Американското издание The National Interest разказа за лекия руски учебнобоен самолет Як-130, като му предрече добро бъдеще в публикацията „Meet Russia's Yak-130, the Killer Light-Combat Jet You Never Heard of (Until Now)”, пише Блиц.
Самолетът Yakovlev Yak 130, разработен непосредствено след разпадането на Съветския съюз, е един от най-добрите съвременни тренировъчни леки бойни самолети на международния оръжеен пазар. Изискванията за самолета първоначално бяха заложени в края на 80-те години на миналия век като за нов тренировъчен самолет, който да замени масовия флот на произвежданите в Чехия въздушни платформи Aero L-29 Delfín и L-39 Albatros.
На конкурса бяха представени пет вида образци, включително Sukho S-54, Myasishchev M-200, Mikoyan MiG-AT и Yakovlev Yak-UTS. Въпреки това към момента на окончателното разпадане на Съветския съюз през 1991 г., само проектите „Микоян" и „Яковлев" продължиха участието си в конкурса. С възникването на новата независима Русия в условията на икономически и социален срив финансирането беше ограничено и развитието продължи бавно. Всъщност, докато проектното бюро „Яковлев" до голяма степен довърши основния дизайн на Як-130 до 1993 г., ситуацията по финансирането накара компанията да търси външни инвестиции, въпреки че руските военновъздушни сили избраха своя реактивен двигател за понататъшно развитие. Затова „Яковлев” сключи договор за партньорство за съвместно разработване и маркетинг на Як-130 с италианската авиокомпания „Аермаки" през същата година. Тъй като развитието продължи, първият тестов самолет Yak-130D направи първия си полет от летище „Громов" на 25 април 1996 г.
Партньорството в крайна сметка се задълбочи, но през 2000 г. руснаците и италианците тръгнаха по отделни пътища. Италианците платиха на руската компания $ 77 млн. за техническа документация на Yak-130 и продължиха да развиват версията на самолета като Alenia Aermacchi M-346, който вече служи на редица западни ВВС. Италианската версия на самолета може дори да продължи да служи и в американските ВВС, ако бъде избрана за победител в състезанието за TX. Яковлев, вече част от Irkut Corporation, продължи да развива Yak-130 за своя вътрешен пазар и най-накрая победи МиГ-АТ на 16 април 2002 г., когато бе избран за тренировъчна машина за руските ВВС. Развитието от този момент продължи относително бързо. На 30 април 2004 г. старшият тестов пилот Роман Такаев излетя на първия пробен полет на Як-130, построен в завода „Сокол" в Нижни Новгород. Производството е преместено в Иркутск през 2006 г., а полетното тестване приключва до 2009 г.
Самолетът официално влиза на служба в руските ВВС през 2010 г., които сега имат около 95 машини от този тип. От 2011 г. Як-130 е изнасян в различни държави: Беларус има 8, Алжир и Бангладеш разполагат с по 16 самолета, Мианмар има 12 самолета. Сирия също е поръчала 26 Як-130, но състоянието на тази сделка е неясно. Руската версия на Yak-130 не се изяви особено добре на международния пазар, но италианският му братовчед M346 се представя добре в Италия, Израел, Сингапур, Полша и Туркменистан. „Леонардо”, производителят на самолетите M346, може да спечели договора за американската TX програма. С одобрението на ВВС на САЩ вратата щеше да се отвори за продажби по целия свят.
Основният дизайн на Yak-130 е здрав и е добре изпълнен, който вероятно тепърва ще реализира повече продажби в двата си различни варианта. От гледна точка на суровата аеродинамична линия, Yak-130 не е толкова изискан, колкото италианския си дериват, притежаващ двигателите на европейския реактивен двигател Honeywell F124-GA-200, по-лекото тегло и малко по-фината аеродинамика. Въпреки това, Yak-130 предлага отлично цялостно представяне, което позволява да се възпроизвежда изпълнението на четвърто и пето поколение тренировъчни самолети за начално обучение. Руският самолет може да поддържа стабилен контролиран полет при ъгли на атака до 35 градуса, което се доближава до способностите на изтребители като МиГ-29, Су-30 и дори западни типове като F/A-18E/FSuper Hornet. Също така машината има отличното съотношение на двигателната тяга/тегло от 0,8, което му позволява да поддържа високи радиални претоварвания (g), скороподемност и добри характеристики при излитане.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Ураааааааааа
Коментиран от #2
17:42 10.06.2018
2 Този коментар е премахнат от модератор.
3 Споко
Коментиран от #19
18:14 10.06.2018
4 конструктор
Това треби всеки втори рашан да работи в конструкторско или развойно бюро.
18:16 10.06.2018
5 смешни сте
Коментиран от #29
18:21 10.06.2018
6 Киро
18:26 10.06.2018
7 Този коментар е премахнат от модератор.
8 Този коментар е премахнат от модератор.
9 Доктор Охболи
Публикувано във факти.бг: Затова „Яковлев” сключи договор за партньорство за съвместно разработване и маркетинг на Як-130 с италианската авиокомпания „Аермаки"
Публикувано във факти.бг: Самолетът официално влиза на служба в руските ВВС през 2010 г., които сега имат около 95 машини от този тип.
А че повечето коментиращи тук са обикновени хейтъри да не би да е лъжа?
Коментиран от #12
19:16 10.06.2018
10 Коз ,коз и 2 пешки метър
19:56 10.06.2018
11 Иванов
Осъзнай те се!
19:58 10.06.2018
12 Този коментар е премахнат от модератор.
13 ха ха ха
Коментиран от #24
20:23 10.06.2018
14 Юпи
20:29 10.06.2018
15 onq s konq
20:56 10.06.2018
16 nonamenofacenonumber
21:05 10.06.2018
17 nonamenofacenonumber
Коментиран от #18
21:09 10.06.2018
18 гост
До коментар #17 от "nonamenofacenonumber":
Да не дава господ да си купиме подобни съветски летящи тостери.Само тва ни трябва.21:59 10.06.2018
19 Дивуй
До коментар #3 от "Споко":
Първо погледни под леглото.22:00 10.06.2018
20 русия е джудже
Коментиран от #21
22:08 10.06.2018
21 Този коментар е премахнат от модератор.
22 Гост
До коментар #21 от "РУСОМАХА":
Русия е кочина и винаги ще си остане такава.Коментиран от #23, #27
22:55 10.06.2018
23 Госто
До коментар #22 от "Гост":
Ходи и виж пък тогава говори,ама за там ти трябват парички и смелост.Коментиран от #26, #28
00:18 11.06.2018
24 Като домакин
До коментар #13 от "ха ха ха":
Явно географията не ти е любима наука.Коментиран от #25
06:53 11.06.2018
25 ха ха ха
До коментар #24 от "Като домакин":
Домакинче, кажи ми нещо за бившата Бирма. Може би точни географски ширини.07:20 11.06.2018
26 Гост
До коментар #23 от "Госто":
Ходих, видях, никога няма да стъпя по вече в тази кочина.08:03 11.06.2018
27 Този коментар е премахнат от модератор.
28 гост
До коментар #23 от "Госто":
За да отидеш в русия не ти трябва смелост а глупост.Никой не тръгва за руската кочина ,всеки отива в западния свят защото са двеста години пред кочината руска ,само простия русофил харесва кенефа русия.10:10 11.06.2018
29 Този коментар е премахнат от модератор.
30 Да здравствует
16:18 11.06.2018
31 Суйо
18:20 11.06.2018