Вулкани изваяли „лицето” на Меркурий

0 КОМЕНТАРА | ВИДЯНА 1492
Вулкани изваяли „лицето” на Меркурий
AAAS/Science
ШРИФТ ПЕЧАТ

Преди милиарди години най-близката до Слънцето планета е имала много собствена топлина, която е избухнала в големи подобни на реки вулкани, течащи около северния й полюс, се казва в ново изследване.

Повече от 30 години учените смятаха, че вулкани може би са допринесли при формирането на нейните плавни северни равнини, но те поучиха доста повече информация след като космически кораб на НАСА започна да се движи в орбита около Меркурий за пръв път през тази година.

Серия публикации в списание Science описват находките на сондата Месинджър откакто започна да обикаля около планетата в средата на март. Преди 3,5-4 милиарда години вулканични пукнатини са се отворили в земната кора и от тях бликнала лава, създавайки равнини на около 6% от малката гореща планета, покриващи район, приблизително 60% от територията на САЩ, според изследването.

Това не са били планински вулкани, които създават форми постепенно във времето, а пукнатини като отвори, отприщили жарки реки от лава, които на места достигали до 2 км дълбочина. Вулканите са играли роля и при формирането на други планети (включително Марс) и те помагат за освобождаване на вътрешната топлина при всяка от тях.

На Земята подобни типове вулкани, известни като базалтови наводнения в западната част на САЩ, са формирали терена покрай река Колумбия във Вашингтон и Орегон преди около 12-17 милиона години, според Американски геоложки преглед. /БГНЕС

Димитър Стоянов
Напусналият "Атака" Димитър Стоянов обяснява отношенията си с лидера на партията Волен Сидеров:
Бях свикнал да вярвам на Волен (Сидеров), но навикът е като Стокхолмския синдром, когато жертвата се влюбва в похитителя си."