Първият дизел-тролейбус БЕЛАЗ-75247-92 е с товароносимост от 65 тона и е построен от автозавода в Беларус през 1964 година. През юли 1966-а са направени първите изпитания, а през 1968-а са направени още два екземпляра.
След това обаче тази технология е забравена за цели 20 години. През 1987 година са направени два БЕЛАЗ-75195 с товароносимост 110 тона. Техните изпитания се оказват успешни и е взето решение да се наблегне на тази технология. Разпадането на СССР обаче отново спира проекта.
Дизеловите тролейвози (както ги наричат рускоговорящите) се оборудват с пантографи, като на влаковете и, оказва се, все още не са забравени. Сега в това технологично направление има нов импулс.
Идеята обаче е да се изключи дизеловият агрегат от схемата. Това ще позволи да бъде създаден екологичен кариерен транспорт. Зареждането специалните кондензатори ще става по време на движение от ел. мрежата и при спускане.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 USA
Коментиран от #2
11:29 25.01.2019
2 Слава за Ким Че Ун
До коментар #1 от "USA":
Ти краварче само да ти кажа ,че със стар ЗИЛ прегазих 20 соросоида и ми беше кеф да ги гледам размазани ! Със стар стечкин застрелях краварски турист и го закопах в една борова гора ! Да застреляш кравар е дълг за всеки нормален българин ,а костовистите като теб са за концлагер !11:34 25.01.2019
3 Хмм
Коментиран от #4, #5, #8
11:35 25.01.2019
4 Гост
До коментар #3 от "Хмм":
Колега да добавя, че съвременен електромотор при спускане надолу в мината може да връща много енергия към мрежата и да достигне още по голяма икономия (+ икономия за спирачките, а там не са дискове като за лека кола)11:53 25.01.2019
5 Зорлем
До коментар #3 от "Хмм":
Чак всички големи камиони не с генератори - напр. Caterpillar 797, но да речем, че повечето са. Един от основните проблеми да се изгради инфраструктурата с жици в мината е, че там вичко се променя доста често. В смисъл къде се копае, като завали дъжд и свличане откъде може да се мине, като направят взрив всичко се тресе и размества и т.н. А опънеш ли му жица като на тролей, става и същото като с тролея - може да се движи само по едно трасе. Така че за можене, може, но въпросът е доколко е практично в ежедневието.Коментиран от #6
12:44 25.01.2019
6 До зорлем
До коментар #5 от "Зорлем":
Ти недей да се напъваш на зорлем! Да не би да си мислиш, че са толкова плиткоумни! Бил съм в завода на Желязо! Уникален е! В България само можем да си мечтаем за такова производство! Такава организация и чистота, по нищо не се различава от Германия например! Една капка масло не видях даже на пода! Може би единственото с което се различава от подобно производство на запад е мащаба! Територията на завода е с големина , съпоставима с малък областен град в България!.. Така че тях не ги мисли! Това са хора, които изнасят своята продукция за 120 страни в света и са на 27% по-ефективни от Caterpillar по отношение товар/разход, нищо че при ония маркетинга е по-добър!..13:22 25.01.2019
7 Читател
14:08 25.01.2019
8 стоян
До коментар #3 от "Хмм":
По асфалт ли или по же пе линия ще се движи Ти ако си ходил в кариера няма да говориш тези глупости =Там пътя е нагоре надолу и дупка до дупка как ще свържеш жиците с това чудо на техникатаКоментиран от #9
19:48 25.01.2019
9 Ммм
До коментар #8 от "стоян":
От кариерата до предприятието за обработката на рудата какво пречи пътят да е асфалт? В кариерата ще се движи на батерии, заредени от мрежата.Коментиран от #10
14:04 26.01.2019
10 Антиелектрика
До коментар #9 от "Ммм":
Хората са ти отговорили няколко пъти. Няма как да се прави асфалт за 500 тонни машини. И една батерия за такъв исполин ще тежи най-малко 20 тона. Единствения смисъл да се прави толкова голям самосвал с батерии е ако кариерата се намира на по-високо от предприятието или жп линията.14:34 26.01.2019
11 Ммм
Z40 е оборудван с 4 електрически мотора и е снабден със система за смяна на батерията, която удължава времето за работа без нужда от презареждане и прави камиона сравним по производителност с дизеловия вариант.
Artisan Vehicles твърди, че Z40 има почти двойно по-голяма пикова мощност в сравнение с дизелова машина и генерира само 1/8-ми от топлината на своя дизелов еквивалент.
За начало самосвалът ще бъде използван в мината Kirkland Lake Gold, но по всичко личи че съвсем скоро и други компании от индустрията ще се възползват от новото возило.
От компанията споделят че са приятно изненадани от позитивните коментари и приемането което са получили не само на местно ниво, но и от индустрията, която вече изглежда е готова за трансформация.
Въпреки че тежи 40 тона Z40 е по-малък на размер от стандартен камион със същото тегло и ще окаже сериозно въздействие върху дейността на минните компании позволявайки добива на повече руда във всеки камион.
Artisan Vehicles не са единствената компания, която работи за електрификацията на минната индустрия.
Миналата година партньорство между две швейцарски компании преобразува багер "камион" Komatsu, който се превърна в най-голямото електрическо превозно средство в света с масивна батерия от 700 кВтч.
21:48 26.01.2019
12 Антиелектрика
23:23 26.01.2019
13 Гост
.
04:01 27.01.2019
14 Експерт
06:40 27.01.2019
15 Ммм
Коментиран от #17
07:22 27.01.2019
16 Morgoth
09:56 27.01.2019
17 Антиелектрика
До коментар #15 от "Ммм":
Хайде по-леко с епитетите. Смешко може да си ти, че не четеш какво пиша. Някъде да съм написал, че дизела е най-якото нещо и тези самосвали не са с електромотори? Много ясно няколко пъти написах, че БАТЕРИЯ не би свършила работа, защото трябва да е поне 20 тона, а в частност на най-големия БеЛАЗ трябва да е поне 100 тона и дори сам си написал, че яко ще загряват батериите. Вместо да се плюнчиш, чети какво ти се пише. Хайде сега ти сметни колко трябва да тежи една батерия на 880 тона самосвал, ако за 40 тона трябва 700 kW. При Тесла 100 kW тежи около 700 кг, значи за 40-тонния ще е грубо 5 тона. Май излиза, че 880 тонния самосвал ще се нуждае от над 100 тона батерия, а? Дали дизеловия генератор с обем 65 литра заедно с 5 тона гориво, ще тежат 100 тона?10:19 27.01.2019
18 Ммм
Коментиран от #19
11:42 27.01.2019
19 Антиелектрика
До коментар #18 от "Ммм":
Май си многониковия и пак се пробваш да влизаш в излишни спорове? Достатъчно ясно съм дал сметки по твоите данни за самосвал с тегло 40 тона, другото са си твои измислици-премислици. Хората в мините и инженерите за сега са сметнали, че не е рентабилно да буташ десетки тонове батерии и с генератори им е по-удачно. То на един електрокар за 1200 кг товароподемност батерията му тежи 700 кг, ти си тръгнал да ни обясняваш колко щяло да е лека батерията за 880 тона самосвал. Пак казвам, че батерии би било рентабилно да има само ако мината е на по-високо от предприятието.Коментиран от #20
12:03 27.01.2019
20 Ммм
До коментар #19 от "Антиелектрика":
"Пак казвам, че батерии би било рентабилно да има само ако мината е на по-високо от предприятието."Тук става въпрос за тролейбусни тиранти и батерия само за кратки дистанции. А сравнение на тонажи е пълна глупост. Повечето тирове са с мощност не повече от 300 коня. Има голфчета с толкова. Ще им сравниш ли теглата?
Коментиран от #21
12:40 27.01.2019
21 Антиелектрика
До коментар #20 от "Ммм":
Пак пишеш неща, които никой не твърди! Каква мощност като ти писа за капацитет на батерия за самосвал с тегло от 40 тона и аз правя изчисления за капацитет на батериите за 880 тона. Ти май не помниш какво си писал, стига да има спор за нещо. Хайде многоникчо, не ме занимавай повече.Коментиран от #26
12:57 27.01.2019
22 Ммм
Коментиран от #23
14:44 27.01.2019
23 Антиелектрика
До коментар #22 от "Ммм":
Първо, теглото на 100 kWh батерия на Тесла S не е 490 кг, а е 600 кг - https://www.teslarati.com/tesla-model-s-weight/ Второ, нали ти каза, че за 40 тонния самосвал използват 700 kWh в Komatsu. Там пише, че батерията е 4,5 тона, но само заради факта, че батерията се зарежда при спускане: https://fakti.bg/technozone/328212-nai-golemiat-elektromobil-v-sveta Никой няма да се занимава да слага 20-30 тона батерии на багери в кариери, защото няма толкова големи все още и теглото и цената им са неоправдани. Няма генератор генератор, който да тежи 20 тона.Коментиран от #25
15:17 27.01.2019
24 Ммм
15:35 27.01.2019
25 Ммм
До коментар #23 от "Антиелектрика":
Какво стана? Не ти ли излизат сметките? По твоята логика, от 2,5 до 40 тона има 16 пъти разлика, значи батерията от 600, ще стане 9600кг, а капацитета 1600 квчаса. За 1000 километра пробег умножаваме по две и получаваме 19200 килограма и 3200 киловатчаса. Следователно само влекачът на Tesla semi трябва да тежи 30 тона без ремаркето. По твоята логика полезният му товар ще е под 5 тона? Само където в реалността, очаквания капацитет е 800 киловатчаса и около 3600 кг. Виждаш ли в какъв порядък ти е грешката?Коментиран от #27
21:16 27.01.2019
26 Ммм
До коментар #21 от "Антиелектрика":
По твоята логика ако един автомобил тежи 1 тон и гори 6 на сто, един Тир 40 тона гори 240л/100км. И двамата с Димов нямате връзка с реалността. Единият определя разходът на енергия по теглото на автомобила, а другия по мощността на двигателя му. Колко ФПЧ отделя 100 тонния Комацу със 700квч батерия от накладките при спускане според учéните от Магадан ли беше? Сигурно 100 пъти повече отколкото на голфа? Упс, това 40 тонно чудовище с 60 тона товар, не ползваше спирачки по нанадолнището, противно на твърденията на учéните.21:26 27.01.2019
27 Антиелектрика
До коментар #25 от "Ммм":
Ти не само от дума не разбираш, ами си и адски нахално недорасляче! Не разбираш ли, че не ми се занимава с твоите тъпотии, многониково изчадие? Дадох ти линк и там си пише, че за 40 тона САМОСВАЛ, батерията е 4,5 тона (700 kWh, колкото правят 7х100kWh по 640 кг всяка)! Влекачът на Тесла не е самосвал и теглото му не е нужно да е колкото товара, за да го издържа! Аре у лево, електротрол безработен!22:23 27.01.2019
28 Ммм
02:26 28.01.2019
29 Патриот
02:51 30.01.2019