Моторизираните каравани притежават безброй достойнства, но и недостатъците им не са по-малко. Използват се сезонно, а са прекалено големи за съхранение в обикновен гараж, повратливи са колкото камион и харчат също толкова гориво.
В края на 70-те години на миналия век, когато става безпощадно ясно, че цените на горивата отпреди петролната криза няма да се върнат никога, някои ателиета опитват нов подход. Вместо да следват утвърдената формула с бусове или фургони като основа за кемпери, те започват да експериментират с леки автомобили.
Пионер на новата мода става немската компания Bischofberger. Малката семейна фирма на Хелмут Бишофбергер има опит с преоборудването на фургончета Citroën в кемпери и подвижни кафенета. Първата ѝ моторизирана каравана, построена на шаси от лека кола, се появява през 1982 г.
В основата на необичайната къщичка на колела лежи най-обикновен VW Golf I. За усилване на конструкцията обаче са използвани редица детайли от Audi 100 (Typ 43), а за вместимостта се грижи част от каросерията на VW Transporter.
Експериментът е успешен и в Bischofberger се захващат с по-амбициозен проект. Фирмата изкупува употребявани Audi 100 (Typ 43) и ги преоборудва в кемпери, които продава на доста изгодни цени. Не след дълго идва ред и на най-скъпия и луксозен модел от Инголщад от онези години - 200.
През 1983 г. Bischofberger демонстрира продукцията си в централата на Audi. Ръководството на компанията е силно впечатлено от потенциала на кемперите и предлага на Хелмут да разработи моторизирана каравана на базата на чисто новата 100-ица (Typ 44) с двойно предаване quattro, която да бъде тествана в екстремни условия.
Бишофбергер се съгласява охотно и не след дълго към пустините на Близкия Изток потегля първият готов кемпер. Моторизираната каравана издържа изпитанията безпроблемно, но пътят към серийното производство преминава през сертификат от TUV, за да е сигурно, че надстройката от фибростъкло отговаря на изискванията за здравина. След незначителни доработки лицензът е получен.
Bischofberger обаче не се отказва и от по-достъпните кемпери на базата на Golf и пикапа Caddy (неговата надстройка може да се демонтира). За съжаление тези модели се търсят доста по-слабо от очакваното и предизвестяват края на модата.
Bischofberger спира производството на къщички на колела с шасита от леки коли през 1990 г. Последните екземпляри са преоборудвани за британския пазар. Днес оцелелите кемпери на немската компания са рядкост и се ценят от любителите на ретро автомобили, което обяснява високите им цени.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Иво
15:41 12.07.2016
2 seksa
22:14 12.07.2016
3 а така
22:42 12.07.2016