Има едно правило, което е силно препоръчително да се спазва при смяната на колело на автомобил и което често се пренебрегва дори и от професионалните гумаджии. А то е просто, но трябва да се запомни. Тази препоръка е на германските специалисти от TUV, които ни съветват как да монтираме гумите и джантите на автомобила.
Препоръчително е болтовете или гайките (в зависимост от модела) да се стягат в точно определен ред. За главина с четири болта (гайки) последователността е следната: 1-3-4-2, за главина с пет болта (гайки) - 1-4-2-5-3, а за такава с шест - 1-4-5-2-3-6.
Ако този принцип на монтиране и стягане не се спазва рискувате колелото да застане накриво, което причинява непредсказуемо поведение на автомобила на пътя. Броенето може да става от всяка една от дупките (шпилките), но е важно да се спазва методиката, описана по-горе.
Поставете оценка:
Оценка 3.5 от 106 гласа.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Караиванов
Коментиран от #4, #19, #30, #31, #34
16:50 26.08.2019
2 Този коментар е премахнат от модератор.
3 onq s konq
Коментиран от #10, #22
16:51 26.08.2019
4 321
До коментар #1 от "Караиванов":
бате вишист с 6 вишета ли да работи в гумаджиинотоКоментиран от #13
16:51 26.08.2019
5 Driving pleasure
Коментиран от #37
16:53 26.08.2019
6 Пффф
17:47 26.08.2019
7 Пешо
Коментиран от #16
18:01 26.08.2019
8 Този коментар е премахнат от модератор.
9 Биоробот
19:06 26.08.2019
10 Миро Антонов
До коментар #3 от "onq s konq":
Не ми се вярва да хвърлиш твоето беенве само заради спукана гума. А и доколкото помня,то беше някакъв по-нов модел,дето върви с олио от фритюрника и ползваше гуми рън-флат. Все да се намираш на приказка,тарикат! :)19:16 26.08.2019
11 Kure
19:47 26.08.2019
12 Емил Рангелов
Коментиран от #39
19:49 26.08.2019
13 Aaa
До коментар #4 от "321":
Како, права си! За какво ми е "вишист" с "вишо" в "гумаджииното" - винаги предпочитам неграмотна маймуна да ми сменя гумите, като не съм претенциозен за вида - може да е макак, капуцин, орангутан или мармозетка!Коментиран от #14
20:25 26.08.2019
14 Емил Рангелов
До коментар #13 от "Aaa":
Гумаджийството е много отговорен занаят!Казвам го от позицията на автомеханик с 10 години стаж и съм правил и сменявал безброй гуми на какво ли не от МПС тата по наще пътища!20:50 26.08.2019
15 Пешо
21:45 26.08.2019
16 Мирко
До коментар #7 от "Пешо":
Това даже е по-важното.При последната смяна, господин гумаджията направо с пистолета, ама болта тръгна накриво, направо му е...а мамата.
И кво направи? Ми размени го със съседния, важното е да изкара колата пък после квото става да става.
21:47 26.08.2019
17 Бай Ганьо
21:51 26.08.2019
18 Tuchi
Коментиран от #20
21:53 26.08.2019
19 Гумаджия висшист
До коментар #1 от "Караиванов":
С основно образование сигурно си ти! А твоите гуми може да ги сменят точно такива Специалисти като теб! Тъпанари ,да,като теб!22:15 26.08.2019
20 1488
До коментар #18 от "Tuchi":
Да така е но сега незнаят от къде се зарежда автомобила. Та камо ли да си сменят гумата ще почнем и ние като американците да викаме пътна помощ да ни сменя гумите и без това искат да прокарат такъв закон, че всички да се превърнем в маймуни.Коментиран от #21
22:39 26.08.2019
21 Tuchi
До коментар #20 от "1488":
Джендърска работа!22:44 26.08.2019
22 Язди си коня и не пиши глупости! Смешен
До коментар #3 от "onq s konq":
Язди си коня и не пиши глупости!Смешен си. ...
Извода сам си направи
22:44 26.08.2019
23 Чочко
Коментиран от #29
23:22 26.08.2019
24 Браво
Коментиран от #54
23:29 26.08.2019
25 hmhmhm
23:30 26.08.2019
26 Бо бо
23:31 26.08.2019
27 BMW M5
23:54 26.08.2019
28 Тиква
01:20 27.08.2019
29 Манго Джери
До коментар #23 от "Чочко":
Стегни ги и ти наведнъж! Викни още трима приятели с по един ключ, ама не кръстачки, че ще си почупите ръцете, и на три всички затягате 😀01:39 27.08.2019
30 Еретика
До коментар #1 от "Караиванов":
Аман от умни тъпаци.Всеки дава акъл без да го има.02:26 27.08.2019
31 САП
До коментар #1 от "Караиванов":
Това, което описват е основно правило при затягане на цилиндрични съединения с много болтове.Най-честия проблем ма тези, които нямат понятие, че затягат болтовете с пистолета. Може с пистолет, но той трябва да има специална глава за регулиране на усилието(99% нямат). Болтовете има конус на главата и, като заклини той нямат отвиване. Да конуса е с цел точно да затегне, но до определени граници.
Коментиран от #35, #36
07:02 27.08.2019
32 XXXXXXX
Абе нейсе. Само бойко Борисов да е жиф и здраф и да ни оправлява.
08:48 27.08.2019
33 Някои
10:07 27.08.2019
34 Гуменджа
До коментар #1 от "Караиванов":
Да ти ги навия, по правилния начин, разбирач !10:51 27.08.2019
35 Гумен
До коментар #31 от "САП":
Сигурно и твойта глава е специална ? Нали всички гайковерти имат регулиране на силата, със степени. Също така, има и оптимално налягане, с което трябва да работи (6.3 - 6.5 bar) . Сега, ако някой ти натряска болтовете/гайките, на 10 атмосфери, много ясно, че ще си носиш метър тръба в багажника !Коментиран от #43
11:00 27.08.2019
36 Гайка без конус
До коментар #31 от "САП":
Аз как затягам и държа, като нямам конус, да го ...Коментиран от #45
11:02 27.08.2019
37 Този коментар е премахнат от модератор.
38 гост
Коментиран от #57
11:57 27.08.2019
39 Призрак
До коментар #12 от "Емил Рангелов":
Ето това е най-точния коментар. Лесно и просто за разбиране.12:58 27.08.2019
40 Поми
13:02 27.08.2019
41 майстора
13:14 27.08.2019
42 Шаран БГ
13:53 27.08.2019
43 САП
До коментар #35 от "Гумен":
Стандартно механиците ползват пневматични гайковерти. За тях има специално приспособление, което струва няколко гайковерта и никой не го купува. Масово те нямат регулиране на силата. С регулиране на налягането на въздуха на пневматичния гайковерт не става регулиране на усилието. За електрическите регулирането на усилието е доста условно за повечето. Много често в зависимост оборотите на двигателя дават от 30 до 50% по голямо усилие от зададеното. На повечето има степен които не са директно обвързани с усилието като се зачетеш в инструкциите(такива, като теб ги ползват за подпалки). Само на много скъпите тези със четири цифрена цена регулират добре, но дори те трябва на 6 месеца да се настройват за да са точни.14:10 27.08.2019
44 Гост
14:17 27.08.2019
45 САП
До коментар #36 от "Гайка без конус":
Като те изпревари някое от колелата докараш, ще разбереш колко държат. Почти всички стандартни болтове си имат конус. Само разни гражна направа нямат или имат сбъркан ъгъл на конуса.Точно заради такива правени болтове ме изпреварвала гума.
Една от функциите на конуса е затягането другата по-важната е правилно центриране на джанта спрямо оста. Отвора в средата не е достатъчно плътен за да центрира точно.
Коментиран от #46
14:19 27.08.2019
46 Гайка без конус
До коментар #45 от "САП":
Ей, тия от Тойота , Нисан и др. японски производители били много прости !Коментиран от #48
14:52 27.08.2019
47 Шааро
Коментиран от #49
15:06 27.08.2019
48 САП
До коментар #46 от "Гайка без конус":
Това че не знаеш къде гледаш не значи, че го няма. Вариантите са два или на болта или на гайката, ако са със шпилки(шпилката е без конус).А това, че конуса е много голям ъгъл над 100 градуса и може би не ти изглежда, като конус е друг въпрос.
Стандартна масова система.
15:10 27.08.2019
49 ТАС
До коментар #47 от "Шааро":
Ти па кога скъса синджира, че и се научи да пишеш.15:11 27.08.2019
50 Кольо Джибрата
19:22 27.08.2019
51 Радослав балев
19:47 27.08.2019
52 Някои
22:51 27.08.2019
53 Някой
Коментиран от #55, #60
22:52 27.08.2019
54 Каруцар
До коментар #24 от "Браво":
Е щом и тва ти е чудно, трябва само на автобус да се возиш!07:21 29.08.2019
55 Каруцар
До коментар #53 от "Някой":
1342, 13524, 14253607:24 29.08.2019
56 Каруцар
07:26 29.08.2019
57 Каруцар
До коментар #38 от "гост":
Относно въздуха, на доста места предлагат азот, почти не се променя налягането при промяна на температурата.07:40 29.08.2019
58 agabaga
10:42 29.08.2019
59 Каруцар
10:10 30.08.2019
60 Rokambol
До коментар #53 от "Някой":
1 и 4 са съседни, нещо си се ОБЪРКАЛ (при 4 дипки)14:08 12.04.2021