3 Януари, 2015 10:30 3 431 0

Възход или падение в бъдещето на Ferrari

  • ferrari-
  • ферари-
  • формула 1-
  • шумахер-
  • монтедземоло-
  • арибавене-
  • матиачи-
  • маркионе-
  • 2015

Дали кардиналните промени в ръководството ще се окажат печеливши и на пистата за отбора от Формула 1

Възход или падение в бъдещето на Ferrari - 1

 

Дали традицията да се продават автомобили за подкрепа на участието в състезания, или използването на пистата като витрина за реклама на продажбата на коли ще вземе връх в новата по-корпоративна ера?

Това е въпросът, който несъмнено мъчи отбора на Ferrari.


След разочароващия край на сезон 2014 във Формула 1 Ferrari обяви нов отборен директор – Маурицио Аривабене, който ще наследи поста от Марко Матиачи. Матиачи напуска Скудерията сравнително изненадващо само седем месеца след като на свой ред бе назначен на мястото на Стефано Доменикали.

На практика Аривабене се превръща в третия отборен директор на Ferrari през 2014-та година, като неговият предишен опит няма нищо общо с ръководене на екип от Формула 1. Той се включва в Скудерията от спонсорската компания Филип Морис, откъдето е развил близки връзки с италианския отбор.

Аривабене определено няма да бъде решението на Ферари за ръководене на техническата част,

той ще се занимава с мениджмънт, спонсорство и чисто административна дейност, като се очаква същинската работа на един отборен директор да се заеме от авторитет в спорта или от досегашните помощници на Матиачи.

В момента технически директор на Ферари е Пат Фрай и не е изключено той да изнася тежестта на решенията по време на същински състезателен уикенд, предвид липсата на опит в сферата на Аривабене.

Преди това и дългогодишният президент на Ferrari Лука Кордеро ди Монтедземоло напусна и това повдигна много въпросителни какво ще се случи с управлението на тази легендарна марка и нейния отбор във Формула 1.

"Черните кончета" от години се намират в сянката на основните конкуренти в световния шампионат

и не успяват да спечелят титлата шест поредни  сезона и с огромен потенциал те да станат седем.

"Това е краят на една ера, така че реших да напусна позицията си като президент след 23 прекрасни и незабравими години в допълнение към тези, прекарани при Енцо Ферари още от началото на 70-те", заяви Ди Монтедземоло.

Управлението на Ferrari минава на пряко подчинение на Маркионе и за първи път от смъртта на Енцо Ферари ще бъде в ръцете на някой, който не е ветеран от битките на отбора на Ferrari по пистите. Роден в Италия, но образован в Канада, Маркионе много повече пасва на съвременните разбирания за мениджър, отколкото на дългогодишния стил в управлението на FIAT, свързан със семейния характер на компанията.

 

Като президент на Ferrari Ди Монтедземоло показа умения да продава марката и да я прекара през едни от най-успешните й години. Днес тя печели многократно повече от времената на Енцо Ферари, а решението на бившия президент да продава не повече от 7000 автомобила на година й създаде ореола на луксозна придобивка с изключително висока стойност.

Търговският успех съвпадна и с успешното представяне на състезателните болиди на пистата. Във времената на Михаел Шумахер един интернационален екип от инженери, дизайнери и ръководители създаде болид, с който бяха спечелени рекордните пет поредни световни титли във Формула 1 между 2000 и 2004 г. Общо 118 от 221-те победи на Ferrari бяха постигнати под управлението на Ди Монтедземоло.ю

Така между 1999 и 2008 г. "скудерията" печели осем световни титли при конструкторите и шест при пилотите, след като преди това в продължение на 16 години не успява да постигне първото и 20 години - второто.

"За мен беше огромна привилегия и чест да бъде лидер на най-прекрасната компания в света. Винаги съм посвещавал целия си ентусиазъм и отдаденост на нея. Заедно със семейството ми тя продължава да е най-важното нещо в живота ми. Пожелавам на всички акционери, особено на Пиеро Ферари, който винаги е бил до мен, както и на всички в компанията, още много успешни години, каквито "Ферари" заслужава", завърши Ди Монтедземоло.



Но великите години бяха последвани от една от най-тъжните страници в спортната история на компанията. Отборът не е печелил титла при пилотите, откакто Кими Райконен триумфира през 2007 г., а при конструкторите от 2008 г. "Ферари" има само две победи в 19 състезания през 2013 г. и нито една през 2014.

Маркионе винаги е твърдял, че иска "Ферари" да печели на пистата и е определял липсата на успехи като основна причина за раздялата с Ди Монтедземоло. Каквото и да стои зад това, все по-очевидно става, че "Ферари" ще трябва да се съобразява с корпоративните планове на Fiat Chrysler и че корпоративните баланси ще имат все по-голямо влияние върху идеите за развитието на отбора от Формула 1. Там работи най-големият екип в шампионата и почти 1/3 от разходите са за заплати. Бюджетът е около 500 милиона евро годишно, което е колкото двегодишната печалба на Ferrari.

Искрицата надежда

идва от факта, че на 13-и март 2015 година Себастиан Фетел ще седне в новия си червен болид за първата свободна тренировка за Гран при Австралия - първото състезания от календара за новата година.

Така той ще се превърне в петия германец, състезавал се за Ферари във Формула 1. Преди него са били великият Михаел Шумахер, който направи 180 Гран при състезания със Скудерия и спечели 72 от тях, и Волфганг фон Трипс, който най-вероятно е щял да спечели световната титла през 1961 година, но загива в катастрофа на "Монца". Другите двама германци за Кърт Адолф през 1953 година и Ханс Щук старши през 1952 година.

Себастиан от своя страна вече си има световни титли и не е първият шампион, който решава да премине към Ферари - Шумахер, Хуан Мануел Фанджо, Фернандо Алонсо и Ален Прост също идват след като са спечелили шампионата с други отбори.

"С идването на Матиачи и Маркионе времето за сантименти приключи. Вече няма причина да се говори какво е било в миналото, няма време за туристи, които не са отдадени изцяло на каузата. Няма място и за още грешки. Отдадеността вече става определяща", написа в този дух Autosport.

Какво обаче в действителност ще се случио с отбора на Ферари тепърва предстои да разберем.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА