Какво е rear-axle steering и как тази система променя шофирането

30 Ноември, 2025 11:20 10 403 20

  • rear-axle steering-
  • паркиране-
  • завиване на задни колела-
  • технология

От лесно паркиране в града до стабилност при висока скорост

Какво е rear-axle steering и как тази система променя шофирането - 1

Rear-Axle Steering и онова скрито инженерно бижу, което прави дори най-големите и луксозни лимузини да се усещат пъргави като градски хечбек, а спортните купета – да залепват за асфалта по начин, достоен за писта. В свят, доминиран от електрификация и автономно шофиране, тази хитра система, позволяваща на задните колела да завиват, често остава в сянка, но нейното влияние върху динамиката и функционалността е просто революционно. Тя е един от най-впечатляващите технологични козове в арсенала на германски марки като Porsche, Mercedes-Benz и Audi, но се използва и от французи и японци.

Принципът на действие е гениално прост, но изпълнението му изисква прецизна инженерна мисъл. Системата работи по два основни начина в зависимост от скоростта на автомобила. При ниски скорости (обикновено под 60 км/ч), задните колела завиват в противоположна посока на предните. Резултатът? Фантастично намаляване на радиуса на завиване. Това не е просто подобрение; това е като да скъсиш междуосието на колата с половин метър! Паркирането в тесни градски улички или маневрирането в многоетажен паркинг се превръща от досадна задача в лека и бърза игра. Почувствахте ли някога облекчение, докато въртите волана почти без усилия? Е, благодарение на тази технология ефектът е видим веднага.

Истинската магия обаче настъпва при високи скорости

Когато километражът прехвърли определен праг, задните колела преминават към завиване в същата посока като предните, макар и с минимален ъгъл – обикновено до 3 градуса. Това на пръв поглед незначително движение има огромен ефект върху стабилността. При бърза смяна на лентата или вземане на магистрални завои, колата вече не реагира с онова леко "замятане" на задницата. Вместо това, целият автомобил се движи като единен блок, усещането е за изключителна увереност и контрол. По този начин, Rear-Axle Steering служи не само за комфорт и маневреност, но и като важен елемент за активна безопасност, подобрявайки поведението на шасито в критични ситуации.

Предимствата на тази система са очевидни и многопластови. За луксозните седани и големите SUV модели, тя е абсолютна необходимост, която заличава усещането за габарити. Помислете само за една BMW Серия 7 или S-класа – те се усещат неочаквано спортни и пъргави. За спортните автомобили като Porsche 911 пък това е финалният щрих, който подобрява вече перфектното поведение в завой, позволявайки по-висока скорост на преминаване и по-прецизно насочване. Инвестицията в автомобил с тази технология е инвестиция в по-динамично, по-безопасно и по-комфортно шофиране, което идва и на съответната цена


Поставете оценка:
Оценка 4.6 от 22 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 🇧🇬БАЙ Х@Й❗❗

    5 2 Отговор
    🚗Истинската магия е когато шофирате в диапазона
    55км/ч- 65км/ч 🚗
  • 2 Механик

    28 5 Отговор
    Това "бижу" и чудо на техниката го има при автобусите и камионите вече повече от 80 години.
    Разбира се, Вие това не го знаете. За това за Вас е "бижу".

    Коментиран от #12

  • 3 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 4 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 5 Вандим

    13 5 Отговор
    Интересно, колко ще се повиши цената на подръжката на втомобила с бижуто.
  • 6 Дада

    12 4 Отговор
    Убедихте ме.Купувам си мерцедес и порше,ако ми хареса взимам ауди и бмв.
  • 7 наблюдател

    6 2 Отговор
    Имах Рено Лагуна 2008 с такова завиване - добра е
  • 8 текаламит

    1 6 Отговор
    Никакъв коз не е, а е опит да се запази стабилността на автомобила в завой. 4х4 решава този и още много други проблеми.

    Коментиран от #20

  • 9 Инж

    3 16 Отговор
    Полезна технология.... виждаме марките които я въвеждат, повечето са немски. Не ми се вярва японците скоро да постигнат нещо в тази насока. Тойота е назад светлинни години.

    Коментиран от #11, #13, #18

  • 10 Малоумник!

    7 1 Отговор
    Каквито и екстри да има,комбинацията от алкохол и дрога ги елиминира!
  • 11 🇧🇬БАЙ Х@Й❗❗

    11 1 Отговор

    До коментар #9 от "Инж":

    Скъсай си дипломата на инж.❗
    Нито това е НОВОСТ,
    Нито Тойота са "светлинни години назад"❗
  • 12 Бижу е,

    4 1 Отговор

    До коментар #2 от "Механик":

    защото цената му е като на прескъпо бижу!
  • 13 немо

    5 2 Отговор

    До коментар #9 от "Инж":

    Японците бяха в технически подем 60-70години когато им наливаха пари поради евтината работна ръка.Но напреднаха,станаха заплаха за пазара и им спряха суровините.Така Япония "залиня".Днес не е това което беше.Нали си спомняте,че те купуваха нашите мотокари само заради чугуна и стоманата вложена в тях!

    Коментиран от #14

  • 14 🇧🇬БАЙ Х@Й❗❗

    6 4 Отговор

    До коментар #13 от "немо":

    Няма го на първите страници-
    Япония изпадна в немилост, след като СеРеУ разкри,
    че СССР е купил от Япония чрез няколко фирми забранени по КОКОМ високоточни стругове с които е направил витлата за подводниците си практически безшумни🤔❗
  • 15 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 16 Факт

    6 1 Отговор
    Шофираме и паркираме и без това улеснянение.
  • 17 Николов

    8 0 Отговор
    Първият истински масов автомобил със завиващи две оси е третото поколение на Honda Prelude. Технологията се предлага като опция срещу 1500 долара, като предизвиква революция на пазара. От 1987 до 1991 г. системата е напълно механична, като работи с вал, предаващ ъгъла на завиване на волана. Той е свързан с планетарна предавка към задната ос, като тя регулира завиването на задните колела. В зависимост от ъгъла те завиват в същата посока като предните или в обратна. А през 1992 г. 4WS е компютъризирана, като е оборудвана със сензори.
  • 18 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 19 бай Даньо

    1 0 Отговор
    Карал съм такова чудо колата найстина е много по маневрена, но не знам дали си струва цената. Особенно ако отидеш в БГ на кварталния майстор ще има "Ко, Не!" момент...
  • 20 Евродебил

    0 0 Отговор

    До коментар #8 от "текаламит":

    Точно това си помислих и аз,но явно ние сме прости и не разбираме нещата.Постоянното 4х4 решава проблема далеч по добре ама нейсе....Не,че аз мога да си позволя автомобилите изброени по горе,а както е тръгнала хавата в евроинтегрираната ни родина,скоро велосипед няма да мога да си позволя.