Германия е известна в цял свят със своите магистрали, а мнозина дори ѝ завиждат за тях. Но знаете ли как се строят скоростните пътища? Тук открехваме малко завесата:
Германия с право е смятана за една от страните с най-високо качество на пътната инфраструктура. В класацията на Световния икономически форум Федералната република изпреварва страни като Швеция, Испания, Великобритания и Канада.
Планирането на пътищата
Строителството на пътищата, както и на всеки друг инженерен обект, започва с планирането. В Германия това е най-важният и по правило - бавна фаза. За пътното планиране на магистрала, например, съществуват специални указания как да бъде трасиран обектът: трябва да се отчетат допустимите наклон и радиуси, ширината на платното, броят и ширината на лентите, банкетът. И обичайно това е продължителен процес.
"Днес за строителството на магистралите в Германия се използват и асфалт, и бетон. Дискусията по въпроса кой материал е по-добър, продължава и до ден-днешен. Има и ограничения за определени трасета - например по отношение на шума. В този случай се използва т.нар. шумопоглъщащ асфалт - силно порест асфалт, който позволява да се намали шумът от преминаващите автомобили", посочва професор Маркус Фридрих от Щутгартския университет.
Председателят на Института по пътно дело професор Михаил Вистуба на свой ред казва, че в 75 процента от случаите се използва асфалт. Тази настилка се състои от три слоя с различна смес: базов и свързващ слой от асфалтобетон плюс покритие.
Самовъзстановяващ се асфалт
Пътностроителните фирми в Германия използват няколко метода за полагане на пътната настилка. Изборът им зависи от обекта. "При строежа на аутобани нашата фирма най-често използва технологията за нанасяне на гореща асфалтова смес върху платното и уплътняването ѝ с валяк. На участъците с по-голяма натовареност обичайно се използва технологията на летия асфалт. Сместа се разпределя и се "стяга", за да се получи плоска повърхност. Посипването със ситен чакъл позволява да се създаде такава структура на най-горния слой, че той дълго време да остане грапав", разказва Кристоф Дрьоге от отдел "Пътна инфраструктура" в Северен Рейн-Вестфалия.
Важен елемент от работата по изграждането на пътната инфраструктура в Германия е внедряването на иновативни технологии. В тази сфера се прилага федералната изследователска програма "Пътища в 21 век", сред чийто приоритети са енергоспестяващите, екологичните и трайни пътища. Специално за изпробването на най-новите технологии преди две години в провинция Северен Рейн-Вестфалия е построен специален експериментален участък с дължина от около два километра.
Там, например, са направени тестове на т.нар. "самовъзстановяващ се" асфалт. Тази технология позволява да се увеличи трайността на повърхностния слой на пътната настилка за сметка на индукционната енергия. Към асфалтовата смес се добавят магнитни елементи, които при рязко нагряване със специална машина дават възможност за стягане на цепнатините.
"Основната технология вече е разработена достатъчно добре. Следващите изследвания ще бъдат свързани с индукционната енергия, а по-точно - с машината за генериране на тази енергия", казва говорителят на Федералния институт по пътно строителство Кристофер Герхард. По неговите думи, "самовъзстановяващият се" асфалт е най-целесъобразно да се използва на неголеми участъци - там, където затварянето на магистралата за ремонт може да доведе до огромни задръствания.
Технологии против задръстванията и "умен" мост
В един участък между Нюрнберг и Мюнхен от 2017-а година насам се тества технологията, наречена "умен" мост. Нейната цел е да се получат данни за състоянието на този вид обект в допълнение към извършваните планови изследвания. На двулентова конструкция на детелината са поставени сензорни устройства, които дават информация за основните ѝ параметри. Функционалната способност на цялата "умна" система и на отделните компоненти ще бъдат анализирани в продължение на пет години.
Но най-важният въпрос, над който работят и пътните инженери и изследователите, си остава възможността за намаляване на неудобствата за шофьорите заради строителни работи и ремонти. Времето за извършването им може да се съкрати, например, чрез т.нар. "компактен асфалт" (едновременно полагане на два слоя) и поставянето на покритие със специална машина, която пръска основата и същевременно полага горния слой.
"Доброто качество е нужно, за да може да се удължи максимално срокът на експлоатация. Именно така могат да се увеличат интервалите между ремонтните работи. Колкото повече са ремонтите по автомагистралната мрежа, толкова по-голям е рискът от големи задръствания. Затова този фактор е много важен в опитите за предотвратяване на задръствания", обяснява Кристоф Дрьоге.
Както казват специалистите, качеството на германските пътища се гарантира чрез щателния подбор и смесване на строителните материали, чрез системния многостепенен контрол на качеството и стриктното придържане към указанията за планиране и строителство на съоръженията. Наред с това има и ясно разделение на отговорностите: кой отговаря за строителството и кой - за поддръжката на трасето.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Кой68
Коментиран от #8, #52
16:23 28.10.2019
2 Този коментар е премахнат от модератор.
3 Идват и гледат от боки😂😂
16:27 28.10.2019
4 Този коментар е премахнат от модератор.
5 Доцент Боки изобрети
16:28 28.10.2019
6 Помнещ
Коментиран от #14, #36, #56, #59
16:35 28.10.2019
7 Българина
16:43 28.10.2019
8 Да но
До коментар #1 от "Кой68":
Да но Николай Василев искаше да спре санкциите .Защо го мразите толкова?Има ли Лютви Местан нещо общо с това?Коментиран от #9
16:47 28.10.2019
9 Ще ми се да има
До коментар #8 от "Да но":
Но трябва да има много повече гласове ,иначе Бойко може да остави назад16:49 28.10.2019
10 добре
16:50 28.10.2019
11 Този коментар е премахнат от модератор.
12 киро
Коментиран от #25
16:53 28.10.2019
13 Джак
1.Германия е с най ниската средна скорост на придвижване в Европа - факт, който иска нека провери.
2.Паркингите им са малки, не достатъчни и мръсни. Ако искаш да вземеш душ на всякъде си плащаш.
3.Ремонтите им са грандиозни но винаги продължават години. Това се сещате как се отразява на трафика.
4.Качеството на настилката не мога да коментирам но ми се струва че не на всякъде е на ниво.
5.Знаците и маркировката не е навременна, не е достатъчна и по някога липсва.
За мен, най уредената в това отношение държава в Европа е Франция! Там ремонтите траят максимално кратко, качеството е на ниво, пътната сигнализация най адекватна.
Коментиран от #18, #39, #42, #47, #49
16:55 28.10.2019
14 гост
До коментар #6 от "Помнещ":
Ами спазили са конструктивните изисквания и са използвали материалите със съответното качество по проект. Когато това се направи магистралите ще издържат по 25г. без проблеми и без ремонти. А сега не могат да издържат до откриването им без кръпки и ремонти, без трафик, каквто остава като започнат да се движат тежки автомобили отгоре и преминат два сезона на лед и слънце? И според Цв. Цв. пътищата имали само акустичен дефект, въпреки че колите подстачат и се клатят постоянно, а магистралите са осеяни с дупки и пукнатини. И защо старите магистрали и пътища са много по-добри от новите, току що построените, които се разпадат веднага.16:58 28.10.2019
15 filo
Коментиран от #16
16:58 28.10.2019
16 А за Братя Илиеви какво?
До коментар #15 от "filo":
Защо ги месите тях.Какво общо имат с гласуването ?17:03 28.10.2019
17 Този коментар е премахнат от модератор.
18 И от мен
До коментар #13 от "Джак":
А ни сигурен ли си, че изобщо си минавал през Германия? Защото аз живея в Германия и не мога да споделя твоите впечатления. А за Франция просто не ми се коментира...Коментиран от #19, #23
17:12 28.10.2019
19 Джак
До коментар #18 от "И от мен":
Все едно да те попитам, а ти сигурен ли си че живееш в Германия? Не искам да се заяждам с никого. Просто споделих мнение. И да, карал съм, повярвай ми доста съм карал и видял и по великата Германия и по всичките останали Европейски държавици.17:17 28.10.2019
20 Бойко Борисов
17:25 28.10.2019
21 Чочо
17:29 28.10.2019
22 скфкцлцльл
17:34 28.10.2019
23 Смях
До коментар #18 от "И от мен":
Я се осъзнай виждал ли си магистрала във Франция .И аз живея в Германия, но за тазлика от теб вече 19 години и пътищата са далеч от най добрите. да те олесня прочети докладите на еврокомисията и виж по пътна инфраструктура къде е Гемания за 2018 9 позиция.Не ми се обяснява ти освен Германия другаде не си стъпвал17:46 28.10.2019
24 Това,
Коментиран от #44
17:49 28.10.2019
25 Ne sa no Francuzina
До коментар #12 от "киро":
Francuzina Ne da mu go opredelqt da rica da go napravili taka.18:13 28.10.2019
26 стоян
18:20 28.10.2019
27 Умберто
https://youtu.be/DrrEIX54iy8
18:23 28.10.2019
28 Тиква
18:50 28.10.2019
29 факти
Коментиран от #30, #48
19:08 28.10.2019
30 Умберто
До коментар #29 от "факти":
Така е,на Е30 е мазало.Холандските ме кефят също.19:31 28.10.2019
31 боцмана
20:04 28.10.2019
32 Така Така
20:17 28.10.2019
33 Аз да Ви кажа
20:32 28.10.2019
34 Behemoth
20:34 28.10.2019
35 ТОЧКАТА
21:10 28.10.2019
36 Едва ли е така в България
До коментар #6 от "Помнещ":
Ако моста беше строен по технологията,,БОКОВИ АВТОМАГИСТРАЛИ" досега да е изчезнал и забравен!22:09 28.10.2019
37 777
Коментиран от #38
22:13 28.10.2019
38 Този коментар е премахнат от модератор.
39 Тираджия
До коментар #13 от "Джак":
Много точно казано. Дори малко си спестил фактите. Всичко в тая преписана статия е лъжа. Който има желание може да се поразходи из Германия и да види истински нещата. Аз ще добавя следните факти които лесно могат да бъдат проверени в гугъл. 1 държавата с най дълга магистрална мрежа в Европа е Испания 15 500км до 2017г. Това я нарежда на 3 то място в света след щатите и Китай. Германия има 12300км магистрала при почти същата територия но 2 пъти повече население и десетки пъти по голям транзитен трафик. Според данни на световния икономически форум Германия е на 15та позиция по качество на пътната инфраструктура след държави като Португалия и Оман. Ходил съм в Португалия и мога да го потвърдя. 2 За времето което германците проектират един път, французите ще го построят. 3 Германия е една от държавите която грубо нарушава един от основните закони на Европа касаещ пътищата. И той е че на всяко платено трасе трябва да има алтернативно неплатено и то трябва да бъде минимум път от 1 ви клас. А в германия се плащат дори тези пътища. 4 няма друга държава която до строи и ремонтира толкова бавно. Отсечка 15км пусков срок 2023г. Повече от 15г правят ремонт но моста на А1 при Леверкузен. 13 г ремонт на пътния възел на А4 и А 44 при Ахерн. Мога да дам още много примери за инфраструкторния колапс на тая прехвалена страна22:56 28.10.2019
40 Zubar
00:24 29.10.2019
41 Zubar
00:26 29.10.2019
42 селянин от Герман
До коментар #13 от "Джак":
До Джак - ТИР-аджията …….Абе ти сигурен ли си. че не си карал по у-ците на с. Герман ??? В Германия е НАЙ-ВИСОКАТА разрешена скорост за ТИР-овете - 120 км. ч...…/ навсякъде е 100 /…..понеже хората ...повечито ...живеят около града...а там само работят ….в ЧАС-ПИК / 17 - 20 часа / за избягване на задръстванията ...ОТВАРЯТ и АВАРИЙНАТА лента на аутобана за каране...…./ на ОГРОМНИТЕ транспаранти над лентите СЪС СВЕТЕЩИ ЗНАЦИ и стрелки отбелязват .че скоростта е 130 км.ч ...а над АВАРИЙНАТА лента - 100 км.ч …………...а когато мине ЧАС ПИК …….на тези транспаранти излиза знака / КРАЙ на ОГРАНИЧЕНИЕТО / ---а това значи . че АУТОБАНА СТАВА ПИСТА …..и най- нормалното нещо е в най- лявата СКОРОСТНА ЛЕНТА …..някое...Порше...Ферари ...Ломборджини….Бугати …..да те ПОДМИНЕ като борче с над 300 км.ч !!!Коментиран от #54
03:16 29.10.2019
43 Православен удар под кръста
04:12 29.10.2019
44 Бойко Борисов
До коментар #24 от "Това,":
Абе серсемино. Май си гласоподавател на БСП. Аз осигурявам работа на тия дето ремонтират, е и някой друг лев за внучето. Ако бяха здрави хиляди щяха да са без хляб и внучето да се принуди да работи в България09:39 29.10.2019
45 страхил
10:08 29.10.2019
46 КОНСТАНТИНОВ
10:14 29.10.2019
47 тАпак
До коментар #13 от "Джак":
Ти май никога не си карал на немска магистрала.П.С. къде във Франция можеж да караш с 200 и да си спокоен ?
10:30 29.10.2019
48 факт
До коментар #29 от "факти":
Испания Франция Холандия10:32 29.10.2019
49 Путарина
До коментар #13 от "Джак":
прав си донякъде, освен за знаците , ремонтите им наистина са на големи участъци затворени, а се работи видимо само в края на 15 км отсечка и почти няма магистрала без ремонти10:46 29.10.2019
50 Фен
11:19 29.10.2019
51 ПоБавноИПо
11:33 29.10.2019
52 некойси
До коментар #1 от "Кой68":
Махни тва, еми цената на нашия път е по-висока от техния високотехнологичен асфалт.11:37 29.10.2019
53 ДОКО
11:51 29.10.2019
54 Komapak
До коментар #42 от "селянин от Герман":
След като въведоха ограничения от началото на тази година ниско прелитащуте с 300 рязко намаляха. Колкото до магистралите не са точно гладки. Около Мюнхен има две такива на които често се питах буса ли се повреди или моите усещания. После един колега ми каза, че хитлеровата бетонна магистрала просто са я покрили с асфалт. Нямам впечатления как е по Северна Германия, но в Южна положението не отговаря на немските стандарти. То цялата им държава е доста измислена и надценена. Пълно е с тъмни балкански субекти!!!! Не казвам само българи....12:50 29.10.2019
55 Госта
13:02 29.10.2019
56 Да да
До коментар #6 от "Помнещ":
А в Германия им падат мостовете! И слагат ограничения за камиони! Че още 3-4 са пред падане! А как строят ЩАУ (задръстване) не е истина! Имат специална агенция, която съобшава за задръстванията на всеки 30 мин.! Колкото е по-голямо ЩАУТО толкова по-горди са! Под 15 км. само ги споменават, но към 50 км. вече викат от кеф!14:08 29.10.2019
57 Да но
14:19 29.10.2019
58 Токо
15:18 29.10.2019
59 Ддддсдс
До коментар #6 от "Помнещ":
И то най-вероятно без никаква поддръжка през годините :)Коментиран от #63
16:09 29.10.2019
60 Този коментар е премахнат от модератор.
61 Komapak
16:48 29.10.2019
62 Ганьо
19:44 29.10.2019
63 Помнещ
До коментар #59 от "Ддддсдс":
Поне последните 30- 40 години не знам за ремонт и подръжка!00:06 30.10.2019
64 Асфалтаджия
09:17 30.10.2019
65 Ако ние правим
12:39 30.10.2019
66 ВАСИЛ ЛЕВСКИ
01:03 31.10.2019
67 Xxx
09:13 09.11.2019
68 ТаУмВзе
Там можеш цяла седмица да караш с 300 км/ч, а камиона все едно е спрял!!!
17:14 04.11.2022