ФАКТИ.БГ

Държавата готви за концесии 8 морски и речни пристанища

Ясно е и кой ще ги получи

Публикувана: 17 Август, 2020 13:24 Обновена: 17 Август, 2020 13:35
13 КОМЕНТАРА | ВИДЯНА 4609
Държавата готви за концесии 8 морски и речни пристанища
Снимка: БГНЕС
ШРИФТ ПЕЧАТ
Вашата оценка:
Оценка 5 от 4 гласа.
ФАКТИ огласява журналистически разследвания от различни медии, защото подкрепя свободата на словото.

Докато по улиците на различни градове в страната и чужбина вече 40 дни не стихват протестите срещу сегашното управление и главния прокурор, в МС и отделни министерства кипи трескава дейност по отдаване и придобиване на апетитни пристанища и бизнеси. Говори се, че ”щастливците”, които ще получат огромен подарък от държавата са олигарси, близки до властта. Общо 8 пристанищни терминали във Видин, Русе, Варна и Бургас, които до сега не са отдадени на концесия, предстои да бъдат раздадени.

Кой ще експлоатира и събира печалбите от тях можем много ясно да се ориентираме от спечелилите съвсем наскоро обществената поръчка за изготвяне на анализи за потенциала на тези обекти и подготовка на нужната документация за отдаването им.

Най-предвидимият бъдещ концесионер изглежда е в Бургас.  Той не само вече е получил две от трите части на пристанището в Бургас, но и Министерски съвет удължи срока за експлоатацията им. Както е известно това са братя Кирил и Георги Домусчиеви. Това което все още не е тяхно е „Пристанищен терминал Бургас Изток 1“.От кога експлоатират „Терминал Бургас – Изток 2“ и „Терминал Бургас –Запад“, ще видите по-долу.

Обществената поръчка на транспортното министерство

От достъпната публична информация в страницата на Министерството на транспорта се вижда, че съвсем скоро са определени изпълнителите на няколко вида анализ за неотдадените пристанищни терминали в четирите града.

Процедурата за подбор е  открита,  предметът ѝ е: „Изготвяне и актуализация на концесионни анализи (технически, финансово-икономически, правен и екологичен анализ) за възлагане на държавни концесии на обекти – публична държавна собственост по 6 обособени позиции и проекти на обосновка на концесията по чл. 58, ал. 1 от ЗК, документация за концесията по чл. 58, ал. 1 от ЗК, включително проект на концесионен договор по чл. 78, ал. 1, т. 12 от ЗК и проект на решение за откриване на процедура по чл. 71 от ЗК“. Прогнозната стойност на цялата поръчката е 560 000 лв.

Ето и спечелилите обществените поръчки:

Държавата готви за концесии 8 морски и речни пристанища

Пристанищен комплекс Бургас

До сега пристанищен терминал „Бургас-изток 1” бе запазен от държавата, а всичко останало от някогашния Пристанищен комплекс Бургас бе отдадено на концесия на крупните бизнесмени Домусчиеви. Същите, които купиха Нова тв, но се заговори, че трябва да бъдат компенсирани за дадените над 300 млн по сделката. Би било спикулация да се твърди, че придобиването на пристанища е такава компенсация но не липсват и такива коментари.

Както вероятно знаете покрай скорошните скандали със сараите на Ахмед Доган концесията на пристанищен терминал „Росенец”, което също е част от някогашния пристанищен комплекс,  е за срок от 35 години. На 30 юли 2011 г. влиза в сила договорът за това с „Лукойл Нефтохим Бургас” АД.

На 1 януари 2012 г. влиза в сила концесионния договор на „БМФ Порт Бургас” ЕАД, който трябва да стопанисва пристанищен терминал „Бургас-Изток 2” през следващите 35 години. Договорът е сключен още на 08.09.2011 г.

На 20 април 2013 г. „Пристанище - Запад” също е отдадено на концесия за 35 г. отново на „БМФ - Порт Бургас” ЕАД. Дружеството, както е известно, е на братя Домусчиеви.

През 2018 г от дружеството обявяват, че вече са инвестирани 99 млн. евро за данъчен склад за горива, силозен комплекс за обработване на зърнени товари и др. 

В началото на юни 2019 г. Министерски съвет прие решение за изменение на Договорите за предоставяне на концесия върху терминалите за насипни товари „Бургас Изток-2“ и „Бургас-Запад“. Важно е да отбележим, че и двата терминала са  част от пристанище за обществен транспорт с национално значение Бургас.

С приетите промени се удължава срокът на договорите до законово допустимия, определен в Закона за концесиите. Също така се възлага на концесионера да извърши допълнително строителство в пристанищната инфраструктура, както и увеличение на размера на инвестициите съответно с 22,3 млн. евро за „Бургас Изток-2“ и 26,6 млн. лева за „Бургас Запад“.

Държавата все пак прави нещо и за терминала „Бургас-Изток 1”. През септември 2013 г. Държавното предприятие „Пристанищна инфраструктура” прехвърля новоизградения обект Международна морска гара - Бургас за експлоатация на пристанищния оператор „Пристанище Бургас” ЕАД, който на практика разполага вече само с Пристанищен терминал „Бургас-изток 1”.

„ИнфраКеър“ АД 

Акционерното дружество „ИнфраКеър“, което е спечелило обществената поръчка и трябва да изготви поисканите анализи и проекти на документация за пристанищен терминал „Бургас – Изток 1“ всъщност разполага с редица експерти, които не за първи път работят с Министерството на транспорта. Някои от тях дори са били служители в това ведомство. В подписания договор с дружеството (Договор Д-9/24.02.2020 г.), който също е публичен, ясно се вижда експертния опит на специалистите, които влизат в екипа. Реално експертите по проекта вече са работили по някои от анализите, в което разбира се няма нищо лошо, но също е повод за слухове.

Като действителен собственик - физическо лица, участващо пряко или косвено в дружеството, според Търговския регистър, е Веселин Христозов. Дружеството се представлява от Гергана Танева. В съвета на директорите освен тях двамата влиза още Даниела Николова.

Според ТР предметът на дейност на дружеството е: Инвестиционно проектиране, инженеринг, строителство, реконструкция и рехабилитация на инфраструктурни обекти: железопътно и пътно строителство и ремонт на пътища, проектиране и конструкторска дейност по пътно и железопътно строителство, технически консултации, консултантска дейност по смисъла на Закона за устройство на територията, участие в търгове и конкурси, управление на търговски сделки и административни дейности, търговско представителство и посредничество, комисионни, спедиционни и превозни сделки, складови сделки, лицензионни сделки, сделки с интелектуална собственост, лизинг, както и всякакъв вид други сделки, незабранени със закон, които по преценка на съвета на директорите на дружеството са или биха били от полза за дружеството.

Очаквайте продължение, в което ще научите какви са печалбите от тези концесии.

Екип Фрог Нюз

София / България

Поставете оценка на статията:
Оценка 5 от 4 гласа.

Въвеждане на коментар към статията
Име :


Напишете кода от картинката
Визуална кептча
Коментар:
Коментари към статията
Давай Бойко
1 Отговор
Разпродай цяла България на безценица.

Коментиран от #3


Оценка:
-0 +35

патрЕоте
2 Отговор
И къде са тумбаци, шкембаци и национални фронтаци за спасение на България. Това ли е патриотизма

Оценка:
-0 +34

Бау
3 Отговор

До коментар #1 от "Давай Бойко":


Ами то да не мислиш, че е особено ценно, това така добре стопанисвано соц наследство. Защо въобще държавата притежава пристанища и подобни активи? Тяхна ли е работата да въртят бизнес? Да ги продадат на някой, който знае какво прави. Хем пари ще изкарат, хем купувача ще ги развие и данъци ще плаща от печалбата. 30 години минаха, народа още с акъл от соц-а.

Коментиран от #6


Оценка:
-36 +4

Домуз, да не хлъцнеш
4 Отговор
Падне ли падишаха ще има нови часови ставки за работниците и прогресивен данък за облагане. Тая песен за чуждите инвеститори вече звучи фалшиво.

Оценка:
-0 +19

2425
5 Отговор
Далаверимпекс. А милионите които Домуса има да плаща на държавата къде са? Далавери Сифонов защо млъкна за тях???

Оценка:
-0 +25

Варна
6 Отговор

До коментар #3 от "Бау":


Видимо нямаш абсолютно никаква идея от морски бизнес. - Изказваш се като пълен и абсолютен лаик. Пристанаищната дейност и съпътстващите я други деюности произтичащи от това носят милиард иприходи на година. Да не говорим, че там има висококвалифицирани специалисти на високи заплати. Пристанищата са и гранична зона не само на страната, но и на ЕС. Това са обекти от национално значение, които селяндура от Банкя раздава като бащиния. - В резултата на това в последните 10 години хиляди хора от Варна и Бургас загубиха работата си и се изнесоха от страната. За това говедото трябва да го видим да виси накрая на някое въже.

Коментиран от #8


Оценка:
-1 +32

Иван
7 Отговор
Давай Баце. Раздавай като за последно, щото скоро няма да можеш. Знаеш на кой да раздаваш нали. Да не стане грешка

Оценка:
-0 +15

Бау
8 Отговор

До коментар #6 от "Варна":


Приятелю, аз визирах именно некомпетентното управление на държавни активи. А и те не са продадени, те са дадени на концесия. Разликата е огромна. В единия случай новия собственик е оставен да се оправя сам, в другия на практика му е подарено нещо, от което може само да спечели позитиви, а всички негативи поема държавата. За това не трябва държавата въобще да се занимава с такъв вид дейност (и в нормалните страни те не го и правят). Просто трябва да бъдат разпродадени на търгове за максимално висока цена и от там нататък всичко зависи от компетентността на новия собственик и пазарите. В противен случай колкото повече активи управлява държавния апарат, толкова по-голяма ще бъде корупцията, а от там и загубите за нас.

Коментиран от #10


Оценка:
-7 +2

Докато
9 Отговор
Не Ви концесионира и скъсаните гащи,бочко ще драпа със зъби и нокти.Това са последните остатъци от Държавната трапеза.Води,разпродадени( подарени с концесия) златоносни находища ,за 35 години напред до квадратен метър и грам руда.Паралено,чака с нетърпение грант пт ЕС- минимум 20 млрд лв( 10 млрд евро). Ще раздава на хотелиери,вкшючително и на " зимните" че били закъсали.На фабрики за маски,шлемове,костюми .Ще бори Короната! На ресторантъори и едър бизнес.Да не загубят.За народа гол ю,й! По 50 лв за изпосталелите пенсионери,и като вкара " извънъредно " положение по някоя минимална за чифтокопитните.Да смогнат със сметките за Топлото,чез- мез и още куп тарикати.Който не смогне да плати- на Колекторчето.Нищо чудно,да им налее още 50-60 милиона. Да назначават с хиляди сътрудници.Това ви чака оф,сееее! А той след това сам ще си удари камшика.За чии му е привстизирана и консеционизирана държава до последна тухла и пирон.И марсианци след това да изберем- все тая! Като е празна кесията,плюс многомилиардни борчове,никой не може да ни изтласка от тинятаа!

Оценка:
-0 +10

Варна
10 Отговор

До коментар #8 от "Бау":


Оставете тази глупост, че "държавата не била добър стопанин"- Просто има хора за затвора!
Пак ще повторя, че пристанищата са гранични зони и като такива трябва да бъдат под държавен контрол! - В белите държави пристанищата са държавни! - Допъскат се и частни пристанища, но само с дейност, която не е в ущърб на държавните пристанища.
Не може да се разсъждава така! - Първо държавните пристанища са правени с обществени средства! - И като такива трябва да бъдат подлагани на обществен контрол върху изпълнителната власт. Иначе се превръщаме в това, което сме в момента! - Имаме менистерство на здравеопазването, но пък болниците основно са общински! - Минестерство на икономиката, но то не управлява предприятия щото всичко е разпродадено или отдадено на концесия. Министерство на транспорта пък няма какво да управлява? Така вървят нещата и с енергетиката! - Не знам да ли знаете, но за 10 години заплатите на шиб. чиновници са нарастнали от 4,5 млрд. на 10 млрд. з атази година. И тук говорим без издръжката им ,която е още 4,5 млрд и още почти 3 млрд. з аНПО-та. Това е половината бюджет на страната! - Ако министерствата няма какво да управляват тогава за какво са ни? - за какво мие правителство и още повече такъв прост селяндур от Банкя? - Това е като да се откажете от собственият си бизнес, от който печелите добре за да го дадете на друг! - Ням атакава върохвна тъпотия! Тук става въпрос за нагло ограбване на обществени активи в полза на приближени на властта. - Н

Оценка:
-0 +17

ДядоСтою
11 Отговор
ДЪРЖАВАТА НИЩО НЕ ГОТВИ ЗАЩОТО ТАКАВА НЯМА ТИКВАТА Я СГОТВИ ЗАВИНАГИ

Оценка:
-0 +9

Бахари Захаров
12 Отговор
Вече е по-добре да се даде на концесия Пристанище Изток 1, отколкото да стои празно, както е сега. Отделен е въпроса, че се унищожи умишлено такова предприятие. Който е от Бургас, помни какво значеше Пристанище Бургас за града ни. Колко кораби се обработваха, колко фирми и хора бяха заети, какъв живот кипеше в него. Елате да го видите сега. Направиха толкова ненужни неща, морска гара, конгресен център, няколко кафета и заведения, хотелска част. Като изключим кръчмите, които имат посетители през лятото, всичко друго стои празно и не носи никакви приходи за града ни. А най-лошото е, че това се направи, за да се облагодетелстват определени хора, които да развият собствен бизнес за сметка на хората и развитието на град Бургас.

Оценка:
-1 +6

ДядоСтою
13 Отговор
ДЪРЖАВАТА НИЩО НЕ ГОТВИ ЗАЩОТО ТАКАВА НЯМА ТИКВАТА Я СГОТВИ ЗАВИНАГИ

Оценка:
-0 +7

ФАКТИ.БГ не толерира обидни коментари и спам. Некоректни коментари ще бъдат изтривани. Такива са тези, които съдържат нецензурни изрази, лични обиди и нападки, заплахи; нямат връзка с темата или са написани изцяло на език, различен от български.