Никому не е тайна, че с всяка изминала година футболът все повече се превръща в бизнес. На преден план са парите, рекламата, а магията от играта като че ли остава встрани. Стряскащи са обаче темповете, с които клубовете забогатяват и приходите, които изкарват от реклама, излъчване на мачовете им и продажбата на билети.
Приходите на 20-те най-богати клуба за миналия сезон надхвърлиха границата от 6 милиарда евро, сочи изследване на „Делойт”, публикувано преди броени дни. В доклада на компанията изпъкват няколко факта, които приковават вниманието.
С най-много приходи е тимът на Реал (Мадрид), следван от Манчестър Юнайтед. Това са и единствените два тима с печалба от над 500 милиона евро. За да попадне един тим в Money League (Лигата на богатите) в изследването, то трябва да генерира големи приходи от телевизионни права – особено тези от Шампионската лига, както и да разчита на реклама.
Прави впечатление, че приходите от деня на мача вече не играят такова значение. За 14 от 20-те тима в челните позиции този аспект намалява като процент от общия дял на приходите. В същото време процентът на приходите, генерирани от по-косвени признаци (реклама и излъчване) достига връхна точка.
Клубовете от Висшата лига на Англия за пореден път доминират – от шест през миналия сезон те вече са осем през този в топ 20. Това се дължи на огромната сума, която получават тимовете на Острова от излъчването на техните мачове. Юнайтед, който изпрати кошмарен сезон, продължава да е хегемон заради рекламните си приходи, стратегията за сегментация на пазара, както и рекламните сделки за сътрудничество с някои от най-известните световни брандове.
Атлетико (Мадрид), който спечели титлата в Испания и игра финал в Шампионската лига, се изкачи с пет места и вече заема 15-ото. В Ла Лига обаче за пореден път изпъква „пропастта” между големите риби – Реал и Барса – и другите тимове в шампионата. Въпреки че бе по-добрият отбор на терена (в Примера дивисион) и игра еднакъв брой мачове в ШЛ, Атлетико е спечелил два пъти по-малко приходи от телевизионни права от Реал.
Въпреки че има четири представители в Лигата, италианската Серия А губи почва под краката си. Силното представяне на Ювентус в калчото и „облагите” от построяването на модерен стадион задържаха тима в топ 10, но Милан вече не е сред първите десет тима по приходи – за първи път в историята на „росонерите”. През 2001 година Италия имаше пет отбора в топ 10, сега – само 1.
Прави впечатление, че само един тим извън т.нар. „топ 5 първенства” намира място сред топ 20 – това е турският Галатасарай с приходи в размер на 161 милиона евро.
В днешни дни всеки клуб трябва да има освен добра стратегия за генериране на рекламни приходи, добра стратегия за привличане на нови фенове и задоволяване на техните интереси. Все по-важно е например поддържането на страница в социалните мрежи – Facebook и Twitter. В най-много фенове в първата е Барселона (81.6 милиона). В Twitter пък Реал има най-много последователи – 14.4 милиона.
За съжаление на по-малките отбори, разликата между богати и бедни във футбола става все по-голямата. Първенства като българското, например, са на светлинни години от големите шампионати на Стария континент, а по всичко личи, че разликата ще става все по-голяма...
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 999
20:40 25.01.2015
2 Дедо
07:55 26.01.2015