ФАКТИ.БГ

Колко мм трябва да е грайферът на гумите?

Публикувана: 14 Май, 2019 10:53
48 КОМЕНТАРА | ВИДЯНА 45268
Колко мм трябва да е грайферът на гумите?
Снимки: Shutterstock
ШРИФТ ПЕЧАТ
Вашата оценка:
Оценка 2.8 от 12 гласа.

Отговор на този въпрос ни дават експертите от ADAC, които са крайно несъгласни с общоприетата европейска норма, че грайферът трябва да не е по-малък от 1.6 мм. Обширните тестове, които германците правят с различни типове гуми (зимни, летни и всесезонни) показват, че при летните гуми дълбочината на протектора не трябва да е по-малка от три милиметра, а при зимните и всесезонните - четири милиметра.

От ADAC подкрепят твърдението си с редица нагледни тестове. Освен това те заявяват, че нова гума има средно грайфер от осем до девет милиметра не трябва да се кара до законовите 1.6 мм. Граничните законови норми са опасни за водача и пасажерите, защото именно тези седем мм, които вече са изтрити от гумата са слоя, който прави сцеплението с асфалта. Освен това германците са на мнение, че толкова малка дълбочина на протектора (1.6 мм) е сериозна предпоставка за аквапланинг.

За да проверите колко милиметра е грайферът на вашите гуми, то най-лесният начин е следният: Поставете монета от два лева в жлеба на протектора. Ако сребърният външен ръб остава видим над блока на протектора, е нужно да замените гумите. Сребърната част на монетата е 4 милиметра широка. Минималната дълбочина на протектора по закон в България също е 4 мм. Иначе може да се ползват специалните уреди от снимките, по-елементарните от които съвсем не са скъпи.

Поставете оценка на статията:
Оценка 2.8 от 12 гласа.

Въвеждане на коментар към статията
Име :


Напишете кода от картинката
Визуална кептча
Коментар:
Коментари към статията
Караиванов
1 Отговор
Ясно е, че законотворците и тия от кат са пълни галфони. Съветът не е никак лош, а методът с двата лева - брилянтен. Сега осткава и повече хора да се вслушат в този съвет и да го спазват, защото един живот да бъде спасен чрез тази статия - ефектът ще е огромен.

Коментиран от #14


Оценка:
-14 +101

Специалист
2 Отговор
BMW върви все настрани. Няма значение колко мм е грайфера.

Коментиран от #17


Оценка:
-26 +67

Миризлив пор
3 Отговор
Публикувано във факти.бг: "Минималната дълбочина на протектора по закон в България също е 4 мм" - това не беше ли през периода от 15 ноември до 1 март. като гледам член 139 алинея 4... с гуми, предназначени за зимни условия, или с гуми с дълбочина на протектора не по-малка или равна на 4 mm през периода от 15 ноември до 1 март. т.е. ако са зимни май може и грайфера да е по-малък има си "ИЛИ"

Коментиран от #33


Оценка:
-3 +64

НАТО ВЕЦ
4 Отговор
Размерът на грайфера има значение само на мокро и в сняг. От значение е и "шарката". За всички други условия е от значение "сместа" на гумата и структурата на армировката.

Коментиран от #5


Оценка:
-11 +66

Марто
5 Отговор

До коментар #4 от "НАТО ВЕЦ":


Точно това е казано и в статията, че като се износи протекторът, заминава и сместа.

Коментиран от #9


Оценка:
-17 +24

Рамбо
6 Отговор
Задкормилното устройство е НАЙ ВАЖНО !!!

Коментиран от #7


Оценка:
-8 +77

Африканец
7 Отговор

До коментар #6 от "Рамбо":


Прав си, за съжаление повечето български глави са кухи като хралупи.
Нема управия, матриала не става.

Оценка:
-9 +58

AUDI
8 Отговор
По нашите ширини уви е по-важно гумите да са максимално евтини и ако може въобще да не са нови.... и това защото аз карам , аз мога това , аз мога онова и накрая статистиката е да си е..е майката

Оценка:
-4 +52

НАТО ВЕЦ
9 Отговор

До коментар #5 от "Марто":


И на сликовете ли?!

Оценка:
-10 +15

За целта
10 Отговор
Всяка гума има т.н маркери.Най често са с 2 размера.По високия показва,че гумата е износена а по плиткия че е опасна.

Оценка:
-2 +39

qwerty
11 Отговор
ако ДОТ. на гумата е 0110 примерно ако ще и 10мм да е грайфера не ми я хвалете

Коментиран от #42


Оценка:
-15 +51

Гумена глава
12 Отговор
На 10-20 годишните коли гумите изобщо не е единствения проблем, цялата им ходова част е за ремонт, като гледам как се кара през дупки, спящи полицаи... все е едно колите на всички са служебни.

Коментиран от #18, #24


Оценка:
-14 +31

егати
13 Отговор
Статията е с неточности. Минималния грайфер е 1,6 мм и само за определен период е 4 мм, но само ако гумата не е предназначена за употреба при зимни условия. За аквапланинга и 5 мм може да са недостатъчни, ако има левак зад волана. Задължение на шофьора е да се съобразява с пътната обстановка и ако се налага ще кара и с 20 км/ч. Сегашните разрешени максимални скорости извън града са си достатъчно добри. Единствено за градско ограничението от 50 км/ч е прекалено, защото спокойно можеше да е 60 км/ч, а когато има 3 ленти в една посока да е дори 70 км/ч. Никой не е задължен да кара с максималната разрешена скорост, ако това е неподходяща скорост в даден момент, но на сух път пред деня да караш в града с 60 си е добре и достатъчно в общия случай. А това със специалистите от ADAC вероятно си е някаква проба на производителите на гуми да си дигнат оборота.

Оценка:
-5 +62

asdasd
14 Отговор

До коментар #1 от "Караиванов":


а дано ама на дали, те още карат със зимни гуми средата на май месец

Оценка:
-2 +16

Random
15 Отговор
0, аз съм със сликове :D

Оценка:
-8 +5

Sofia
16 Отговор
Щом не е АЛДИ не ми го хвали... Ахаха

Оценка:
-17 +6

БМВ
17 Отговор

До коментар #2 от "Специалист":


БМВ върви настрани ако го кара некой измислен галфон , или келеш на 22 години...

Коментиран от #21, #28


Оценка:
-10 +30

Sancho
18 Отговор

До коментар #12 от "Гумена глава":


Ти ако минаваш с 5 км.ч. по дупките,твоята ходова част ще е "вечна"

Оценка:
-12 +18

ЧЕФНЯТА
19 Отговор
С лятна гума под 5мм. Аквапланинга е 100 % реален, и сте я в полето, я в канавката. Независимо, че Българина се пише безсмъртен и с пилотски умения по default !

Коментиран от #20


Оценка:
-20 +16

Миризлив пор
20 Отговор

До коментар #19 от "ЧЕФНЯТА":


За да се стигне до аквапланинг си има куп условия - 1-во и най-важно е на пътя да има вода над определено ниво, 2-ро определена периферна скорост на гумата спрямо контактната повърхност, дълбочината на канала и нивото на водата. Точно тук е "заровено кучето" - производителите се съобразяват с изискванията за проектиране на пътищата т.е. за нивото на водата да не е над определена стойност (5мм по спомени) плюс някакъв запас, тук обаче пътищата са добре проектирани НО изпълнението е много зле, има локви, наноси и понякога водата тече като река, отделно горния износващ слой на асфалта не е от каквото трябва. Така че и 10 мм грайфер да имаш, при ниво на водата над 10-15 мм не можеш да караш с 90 км/ч за колкото са разчетени гумите. Така, че не е важно колко ти е грайфера, важното е като видиш че вали да отнемеш скоростта, ако не познаваш пътя да не рискуваш, че не знаеш кой си е оставил ръцете. Така, че спрете да се правите на разбирачи и да обявате разни цифри нямащи нищо общо с действителността. Иначе колкото по-дълбок е грайфера толкова по-добре.

Коментиран от #22


Оценка:
-1 +60

Марони
21 Отговор

До коментар #17 от "БМВ":


Върви с вратите напред,ако го кара някой,който си само мисли ,че е голям шофьор,но не е!А за пишман шофьори има ESP.

Оценка:
-3 +13

Сандокан
22 Отговор

До коментар #20 от "Миризлив пор":


Правилната преценка е от голямо значение!

Оценка:
-1 +22

цар Крум
23 Отговор
аз също знам колко да ми е грайфера а знаете ли колко получавам за 12 часа работа платени 8 господа от парламента

Коментиран от #25


Оценка:
-6 +29

tyres
24 Отговор

До коментар #12 от "Гумена глава":


19 годишна кола имам и я карам с нови Т001 EVO ,ако разбираш от гуми,след 3 сезон ги продавам на "луди" за който гумите не са от голямо значение,макар колата да се движи само и единствено върху гумите си.

Оценка:
-6 +12

АзГлупакът
25 Отговор

До коментар #23 от "цар Крум":


Не е задължително да караш кола, като немаш пари...

Коментиран от #37, #48


Оценка:
-18 +12

Илиян
26 Отговор
Тъпанари закона е категоричен
Гумите ни трябва да са поне 4 мм

Коментиран от #30, #31


Оценка:
-22 +4

27
Този коментар е премахнат от модератор
Анонимен
28 Отговор

До коментар #17 от "БМВ":


Ако едно BMW не въви ма страни, значи ,,не върви,,

Оценка:
-3 +11

Рамбо
29 Отговор
До коментар 11 уважаеми господин "дот"съгласен съм че след шестата година гумата не е най добрата ама преди10 г кой говореше за дот всички карахме маркучи от две години ни светнаха и вече знаем всичко ама не съвсем

Оценка:
-1 +20

Plameni
30 Отговор

До коментар #26 от "Илиян":


Къде го прочете ? С новите поправки става 1,6 за зима и лято.Абсолютно безумие но факт

Оценка:
-4 +10

Миризлив пор
31 Отговор

До коментар #26 от "Илиян":


А бре пич ти не можеш ли да четеш? в закона си пише - минимално 1.6мм ако караш през периода 15 ноември до 1 март и не си с гуми предвидени за зимни условия (зимни както им викаме) т.е. да имат съответната маркировка трябва да са с 4мм протектор. За справка член 139 алинея 4 от закон за движение по пътищата. Къде ги четете и сънувате тези милиметри не ви знам, друг е въпроса кой колко му е акъла и дали пада до тези стойности. Пък вземи покажи закона където го четеш.

Оценка:
-0 +13

фау ве
32 Отговор
На летните гуми имам маркер. Като се износи гумата до маркера тогава я хвърлям. Гумите са ми Ханкук.

Оценка:
-3 +16

Ммм да
33 Отговор

До коментар #3 от "Миризлив пор":


Точно за това НЕ се позовава на закона...А на изследването на производителите....

Коментиран от #35


Оценка:
-2 +3

Проверяващ
34 Отговор
На някого да му се намират 2 лева?

Оценка:
-0 +18

Миризлив пор
35 Отговор

До коментар #33 от "Ммм да":


Производителите не са обявили какви гуми са тествали, при какви условия и какви са резултатите. Реално те имат най-големия интерес да смениш гумите на 2/3 от ресурса им. От друга страна си има минимални изисквания които трябва да покрива една гума с минималния грайфер от 1.6мм или не може да се продава в Европа. В случая не оспорвам че 4мм е по-добро от 1.6мм а това че статията е подвеждаща - дал съм къде се определя минималния грайфер и той не е за цялата година 4мм според закона.

Оценка:
-0 +9

Именно
36 Отговор
Законът е само препоръчителен. В смисъл това което казва си е задължително де, но имам предвид не е супер точен или строг от гледна точка на реалната безопасност (предполагам че защото има твърде много фактори които се включват в реалната картинка).
Подобна е историята примерно и с мотоциклетните каски - законът те задължава да имаш такава, но не казва с какви качества трябва да е (някои идиоти карат даже само с метална "паница" на главата, с която при инцидент е също толкова опасно колкото и без нея).
Ако човек го интересува реалната безопасност трябва да търси други източници, както в случая ADAC примерно.
А дали законите трябва да са по-строги по отношение мерките за безопасност - смятам че да. Но преди това трябва да се инвестира и в по-подробни и по-точни тестове, за да се зададат после в закона адекватни параметри.
Проблемът е че и нашата (а и другите) държави ги мързи и не им се дават пари за такива изследвания и тестове (да не говорим че спирачният път освен от гумите зависи и от пътя, а явно наш'те "герои" не искат да акцентират в/у качеството на пътищата ни). Оттам после и не могат да дефинират този тип закони достатъчно точно, и слагат някакви параметри които да са само ориентировъчни или препоръчителни - демек повече да те накарат да се замислиш отколкото нещо друго.

Коментиран от #38


Оценка:
-0 +5

37
Този коментар е премахнат от модератор
Миризлив пор
38 Отговор

До коментар #36 от "Именно":


Във случая за да го има закона, има минимални изисквания (стандарти) към гумите съобразени със стандартите за изграждане на пътища и към спирачните системи на автомобилите. Никой не прави гуми и шарки "по стара домашна рецепта". И правителствата не се налага да тестват на поразия. Реално както казах, най-големия печаливш в случая са производителите да се сменят гуми и части преди да е изтекъл ресурса им. Колкото до каските тип "метална паница" зависи от акъла на собственика, реално от много години се произвеждат пластмасови такива каски с всички подплънки вътре и сертификат за качество, само отвън са "винтич".

Оценка:
-1 +3

100
39 Отговор
А като асвалта не е качествен и гумите се износват по-бързо. А зимата като хвърлят евтина, но вредна за гумите сол и луга.

Оценка:
-1 +4

Един
40 Отговор
Изискванията зависят от климатичните условия : миналата зима можех да си карам с летните гуми!
Така че тези резултати са "относителни" за германските условия - не за нашите!

Оценка:
-0 +3

гост
41 Отговор
Тя мойта едвам пали и присецва след това , аз грайфери ще и гледам , нали като дигна повече от 40 и ми тресе волана.

Оценка:
-0 +5

132575
42 Отговор

До коментар #11 от "qwerty":


ми аз какво да кажа задните ми гуми са pirelli p6000 от 2001 година 24 седмица и още се държат имат 5 6мм граифер да ги хвърлям ли

Коментиран от #43


Оценка:
-0 +3

Антонн
43 Отговор

До коментар #42 от "132575":


В никакъв случай има още много хляб в тях,това че са по твърди от PVC тръба е нормално.Да не говорим че до теловете има много,ако ти се занимава с флекс да донарежеш грайфер ще искарат още толко.

Оценка:
-0 +6

Бай Шиле
44 Отговор
За милиметрите четете ЗДП,а не платени статии.

Оценка:
-1 +2

и как така
45 Отговор
всички коментаристи не разбрахте,че трябва да си хвърлите годните гуми,за да си купите по-нови?нали заводите трябва да работят и то на печалба?Ако има качествен асфалт и добро отводняване
на пътищата,за какъв аквапланинг говорим?шахтите вместо в средата да бъдат в края на пътя,където е най-ниската точка.асфалта да е положен "по устав" а не както сега,с подръчни материали...и т.н.
когато се изпълнят тези изисквания,ще намалят и предпоставките за инциденти

Оценка:
-0 +8

да допълня
46 Отговор
с тези пластмасови уреди и алтернативни способи е много нереалистична технология-колкото повече натиснеш уреда,толкова по-добра ще е гумата

Оценка:
-0 +4

hienata
47 Отговор
Само за сведение, наскоро по Дискавъри гледах някакво предаване в което срвняваха чисто нови гуми със същите , но ползвани (някъде на 50%) Спирането на мокро беше с някъде около 1-1,5м в полза на захабените. После пробваха и със сликове, с тях колата на мокро изобщо не можа да спре и побута конусите.

Оценка:
-0 +4

48
Този коментар е премахнат от модератор
ФАКТИ.БГ не толерира обидни коментари и спам. Некоректни коментари ще бъдат изтривани. Такива са тези, които съдържат нецензурни изрази, лични обиди и нападки, заплахи; нямат връзка с темата или са написани изцяло на език, различен от български.

Ловци на бисери