В т.нар. автомобилен фолклор битува мнението, че различните видове моторни масла не трябва да се смесват и това е пагубно за двигателя на колата. Доколко това твърдение отговаря на истината и по-важното - какво да правим ако спешно се нуждаем от доливане на масло, а не разполагаме със същото?
Както е известно, моторното масло е своеобразен коктейл от основа (минерална, полусинтетична или синтетична) и различни присадки, които допринасят за експлоатационните характеристики на двигателната смазка. И точно производителите на масла не препоръчват смесването на различни масла.
Това е вярно, но само от части. Не бива да комбинирате различни видове масло в двигателя, защото има възможност за получаване на т.нар. пяна, утайка или прегряване. И дори съседът ви да твърди, че е смесил различни масла и си кара колата безпроблемно, при вашата кола нещата могат да се развият и по друг начин.
Съветът ни е да не експериментирате, защото ремонтът на двигателя е значително по-скъп от това да си купите точно препоръчителното от производителя масло. Мнението, че в никакъв случай не трябва да смесвате масла, които са идентични по своите свойства, но произведени от различни производители принципно трябва да се спазва.
Ясно е, че производителите на автомобили имат договори с производителите на смазочни материали, които се интересуват от това собственикът на колата да остане ангажиран със същата марка. Най-лошото нещо, което наистина може да се случи, е, че съвсем умишлено, течностите ще реагират и ще загубят свойствата си. Ето защо не трябва да си правите такива експерименти и да смесвате различни марки масла.
Що се отнася до смесването на масла с различен вискозитет, то това няма да причини повреда на силовия агрегат. И особено когато става въпрос за смазочни материали от един и същ производител. "Коктейл" от две масла с различни параметри ще има "осреднени" свойства. С други думи, ако смесите масло 5w40 и масло 0w30, ще получите 2w34 или 4w38, в зависимост от пропорциите.
Като цяло, ако спешно трябва да долеете масло в двигателя, а нямате смазка с подобен вискозитет под ръка, можете да вземете всяко друго масло, но е добре да е на същия производител. Това обаче трябва да се прави само в краен случай и при нужда. Защото различните агрегати са приспособени за работа към масла с различни вискозитети и е добре те да се спазват.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Трънчев
11:37 03.03.2019
2 Petko
Коментиран от #85
11:38 03.03.2019
3 Мобил
11:44 03.03.2019
4 реално
Коментиран от #6, #44
11:55 03.03.2019
5 onq s konq
Коментиран от #20, #21, #51
12:06 03.03.2019
6 Plameni
До коментар #4 от "реално":
Дай малко подробности ,факти или както винаги празни приказкиКоментиран от #7
12:18 03.03.2019
7 реално
До коментар #6 от "Plameni":
В Хамбург 1литър CASTROL EDGE 5W-30„струва 20.99евро.Виж тук колко е.И това съм го виждал там лично„не съм само плямпало.Коментиран от #15, #54
12:52 03.03.2019
8 Нищо не разбиращ
Минерални и синтетични са произведени от петрол.Начина на синтеза е различен.Няма причина да не се смесват.
Коментиран от #65
13:12 03.03.2019
9 Хамбург
Ти си лъжец.Цените на маслата тук са по ниски от бг.5w30 кастрол е 7до 11 евро.На бензизиностанцийте до 17 евро .
Коментиран от #13, #14
13:26 03.03.2019
10 бай
13:40 03.03.2019
11 Русначе!
Според мен, минералните масла са по добри, но ни налагат синтетични заради еко норми, и затова от завода излизат с синтетично масло принудени са!
Коментиран от #58
13:50 03.03.2019
12 Жоро
Порезно !
13:53 03.03.2019
13 реално
До коментар #9 от "Хамбург":
Ако купиш там такова масло на цените които си посочил„съм готв да ти го платя двойно-не те лъжа.Коментиран от #70
14:01 03.03.2019
14 реално
До коментар #9 от "Хамбург":
пардон- готов14:03 03.03.2019
15 Plameni
До коментар #7 от "реално":
Едно е да гледаш цена на литър масло в бензиностанцията в Германия ,и друго е цената на литър по Интернет в България . В Amazon.de 10.90€,ако купиш 4×1 на 9€ Има значение и спецификацията ,която също оказа влияние върху цената. Въпросът ми е как го изследва и от къде черпиш информация ,че са ментатаКоментиран от #16
14:08 03.03.2019
16 реално
До коментар #15 от "Plameni":
Струва ми се„че си грамотен човек и за това би ме разбрал.За държава с ниски доходи и стандарти дали ще е масло или нещо друго„важна е само цената.В масовия случай евтиното е най търсено„а знаеш цената на стоките почти винаги се определя от качеството.Така„че народа сам си предпочита ниското качество.14:27 03.03.2019
17 волен сидеров
Коментиран от #62
14:38 03.03.2019
18 gost
Коментиран от #66, #77
14:49 03.03.2019
19 sgt
Коментиран от #22
15:03 03.03.2019
20 Кумчо Вълчо
До коментар #5 от "onq s konq":
Oня,чул си ама не си разбрал,олиото от пържените картофки някои го слагат в резервоара за гориво на обикновени дизели без турбо.Коментиран от #86
15:16 03.03.2019
21 гост
До коментар #5 от "onq s konq":
Тебе няма какво да те коментираме разбирачо. Ти си за освидетелстване и отдавна трябваше да си в някоя лудница.Коментиран от #35, #52, #63
15:17 03.03.2019
22 Plameni
До коментар #19 от "sgt":
Коли които пише.,че са за Германия ,просто са в добро състояние ,а автомобили които са за износ просто са в укаяно състояние и не могат да минат TUV15:19 03.03.2019
23 гост
15:24 03.03.2019
24 Не Не
15:32 03.03.2019
25 селянин 1
Коментиран от #50
15:46 03.03.2019
26 ти го каза
15:56 03.03.2019
27 vasik atanasova
15:56 03.03.2019
28 Amix
От къде го знам това ли.
Старият ми шеф купи машина за преработка на масло на която ми беше писнало да сменям филтрите. А маслото се продаваше като ново наливно.
Коментиран от #78
16:22 03.03.2019
29 Този коментар е премахнат от модератор.
30 Механо
16:53 03.03.2019
31 Този коментар е премахнат от модератор.
32 Док
16:56 03.03.2019
33 Парадокс
16:58 03.03.2019
34 wgw
17:00 03.03.2019
35 Шашав
До коментар #21 от "гост":
Олио не може да се използва за гориво в комуникацията реклама и помпа дюза системи.Коментиран от #37
17:02 03.03.2019
36 Дзуко
17:03 03.03.2019
37 Шашав
До коментар #35 от "Шашав":
Комънрейл17:04 03.03.2019
38 Масларя
17:07 03.03.2019
39 Анонимен
17:39 03.03.2019
40 хмм
Нали съм БГ с предрасъдъци..Споделете опит!
Коментиран от #59
17:53 03.03.2019
41 Дедо ви
18:05 03.03.2019
42 Яни
18:37 03.03.2019
43 ASD
Основно проблема е при двигатели, които "харчат" някъде масло. Така че доливайте, но само от една марка и само купено от едно и също място /че има доста ментета/. Така ще сте сигурни че са от един производител /дори и да не са оригинални/.
19:02 03.03.2019
44 Браво
До коментар #4 от "реално":
Браво.най точно казано.слагал съм от най добрите марки с препоръчан вискозитет и все ги гори.преди 7000 км сложих френско масло от 25лева тубата,щото ми писна...засега е изгорила 400гр,толкова съм долял...никакви прехвалени боклуци повече19:05 03.03.2019
45 Тракторист хулиган
20:50 03.03.2019
46 net
20:53 03.03.2019
47 Alpha_Lone_Wolf
21:17 03.03.2019
48 Маца чичо й
21:34 03.03.2019
49 авторчето
21:35 03.03.2019
50 уточни
До коментар #25 от "селянин 1":
Стържиш ли катран и нагар покрай клапаните, като отвориш капака?21:43 03.03.2019
51 Onq s konq
До коментар #5 от "onq s konq":
Малиииий къв съм ръб. Отивам да яздя21:43 03.03.2019
52 onq s konq
До коментар #21 от "гост":
Мен масло ми не гребе. Кола нямам. Коня руча зоб. И боб и сефтето и мусака даже. Ама си имам плакати над леглото. На беенве и алфа. Даже съм се возил на алфа 164. Супер е. Била е кола на годината 1999г . Ма аз тогава съм ходил прав под масата. И не съм за лудница. Аз съм там. Директор съм. На фонтана в градинката. Разбираемо...21:49 03.03.2019
53 ханшуй
22:57 03.03.2019
54 Мужик
До коментар #7 от "реално":
Tолкова ги продават и у нас, когато е на промоцив. Винаги около Велик ден например и тогава си го купувам23:06 03.03.2019
55 Марк
23:08 03.03.2019
56 Жоро
23:11 03.03.2019
57 Аз съм никой
Едно видео по темата
23:30 03.03.2019
58 Аслан Акъ
До коментар #11 от "Русначе!":
Моторните масша се правят от три групи базови масла и крекинг синтетика.Вискозитетът има значение само за защита,по-добро мазане и пробег.Водещо е одобреноето на производителя.Например блат МВ 229.3 няма нищо общо с МВ 229.31 или 505.00 с 505.01.🙂23:39 03.03.2019
59 Хайл
До коментар #40 от "хмм":
Нищо му няма на кауфландското масло,поне знаеш че не е менте като другитеКоментиран от #60
00:14 04.03.2019
60 Гост 5
До коментар #59 от "Хайл":
Да те Кауфланд имат и рафинерияКоментиран от #68
01:04 04.03.2019
61 Дъводелец
01:12 04.03.2019
62 АLFA Q 4
До коментар #17 от "волен сидеров":
НА ВСЯКО ЗАКУПЕНО АУДИ И ВАРЕЛ МАСЛО,, ЗА ДОЛИВКАКоментиран от #71
08:39 04.03.2019
63 АLFA Q 4
До коментар #21 от "гост":
АБЕ ПРИЯТЕЛЧЕ ТО С ДАЧИЙТЕ НЯМА КАК ДА ГО ПИПНЕ КОНЧЕТОНЕПОБЕДИМ Е
08:44 04.03.2019
64 гощо
08:46 04.03.2019
65 От мен
До коментар #8 от "Нищо не разбиращ":
Другатю нищо не разбиращ, я вземи и смеси минерално със синтетично в твоята кола и да видим дали нищо няма да стане.Коментиран от #67
09:10 04.03.2019
66 hienata
До коментар #18 от "gost":
Колега онова "черното" масло е работило по-добре от Мотула. Основно маслото изпънява няколко функции : охлажда,смазва и почиства двигателя. Нормално е маслото да потъмнява и да намалява нивото си (от max до min), в противен случай , ако маслото е чисто и не го губи изобщо, означава, че не си върши добре работата т.е е неподходящо. Съвременните ДВИГАТЕЛНИ масла не се пресичат при смесване независимо от марка и вискозитет (онова с пресичането ще го чуете от гаражни разбирачи на над 65г), единственият недостатък е, че цялата смеска придобива качествата на най-лошото.09:30 04.03.2019
67 hienata
До коментар #65 от "От мен":
Нищо няма да се случи, ако си карал с пълна синтетика 0/30 и долееш 15/40 ще тракат малко повдигачите и няма да изкараш 15 000 , атрябва да го смениш на 8000 (пробвано) .Обратно на 15/40 долееш 0/30 изобщо няма и да усетиш разлика, но трябва да следиш нивото, защото може да го гори .09:36 04.03.2019
68 Хайл
До коментар #60 от "Гост 5":
Те 90% от "фирмените" масла наливат от едни и същи рафинерии в различни туби...както в България-шел,омв и петрол наливат от една и съща тръба нафта и бензин от нефтохим и ти продават горивото с различна цена10:03 04.03.2019
69 Ядеитн
10:33 04.03.2019
70 filo
До коментар #13 от "реално":
Дали е менте или не е менте какво значение, след като колите ми вървят с тия "ментета" стотици хиляди километри, факт. Това изчерпва темата. Лек ден.12:42 04.03.2019
71 filo
До коментар #62 от "АLFA Q 4":
Айде не се напъвай да не се отпуснеш, както се опускат италианските коптори.12:46 04.03.2019
72 висок
Не се смесват минерално и синтетично масло. Под синтетично имам предвид истинско синтетично. Едва ли някой от вас е виждал или пипал такова масло. Това което продават при нас като синтетика, полусинтетика /полубременна/ е обикновено минерално масло, получено чрез крекиране на базови тежки фракции, смесено с маслени естери..... и в туби с различни надписи!!! Смесвайте смело!
14:51 04.03.2019
73 Този коментар е премахнат от модератор.
74 Този коментар е премахнат от модератор.
75 293
18:27 04.03.2019
76 Ганьовец
19:41 04.03.2019
77 Митко
До коментар #18 от "gost":
Маслата имат детергентни свойства и ако преди смяна не са черни, значи не са си свършили работата, т. е. отложенията не са отстранени, а са останали в двигателя, като така подпушват тръбопроводите и т. н.20:01 04.03.2019
78 Митко
До коментар #28 от "Amix":
"Леон Таджер" а сега Приста оил Русе е предприятие за преработка на отработили масла. Извличат базовата фракция и добавят необходимите добавки. Това е в общи линии. Собственост са на Тексако оил. Смесвайте масла, няма проблем, НО двигателно с двигателно, защото добавките им са със сходни характеристики. Ако се притеснявате то смесете малка част от двете масла, загрейте на котлон и след като изстине охладете във фризер. Ако не се получи утайка, значи добавките не са си взаимодействали. Смесвайте ги спокойно. НЕ смесвайте двигателно с трансмисионно масло. Тогава ще има взаимодействие по химически път на добавките, защото режимите на работа са различни.20:19 04.03.2019
79 Професора
Вярно е само, че смесени масла от различен вискозитет, променят показателите на маслото относно вискозитета. "получаване на т.нар. пяна, утайка или прегряване" такова нещо не се получава от смяната на маслата! Пяната се получава от конденза при вариране на температурата в мотора и външната температура, в по-големи количества, при кратки растояния след запалване на двигателя. Можете да долеете всякакъв вид масла, само имайте в педвид, че това се отразява на качеството му, като може да се подобри, ако е с по-високи показатели, от минерални към полусинтетични, синтетични. Разбирасе, че всеки производите, ще търси защита на своят продукт! Замислете се, какви са добавките, които се влагат в маслата! Те са идентични и в повечето случаи еднакви, а основата на самото масло е една! Няма вариант да се пресече, да стане на пяна или да преглее двигател, ако фрапиращо не му промените показателите на маслото, като примерно при масло 5W30 не долеете от 1/2 и повече количество от да кажем 15W40. Едното е напълно синтетично, второто е минерално, в такъв случай е гарантирано прегравяне или друго. В обратния случай, ако двигателят е старичък, може да се поразтропа, предимно клапани, повдигачи, да подхарчи повечко масло, но до там, няма да има подобен ефект, като при нов, съвременен мотор. Просто си слагайте/доливайте масла с близки параметри от заводските, които са предписани.
Всичко написано е от практика!
Безаварийно и разумно шофиране
02:22 05.03.2019
80 onq s konq
08:08 05.03.2019
81 Веско
10:26 05.03.2019
82 Мишо
Коментиран от #84
11:25 05.03.2019
83 Прошльо
13:12 05.03.2019
84 луд
До коментар #82 от "Мишо":
Ако е с турбо, разгледай кулера, турбото.20:49 05.03.2019
85 До Петко
До коментар #2 от "Petko":
"... който се оказа ..." - пиши грамотно!!!14:35 06.03.2019
86 Тъй
До коментар #20 от "Кумчо Вълчо":
И ти си чул ама... може и с турбо..01:54 09.08.2019
87 Иван
10:52 06.12.2021