Какво представлява VANOS-системата на BMW

19 Юни, 2025 14:40 4 451 17

  • vanos-
  • bmw

И какви са нейните силни и слаби страни

Какво представлява VANOS-системата на BMW - 1
VANOS система в двигателя N52

VANOS (Variable Nockenwellensteuerung – променливо управление на разпределителния вал) е технология за променливо газоразпределение, разработена от BMW. Основната цел на VANOS е да оптимизира фазите на отваряне и затваряне на всмукателните и/или изпускателните клапани в зависимост от оборотите на двигателя и натоварването. Това води до значителни подобрения в ефективността на горенето, повишаване на въртящия момент при ниски обороти, увеличаване на максималната мощност и намаляване на разхода на гориво, както и на емисиите на вредни газове.

Функционирането на VANOS се осъществява чрез хидравлично управляеми механизми, които променят ъгловото положение на разпределителния вал спрямо коляновия вал. При стандартната VANOS система (Single VANOS), която се използва основно при всмукателния разпределителен вал, изменението на фазата е двустъпково – или изцяло напред, или изцяло назад. По-усъвършенстваната система Double VANOS, въведена при по-новите двигатели, позволява непрекъсната промяна на фазите както на всмукателния, така и на изпускателния разпределителен вал. Това осигурява много по-прецизен контрол върху газообмена и позволява оптимизирането му в по-широк диапазон от режими на работа на двигателя.

Технически, системата VANOS се състои от няколко ключови компонента: електромагнитни клапани (соленоиди), които регулират потока на моторно масло под налягане, хидравличен изпълнителен механизъм (актуатор), интегриран в зъбното колело на разпределителния вал, и сензори за положението на разпределителния и коляновия вал (датчици на Хол). Електронният блок за управление на двигателя (ECU) получава данни от тези сензори, както и от други параметри като температура на двигателя, натоварване на двигателя и позиция на педала на газта. Въз основа на тази информация ECU изчислява оптималните фази на газоразпределение и подава команда към соленоидите, които насочват маслото към актуатора, променяйки позицията на разпределителния вал.

Предимствата на VANOS са многобройни. При ниски обороти на двигателя, системата забавя затварянето на всмукателните клапани, което позволява по-пълно пълнене на цилиндрите и увеличаване на въртящия момент. При високи обороти, всмукателните клапани се отварят по-рано, за да се осигури максимален въздушен поток и да се постигне по-висока мощност. Double VANOS също така позволява вътрешно рециркулиране на отработените газове (EGR), като забавя отварянето на изпускателните клапани и така подобрява ефективността на изгаряне и намалява емисиите на NOx.

Въпреки своите предимства, компонентите на VANOS системата са податливи на износване с течение на времето, особено уплътненията и лагерите на актуаторите, както и самите соленоиди. Чести симптоми за неизправност на VANOS включват неравномерна работа на празен ход, намалена мощност, повишен разход на гориво, по-шумна работа на двигателя (тракане или щракане) и регистриране на грешки в ECU. Редовната поддръжка и използването на качествени масла са от съществено значение за удължаване живота на системата.


Поставете оценка:
Оценка 5 от 6 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 2 Ужас БМВ!

    29 7 Отговор
    Често посещаване на сервизи!
  • 3 Иван

    24 7 Отговор
    Със една дума пълен к.......ф

    Коментиран от #9

  • 4 Шмид

    15 7 Отговор
    В общи линии - скъп боклук. 500 лева бройката минимум...
  • 5 Дедо

    9 6 Отговор
    Хонда го имаше това от преди години. VTECH се казва на Хонда разработката.
  • 6 пенчо

    11 2 Отговор
    Нищо впечатляващо като изпълнение. Проблемите идват от некачествени масла и дълги интервали за смяната на маслата. Всичко се запушва и започват проблемите.
  • 7 володя

    14 0 Отговор

    До коментар #1 от "двг пое към историята":

    Нови, нови, колко да са нови? Ваноса се ползва от 30 години в спортните двигатели на БМВ, а за масовите преди 20.
  • 8 Механик

    12 3 Отговор
    Електромагните клапани НЕ СА СОЛЕНОИДИ. Соленоиди са БОБИНИТЕ на тия устройства.
    Ел. магнитните клапни са състявени от два основни възела. Бобина + клапан. Това устройство се нарича "МАГНЕТ-ВЕНТИЛ" или ел-магнитен клапан.
    От момента на споменаването на СОЛЕНОИДА, статията надолу няма нужда да се чете.
    Още повече, че тая система за променливи фази изобщо вече отдавна не е новост.
    Подобни системи имат почти всички автомобилни производители, но носят различни имена. Идеята обаче ед една и съща.

    Коментиран от #10

  • 9 Мхм

    5 4 Отговор

    До коментар #3 от "Иван":

    Карай си Форд-а и пази тишина
  • 10 антрашпиц

    7 1 Отговор

    До коментар #8 от "Механик":

    Да, идеята е същата,но двойния ванос на БМВ е много чуплив.Мои приятели беемвисти навремето търсиха Е34ки със единичен ванос ....
  • 11 Тити

    14 4 Отговор
    Тази система е радост за нашите автомонтьори.
  • 12 гост

    4 5 Отговор
    Просто три статии по нагоре прочитаме за новата батерия на Хуавей и забравяме за тази остаряла технология ванос
  • 13 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 14 васил

    4 0 Отговор
    Бих искал да споделя . По искане на Хитлер един от тогавашните гениите на Немското автомобилостроенеto Фердинанд Порше създава Танк който имал тегло около 300 тона и са произведени само 4 броя . ? Хитлер имал манията да се произвеждат такива оръжия които враговете му да нямат - големи , огромни , мощни които способни да унищожават противника за него е били Величието на Германия всичко голямо , огромно произвели са и 2 оръдия единия го ползвали срещу Франция а 2 ят във Брест 1941 година като ги обслужва персонал от 150-200 човека и се движи по жп. линиите само . Немските танкове от първите Гепарди до последните Леопарди са с тегло от 40-до 60 тона. Тези танкове имали газ турбини двигатели и автоматична скоростна кутия за което за времето това е мечта за много страни но Немците го постигнали . Толкова сложна била конструкцията им ,че на един от танковете отказал скоростната кутия въпреки че сам Главният конструктор Порше се занимал с отстраняване на повредата така не е била открита както и причините и са се откази от тоя танк който се превърнал в 300 тонно ненужно желязо. Отворете капака на Немска кола съвременните - и погледнете няма място празно в същото направете погледнете на Корейските , Японските или на Италианските или Френските разликата е огромна Защо ? Скъпо поддържане , много сложна конструкция и нискокачествени компоненти на електроника която е проблемна , евтина пластмаса и вечно висене по сервизите - губене на време , пари и не

    Коментиран от #15

  • 15 вечното висене

    3 0 Отговор

    До коментар #14 от "васил":

    по сервизите е за тези които не си поддържат колите !!! и също така по-голямата част е в главите на завиждашите комплексари… карам бмв 7-ма серия 97-ма година V8 мотор вече 9 години и за сега ходенето ми по сервизи е било предимно за масла вднъж за ходова час … който иска да вярва но това е реалността !

    Коментиран от #16

  • 16 Браво

    3 0 Отговор

    До коментар #15 от "вечното висене":

    Точно така си е, но кой ли ще чуе? Карам си БМВто Х3, 6-цилиндъра вече 10-та година с 1 посещение в сервиз за лагер на главина. Племенника ми унищожи 2 БМВ-та (бегачки 😂), с 4-цилиндъра преди да му уври главата, че няма такава животно като БМВ с 4-цилиндъра, Преди 2 години отиде до Германия, взе една 5-ца от първият и собственик, с пълна документация, 6 цилиндъра. 0 проблеми до сега. Е, не е на цената на 2 банички и една боза, но факта си е факт. Който купува евтино, купува 2 пъти.

    Коментиран от #17

  • 17 Баща ти

    1 0 Отговор

    До коментар #16 от "Браво":

    и като се събуди,чарашафът мокър,то заради това сградата на БМВ в Мюнхен е точно копие на 4 цилиндров двигател,ама Ганя понеже е голям инжинер и много ги разбира нещата,та заради това и сме на това дередже като държава