Mazda измисли нов дизелов мотор, който ще спаси ДВГ

25 Декември, 2025 11:05 2 922 8

  • дизелов двигател-
  • mazda-
  • hvo 100-
  • биодизел-
  • двг

Иновационният агрегат зе зарежда с биодизел HVO100

Mazda измисли нов дизелов мотор, който ще спаси ДВГ - 1

Докато по-голямата част от автомобилния свят трескаво се опитва да „включи“ бъдещето си в електрическата мрежа, инженерите от Mazda отново доказват, че не се страхуват да плуват срещу течението. Mazda, която от години защитава правото на съществуване на двигателя с вътрешно горене, представи революционна концепция: дизелов мотор, който не просто намалява отпечатъка си, а активно „пречиства“ природата, стремейки се към отрицателни емисии.

В сърцето на тази иновация стои амбициозна система за улавяне и съхранение на въглерод (CCS), която превръща автомобила в малка подвижна лаборатория. Технологията вече премина „бойното си кръщение“ по време на изтощителни състезания за издръжливост в Япония. Там прототип на Mazda 3, задвижван с биодизел HVO100, прекара четири часа на предела на възможностите си. Резултатите са повече от впечатляващи: комбинацията от чисто гориво и новата филтрираща система позволява на мотора да генерира отрицателен баланс на емисиите, като само улавящото устройство добавя допълнителни 20% към общото спестяване на CO₂.

Магията се случва в специален сепаратор, монтиран на мястото на резервната гума. Вътре в него е скрит зеолит – порест минерал, познат на мнозина от състава на висококачествените котешки тоалетни, но тук използван заради уникалната си способност да абсорбира въглерод. Две отделни системи с вентилатори насочват отработените газове през влагоуловител към зеолита, който при нагряване буквално „заключва“ въглеродния диоксид в специален резервоар. Целият хардуер тежи около 50 кг – скромна цена за потенциала да превърнеш дизела в екологичен съюзник.

Японците дават и нагледен пример със своя флагман Mazda CX-60. Оборудван с 3,3-литров двигател, този кросоувър отделя около 13,77 кг CO₂ на всеки 100 километра. С новата технология автомобилът би могъл да „хване“ близо 28 кг въглерод при преход от 1000 км. Това обаче поставя пред производителя един последен, но огромен логистичен ребус: къде отива този събран газ?

За да стигне технологията до крайния клиент, Mazda трябва да измисли ефективен начин за изпразване на контейнерите. Дали това ще става в официалните сервизи или ще е необходима напълно нова инфраструктура по бензиностанциите, предстои да разберем. Освен това инженерите трябва да оптимизират енергийния разход на самата система, която в момента леко повишава консумацията на гориво. Ако тези препятствия бъдат преодолени, Mazda може би ще напише най-неочакваната глава в историята на дизеловите двигатели – тази, в която те спасяват планетата.


Поставете оценка:
Оценка 4.8 от 18 гласа.


Подобни новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 2 в резултат

    5 0 Отговор
    от иновацията остават 13.77-2.8=11.77кгСО2за всеки 100км пробег, не е така впечатляващо.

    Коментиран от #4

  • 3 Механик

    1 0 Отговор
    АКО баба им бе мъШка, ЩЕШЕ да има дръжка и ЕВЕНТУАЛНО ЩЕ им бъде дядо.
    Статии пълни с думите с ЕДЪР шрифт по-горе, не бива изобщо да се четат.
  • 4 6135

    0 0 Отговор

    До коментар #2 от "в резултат":

    Статията е неясна.
    В началото говорят колко "въглероден двуокис" отделя колата, но по-късно когато представят резултатите на филтъра, казват колко "въглерод" хваща той. Ако това не е грешка и при положение че въглерода е по-малко от 1/3 като тегло в състава на СО2, тогава наистина ще се окаже че филтърът усвоява повече от колкото отделя колата.

    Май ще трябва да се чете оригиналната публикация, че нашите журналисти ...
  • 5 Всеки знае че

    0 0 Отговор
    Маздите са мазди
  • 6 Ония с форда

    1 0 Отговор
    Въглеродния двуокис е нужен на растенията за фотосинтезата и на човека да диша а азотният окис е вредния за флората и фауната газ !
  • 7 Дърво

    1 0 Отговор
    50 килограма зеолит ще хнаване едва до няколко грама С, редуцирано СО и ФП2.5. СО2 не се задържа добре. Въобще са ви объркани мерките и теглилките. Возите 50 кила камъни и накрая си ги биете в главите.
  • 8 ои8уйхътгрф

    1 0 Отговор
    Цялата идея е поредната глупост която няма да я бъде... Имаш едни вредни емисии които евентуално биват улавяни от някакъв филтър- какво правиш после с тоя филтър, как го чистиш, как го рециклираш, като го рециклираш къде отиват тези уловени вредни емисии??? И т.н....

    Просто сравнение- как работи един ДПФ и как "екологично" се чисти като се задръсти...

    И един жокер- самият СО2 не е никакъв проблем и няма нужда да бъде улавян, проблемът са другите гадости дето излизат от ауспуха...