26 Август, 2019 16:44, обновена 18 Юни, 2022 12:15 69 730 60

Основен принцип при смяна на гума с джанта

  • съвети-
  • гума-
  • джанта-
  • смяна
Основен принцип при смяна на гума с джанта - 1

Има едно правило, което е силно препоръчително да се спазва при смяната на колело на автомобил и което често се пренебрегва дори и от професионалните гумаджии. А то е просто, но трябва да се запомни. Тази препоръка е на германските специалисти от TUV, които ни съветват как да монтираме гумите и джантите на автомобила.

Препоръчително е болтовете или гайките (в зависимост от модела) да се стягат в точно определен ред. За главина с четири болта (гайки) последователността е следната: 1-3-4-2, за главина с пет болта (гайки) - 1-4-2-5-3, а за такава с шест - 1-4-5-2-3-6.

Ако този принцип на монтиране и стягане не се спазва рискувате колелото да застане накриво, което причинява непредсказуемо поведение на автомобила на пътя. Броенето може да става от всяка една от дупките (шпилките), но е важно да се спазва методиката, описана по-горе.


Поставете оценка:
Оценка 3.5 от 106 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Караиванов

    96 25 Отговор
    Това е интересно и е абсолютно вярно и ЗАДЪЛЖИТЕЛНО, но наистина не се спазва от гумаджиите, но всъщност няма нищо чудно. Те са хора с основно образование в повечето случаи, които повече ти дават акъл за гумите, отколкото да ги монтират и размонтират правилно.

    Коментиран от #4, #19, #30, #31, #34

  • 2 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 3 onq s konq

    62 53 Отговор
    Пффф кой сменя гуми на днешно време??!! кат са спука фърлям кулата и купувам друга за 250€!! Ше сменям ас гуми като не кой каруцар.. Нали за туй сме в ЕС коли бол.

    Коментиран от #10, #22

  • 4 321

    59 19 Отговор

    До коментар #1 от "Караиванов":

    бате вишист с 6 вишета ли да работи в гумаджииното

    Коментиран от #13

  • 5 Driving pleasure

    56 17 Отговор
    Ма то по книжка от производителя си има и определена сила за затягане и става САМО с динамометричен инструмент! Ама на ганьо моиш ли му обясни :) Тия "професионалисти" дето казвате са всъщност най-простите дето не са могли да си намерят друга работа!

    Коментиран от #37

  • 6 Пффф

    53 5 Отговор
    Това всеки с малко повече акъл го прави и без да го е прочел...логично е, че трябва такава последователност, за да легне правилно джантата върху главината
  • 7 Пешо

    81 3 Отговор
    Най важното е да се завиват първо на ръка, защото направо с пистолета е идиотия.

    Коментиран от #16

  • 8 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 9 Биоробот

    78 1 Отговор
    Така с пистолета ми бяха затегнали болтовете, че после се наложи да търся тръба дълга 2 метра за да ги отвия. Оттогава сам си сменям гумите.
  • 10 Миро Антонов

    55 4 Отговор

    До коментар #3 от "onq s konq":

    Не ми се вярва да хвърлиш твоето беенве само заради спукана гума. А и доколкото помня,то беше някакъв по-нов модел,дето върви с олио от фритюрника и ползваше гуми рън-флат. Все да се намираш на приказка,тарикат! :)
  • 11 Kure

    5 5 Отговор
    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
  • 12 Емил Рангелов

    62 3 Отговор
    Правилото" стягане на кръст" от автомонтьорския жаргон.е валидно зе всяка многоболтова група по МПСтата,втория елемент е усилието на стягане!

    Коментиран от #39

  • 13 Aaa

    31 3 Отговор

    До коментар #4 от "321":

    Како, права си! За какво ми е "вишист" с "вишо" в "гумаджииното" - винаги предпочитам неграмотна маймуна да ми сменя гумите, като не съм претенциозен за вида - може да е макак, капуцин, орангутан или мармозетка!

    Коментиран от #14

  • 14 Емил Рангелов

    30 5 Отговор

    До коментар #13 от "Aaa":

    Гумаджийството е много отговорен занаят!Казвам го от позицията на автомеханик с 10 години стаж и съм правил и сменявал безброй гуми на какво ли не от МПС тата по наще пътища!
  • 15 Пешо

    14 15 Отговор
    Това ще са го прочели от учебника по гумаджийство, от 68 г сигурно, Радо, журналист си, не се излагай, в 21 век живееш!
  • 16 Мирко

    30 3 Отговор

    До коментар #7 от "Пешо":

    Това даже е по-важното.
    При последната смяна, господин гумаджията направо с пистолета, ама болта тръгна накриво, направо му е...а мамата.
    И кво направи? Ми размени го със съседния, важното е да изкара колата пък после квото става да става.
  • 17 Бай Ганьо

    17 4 Отговор
    От една статия и подкарахте гумаджиите....
  • 18 Tuchi

    13 3 Отговор
    Това го учихме по време на шофьорския курс. А сега от интернет,след дъжд качулка

    Коментиран от #20

  • 19 Гумаджия висшист

    22 7 Отговор

    До коментар #1 от "Караиванов":

    С основно образование сигурно си ти! А твоите гуми може да ги сменят точно такива Специалисти като теб! Тъпанари ,да,като теб!
  • 20 1488

    22 1 Отговор

    До коментар #18 от "Tuchi":

    Да така е но сега незнаят от къде се зарежда автомобила. Та камо ли да си сменят гумата ще почнем и ние като американците да викаме пътна помощ да ни сменя гумите и без това искат да прокарат такъв закон, че всички да се превърнем в маймуни.

    Коментиран от #21

  • 21 Tuchi

    16 3 Отговор

    До коментар #20 от "1488":

    Джендърска работа!
  • 22 Язди си коня и не пиши глупости! Смешен

    14 4 Отговор

    До коментар #3 от "onq s konq":

    Язди си коня и не пиши глупости!
    Смешен си. ...
    Извода сам си направи
  • 23 Чочко

    10 9 Отговор
    А те защо ги завиват всичките наведнъж в завода, а не следват последователност?

    Коментиран от #29

  • 24 Браво

    7 28 Отговор
    Много интересно кое на джантата е 1, 3 и т. н. Много тъпо

    Коментиран от #54

  • 25 hmhmhm

    20 8 Отговор
    за гуми с един болт как е , че не знам как да си сменя гумите на болида ?
  • 26 Бо бо

    11 16 Отговор
    На главната ляга на плоскост болтове или гаики те са с конус да така е така трябва да е както е написано но не е възможно да не легне правилно ако не ги затягаш в тая последователност.така че аз мисля че това е тъпа и ненужна статия
  • 27 BMW M5

    16 3 Отговор
    Добре че след 48г.вече разбрах как да си стегна джантите. ХАХАХХА ИДИОТИ КОЛКОТО ИСКАШ само като гледам коментарите, направо се късам от смях хахахха
  • 28 Тиква

    8 1 Отговор
    Тикви.
  • 29 Манго Джери

    18 2 Отговор

    До коментар #23 от "Чочко":

    Стегни ги и ти наведнъж! Викни още трима приятели с по един ключ, ама не кръстачки, че ще си почупите ръцете, и на три всички затягате 😀
  • 30 Еретика

    14 1 Отговор

    До коментар #1 от "Караиванов":

    Аман от умни тъпаци.Всеки дава акъл без да го има.
  • 31 САП

    12 1 Отговор

    До коментар #1 от "Караиванов":

    Това, което описват е основно правило при затягане на цилиндрични съединения с много болтове.
    Най-честия проблем ма тези, които нямат понятие, че затягат болтовете с пистолета. Може с пистолет, но той трябва да има специална глава за регулиране на усилието(99% нямат). Болтовете има конус на главата и, като заклини той нямат отвиване. Да конуса е с цел точно да затегне, но до определени граници.

    Коментиран от #35, #36

  • 32 XXXXXXX

    11 4 Отговор
    Гумите са важни , но са следствие, а не причина. Ами първо да погледнем окачването. Кой му знае хала. 50% отколите ни са скрап. На технически преглед гледаме да минем формално и няма как иначе да е. Тук дори и със сериозни доходи е трудно купуването на нов амтомобил от среден клас. Трябва да си фирмаджия , назначен и ообслужващ организираната престъпност за да имаш сносен стандарт. Иначе, другите са тъпи. Те са са с основно образование. Ако пък са с висше, то е купено или вуйчо му е работил в УНСС-то. Ние сме най умните и наш"те деца разбира се.
    Абе нейсе. Само бойко Борисов да е жиф и здраф и да ни оправлява.
  • 33 Някои

    10 9 Отговор
    Със какво образование трябва да са хората които ти монтира гумите... Ако не ти харесва бегаи на село дядоти да ги смени. Идвате в големите градове и след 5години ставате голяма работа селяни прости
  • 34 Гуменджа

    5 4 Отговор

    До коментар #1 от "Караиванов":

    Да ти ги навия, по правилния начин, разбирач !
  • 35 Гумен

    7 1 Отговор

    До коментар #31 от "САП":

    Сигурно и твойта глава е специална ? Нали всички гайковерти имат регулиране на силата, със степени. Също така, има и оптимално налягане, с което трябва да работи (6.3 - 6.5 bar) . Сега, ако някой ти натряска болтовете/гайките, на 10 атмосфери, много ясно, че ще си носиш метър тръба в багажника !

    Коментиран от #43

  • 36 Гайка без конус

    1 1 Отговор

    До коментар #31 от "САП":

    Аз как затягам и държа, като нямам конус, да го ...

    Коментиран от #45

  • 37 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 38 гост

    3 2 Отговор
    Велика тъпотия, сега очаквам статия за какъв вид въздух, с каква чистота и т.н.

    Коментиран от #57

  • 39 Призрак

    1 0 Отговор

    До коментар #12 от "Емил Рангелов":

    Ето това е най-точния коментар. Лесно и просто за разбиране.
  • 40 Поми

    6 1 Отговор
    Гайки и болтове се развиват с машина но се завиват само на ръка всеки размер диаметър и вид резба има килограм на сантиметър за стягане 99% никой не ги спазва освен ако не правят глава и колянов вал Не се завива с машина завива се на ръка и се притяга с динамометричен ключ схема за това стоите по магистралите и не можете да се развиете резервните гуми лек път и безавариен
  • 41 майстора

    2 1 Отговор
    Така де ...че има ли как да се стегнат по друг начин ??
  • 42 Шаран БГ

    5 1 Отговор
    В занаята няма нужда от тапия за висше образование.Но има нужда от много труд. Преди години се е искало от кандидата за определен занаят обикновено да има 3- ти прогимназиален клас, т.е. 7-ми или 8-ми сега, не им знам реформите на МОН. После 14-15 години са възрастта , когато момчето навлиза в пубертета, става младеж, а след 4-5 години /в които се преминава чирашкия и калфенския стаж/ се превръща в мъж и поема към Казармата.Психолозите най-добре знаят ,как и защо човек най-добре запомня и усвоява ученото в тази възраст. Майсторството / както и калфенството/ са се защитавали чрез изпити - теоретични и практични. За сега тези неща още не са канализирани у нас. Разчиташе се на тъй нареченото професионално образование от 2-3 години в НРБ. По дървообработване, металообработване, строителство и прочие. Що е занаят? ДОБРЕ УСВОЕНИ УМЕНИЯ И ЗНАНИЯ ПРИЛАГАНИ НЕПРЕКЪСНАТО !. И малко останаха....... Естествено, във всяка една професия има и МЪРЛЯЧИ !! Може да са с по 2-3 дипломи за висше и пак да не си обичат работата. Такива и себе си мразят и всичко живо наоколо. От такива полза няма! Тия номера със затягането на джантите ги знаят всички . Не всякога ги прилагат. Аз не съм съгласен с последното изречение на горенаписаното по отношение на "четирите дупки". При тях щеш -нещеш започваш от най-горе /най-високо/ стоящия отвор/ шпилка/ " Дупка "-та е някъде другаде и не е правилно да се пише и говори така в техниката!
  • 43 САП

    4 1 Отговор

    До коментар #35 от "Гумен":

    Стандартно механиците ползват пневматични гайковерти. За тях има специално приспособление, което струва няколко гайковерта и никой не го купува. Масово те нямат регулиране на силата. С регулиране на налягането на въздуха на пневматичния гайковерт не става регулиране на усилието. За електрическите регулирането на усилието е доста условно за повечето. Много често в зависимост оборотите на двигателя дават от 30 до 50% по голямо усилие от зададеното. На повечето има степен които не са директно обвързани с усилието като се зачетеш в инструкциите(такива, като теб ги ползват за подпалки). Само на много скъпите тези със четири цифрена цена регулират добре, но дори те трябва на 6 месеца да се настройват за да са точни.
  • 44 Гост

    2 3 Отговор
    Гоолеми разбирачи всички тука ве
  • 45 САП

    1 1 Отговор

    До коментар #36 от "Гайка без конус":

    Като те изпревари някое от колелата докараш, ще разбереш колко държат. Почти всички стандартни болтове си имат конус. Само разни гражна направа нямат или имат сбъркан ъгъл на конуса.
    Точно заради такива правени болтове ме изпреварвала гума.
    Една от функциите на конуса е затягането другата по-важната е правилно центриране на джанта спрямо оста. Отвора в средата не е достатъчно плътен за да центрира точно.

    Коментиран от #46

  • 46 Гайка без конус

    2 0 Отговор

    До коментар #45 от "САП":

    Ей, тия от Тойота , Нисан и др. японски производители били много прости !

    Коментиран от #48

  • 47 Шааро

    2 3 Отговор
    Клавиатурните капацитети да не се напрягат толкова , да не им се сецнат пръстите , че после удоволствието от чесането на задните части няма да се усеща , нема да е убаво .

    Коментиран от #49

  • 48 САП

    0 0 Отговор

    До коментар #46 от "Гайка без конус":

    Това че не знаеш къде гледаш не значи, че го няма. Вариантите са два или на болта или на гайката, ако са със шпилки(шпилката е без конус).
    А това, че конуса е много голям ъгъл над 100 градуса и може би не ти изглежда, като конус е друг въпрос.
    Стандартна масова система.
  • 49 ТАС

    5 0 Отговор

    До коментар #47 от "Шааро":

    Ти па кога скъса синджира, че и се научи да пишеш.
  • 50 Кольо Джибрата

    5 1 Отговор
    А с три болта как се стяга?
  • 51 Радослав балев

    0 1 Отговор
    Които е майстор го знае това
  • 52 Някои

    5 0 Отговор
    Браво, тия откриха топлата вода, има ли някой да не знае, че се стяга на кръст, по-просто казано
  • 53 Някой

    1 3 Отговор
    Точно пак така да е.Слагат се кръстосано.И по точно 1 4 3 2. На 5 са 1 3 5 2 4.Бил съм вулканизатор.това ся ли го откриха... трябва да си тотално малоумен да слагаш болтовете един след друг тогава наистина може да хванеш джантана на криво

    Коментиран от #55, #60

  • 54 Каруцар

    0 0 Отговор

    До коментар #24 от "Браво":

    Е щом и тва ти е чудно, трябва само на автобус да се возиш!
  • 55 Каруцар

    0 0 Отговор

    До коментар #53 от "Някой":

    1342, 13524, 142536
  • 56 Каруцар

    1 0 Отговор
    По-интересно са ми, като почнат да слагат баланс на две противоположни страни на джантата :D
  • 57 Каруцар

    1 0 Отговор

    До коментар #38 от "гост":

    Относно въздуха, на доста места предлагат азот, почти не се променя налягането при промяна на температурата.
  • 58 agabaga

    1 0 Отговор
    По-лесно е да напишат "противоположно", което е валидно при всяка техника.
  • 59 Каруцар

    0 0 Отговор
    На каруцата е с три болта ! в каква последователност да ги стягам
  • 60 Rokambol

    0 0 Отговор

    До коментар #53 от "Някой":

    1 и 4 са съседни, нещо си се ОБЪРКАЛ (при 4 дипки)