Last news in Fakti

1 Февруари, 2017 11:37 28 462 17

Защо КамАЗ няма равен в "Дакар"

  • камаз-
  • дакар-
  • камаз-мастер-
  • сергей когогин-
  • владимир чагин

Репортажите за успехите на КамАЗ в рали "Дакар" са се превърнали в януарска традиция за руските телевизии. Дори хора, които изобщо не се вълнуват от автомобилен спорт, знаят за победите на камионите от Набережние Челни, триумфирали в 12 от 16-те маратона през новия век. Каква е тайната на тези постижения се опитва да отговори сайтът sports.ru.

Държавната помощ

Минималният бюджет за поддръжка на отбор като "КАМАЗ-мастер" е $10 млн. и набавянето на необходимите средства става все по-трудно от година на година. След възникналите финансови затруднения на "Внешекономбанк" единствен спонсор на тима остана "Внешторгбанк" и пари не достигат. Въпросът за запазването на отбора вече се решава на най-високо равнище, в резултат на което е осигурено финансиране от държавната корпорация "Ростех", а помощта от ВТБ е увеличена на $2.5 млн.

Въпреки признанието на директора на КамАЗ Сергей Когогин, че "ситите времена са си отишли", отборът продължава да разполага с несравнимо по-големи финансови възможности от конкурентите си. Заводският отбор може да си позволи едновременно участие в рейдовете "Африка еко рейс" и "Дакар", въпреки че тренира не в Мароко, а в Карелия и Астраханска област.

Ограничените възможности на конкуренцията

Ако сте гледали обзор на рали "Дакар" за последно преди 7 години, не сте изпуснали нищо - поне в класирането при камионите. Основни опоненти на "КАМАЗ-мастер" са холандските "частници" де Рой и Стейси и чехът Лопрайс. Вярно - след включването на МАЗ КамАЗ вече не е единственият производител със заводски отбор, но беларусите все още не са се добирали до подиума.
Заводската поддръжка е един от най-важните фактори за успехите на руските камиони. Вечният втори Жерар де Рой се оплаква, че не може да си позволи участие в много маратонски ралита и редовни тренировки. Въпреки тясното сътрудничество на тима му с Iveco холандецът осигурява половината от бюджета си самостоятелно. Междувременно трябва да управлява транспортната си компания и състезанията са му хоби. За сравнение в тима на де Рой работят 6 човека, а в "КАМАЗ-мастер" - 108.

Техническите предимства


Двигателите са едновременно голямата гордост и най-уязвимото място на КамАЗ. Благодарение на финансовите ресурси на предприятието и заводската поддръжка отборът може да доработва самостоятелно моторите в съответствие с особеностите на камиона, което му осигурява необходимата надеждност и проходимост.
Проблемът е, че регламентът на "Дакар" се променя на всеки няколко години в посока намаляване на работния обем. За да отговаря на новите правила, КамАЗ трябваше да се откаже от сътрудничеството си с Тутаевския моторен завод и да премине на доработени тракторни двигатели Liebherr с обем 16.2 литра. Според ръководството на компанията за пригаждането им за състезателни нужди са изхарчени няколко милиона евро, но от догодина в най-известния рали маратон ще могат да участват само камиони с максимум 13-литрови мотори, което предполага проектирането на изцяло нови агрегати.
Когогин нарича предстоящите промени в регламента "диверсия" и заплашва КамАЗ да пропусне състезанията през следващите две години. 7-кратният победител в "Дакар", а сега ръководител на отбора Владимир Чагин е настроен малко по-оптимистично: "Трябва да направим много скъпи изменения, с които може и да не се справим. Въпреки това продължаваме да работим упорито."
Всъщност състезателните камиони на КамАЗ се окомплектоват с множество други вносни компоненти. От чужбина се доставя не само двигателят. Амортисьорите са холандски, спирачките са белгийски, а скоростната кутия - немска. Въпреки това не може да се каже, че машините от Набережние Челни превъзхождат съперниците си. Круиз контрол, например, е монтиран за пръв път през 2015 г. - доста след конкуренцията.

Зависимост от условията


Успехите на руския производител зависят в голяма степен от маршрута на състезанието. Пилотите и ръководството на отбора обвиняват прекалено простото и равно трасе за сензационното поражение в "Дакар" 2016.
"Очаквахме сложен офроуд в гористите области на Боливия, а организаторите избраха маршрут през равни участъци, криволичещи пътища и множество зони с ограничение на скоростта... Нашите двигатели се представят добре там, където път липсва, в пясъци и дюни. На кратки отсечки, където е нужно бързо ускорение, моторите на конкуренцията са по-добри. Спирането също - съперниците ни имат двигатели с моторна спирачка, съвременна функция, която подобрява спирането. Нашите агрегати, за съжаление, нямат такава", жалва се Владимир Чагин.
Тази година организаторите на "Дакар" поправиха "грешката" и избраха по-сложен маршрут, където КамАЗ успя да се възползва в пълна степен от предимството на окачването и холандските си амортисьори. На отбора му провървя и с времето. Заради ерозия бе отменен най-дългият специален етап, на който разчиташе да навакса изоставането си Жерар де Рой.

Бъдещето на отбора


Вероятността КамАЗ да успее да проектира и произведе нов 13-литров двигател за следващия "Дакар" клони към нула. Тимът надали ще вземе и мотор от друга марка, който да доработи за нуждите си. "КАМАЗ-мастер" най-вероятно ще пропусне ралито и ще участва в по-свободните като регламент рейдове "Африка" и "Път на коприната".


За решаването на проблема обаче все пак остава цяла година. Освен това промененият регламент може да ускори появата на шумно рекламирания нов камион с изтеглена зад двигателя кабина. Де Рой и Лопрайс отдавна се състезават с такива машини, които имат по-добра управляемост и предпазват гръбначните стълбове на екипажа. Такъв сценарий има само един недостатък - камионът вече няма да има дори визуални сходства с цивилните си събратя, които превозват пясък и карат шофьорите да пускат рециркулацията на климатика в задръствания.

Най-добрият камион в света? Или само в състезания?


Репутацията на цивилните "камази" е коренно противоположна на спортното им реноме. Най-популярните руски камиони са печално известни с катастрофалната си надеждност и напълно губят изначалното си предимство в цената с постоянните разходи за ремонт. Контрааргументът, че могат да се поправят и насред полето, също не дава особена утеха.
Шофьорите често критикуват машините от Набережние Челни за кошмарния комфорт и ергономия в кабината. Дори разработеният в сътрудничество с Mercedes-Benz влекач 5490, в чието създаване практически няма участие на инженери от Камския автомобилен завод, търпи обвинения заради слабата шумо- и топлоизолация.
При всичките си недостатъци КамАЗ може да се похвали (и го прави в шумните рекламни кампании) с наистина добра проходимост. Чуждестранните производители наблягат на комфорта и дори не се опитват да конкурират руските камиони извън пътя. Именно това прави "камазите" незаменими по трудни маршрути.


Поставете оценка:
Оценка 1 от 1 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Колю

    29 12 Отговор
    Камаз отдавна се с Liebherr. Има много добра статия в За рулем. Сега искат да ползват МАN. Само стоманата на рамата е руска в Камаз.

    Коментиран от #2, #7, #12

  • 2 Мужик

    25 11 Отговор

    До коментар #1 от "Колю":

    .... и пропагандата!
  • 3 Батето

    9 11 Отговор
    В трудните северни условия руснаците отдавна преминаха на Магирус-Дойц. Така, че и там има "временни трудности".
  • 4 отвратен

    32 26 Отговор
    Гнусна манипулативна анти руска пропаганда и крайно неточна информация!!! За ваша информация ще кажа само, че продажбите на камионите Камаз са доста добри в Азия и финансовото състояние на фирмата е повече от добро.
  • 5 нев

    15 8 Отговор
    незабравяйте че всички мостове на Камаз са производство на КТА Мадара Шумен

    Коментиран от #8, #10

  • 6 Нафарфорий

    15 6 Отговор
    Само да кажа Камаз е 30% собственост на Даймлер и си личи от втората снимка!!!!
  • 7 МАЙКАТА НА КОЛЮ

    21 9 Отговор

    До коментар #1 от "Колю":

    МАНИПУЛАЦИИТЕ С РЕГЛАМЕНТА НА СЪЗТЕЗАНИЯТА ПРИНУЖДАВАТ ОТБОРА ДА ВЗИМА УМРЕЛИ ПАТКИ ОТ МАН И ЛИБХЕР И ДА ГИ ПРАВИ СЪЗТЕЗАТЕЛНИ КОНЕ.АКО НЯКОЙ СИ МИСЛИ ЧЕ ТВА Е ПРОСТА РАБОТА ЗНАЧИ Е ТРЕЗВЕН.

    Коментиран от #13

  • 8 Пиньола

    22 2 Отговор

    До коментар #5 от "нев":

    Мадара не произвежда мостове за Камаз от две години и едва ли някога пак ще започне
  • 9 ехе

    15 7 Отговор
    Нищо не казахте за пилотите и на какво са подложение особено с по старите версии на Камаза естествено само оплюване щот по-лесно
  • 10 ник

    21 7 Отговор

    До коментар #5 от "нев":

    мостовете се правеха в Шумен, но преди тъпунгерите да въведат санкциите.
  • 11 555

    20 5 Отговор
    Плюйте си до задавяне, ама са първи,и минават на всякъде.
    Не знам кой шофер се оплаква,ама на север само Камаз и Урал.
    Друго не вирее,изключая верижните.
  • 12 каПутин

    3 5 Отговор

    До коментар #1 от "Колю":

    И емблемата Коле и емблемата....

    Коментиран от #14

  • 13 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 14 здрасти капутьо

    8 6 Отговор

    До коментар #12 от "каПутин":

    Всичко е руска разработка, няма значение кое къде е направено, направено е според тяхните спецификации, а не да са купили готови части и да сглобят нещо. По к.....тската ти логика може да се каже че и в мерцедесите има много малко немско, което си е така. Ама е мислено от мерцедес, правено за мерцедес и го наричат немско.
  • 15 Alex

    9 5 Отговор
    Поминалата година шефа на мерцедес каза на пресконференцията "Какво да направя като сервизните камиони на Камаз са по-бъри от нашите състезателни".

    Основната причина да печелят е че моторите не са комънрейл а редова помпа. В голяма степен машините са в оригинален вид, по регламент трябва да има поне 50% серийни възли. Има множество клипчета на които това се вижда ясно, тъй че не пишете глупости.
  • 16 Росен

    6 2 Отговор
    7 години работих с 5511 които в момента е на 34 години!Зимно време чистех сняг и опесъчавах ,а през лятото правехме пътища! Никога не се е излагал и в най трудните моменти на зимното снегопочиствате и в калните депа през лятото! Е протече някоя водна помпа изпадне легло на клапан ,обикаляш често с такламита, замръзне някоя търба за въздух но като цяло съм доволен!Колкото по просто и по малко електроника толкова по добре!
  • 17 СССР

    3 2 Отговор
    А холандците да не би да са с руски амортисьори,защото изглежда,че само заради тях печелят с този слаб немски мотор.....голям шедьовър е статията....