VANOS (Variable Nockenwellensteuerung – променливо управление на разпределителния вал) е технология за променливо газоразпределение, разработена от BMW. Основната цел на VANOS е да оптимизира фазите на отваряне и затваряне на всмукателните и/или изпускателните клапани в зависимост от оборотите на двигателя и натоварването. Това води до значителни подобрения в ефективността на горенето, повишаване на въртящия момент при ниски обороти, увеличаване на максималната мощност и намаляване на разхода на гориво, както и на емисиите на вредни газове.
Функционирането на VANOS се осъществява чрез хидравлично управляеми механизми, които променят ъгловото положение на разпределителния вал спрямо коляновия вал. При стандартната VANOS система (Single VANOS), която се използва основно при всмукателния разпределителен вал, изменението на фазата е двустъпково – или изцяло напред, или изцяло назад. По-усъвършенстваната система Double VANOS, въведена при по-новите двигатели, позволява непрекъсната промяна на фазите както на всмукателния, така и на изпускателния разпределителен вал. Това осигурява много по-прецизен контрол върху газообмена и позволява оптимизирането му в по-широк диапазон от режими на работа на двигателя.
Технически, системата VANOS се състои от няколко ключови компонента: електромагнитни клапани (соленоиди), които регулират потока на моторно масло под налягане, хидравличен изпълнителен механизъм (актуатор), интегриран в зъбното колело на разпределителния вал, и сензори за положението на разпределителния и коляновия вал (датчици на Хол). Електронният блок за управление на двигателя (ECU) получава данни от тези сензори, както и от други параметри като температура на двигателя, натоварване на двигателя и позиция на педала на газта. Въз основа на тази информация ECU изчислява оптималните фази на газоразпределение и подава команда към соленоидите, които насочват маслото към актуатора, променяйки позицията на разпределителния вал.
Предимствата на VANOS са многобройни. При ниски обороти на двигателя, системата забавя затварянето на всмукателните клапани, което позволява по-пълно пълнене на цилиндрите и увеличаване на въртящия момент. При високи обороти, всмукателните клапани се отварят по-рано, за да се осигури максимален въздушен поток и да се постигне по-висока мощност. Double VANOS също така позволява вътрешно рециркулиране на отработените газове (EGR), като забавя отварянето на изпускателните клапани и така подобрява ефективността на изгаряне и намалява емисиите на NOx.
Въпреки своите предимства, компонентите на VANOS системата са податливи на износване с течение на времето, особено уплътненията и лагерите на актуаторите, както и самите соленоиди. Чести симптоми за неизправност на VANOS включват неравномерна работа на празен ход, намалена мощност, повишен разход на гориво, по-шумна работа на двигателя (тракане или щракане) и регистриране на грешки в ECU. Редовната поддръжка и използването на качествени масла са от съществено значение за удължаване живота на системата.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Този коментар е премахнат от модератор.
2 Ужас БМВ!
14:46 19.06.2025
3 Иван
Коментиран от #9
14:50 19.06.2025
4 Шмид
14:52 19.06.2025
5 Дедо
15:09 19.06.2025
6 пенчо
15:09 19.06.2025
7 володя
До коментар #1 от "двг пое към историята":
Нови, нови, колко да са нови? Ваноса се ползва от 30 години в спортните двигатели на БМВ, а за масовите преди 20.15:12 19.06.2025
8 Механик
Ел. магнитните клапни са състявени от два основни възела. Бобина + клапан. Това устройство се нарича "МАГНЕТ-ВЕНТИЛ" или ел-магнитен клапан.
От момента на споменаването на СОЛЕНОИДА, статията надолу няма нужда да се чете.
Още повече, че тая система за променливи фази изобщо вече отдавна не е новост.
Подобни системи имат почти всички автомобилни производители, но носят различни имена. Идеята обаче ед една и съща.
Коментиран от #10
15:41 19.06.2025
9 Мхм
До коментар #3 от "Иван":
Карай си Форд-а и пази тишина16:02 19.06.2025
10 антрашпиц
До коментар #8 от "Механик":
Да, идеята е същата,но двойния ванос на БМВ е много чуплив.Мои приятели беемвисти навремето търсиха Е34ки със единичен ванос ....16:24 19.06.2025
11 Тити
17:35 19.06.2025
12 гост
23:02 20.06.2025
13 Този коментар е премахнат от модератор.
14 васил
Коментиран от #15
21:50 21.06.2025
15 вечното висене
До коментар #14 от "васил":
по сервизите е за тези които не си поддържат колите !!! и също така по-голямата част е в главите на завиждашите комплексари… карам бмв 7-ма серия 97-ма година V8 мотор вече 9 години и за сега ходенето ми по сервизи е било предимно за масла вднъж за ходова час … който иска да вярва но това е реалността !Коментиран от #16
09:02 22.06.2025
16 Браво
До коментар #15 от "вечното висене":
Точно така си е, но кой ли ще чуе? Карам си БМВто Х3, 6-цилиндъра вече 10-та година с 1 посещение в сервиз за лагер на главина. Племенника ми унищожи 2 БМВ-та (бегачки 😂), с 4-цилиндъра преди да му уври главата, че няма такава животно като БМВ с 4-цилиндъра, Преди 2 години отиде до Германия, взе една 5-ца от първият и собственик, с пълна документация, 6 цилиндъра. 0 проблеми до сега. Е, не е на цената на 2 банички и една боза, но факта си е факт. Който купува евтино, купува 2 пъти.Коментиран от #17
11:17 22.06.2025
17 Баща ти
До коментар #16 от "Браво":
и като се събуди,чарашафът мокър,то заради това сградата на БМВ в Мюнхен е точно копие на 4 цилиндров двигател,ама Ганя понеже е голям инжинер и много ги разбира нещата,та заради това и сме на това дередже като държава10:27 01.07.2025