Първо, нека си припомним признаците, показващи ни че турбото се е повредило и е време да посетим сервиза. Освен това трябва да знаем, че тези сигнали могат да се проявят както индивидуално, така и в „пакет“. На първо място е необходимо да се спомене повишеният шум, идващ изпод капака. Ако започнете да забелязвате отначало тихо и с течение на времето все по-силно свистене, не се колебайте, това е - турбината.
И пукнатините в корпуса, и повредените лопатки на ротора могат да издават гореспоменатите шумове. Ако забележите спад в мощността или пък, че от изпускателната тръба излиза повече дим, има смисъл да проверите и турбокомпресорната система - може да е започнала да „яде“ масло.
Всъщност, ако установите, че нивото на смазочната течност на измервателната пръчка пада твърде бързо, първото нещо, което трябва да направите, е да проверите турбината. Индикация за проблем с турбото може да е и светлинната „Check Engine“ на таблото. Ясно е, че това може да означава всяка неизправност в двигателя, но при проверка не забравяйте да прегледате и турбото.
Но какво ще се случи с колата, ако въпреки повредата в турбокомпресорна система продължите да шофирате? На първо място, разходът на гориво почти сигурно ще се увеличи, като в някои случаи може да скочи два пъти.
Потреблението на масло също се увеличава, като може да достигне до 1 литър на 1000 км и дори повече. Липсата на тяга ще доведе до непълно изгаряне на горивото в цилиндрите, а оттам и до сериозен нагар в мотора и запушване на катализатора.
Въпреки че, от друга страна, "електронните мозъци" на съвременните двигатели са достатъчно умни, за да открият неработоспособността на турбината според показанията на сензорите и да предотвратят прекомерното впръскване на гориво в цилиндрите.
Независимо от това, не се препоръчва да разчитате на на електрониката напълно и при първите признаци на "смърт" на турбокомпресора отидете в сервиза. Но както знаем, не винаги е възможно да направим това веднага.
Следователно не е проблем да карате колата известно време след откриване на проблеми с компресора, но осъзнавайки, че с всеки километър от пътуването, мащабът на възможните негативни последици за двигателя и изпускателната система нараства.
При повредено турбо практикувайте изключително спокоен стил на шофиране, без внезапно ускорение и високи обороти на двигателя. Така можете да очаквате, че двигателят ще прости тормоза в продължение на няколкостотин километра. Но така или иначе не бива да злоупотребявате с неговото „търпение“.
А може ли да се кара със светещ "Check Engine" индикатор? - вижте ТУК.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Този коментар е премахнат от модератор.
2 Иво
Коментиран от #4, #14
14:04 28.01.2021
3 Ицака
14:06 28.01.2021
4 Пише
До коментар #2 от "Иво":
Чети. Има коли, които знаят, други - не.14:08 28.01.2021
5 Емил
Коментиран от #7
14:11 28.01.2021
6 Той
Коментиран от #10
14:12 28.01.2021
7 Келешче
До коментар #5 от "Емил":
Тоя пък,карай си там бензинката и не се бутай между шамарите14:17 28.01.2021
8 ДВГ
14:19 28.01.2021
9 123
15:26 28.01.2021
10 Голям Слон
До коментар #6 от "Той":
:-)))) Двигателят върти един агрегат, за да даде той повече мощност. За мен това е парадокс: да похарчиш 30% мощност, за да получиш, например, 40% повече. Т.е., "далаверата" ти е 10%. Идеята на турбината е много добра. Изпълненията в общия случай също. Проблемите с турбото идват след определен пробег и в общия случай са следствие на некомпетентност от страна на водача. 2000-та година купихме два нови ситроена: пикасо и ксантия. Пикасото е с оригиналното си турбо и амортисьори. Ксантията също е с оригинално турбо. Говорим за 20 годишни автомобили. Пикасото в момента е на 420.000 километра. Ксантията онзи ден прехвърли 600. Първи и единствено собственици. Та, така. Компресорът за мен конкретно е една голяма безсмислица. Нищо, че е патент мисля на Мерцедес - три автомобила на марката са ми в гаража. И нито един с компресор :-)Коментиран от #18
15:35 28.01.2021
11 Трън
Коментиран от #12
16:10 28.01.2021
12 оня с коня
До коментар #11 от "Трън":
Ха ха - "Гасенето не става с ключа"?!Вариант първи - С пожарогасител.Вариант втори- Включване на висока Предавка и рязко отпускане на Съединитела.Има и Вариант Три/само за Баровци- Заеб...на Колата и Отиване за Гъби в Гората!Коментиран от #15
16:55 28.01.2021
13 Гост
18:57 28.01.2021
14 Гост
До коментар #2 от "Иво":
Като му избие лагера на валчето и почва да дъни масло в тръбите към мотора и го гори като нафта. От там оборотите скачат.Коментиран от #20
19:01 28.01.2021
15 Този коментар е премахнат от модератор.
16 Божинката
20:44 28.01.2021
17 101
12:22 29.01.2021
18 умньо
До коментар #10 от "Голям Слон":
Ти разбираш повече от тези дето са измислили компресора ! Как не са те взели в Мерцедес на работа?Коментиран от #24
17:28 29.01.2021
19 хъхъ
18:28 29.01.2021
20 един от стадото
До коментар #14 от "Гост":
то един лагер, всъщност са две втулки. И после пет шест стотака за ремонт. Баланс правели, прецизно било. Глупости на търкалета. Избиват старите втулки/плъзгащи лагери, набиват новите от кита и си готов. Пет стотака за един час, охаа..Коментиран от #21, #22, #23, #26
20:10 29.01.2021
21 един от стадото
До коментар #20 от "един от стадото":
дори не ги набиват, слагат ги. Те са с двойно мазане външно към корпуса, вътрешно към ''валчето''. Плаващи са, в маслена баня. Използвам поста и за Слона. За компресора. Това да не ти елгенератор под натоварване, за да има съпротивление изразено в проценти. И на 50об и на 5000хл е едно и също. На търкалящи лагери е и луфта м/у двата вала винаги е един и същ. При ремонт се мерят с луфтомерни пластини, като на клапаните20:32 29.01.2021
22 перничанин
До коментар #20 от "един от стадото":
Нне съм сигурен , но като да не е така. По форумите се споменават предимно два сервиза, единия е в Пловдив , другия в Луковит или някъде в тая част на България. Из София има няколко сервиза за турбини, но не ги хвалят много, та сигурно не е много елементарна работата и ремонта на турбинки и си има тънкости и майсторство.20:52 29.01.2021
23 Гост
До коментар #20 от "един от стадото":
Втулки са но се водят плъзгащ лагер.21:17 29.01.2021
24 Голям Слон
До коментар #18 от "умньо":
:-) Типичната българска неприязън по форумите. Ти като си умно, нещо умно каза ли? Ако не друго, виждал съм турбина и турбокомпресор свалени, разглобени и после монтирани. Зная как работят и това ми стига да си направя изводите. Турбото за мен е предпочитаният вариант, поради тегло, начин на работа и ефективност. Другото има едно единствено предимство: няма турбодупка. Но като взима мощност от колата - не е голямо предимство. Особено монтирано на двулитрови агрегати :-)) После, тежко! Трудно за облужване! Сравнително обемно! Обикновеното турбо също може да се направи да няма турбодупка, особено при дизелите. При бензините е по-особено, поради процеса на възпламеняване на горивото. Но ти си умньото, крайно време е да вземеш думата и поне нещо смислено да напишеш.08:41 30.01.2021
25 Боби турбото
21:51 30.01.2021
26 Пульо
До коментар #20 от "един от стадото":
Втулките ми ги направи стругар,от фосфорен бронз,сам си разбих турбото и го збрах,имам инстументи,гайката е специфична и по нея ми направипа ключ...10:33 31.01.2021