През юли 1992 г. на старта от пистовия шампионат за камиони на "Нюрбургринг" дебютира нов участник. Отборът на украинския производител на високопроходима тежкотоварна техника КрАЗ пристига на легендарната писта с необичайна машина. Състезателният прототип 5460 има двигател от танк Т-64.
Конструкцията на двутактови турбобутален дизел е вдъхновен от немските авиационни мотори Jumo 205. Петцилиндровият опозитен агрегат има работен обем 13.6 литра и развива 700 к.с. Инженерите от Кременчугския автомобилен завод пренастройват горивната система и мощността достига 1 000 к.с. - колкото останалите камиони в шампионата.
Отборът на КрАЗ обаче има предимство. Опозитната конструкция на двигателя означава нисък център на тежестта, а самият двигател е монтиран зад предната ос, което прави камиона средномоторен. Окачването е независимо.
КрАЗ-5460 ускорява от 0 до 100 км/ч за 12 секунди и достига максимална скорост 180 км/ч. За пилот е избран многократният шампион на Украйна по автомобилизъм на писта Александър Медведченко.
Тежковъоръженият КрАЗ изглежда като истинско страшилище от бившия Съветски съюз, но още в първата квалификация се потвърждават опасенията на украинците, така и на съперниците им. От една страна камионът е доста бърз в завоите заради ниския център на тежестта, но на правите "издиша".
Организаторите също имат забележки. Двутактовият безклапанов дизелов двигател е проектиран за военни нужди и екологията е последна грижа на конструкторите. Украинският камион изхвърля огромни количества пушек.
По-неприятният проблем обаче се оказва ресурсът на някои възли. Стартиралият от 10-а позиция КрАЗ успява да се придвижи с 3 места напред, но от огромните натоварвания се повреждат една от полуосите и лагерите на главините, а резервни части няма.
"Зеленият крокодил", както веднага наричат "краза" с танков двигател от времената на страшния СССР, предизвиква истинско оживление сред публиката. За да угодят на зрителите, организаторите на старта на "Нюрбургринг" осигуряват хеликоптер, с който необходимите части да бъдат доставени от Берлин, но се оказва, че повредените детайли нямат нищо общо със серийните.
След дълго търсене на помощ се притича отборът на Mercedes-Benz, който предоставя на украинските си колеги съвместими части. Дори това обаче решава проблемите на КрАЗ, след като става ясно, че е строшен и централният редуктор на главната предавка.
"Зеленият крокодил никога повече не излиза на писта. Уникалният прототип е прибран в Кременчуг, където престоява на открито повече от две десетилетия. От КрАЗ планират да го възстановят, но не за състезания, а просто като любопитна реликва от историята на завода.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 mediator37
Два центъра за танкостроене имаше в СССР- град Нижни тагил- Уралвагонзавод и град Харков- Харковски танкостроителен завод. За едно състезание танков двигател има достатъчен моторесурс. Нищо от двигателя не се е счупило.
12:13 12.03.2018
2 Колко ли харчи туй нйещо
12:54 12.03.2018
3 Алфа Ромео
Коментиран от #9, #15
13:00 12.03.2018
4 Чичо ицо
14:07 12.03.2018
5 Ото
14:12 12.03.2018
6 Механик на Танк
Коментиран от #11
14:49 12.03.2018
7 РЗС
15:38 12.03.2018
8 Дедо
Дизайна на таблото е велик - върха на ергономията!
15:40 12.03.2018
9 незнайко
До коментар #3 от "Алфа Ромео":
Двутактов дизел ! Такива са танковите двигатели Т-64, Т-80, Т-84 . Това е сведение от Гутъл. ЗАДЪЛЖИТЕЛНО ИМАТ ТУРБИНА !!!21:11 12.03.2018
10 Guest
Танк т80 е с газотурбинен двигател и се е произвеждал в Ленинградския/Кировски танкострителен завод.
21:44 12.03.2018
11 С. Стойчев
До коментар #6 от "Механик на Танк":
Като двутактови двигатели са реализирани и двигатели с две насрещно работещи бутала в един общ цилиндър по т. нар.опозитна схема (opposite piston engine). С такава конструкция са реализирани самолетния двигател на Junkers модел Jumo 205, танковите двигатели 4ТПА, 5ТД(Ф)(за Т-64) и др., в дизелови локомотиви. Характерно за тази конструкция е, че и двете бутала управляват всмукателни и изпускателни отвори.04:29 13.03.2018
12 Гост
09:19 13.03.2018
13 GTE
Коментиран от #14
12:05 13.03.2018
14 ТАД
До коментар #13 от "GTE":
Браво! Тук явно пишат не само софиянци!13:18 13.03.2018
15 Stoich
До коментар #3 от "Алфа Ромео":
В казармата карах стар ЯМЗ с двутактов дизел. Няма всмукателни клапани, а дюза-помпа на всеки цилиндър. Голямо добиче беше.08:30 15.03.2018
16 МекаКитка
09:11 17.03.2018