При избора на масло за вашата кола в никакъв случай не трябва да се ръководите от рекламните постери и всевъзможни комерсиални клипове. Най-основното и първостепенно правило при избора на моторно масло е погледнете каква смазочна течност препоръчва производителят на автомобила.
И не толкова каква марка масло препоръчва, а с какъв вискозитет трябва да е маслото. С това правило работата по избор на масло за собствениците на нови автомобили приключва, но за притежателите на стари коли, каквито са повечето у нас, тепърва започва.
За да работи старият двигател безпроблемно, е нужно да се вземе предвид реалният му пробег (ако го знаете, разбира се), както и мнението на доверен сервиз, който да ви каже какво е състоянието на агрегата. Трябва да знаете и още няколко подробности за класификациите на смазочните течности.
Разделяне по вискозитет
Първото, с което се сблъсквате, е избор на продукта съгласно вискозитета на маслото. Съществуват два индекса - клас по SAE и клас по ACEA. Първият е международен и с него се определя сезонността на продукта - зимен, летен или всесезонен. Индексът ACEA е разработен съгласно спецификацията на автомобилните двигатели в Европа. Така например за SUV-та, съгласно ACEA е предназначено едно масло, а за градски малолитражки - съвсем друго.
Видове масла
Международното разделение по този критерий е свързано с три основни типа масло - минерално, полусинтетично и синтетично. Първото е особено препоръчително за стари двигатели, защото най-общо казано е най-гъсто. По-малко амортизираните агрегати на старите коли могат да ползват и полусинтетика и дори синтетика. Тези масла са по-скъпи, "по-тънки" но и с по-добра смазочна способност.
Смяна на маслото
Още един важен въпрос за начинаещи водачи на МПС-та е: Може ли да се премине от един тип масло на друг? Отговорът е положителен, но тук също трябва да се проучат предписанията на производителя. В много случаи е необходима промивка на двигателя. Това важи и за случаите, когато не знаете какво масло има в мотора на вашата кола. Иначе е добре смазочната течност да се сменя 1 000 километра преди предписанието на производителя на даденото масло.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Биберов
13:42 24.08.2017
2 Радотин
очаквах да пише как да подберем маслото според амортизацията на двигателя... а не просто интересни факти
14:06 24.08.2017
3 Илиян
14:13 24.08.2017
4 Пазарен Либерализатор
Коментиран от #9
14:13 24.08.2017
5 БЪЛГАРИН
Глупости!
На едната ми кола в момента километража показва 400 000 км, нереални разбира се. С грес ли да я карам тогава? Върви си с 5W40 съвсем безпроблемно вече над 250 000 км.
Маслото трябва да е съобразено най-вече с предписанията на производителя на автомобила, в рамките на вискозитет и клас, както и трябва да се сменя навреме, да речем около 10 000-12 000.
Всички тези препоръки за смяна на 20 000, 30 000 или 50 000 са само във вреда, дори и да се кара с масло от 1000 лв литъра.
14:29 24.08.2017
6 Гост
14:32 24.08.2017
7 Този коментар е премахнат от модератор.
8 БЪЛГАРИН
15:00 24.08.2017
9 БОТ
До коментар #4 от "Пазарен Либерализатор":
Съгласен!15:01 24.08.2017
10 Маслото
15:21 24.08.2017
11 onq s konq
Коментиран от #12, #14, #16, #54
15:22 24.08.2017
12 Илиян
До коментар #11 от "onq s konq":
Конче,като ти чета коментарите се смея с глас.....страшна "терца" си....с кеф бих изпил една бира с тебе да ти послушам глупостите....Да си жив и здрав15:47 24.08.2017
13 гад
16:23 24.08.2017
14 Иво
До коментар #11 от "onq s konq":
Кончето е луд :)16:40 24.08.2017
15 УБЧ
Коментиран от #33
16:56 24.08.2017
16 123
До коментар #11 от "onq s konq":
Първите два-три пъти се дразнех на Коня, но после не. Има духовитост в писанията му. Даже допуска умишлени правописни грешки. Добре е доловил ненавистта на хората към водачите на БМВ и към поддържането на незащитими позиции.Колкото повече му виждам постовете, толкова повече се убеждавам, че е психолог, който пише дипломна или дисертационна работа. По-смешно е как му се връзвате - ще има материал за статистиката си..
17:03 24.08.2017
17 123
Основното правило е - отиваш на лекар.
При маслата е - отиваш в сервиз. Той ти казва за твоя автомобил какъв вид масло е препоръчително, съобразно описаното от производителя, километри, симптоми и др. За шофьора остава да избере марката според джоба си.
Новите (от 2012-2013 г.) автомобили сами казват кога трябва да им се смени маслото и то не по показанията заложени при предишната смяна. На новите автомобили вече се слага само масло Long life, което се сменя между 25-30 хил. км или 2 години, но колата сама казва кога вискозитета вече не е добър.
17:13 24.08.2017
18 Фтомобилист
17:19 24.08.2017
19 МАК
17:45 24.08.2017
20 Чичко Тревичко
18:32 24.08.2017
21 Този коментар е премахнат от модератор.
22 МАК
До коментар #21 от "Shmeker":
Ааа говори говори ще те разбере някой!! Повечето хора са зомбирани от малоумни сервизи и майстори, че след 200000 км двигатела бил се поизносил трябвало да се минава на по гъсто масло, честен кръст това ми е казвано от страшно много хора и като им кажеш не чуват ааа квот кажеш неговия майстор!! Бил съм свидетел как за сеат ибиза 1,9 тди да купят пред очите ми 15w40!! Направо полудях и като им казах било добре за мотора!! Ужас , много хора правят така затова има много пушещи коли със износени двигатели!!ужасна реалност!!Коментиран от #30, #51
19:00 24.08.2017
23 босе
20:19 24.08.2017
24 ето как
Коментиран от #25
21:06 24.08.2017
25 МАК
До коментар #24 от "ето как":
Абсурд от кауфланд освен ако няма друг избор зависи от къде си има достатъчно хубави специализирани магазини с гарантирани масла като качество и произход21:31 24.08.2017
26 Vasik Atanasova
Коментиран от #29, #49
21:36 24.08.2017
27 тракторист хулиган
22:02 24.08.2017
28 селянин
Коментиран от #32
22:03 24.08.2017
29 МАК
До коментар #26 от "Vasik Atanasova":
В кой измислен сервиз ви зомбираха с тази глупост???22:05 24.08.2017
30 селянин
До коментар #22 от "МАК":
Едната от колите ми която съм купил чисто нова е на над 200000км и все още си е с 5W40 и не доливам за 10к км. Също и катализатора си е на нея и си работи.Дараците нищо не им помага, но народа е яко зомбиран и си живее в някакъв измислен свят че дарака за 5 бона купен от близката къща става за нещо повече от скрап, там откъдето е взет оригинално че му го продадът!
Коментиран от #35
22:07 24.08.2017
31 ели
Коментиран от #63
22:07 24.08.2017
32 МАК
До коментар #28 от "селянин":
Който са пет пъти по голям боклук от старите!!!Коментиран от #34
22:08 24.08.2017
33 Пръцко
До коментар #15 от "УБЧ":
Ако тая кака от снимката ми е монтьорката, ще ѝ карам колата честичко, че и моето масло с кеф ще ѝ давам да сменя!22:13 24.08.2017
34 селянин
До коментар #32 от "МАК":
Типично отговор в стил високото грозде е кисело! Не карам нови коли от вчера и от малко км, карал съм стари дараци също, не ми ги хвали. Затова се казват стари дараци, каквито и легенди да се приказват. Не е лошо човек да си отвори очите за реалността.Коментиран от #38
22:24 24.08.2017
35 МАК
До коментар #30 от "селянин":
Еми евалата правилна качествена подръжка с правилния клас масло и колата пее!! За катализатора няма да ти повярвам че е здрав на тия км !! Абсурд навсякъде по техн. Книги живота на катализатора е преко сили 150000км оттам нагоре е риск да се оставя защото почва да прегаря и се разпада и има шанс да ти запуши гърнета !!Коментиран от #50
22:28 24.08.2017
36 Onq s golfa
22:28 24.08.2017
37 Този коментар е премахнат от модератор.
38 МАК
До коментар #34 от "селянин":
Личи си че си се комплексирал, нови боклуци не карам, щот са до гаранция и хайде!! Бъркаш яко , не мие проблем да си купя някоя нова S класа просто тия нови боклуци те обезличават като шофьор,а тия излишно натъпкани електроники дето като каже мяу и няма мърдане!хайде няма нужда! Карай си новите боклуци и не ми говори за надеждност!22:36 24.08.2017
39 митко
Коментиран от #41
22:44 24.08.2017
40 мъзга
22:48 24.08.2017
41 сервизен
До коментар #39 от "митко":
mnoo si zabluden22:55 24.08.2017
42 Маслов
Коментиран от #43
23:05 24.08.2017
43 МАК
До коментар #42 от "Маслов":
Много качествен отговор!!23:10 24.08.2017
44 aаа
Association des Constructeurs Européens
d’Automobiles = European Automobile
Manufacturers Association = Асоциация на
европейските автомобилни производители.3. ACEA Ax/Bx – 2008
A1/B1
Масла за бензинови и дизелови двигатели на
леки и лекотоварни автомобили
Като наследник на CCMC (Comité des
Constructeurs du Marché Commun – Комитет на
приизводителите на Общия пазар) ACEA
нормира показателите на моторните масла чрез
следните серии от спецификации:
Ax
Масла за бензинови двигатели на леки
автомобили – валидна до 2004 г.
Bx
Масла за дизелови двигатели на леки
автомобили – валидна до 2004 г.
Ax/Bx
Версията от 2004 година обединява
изисванията към маслата за дизелови
и бензинови двигатели на леки и
лекотоварни автомобили.
Cx
Масла, съвместими с двигателите,
оборудвани с катализатори и системи
за последващо третиране на
отработените газове.
Ex
Масла за големи дизелови двигатели
(двигатели на товарни автомобили и
автобуси)
2. Термини и понятия
Масла
SAPS (Sulphated Ash, Phosphorus, Sulphur) –
Сулфатна пепел, фосфор, сяра – към
съвременните масла се поставят изисквания за
ниско съдържание на сулфатни пепели,
фосфор и сяра, тъй като тези вещества вредят
на DPF. Маслата, които покриват новите норми
за SAPS се наричат ”low SAPS” или “low ach”
(нископепелни).
HTHS (High Temperature / High Shear rate
viscosity) – Вискозит на маслата при висока
температура при наличието на сили на
срязване. Мярка за вискозитета на маслото
23:43 24.08.2017
45 ааа
00:13 25.08.2017
46 Alex
Важно е маслото да е истинско и дори двигателя да е на повече километри да се слага пълна синтетика. Не се окислява, издържа при по-екстремални условия и може да се кара по-дълъг пробег.
Коментиран от #47
09:24 25.08.2017
47 МАК
До коментар #46 от "Alex":
Дааа това е най доброто за повечето коли включително и за тия след 90 та произведени!!но 98% от хората не го правят дали от неразбиране , зомбиране и беднотия да мине по тънката лайсна , затова е пълно с пушещи бараки навсякъде!!11:15 25.08.2017
48 Този коментар е премахнат от модератор.
49 Vasil
До коментар #26 от "Vasik Atanasova":
Една е малко поне на 2 години16:08 25.08.2017
50 Язе
До коментар #35 от "МАК":
Не знам какви книги си чел но моя катализатор го махнаха на над 200К км.Излъга ме този с гърнетата и го изряза.Още ме е яд но пък и не пуши.Масло сипвам каквото предписва производителя и не доливам грам до смяната.Също така карам и дизел с всичките му там егр-и,дпф-и.Той също не пуши и не доливам до смяната.Само,че ги сменявам на 10хил.км защото се карат и доста градско.Коментиран от #53
20:42 25.08.2017
51 Язе
До коментар #22 от "МАК":
Сериозно ли за 1,9тди са взели 15w40????!!!.аси смехорията.Коментиран от #52
20:44 25.08.2017
52 МАК
До коментар #51 от "Язе":
Да съвсем сериозно !! Казах им че правят грешка , отговора беше така му препоръчал неговия псевдомайстор!не бил имал проблеми!! Много хора правят така и експлоатират колите си със 15w40!! Грозна картинка !!!23:02 25.08.2017
53 МАК
До коментар #50 от "Язе":
Еми щом не пуши без кат значи правилно си подържаш мотора с пълната синтетика!! Няма кво да коментираме!!!23:04 25.08.2017
54 Nqkoq si
До коментар #11 от "onq s konq":
Ужас!Братко много редовно го сменяш туй масло!!!!Карай си рахат до100 000!00:00 26.08.2017
55 някой
А това че щяло минералното масло да е по добро за износени двигатели не е вярно.
Да ако двигателя ти тече външно по добре да слагаш евтино масло защото така или иначе изтича.
Но синтетичното масло запазва вискозитет при различни температури и реално разходът е по нисък от минералното което става по рядко при загряване.Разходът на гориво също намалява особено зимата.
При съвременните двигатели с DPF е важно маслото да е с ниско съдържамие на пепел Low SAPS.
Другото важно е да се знае произходът на маслото.Има търговци и сервизи които пробутват нико качествено масло брандирано като високо качествено.
Коментиран от #59
23:32 26.08.2017
56 Zetec
Под препоръка да се има предвид, че всеки производител си има спецификации които определят химическите добавки в маслото, а те са не по-малко важни от вискозитета по който всички се ръководят и определя единствено мазилните свойства при определни условия. Например за двигателите Zetec на Форд спецификацията е M2C913-B (C) и SAE 5W30 и да налееш в него масло 5W30 на което пише например VW 502.00 е груба грешка... съответно второто отговаря на спецификациите на Фолксваген. Просто различните производители използват различни по химичен състав материали и сплави в двигателите си! Това определя и различните химически добавки в маслата! Да не забравяме и еластомерите те също са химически продукти. Ако наливате масло което като вискозитет по SAE отговаря точно на това което е определил производителя, но спецификациите му не отговарят за вашия двигател - да не се чудите защо ви гори масло или са ви протекли гарнитурите и уплътненията... означението по SAE 5W30, 10W40 и т.н. определя единствено физическите параметри на маслото в различни температурни диапазони и физическо натоварване, а химическите свойства са скрити в едни малки цифри и буквички отзад на етикета... ако уважавате двигателя си и искате да го ползвате дълго поинтересувайте се каква е точна
03:05 27.08.2017
57 гощо
Коментиран от #58
09:15 27.08.2017
58 МАК
До коментар #57 от "гощо":
Много зависи откъде си си купил маслото 95% от магазините продават ментета масла!! Аз ползвам само две фирми за пазаруване на масла масло1 и аутобокс никакви други!!Коментиран от #62
11:14 27.08.2017
59 Язе
До коментар #55 от "някой":
При съвременните двигатели с DPF е важно маслото да е с ниско съдържамие на пепел Low SAPS.Такова сипвам и аз.
17:31 27.08.2017
60 Роман дизел
21:31 27.08.2017
61 ивелин
23:18 04.03.2018
62 Асанчо
До коментар #58 от "МАК":
МАК, един въпрос конкретно за 1.9DCI 2005-та година, реалните км са мистерия... Пише 190000. Та, според теб, 5w40 или 10w40? Става дума за сценик 2005та. Пълната синтетика по-добро решение ли е в случая? Не съм запознат толкова, а от твоите коментари съдя, че имаш доста опит.01:28 13.02.2019
63 Данчп
До коментар #31 от "ели":
Нещо не си разбрала . Базова Температура - -Минус ,35 Градуса. Първата цифра е мярката ! 10 W 50.!!! От Минус 35 Градуса изваждаш 10 W.= Минус 25 Гр. Това е Температурата при която твоето масло зимата е с нормален Вискозитет . От тук Надолу Вискозитета намалява. Другата цифра е Вискозитет за горещина.БАЗОВАТА ГОРЕЩИНА НЕ Е ТЕМПЕРАТУРАТА НА ОКОЛНАТА СРЕДА , А 100 ГРАДУСА ТЕМПЕРАТУРА НА МАСЛОТО В ДВИГАТЕЛЯ . Индекса 40 и този , примерно 5 W 60.показва Вискозитета на маслото , че е различен при тези 100 градуса вътре . Тези цифри нямат нищо общо с температура на околна среда.ВИСКОЗИТЕТ НЕ Е МЯРКА ЗА ПЛЪТНОСТ , А ПОНЯТИЕ ЗА ТЕЧЛИВОСТ НА МАСЛОТО при определени условия и температури..23:51 26.07.2019
64 атанасов
18:01 16.01.2020