.2025
20 Време е
15:53 22.06.2025
21 Химически е едно и също
До коментар #4 от "Обаче":
Химически е едно и също - калциев карбонат. Физически е доста различно и всеки, който е вдигал врачански камък знае това.15:57 22.06.2025
22 Нарича се кръгова икономика
До коментар #17 от "Промяна":
В Харвард го учат.15:58 22.06.2025
23 гардероба
До коментар #19 от "ТУЛУП ТУТУУУ":
Деси прибира подаянията в гардероби поради големия размер на сумите.16:28 22.06.2025
24 Уха
16:33 22.06.2025
25 Васил
16:38 22.06.2025
26 Вътрешен човек
Коментиран от #28
16:48 22.06.2025
27 с. Говнягово
16:49 22.06.2025
28 Промяна
До коментар #26 от "Вътрешен човек":
Това са ПРОКОПИЕВИ шарлатаниге саботьорите лъжците станали мултимилионери от лъжи само разруха и прибиране от държавата и така 5 години Статията е на тези които 5 години не позволиха България да има правителство а драскачите са техни платени тук има постоянни такива16:59 22.06.2025
29 сакатyтy учuндолскy нuщ0жествy
До коментар #6 от "358":
Епа тя тая Винчи са голям кяр за Греция ще знаеш. Собственик на капитала й - BlackRock!00:06 23.06.2025
30 Димитър Иванков - Митко Талисмана
01:15 23.06.2025
31 ганю
До коментар #1 от "Орел":
и не само това е изгодно за мафията защото като се пребиетепосле ставате за донори колко уместно и доходоносно
пък и гратис още докато сте топли и пресни
ех че южняшка демокрация....
за награда пици с кристали...
03:52 23.06.2025
32 ганю
До коментар #1 от "Орел":
Важно е шкафчетода е пълно и в изобилие с кюлчета и пачки,
а главата пълна с простотии
и после с рогата напред...
а след това напредък
03:58 23.06.2025
33 На Бойко и Шиши фирмите!
Коментиран от #34
12:27 23.06.2025
34 АПИ ремонтира и краде
До коментар #33 от "На Бойко и Шиши фирмите!":
СКОРО ПОСТАВИХА НОВ АСФАЛТ МЕЖДУ КАРАПЕЛИТ И БОГОРОВО СИЛИСТРЕНСКО СЛЕД РЕМОНТ Е ДУНАВСКИ ВЪЛНИ, Е СИ НАЧУПИТЕ ЗЪБИТЕ ОТ БАБУНИ. ТОВА Е ПАРОДИЯ НА РЕМОНТ И КРАДЕНЕ НА СРЕДСТВА ОТ АПИ. МОЖЕ ДА ПРОВЕРИТЕ.17:21 23.06.2025
35 афера
01:19 27.06.2025
36 гост
09:35 28.06.2025
37 мерцедеси бмвта
08:24 01.07.2025
38 дядо Поп
За наши хора се намира оправдание.
14:09 09.07.2025
39 Стига с тоя север. На югоизточна Българи
Всички коли старите ги копуваме от северозапад на
България
Стига сте ревали
14:31 25.08.2025
40 ганю
До коментар #6 от "358":
ТОВА НЕ Е ТАКАпътя за сливен правиха преди 45 г
зелен асвалт.сега е на коловози ама стои още
след 45 г с нови технологии и некадърни крадливи идиоти
това е резултата
12:04 30.08.2025
41 Евроатлантически погром
Евроатлантизма е чума!
14:20 30.08.2025