Изненада сякаш няма. Избирателите получиха онова, за което бяха гласували. Добро или лошо е това за страната, пита в статията на "Ди Велт" Борис Калноки и анализира три възможни сценария за бъдещето на Турция след преустройството на държавата, наложено от Ердоган. Ето кои са тези сценарии:
Първи сценарий: икономически крах
Пазарите изпаднаха направо в умопомрачение, когато Ердоган обяви своя кабинет и когато се разбра, че дори Централната банка ще му бъде индиректно подчинена. Ердоган не обича лихвите, но без лихви капиталът бяга от Турция, а местната валута е обречена на срив, което оскъпява вноса и повишава инфлацията, пише "Ди Велт". Изданието посочва: "Докъде води този път може да се види на Истанбулската борса, където курсовете на турската лира постоянно падат. Турските фирми са натрупали дългове за 350 млрд. долара, голяма част от които са взети в чужда валута. Това ще се отрази неблагоприятно на икономиката - предимно на енергийния и строителния сектор", предрича изданието.
Според експерти, можело да се очаква и вълна от фирмени фалити, което от своя страна води до увеличаване на безработицата и увеличаване на галопиращата вече инфлация, която междувременно е достигнала ниво от 15%. "А това означава недоволство, неспокойство и хаос", подчертава "Ди Велт".
Като допълнителни рискови фактори са изброени войната на Ердоган срещу кюрдите, която той води вече не само у дома, а също в Сирия и Ирак. "Това може да докара страната до скъпа и кървава безизходица, особено ако сирийският диктатор Асад се опита с руска и иранска подкрепа да си върне контрола над окупираната от турците провинция Африн. Тогава това място може да се превърне в турски Виетнам и дори да се стигне до гражданска война в самата Турция", предрича Борис Калноки.
Втори сценарий: нова Османска империя
"Ердоган и бездруго се смята за наследник на султаните и твърди, че Турция трябва отново да е там, "където едно време са били нашите предци" – т.е. османците", посочва "Ди Велт". "Днешна Турция фактически е по-голяма от онази, която съществуваше по време на разпадането на Османската империя след Първата световна война. Турските войски днес се намират също в Северен Ирак, а тамошният Кюрдистан е нещо като васален регион на Турция. Части от Северна Сирия също са окупирани от турските войски. Ердоган ще задържи тези области и ще иска да завладее и нови, включително и за да не позволи на тамошните кюрди да си изградят самостоятелна държава", коментира изданието.
Авторът изказва и следната хипотеза: че Ердоган може да засили и натиска спрямо Кипър и Гърция, а навярно би се опитал и да завладее някой гръцки остров, ако реши, че страдащата от икономическа криза, застаряване и миграция Гърция е твърде слаба, за да му се противопостави. Според Калноки, Ердоган може да опита да се изяви като лидер на ислямския свят и да печели все повече власт и влияние в региона, превръщайки се в нещо като "султан на модерното време". "С оглед на слабостта на ЕС и на всеобщия държавен разпад в Близкия изток, това може и да му се удаде, а колкото по-мощни стават позициите му, толкова по-внимателно ще се държи с него ЕС", коментира "Ди Велт".
Трети сценарий: Турция излиза от НАТО
"На срещата на върха на НАТО в Брюксел всички погледи бяха насочени към Тръмп, но Ердоган е, може би, по-важната фигура. От време на време той се заиграва с идеята да напусне НАТО и да отнеме от американците сегашната военновъздушна база Инджирлик. Ердоган поръча руски противовъздушни ракети S-400, вместо американските "Пейтриът" - защото руските ракети са по-добри и по-евтини, а и доставката им не е обвързана с политически искания, както при американците. А НАТО почти не споделя с турците информации от своите тайни служби, защото се опасява, че Ердоган би могъл да ги предаде и на Путин", посочва "Ди Велт".
Изданието изтъква, че в Сирия целите на Ердоган влизат в противоречие с американските. "Не е изключено там да се стигне до схватки между турци и американци. Като цяло Ердоган може да се опита да отдалечи Турция от ЕС, където той така или иначе не желае да влиза. Ердоган вижда Турция като сила, равнопоставена с ЕС, Русия и САЩ", се казва в статията на "Ди Велт".
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 експерт
Турция я чака ИКОНОМИЧЕСКИ ВЪЗХОД и това е ЕДИНСТВЕНИЯТ ВЪЗМОЖЕН СЦЕНАРИЙ.
Защо? Няма да обяснявам на платени тъпаци, само ще напиша, че светът не се изчерпва с 4 колониални кочини и 24-те им колонии!!
Коментиран от #2
06:59 15.07.2018
2 Морук
До коментар #1 от "експерт":
И аз съм на това мнение,а тези фалшиви новини целят само едно,дестабилизацияКоментиран от #4
07:25 15.07.2018
3 Този коментар е премахнат от модератор.
4 Мустафа
До коментар #2 от "Морук":
Дойче Зеле има по- малко новини за Германия, отколкото за Турция и Русия. Браво!Коментиран от #11
07:27 15.07.2018
5 Hasan
Коментиран от #9
07:30 15.07.2018
6 Морук
07:30 15.07.2018
7 Male mila
Коментиран от #16, #22
07:33 15.07.2018
8 Този коментар е премахнат от модератор.
9 Болгар
До коментар #5 от "Hasan":
И какво да гледаме на нашата държава,аз бг новини не гледам,щот едни същи от крадливите и нагли политици вдигам кръвно,и имам алергия ,пък кръвното си го пазя за жената08:05 15.07.2018
10 доста подвеждаща
Коментиран от #12, #60, #72
08:41 15.07.2018
11 JPower
До коментар #4 от "Мустафа":
Кви новини видя??? Германия плюе по туркия, и гледа как да вкара повече държави във война срещу туркия. па то вика """БРАВО"". НЯМА ВТОРИ ,КАТО ВАС, ТЕ В ТУРКИЯ СЕ ОПЛАКВАТ ОТ ТОВА НАСЪСКВАНЕ НА НАРОДИТЕ СРЕЩУ ЕРДОГРУХ....МЮМЮНКИТЕ ВИКАТ браво... Като почне войната, вие в коя армия ще участвате????08:46 15.07.2018
12 Варна 2
До коментар #10 от "доста подвеждаща":
Като е толкова лесно защо досега не са им сринали икономикатаКоментиран от #14
09:30 15.07.2018
13 Реалист1
Коментиран от #15, #19
09:35 15.07.2018
14 какво
До коментар #12 от "Варна 2":
значи до сега ?? до сега все пак ес и америка вярваха , че основната част от турците са за светска държава и предпочитат да живеят в демокрация .това да си избереш султан в 21-ви век е трудно да асимилираш . но да си разбрал, че отказаха на ердо да разширят митническият съюз,отказах да пуснат турците без визи ? до сега нямаха интерес от една разпадаща се турция но ердо нещо се взе насериозно а и ти по никакъв начин не си опровергал каквото съм написал....защото си е самата истина . турция е една икономика работеща на ишлеме ,без ноу хау и която бързо се превръща в държава със строга мюсулманска религия а религията и науката никъде по света не вървят заедно !!Коментиран от #26
09:49 15.07.2018
15 JPower
До коментар #13 от "Реалист1":
Туй с мюмюнките няма да стане!!! Или са турци или българи, тоз тука,щото само един пише, е ясен!!! Колко пъти ги питам""" при война в коя армия ще отидат???"" Но мълчание на агнетата.:))) Като и преди, по навик бащин,ще се скрият в шубраците между козите:)))ще чакат да видят Ко ша стане,че да се самоопределят.. Ноооо,тоз път....Коментиран от #20
09:51 15.07.2018
16 ganio
До коментар #7 от "Male mila":
Зает съм бе човек, в момента яхам жена ти.09:51 15.07.2018
17 руснак
09:52 15.07.2018
18 Синан
Коментиран от #23
09:53 15.07.2018
19 ами
До коментар #13 от "Реалист1":
в европа е пълно с турци от България но като отидат в администрацията се представят за българи а като ги питаш какви са ...ами викат турци !!! ами да си захвърлят българските паспорти и да вземат турски...поне да не ни излагат а да си казват , че са турци а шведите и те първи българи се пишат на запад09:53 15.07.2018
20 Морук
До коментар #15 от "JPower":
Каква война бе дюдюк,те ако дойдат ,сутринта само ше им видиш байрака по кметствата и парламента.с електропастири на Симеонов ли ше ги спреш бе Ганьо със скъсаните гащиКоментиран от #24, #25, #27
09:56 15.07.2018
21 Мерт
Реджеп Ердоган каза пред журналисти, придружавали го на срещата на върха на Алианса в Брюксел по-рано тази седмица.
" Ние посочихме нуждата да се увеличи политическият и военният диалог с Русия за минимизиране на военните рискове и установяване на прозрачност", подчертал турският лидер.
"Мисля, че тази среща е много важна", изрази позицията си Ердоган и добави, че Анкара внимателно ще следи случващото се в столицата на Финландия.
Междувременно турският президент добави, че за днес е организиран телефонен разговор с Путин. Те ще обсъдят възможността за организиране на среща в Турция за обсъждане на регионални проблеми.
" Ако Путин приеме това предложение, ще бъде добре и за нас. Вероятно ние можем да поканим още една или две държави на срещата. С това аз мисля, че ние ще направим ситуацията в региона по-стабилна", изтъкна Ердоган. Президентът на Турция разкри, че е обсъдил с Тръмп в кулоарите на срещата на НАТО в Брюксел ситуацията в Манбидж, Северна Сирия, и въпроса за закупуване на американски изтребители Ф-35, за която Турция вече е платила 800 милиона долара. Тръмп, обещал на Ердоган, че изтребителите Ф-35 ще бъдат доставени на Турция в договореният срок. Припомняме, че Турция поръча от Сащ 100 броя изтребители Ф-35.
09:58 15.07.2018
22 Хафъз
До коментар #7 от "Male mila":
Кви сте вий че ше давате тон ва кавали10:00 15.07.2018
23 бе то
До коментар #18 от "Синан":
и иран е голяма и силана а персите са далеч по-интелигентни от турците а и имат достатъчно полезни изкопаеми но не са просперирали особено просто защото америка не им го позволява . а както казах икономически е много лесно да сринеш някой когато той изнася за теб и особено ако предприятията са твои . при едни 400 млрд задърления на фирмите при едно леко ембарго знаеш ли колко бързо ще фалират не можейки да си плащат кредитите и да купуват суровини . то не е като при теб в маалата да си набереш каквото ти трябваКоментиран от #73
10:00 15.07.2018
24 сабри
До коментар #20 от "Морук":
къй си ти ва морук10:00 15.07.2018
25 ganio
До коментар #20 от "Морук":
То че няма да можем да ги спрем и че ще се мре е ясно. Но дори и един завоевател да успея да утрепам пак е нещо. Иначе имам две секири и една кама на 50г с която коляме прасе всяка зима.10:03 15.07.2018
26 Варна 2
До коментар #14 от "какво":
Турция никога няма да се разпадне както си мислите.Коментиран от #30, #31
10:16 15.07.2018
27 ganio
До коментар #20 от "Морук":
Ти като български гражданин няма ли да опиташ да ги спреш? Няма ли да опиташ да живееш достойно дори и за миг?Коментиран от #42
10:19 15.07.2018
28 Този коментар е премахнат от модератор.
29 БНВ ездач
Сигурно имате защитени степени по политология, икономика, не дай си боже космически технологии и то от някое сериозно учебно заведение, не от АПУ - анадолския простакесен университет! Не можете да ръсите нещо, ако го нямате изначално!
Затова тоя политически строй - на педофила неграмотен, толкова добре се развива във вашите редички. Той най-добре избуява при простички, умствено ограничени индивиди.
10:21 15.07.2018
30 аха
До коментар #26 от "Варна 2":
то и османската империя е щяла да бъде вечна ама на .... няма как турция да владее чужда територия...тази на кюрдите и да остане цяла . не си обяснил как си представяш 60 млн турци да спрат 40 млн кюрди ...ще ги избиете ли ? особено когато на власт е ердо и неоосманизма и национализма се възражда ?? а бе местане ...ти ли си беКоментиран от #34
10:23 15.07.2018
31 Мерт
До коментар #26 от "Варна 2":
Така е! Даже, не че само няма да се разпасне, но и ще става по-силна. Турция, вече "играе" със световните сили като Сащ, Русия, Франция и др. Турция, вече е фактор, с който всеки малко или много се съобразява!Коментиран от #33, #35, #54
10:25 15.07.2018
32 Този коментар е премахнат от модератор.
33 аха
До коментар #31 от "Мерт":
а пък ердо напоследък се оплакваше , че вече никой не го канил когато има важни разговори .....прочети какво обиден е казал твоят султан ! все повече ще го изолират ...както и турция и турците по света10:48 15.07.2018
34 Варна 2
До коментар #30 от "аха":
Правете разлика между кюрдите и пкк има много голяма разликаКоментиран от #36
10:49 15.07.2018
35 Варна 2
До коментар #31 от "Мерт":
Не знам какво трябва да стане че на нашите бг да им се отворят очите промити мозъци10:54 15.07.2018
36 аха
До коментар #34 от "Варна 2":
да не искаш да ме убедиш , че по време на робството поробените българи са били срещу боте,левски,волов и многото други хайдути и четници сражавали се за СВОБОДАТА ?? Няма разлика между пкк и кюрдите...просто всички кюрди симпатизират на пкк но някой изчакват да хванат оръжието . викаш турците чувстват кюрдите като братя и обратното и така ги третират ??? имайки в предвид , че са 40 млн а турците 60 млн като от тези 60 млн има и светски турци на които едва ли им се умира за османските блянове на ердо ....аз залагам на кюрдитеКоментиран от #44, #47
10:58 15.07.2018
37 JPower
До коментар #32 от "Оксиморон":
Тез простотии ги пише Денис джамбазов от факти.бг. така става,като на помак му се даде поприще за изява. Турчееещ се българин,е по голям османлия и от турчина.11:00 15.07.2018
38 JPower
Коментиран от #40, #43, #45, #58, #61
11:02 15.07.2018
39 Този коментар е премахнат от модератор.
40 Синан
До коментар #38 от "JPower":
Никога! или сме с Турция или с Турция, друг вариант няма! ай, с какво ще се биете срещу огромна Турция? с камъни и пръчки сигурно ...Коментиран от #41
11:15 15.07.2018
41 JPower
До коментар #40 от "Синан":
Подписа си смъртната присъда!!!11:33 15.07.2018
42 Морук
До коментар #27 от "ganio":
Че ти сега достойно ли живееш?под българско робство мн ли ти харесва турците 500 години, немци, руснаци,откакто е бай ганьовската демокрация бг то се затрива останаха само пенсионери и роми кадърните бегат що?Коментиран от #46
11:33 15.07.2018
43 Морук
До коментар #38 от "JPower":
Дюдюк дядовците ни са се били за бг-то,ама тяхната грешка няма да я правим пак,пък и го написах кой? с какво ?и за кого да се бие?11:38 15.07.2018
44 Варна 2
До коментар #36 от "аха":
Ботев и много други като него са загинали от ръката на свои.ТОВА Е САМАТА ИСТИНА АЗа кюрдите не си прав че всички симпатизират на пкк11:44 15.07.2018
45 Този коментар е премахнат от модератор.
46 ganio
До коментар #42 от "Морук":
Каквото мога правя...Имам отлично образование, въпреки че не си личи... И съм доста добър специалист в областта си. Материалното ми състояние е доста добро и всичко съм го постигнал по честен и достоен начин с доста труд. Също така въпреки многото кусури които има България аз си обичам страната. Та ако някой тръгне да ни завладява бих опитал да утрепам поне един враг дори и с голи ръце за да защитя семейството си и плодовете на моя труд, пък после ако ще да се мре. Сега разбра ли?Коментиран от #50, #74
12:08 15.07.2018
47 Варна 2
До коментар #36 от "аха":
А и те първи започнаха гориха турски знамена потрошиха паметницина Ататюрк какво очакват тогава12:38 15.07.2018
48 Този коментар е премахнат от модератор.
49 Kuku
13:46 15.07.2018
50 JPower
До коментар #46 от "ganio":
Помака е храни куче да те лае.... Помака Денис Джамбазов пак ме блокира, но ще му блокира главата някой Ботев!!!Коментиран от #51
13:55 15.07.2018
51 не съм турчин
До коментар #50 от "JPower":
Успокой се войводо. Собственото ти правителство изтрепа животните на хората и сега ще ядеш вносно месо трето качество за бездомни кучета, но си тръгнал невинни хора да обиждаш. Жалък си.Коментиран от #52, #53
14:02 15.07.2018
52 Този коментар е премахнат от модератор.
53 Морук
До коментар #51 от "не съм турчин":
Че то нещо невноссно тука има ли,даже и байраците са от китай14:08 15.07.2018
54 Този коментар е премахнат от модератор.
55 Този коментар е премахнат от модератор.
56 Osman
16:23 15.07.2018
57 ВАГ
16:33 15.07.2018
58 Варшавски пакт,
До коментар #38 от "JPower":
На време то бг.беше силна държава .След като дойде демокрацията Сащ и нейните съюзници я разрушика,като накараха бг.да унищожи всички руски противовъздушни , почти цялата мощ на бг. Армия.Тий че бг.само може вече да мечтае да води войни или да гони собствени интереси тя е обречена.
Коментиран от #59
17:57 15.07.2018
59 JPower
До коментар #58 от "Варшавски пакт,":
Не са много тия, които мечтаят за война...освен това, военната ни стратегия към туркия е отбранителна... В момента имаме нужда от ракети и пехота.. Със 20-30 изтребителя, и то не актуални....незнам с кой може да воюваме, ааа можем Боко тиквата да свалим:))) трябват ни отбранителна ""техника""Коментиран от #68
18:27 15.07.2018
60 Хасан
До коментар #10 от "доста подвеждаща":
Аз не съм съгласен с тебе..турската икономика е вплетена в западната...взаимнообвързваща...Да се наложи ембарго на Турция значи Сащ да наложи ембарго на Форд Отосан...или Германия на БОШ Турция...или Франция да наложи вмбарго на Рено Турция...нелогично...това за кюрдите...кюрдите са разпокъсани ..има сируйски,ирански,иракски турски кюрду..има комунисти има джихадисту....Турция се бие срещу марксистко ленинската терористичн органузация ПКК....а да искат автономия в Турция все едно циганите да искат независимост в България..Коментиран от #63, #64
09:33 16.07.2018
61 Хасан
До коментар #38 от "JPower":
Много е глупаво да има конфликт между България и Турция..в НАТО сме ..по е възможно българи да се бият срещу Русия..така се очертава ..и рано или късно ще станеКоментиран от #70
09:38 16.07.2018
62 Джафар
Коментиран от #75
10:57 16.07.2018
63 Варна 2
До коментар #60 от "Хасан":
Много добре им го обясни дано бг да са те разбрали11:30 16.07.2018
64 JPower
До коментар #60 от "Хасан":
Да сравняваш ЦИГАНИН с кюрд е малоумие... Което обезсмисля всякакъв разговор. Как да спориш с прост и неук... нямаш елементарни познания по история, военно дело, политика ...то по кво ли имаш. Даже и от ислям не разбираш, говориш колкото да ти мине времето и да дразниш хората тук!!!!Коментиран от #65
13:33 16.07.2018
65 Варна 2
До коментар #64 от "JPower":
Ти колко добре познаваш кюрдитеКоментиран от #66
14:18 16.07.2018
66 JPower
До коментар #65 от "Варна 2":
Имал съм партньори кюрди в Германия!! Доста добре ги познавам..... както и турците, но не помаци-богомили....Коментиран от #67
14:29 16.07.2018
67 Варна 2ЯааА
До коментар #66 от "JPower":
А то и аз познавам кюрди "много хубави хора" не казвам че всички са лоши но болшинството са................15:07 16.07.2018
68 Хасан
До коментар #59 от "JPower":
Ти си имаш дупе ..и това е най доброто ти оръжие21:11 16.07.2018
69 Този коментар е премахнат от модератор.
70 Този коментар е премахнат от модератор.
71 АлаБала
И аз виждам началото на "малка турска пролет" скоро - много скоро
11:03 17.07.2018
72 свободно мислещ
До коментар #10 от "доста подвеждаща":
До -доста подвеждаща.К-во много дълга атия си написала и пълни глупости.Ти гледай сБГ.Какво става18:02 18.07.2018
73 свободно мислещ
До коментар #23 от "бе то":
До-Бе-то.г-пако18:09 18.07.2018
74 свободно мислещ
До коментар #46 от "ganio":
До-Gandhi?като дойде времето ще бягашшшшш.18:14 18.07.2018
75 свободно мислещ
До коментар #62 от "Джафар":
До-джафер.прав си има и много достойни кюрди.в много райони те гласуваха за РЕДЖЕП ТАПИ ЕРДОГАН.18:19 18.07.2018