Китайската компания Hantek постигна истински пробив, представяйки първата в света изцяло алуминиева автомобилна рама, излята под ниско налягане, която е предназначена за мащабен SUV. Този инженерен шедьовър е заложен в сърцето на флагманския електрически звяр – BYD Yangwang U8L, чийто официален дебют се очаква през есента на 2025 година. Иновацията беше презентирана с фанфари на 2 декември по време на Конференцията за индустриални и технологични иновации в провинция Хубей, подчертавайки стратегическото ѝ значение за индустриалния сектор на Китай.
Инженерите на Hantek не просто разшириха, а буквално разрушиха границите на традиционните производствени методи за мащабни тънкостенни конструкции. Рамата, предназначена за Yangwang U8L, може да се похвали с колосална проекционна площ от 4,2 квадратни метра и впечатляващ диапазон на дебелина на стените – от едва 4 мм до внушителните 50 мм. Това съотношение от над 12:1 преди се считаше за непостижима мисия в индустриалното леене. Причината? Изключително трудното контролиране на различното темпо на кристализация на метала в части с толкова драстично варираща дебелина. Според Hantek, никой друг производител в света досега не е демонстрирал успешното леене на толкова сложна, масивна и с екстремни параметри рама.
Традиционните алуминиеви шасита, които познаваме от SUV-овете и пикапите, представляват конгломерат от десетки компоненти, които се съединяват чрез заваряване, нитоване или пресоване. Всяка една от тези връзки е потенциална ахилесова пета в конструкцията, усложнява производството и, което е още по-важно, намалява общата твърдост. Решението на Hantek, изковано в едно цяло, елегантно елиминира всички тези проблеми. Интегрираната, безфугова структура осигурява драматично увеличение на торсионната твърдост, равномерното разпределение на ударните натоварвания и общата структурна цялост. Компанията акцентира, че специално разработената алуминиева сплав и усъвършенстваната термична обработка гарантират оптимален баланс между висока здравина, еластичност при удар и дългосрочна издръжливост.
Тази новаторска рама намира своето достойно място в BYD Yangwang U8L – ултралуксозен електрически SUV в пълен размер, чиято цена започва от 1,28 милиона юана. Това е автомобил, който буквално взривява представите за мощност и лукс. Базиран на иновативната платформа e4 (Yisifang), U8L комбинира 2,0-литров турбодвигател с четири независими електромотора и батерия Blade с капацитет 55,53 kWh. Общата мощност на тази силова симфония достига 880 kW (1180 к.с.), а максималният въртящ момент удря респектиращите 1520 Nm. С електрически пробег от 200 км и общ пробег до 1160 км, и с поддръжка на 13 различни режима на шофиране, това е тежка артилерия. Автомобилът е оборудван и с ултрамодерната система за подпомагане на водача „God's Eye“, която разчита на лидар, радар и инфрачервени сензори.
Интериорът на Yangwang U8L е пътуване в света на висшия лукс. Предлага шест отделни седалки, втори ред в бизнес класа, множество хай-тек екрани, панорамен покрив, вграден хладилник, аудио система Naim с 32 високоговорителя и 14 въздушни възглавници. Нивото на шум в купето е невероятно ниско – едва 64,6 dB при скорост от 120 км/ч.
По време на конференцията, представителите на Yangtze River Industry Group изрично подчертаха, че технологията за леене под ниско налягане на Hantek не е просто постижение на една компания, а критична стъпка напред за цялата китайска машиностроителна индустрия. Тя може да промени парадигмата при създаването на рамки за големи превозни средства в бъдеще, позволявайки на производителите да се откажат от тромавите многокомпонентни конструкции. С вече сключени партньорства с ключови китайски гиганти като BYD, Nio, FAW Hongqi и Dongfeng Lantu, можем основателно да очакваме, че тази футуристична технология скоро ще навлезе и в други модели, поставяйки нов златен стандарт в автомобилното инженерство.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Ивка Бейбе
11:33 07.12.2025
2 Анубис
11:45 07.12.2025
3 така
11:50 07.12.2025
4 Китай ако произвеждаше велосипеди
Сега ще настъпи глад за минерални ресурси за производство на печки с четири колела и батерии
11:50 07.12.2025
5 Браво
11:51 07.12.2025
6 ЕКС
11:52 07.12.2025
7 🇧🇬БАЙ Х@Й❗❗
12:37 07.12.2025
8 Гигапрес
13:01 07.12.2025
9 Механик
Но на автора-преписвач, превеждал с гугъл понеже нито знае английски, нито е запознат с технологиите искам да кажа, че метода на леене не е "под ниско налягане" а е "С противоналягане". Тоест, това е леене с обратно налягане.
Методът е измислен в България и се води на проф. Балевски. Но истината е че двигател на целия проект е бил проф. Димов. Балевски си бе партиен функционер и служеше за параван на проекта.
Помня като дете на едни избори бяхме с баба и дядо. И тоя, Балевски беше някакъв кандидат за някаква изборна длъжност. Та, той говореше с някакви хора и аз (много малък бях) отивам и го пипам по ръката (той си бе сложил ръцете зад гърба). Обръща с е той а аз му викам "Аз гласувах за теб". Направо се поп.икаха от смях околните, вкл. и въпросния.
От къде ми е дошло на ум това д а му река, не знам.
А за самия метод има доста пополярно инфо в нета. Който иска, да чете и да се ограмотява.
Коментиран от #10
13:36 07.12.2025
10 Кольо
До коментар #9 от "Механик":
Значи си по-малък от мене и искаш да гласуваш за комунисти! Само в България се твърди, че методът е измислен от Балевски, по същество съществува още преди войната.14:10 07.12.2025