Състезателният КрАЗ с двигател от танк

Публикувана: 12 Март, 2018 11:41
16 КОМЕНТАРА | ВИДЯНА 8201

През юли 1992 г. на старта от пистовия шампионат за камиони на "Нюрбургринг" дебютира нов участник. Отборът на украинския производител на високопроходима тежкотоварна техника КрАЗ пристига на легендарната писта с необичайна машина. Състезателният прототип 5460 има двигател от танк Т-64.

Конструкцията на двутактови турбобутален дизел е вдъхновен от немските авиационни мотори Jumo 205. Петцилиндровият опозитен агрегат има работен обем 13.6 литра и развива 700 к.с. Инженерите от Кременчугския автомобилен завод пренастройват горивната система и мощността достига 1 000 к.с. - колкото останалите камиони в шампионата.

Отборът на КрАЗ обаче има предимство. Опозитната конструкция на двигателя означава нисък център на тежестта, а самият двигател е монтиран зад предната ос, което прави камиона средномоторен. Окачването е независимо.

КрАЗ-5460 ускорява от 0 до 100 км/ч за 12 секунди и достига максимална скорост 180 км/ч. За пилот е избран многократният шампион на Украйна по автомобилизъм на писта Александър Медведченко.

Тежковъоръженият КрАЗ изглежда като истинско страшилище от бившия Съветски съюз, но още в първата квалификация се потвърждават опасенията на украинците, така и на съперниците им. От една страна камионът е доста бърз в завоите заради ниския център на тежестта, но на правите "издиша".

Организаторите също имат забележки. Двутактовият безклапанов дизелов двигател е проектиран за военни нужди и екологията е последна грижа на конструкторите. Украинският камион изхвърля огромни количества пушек.

По-неприятният проблем обаче се оказва ресурсът на някои възли. Стартиралият от 10-а позиция КрАЗ успява да се придвижи с 3 места напред, но от огромните натоварвания се повреждат една от полуосите и лагерите на главините, а резервни части няма.

"Зеленият крокодил", както веднага наричат "краза" с танков двигател от времената на страшния СССР, предизвиква истинско оживление сред публиката. За да угодят на зрителите, организаторите на старта на "Нюрбургринг" осигуряват хеликоптер, с който необходимите части да бъдат доставени от Берлин, но се оказва, че повредените детайли нямат нищо общо със серийните.

След дълго търсене на помощ се притича отборът на Mercedes-Benz, който предоставя на украинските си колеги съвместими части. Дори това обаче решава проблемите на КрАЗ, след като става ясно, че е строшен и централният редуктор на главната предавка.

"Зеленият крокодил никога повече не излиза на писта. Уникалният прототип е прибран в Кременчуг, където престоява на открито повече от две десетилетия. От КрАЗ планират да го възстановят, но не за състезания, а просто като любопитна реликва от историята на завода.


Въвеждане на коментар към статията
Име :


Напишете кода от картинката
Визуална кептча
Коментар:
Коментари към статията
ФАКТИ.БГ не толерира обидни коментари и спам. Некоректни коментари ще бъдат изтривани. Такива са тези, които съдържат нецензурни изрази, лични обиди и нападки, заплахи; нямат връзка с темата или са написани изцяло на език, различен от български.

Ловци на бисери
Владимир Путин
Президентът на Русия Владимир Путин към руския министър на здравеопазването Вероника Скворцова по повод на вируса Зика
Там някаква гадост се придвижва от Латинска Америка, вирус някакъв. Комарите го разнасят. Естествено няма да прелетят през океана, но заразени хора могат да прелетят и прелитат"

Още бисери