Марсоходът на НАСА "Пърсивиърънс" кацна успешно на Червената планета. Минути след това, в наземния контрол в Пасадена получиха от апарата първите черно-бели снимки от повърхността. Изпълняващият длъжността директор на НАСА Стив Джурчик обясни с какво ще допринесе сегашната мисия:
"Ако е успешна, може да я използваме за научна платформа за наблюдение и събиране на информация за бъдещите експедиции на марсоходи. Интересният начин на кацане ни позволява да изпращаме все по-големи и по-амбициозно изградени роботи на повърхността на Марс."
Марсоходът е в кратера Джезеро - избран заради предполагаемото му геоложко богатство, което би могло да разкрие историята на планетата. Целта е да търси следи от примитивен живот, а ще вземе и проби, които да бъдат върнати на Земята от друга мисия.
"Пърсивиърънс" е най-големият и сложен планетоход на НАСА и деветият космически апарат, кацнал успешно на повърхността на Марс.
Това е третото посещение на земен апарат на Червената планета в рамките на малко повече от седмица. Два апарата - на Обединените арабски емирства и Китай - навлязоха в орбитата на Марс в два последователни дни миналата седмица.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Този коментар е премахнат от модератор.
2 адаша
08:05 19.02.2021
3 Sofia
Коментиран от #4, #10, #22, #70
08:05 19.02.2021
4 батко мафи
До коментар #3 от "Sofia":
Русофобията е не по малко вредна от русофилията.А чуждопоклонничеството унищожава личноста.08:10 19.02.2021
5 Този коментар е премахнат от модератор.
6 Гъдю Гъдев
08:32 19.02.2021
7 щом е кацнал
08:35 19.02.2021
8 КОЛЬО ДИПЛОМАТА
А СЕГА И НА МАРС
ХОЛИВУДСКА СИТУАЦИЯ
08:38 19.02.2021
9 оня с коня
Коментиран от #11
08:41 19.02.2021
10 Муаха-ха-ха-ха...
До коментар #3 от "Sofia":
Апарата изпратил "ЧЕРНОБЕЛИ СНИМКИ",нищо,че струва 2млрд. $.Коментиран от #32
08:43 19.02.2021
11 Зрител
До коментар #9 от "оня с коня":
Уви ! След голямата стачка на холивудските сценаристи киното в Саш умря . Няма кой да ангажира артисти със скафандри да имитират стъпване на Марс , няма кой да им напише вълнуващ текст с думи към човечеството ... Мъка !Коментиран от #13
08:48 19.02.2021
12 серчу
Коментиран от #35, #89
08:49 19.02.2021
13 мдаааа
До коментар #11 от "Зрител":
Да живее Мосфильм ...🤭🙄08:51 19.02.2021
14 pepy
Коментиран от #15
08:56 19.02.2021
15 Този коментар е премахнат от модератор.
16 Браво
Коментиран от #19, #90
09:00 19.02.2021
17 Бай Айлън
09:04 19.02.2021
18 Този коментар е премахнат от модератор.
19 Sofia
До коментар #16 от "Браво":
United States - Atlas V 541Ракета Атлас 5 с двигатели произведени в Украйна.
Киев обвини Москва, че е предала на КНДР украински ракетни двигатели
КНДР може да е купила ракетни двигатели от Украйна
Украйна ще достави на Турция двигатели за крилати ракети
Коментиран от #30, #33
09:08 19.02.2021
20 Анонимен
Изпълняващият длъжността ръководител на Държавната космическа агенция на Украйна Юрий Радченко заяви, че въпросните двигатели са произвеждани до 2001 година в предприятието "Южмаш", но само за нуждите на руската космическа програма.
В момента Русия има между 7 и 20 двигателя РД-250 за ракети носители "Циклон-2" и "Циклон-3" и може да прави каквото си пожелае с тях и с информацията как се произвеждат, заяви Радченко
09:10 19.02.2021
21 Васил
Коментиран от #59
09:11 19.02.2021
22 Гост
До коментар #3 от "Sofia":
Първи спътник около земята-руски. Първи човек излязъл в околоземна орбита - пак руснак. Време бе и американците поне в кацането на Марс да бъдат първи. Докато руснаците са заети да усвояват Арктика.Коментиран от #25, #26, #29, #44
09:12 19.02.2021
23 Аз40🏴☠️
09:13 19.02.2021
24 Живко
Коментиран от #47, #84, #87
09:14 19.02.2021
25 мдаааа
До коментар #22 от "Гост":
Първи алкаш - пак руски ...😁09:15 19.02.2021
26 Sofia
До коментар #22 от "Гост":
Русия все още няма нормално работеща комуникационна система и пълноценна група от спътници за дистанционно сондиране на Земята. По отношение на руските научни мисии нещата са трагични: последните два сериозни апарата, "Спектр-Р" (космически телескоп) и "Фобос-Грунт" (мисия до луната Фобос на Марс) бяха изстреляни през 2011 година. "Спектр-Р" престана да получава команди от Земята през януари тази година, а "Фобос-Грунт" изгоря в атмосферата през януари 2012-та година.09:17 19.02.2021
27 Разбираема е
09:18 19.02.2021
28 оня с коня
Коментиран от #37, #42
09:20 19.02.2021
29 Sofia
До коментар #22 от "Гост":
Статистиката за 2018-та година е тъжна: Русия изостава в областта на спътниковите изстрелвания. СпейсЕкс са изстреляли през 2018 година повече ракети "Фолкън 9" отколкото всичките орбитални ракети, изстреляни от руснаците за същия период, при това ако броим към статистиката полетите на "Союз-СТ-Б" от Френска Гвиана за руски (де факто те са европейски). Миналата година Русия е изстреляла само четири граждански спътника (тези от серията "Канопус") и два за нуждите на ГЛОНАСС.09:20 19.02.2021
30 Гост
До коментар #19 от "Sofia":
Украйна, ако има ракетни двигатели, то те са произведени още по времето на СССР. Не се произвеждат там нито ракетни двигатели, нито авииносци, както някога когато бяха в състава на СССР. Даже корабните им заводи пустеят, получават надуваеми лодки от САЩ и Великобритания. Всички високо технологични производства в Украйна са унищожени. Основно изнасят земеделски продукти. И металургията не можаха новите големи братя от САЩ да им унищожат. За сега.09:20 19.02.2021
31 pepy
До коментар #15 от "мдаааа":
Може и така да се каже... Просто пропуснах да сложа кавички където трябва...09:21 19.02.2021
32 Sofia
До коментар #10 от "Муаха-ха-ха-ха...":
Друг основен проблем - електрониката. Макар че по времето на СССР битовата техника е била с ниско качество, електронните компоненти са били по-добри. Да, тези електронни прибори, които са се използвали във военния и космическия отрасъл, са изразходвали повече електроенергия и са били по-големи и тежки от западните, но са вършили добре своята работа. Успехите по съветско време са безспорни - автоматични междупланетни станци, най-вече мисии до Венера, пилотирани кораби, проектът Буран. Да, развитието на космическата електроника е било в изолация от глобалните тенденции, но то е било провеждано съобразно предварителни начертани планове и ясно структурирана ръководна и производствена система. Прогресът в тази област бил прекратен след съсипването на системата. Конструкторските бюра били оставени на пазара с ръководство, което не е умеело да работи в капиталистическата система, но все пак е било принудено да го прави. В опит да оцелеят те се облегнали най-вече на връзките си и на лобизъм, за да получават поръчки. Резултатът от това е налице - вместо да има пазарна конкуренция, решенията се взимат на базата на лични договорености между поръчителя и изпълнителя. Космическите апарати са екипирани с нови бордови прибори, с нови наземни системи, но те се изготвят от различни производители, съответно взаимовръзката между отделните звена е лоша. През последните години Русия прави опит да купи чуждестранни компоненти за спътниците си, най-вече целева екипировка. Но ник09:22 19.02.2021
33 Браво, бе
До коментар #19 от "Sofia":
Тва е като с Крим, украински ама всъщност подарък от Русия, върнат и пак руски и като ваксината, руската ще се произвежда и в Турция и Сърбия и други се готвят и какво не е руска :))), ами то лунната програма на САЩ за кацането е сръбска в основата си с голям принос на сръбски учени, едно е сигурно не са индианците, които са всъщност истинските американци:))), което е друга тема вече:)09:24 19.02.2021
34 Sofia
Коментиран от #50
09:24 19.02.2021
35 тъпанар
До коментар #12 от "серчу":
Да, и земята е плоска. А... и живеем под купол. Абе всичко е анимация. Да продължавам ли?09:26 19.02.2021
36 Sofia
Стигаме до постоянните отлагания. Русия редовно отлага изстрелванията на научни мисии, нови ракети и космически кораби. Да вземем например модула МЛМ "Наука", който се разработва от центъра "Хруничев" от 1995 година насам. Очакваше се той да лети през 2007 година, но поради ред причини (замърсяването на горивните резервоари и стареенето на каучукови компоненти) все още не е излетял.
09:27 19.02.2021
37 Гост
До коментар #28 от "оня с коня":
Може би приоритетите на руснаците са другаде насочени. А и американците не са колонизирали Марс все още. Ще има място и за китайците, американските емирства и който още друг реши да отдели огромни средства, за да изснима черно бял филм от тази планета. Ще трябва да изчакаме доста време, преди да пратят мисия, която да го донесе на Земята.09:28 19.02.2021
38 Sofia
Според Саркисов Русия има две възможности: или да остави нещата такива, каквито са, или поне да
09:28 19.02.2021
39 Sofia
09:28 19.02.2021
40 хахаха
Коментиран от #43, #45, #68
09:29 19.02.2021
41 Ама колко
Коментиран от #91
09:31 19.02.2021
42 Ами защото
До коментар #28 от "оня с коня":
Трябваше да си по оправят Крим:), да избавят света от Идил, който напълни Европа с нещо неизлечимо и защото Китай пращат, а новата надпревара ако я има ще Китай и Русия срещу САЩ и приятели:), иначе те и Саудитска Арабия пращат мисия, а те в космонавтиката са голямо дупее:)))09:33 19.02.2021
43 Този коментар е премахнат от модератор.
44 Рап
До коментар #22 от "Гост":
Пропусна да споменеш,че имат и първото бебе в космоса .....Коментиран от #67
09:36 19.02.2021
45 Sofia
До коментар #40 от "хахаха":
В случая с руската космическа програма обаче, независимо от пристрастията на коментиращия, трудно може да се отрече, че тя е в криза. Да се твърди, че състоянието на руския космически отрасъл е равно на това на американския или китайския, би било опашата лъжа и нищо не може да оправдае тиражирането на тази лъжа. Трудно е да се напише нещо положително за космическите разработки на Русия поради една проста причина - те са твърде малко.В този ред на мисли днес на страниците на Лента.Ру бе представен подробен анализ от Дмитрий Саркисов. Статията точно анализира текущото състояние на руската космическа програма. Препоръчвам да я прочетете в оригинал, а тук представям най-важните акценти.
Коментиран от #49, #51, #56, #77
09:37 19.02.2021
46 Алоо
09:40 19.02.2021
47 Този коментар е премахнат от модератор.
48 аз съм Веска
09:43 19.02.2021
49 Ей го и тоя
До коментар #45 от "Sofia":
А че са приели нов закон за подписване на сътрудничество с Китай в космонавтиката прочете ли:) и кой пророк тук ще обясни ако има надпревара пак в космонавтиката Русия и Китай дали ще се изложат, а:))09:44 19.02.2021
50 Гост
До коментар #34 от "Sofia":
Как да ти кажа, може и да си вярваш, че руските космически инжинери и космонавти взимат заплата колкото чистачките в мола. В какво вярва човек си е дело свещено и интимно. Не мисля и да те разубеждавам. То отдавна я пеят тази песен, че всички гениални руски мозъци били изтекли на Запад. Но реалността е малко по-различна. Успели са американците да заснемат филм за Марс. Дотук добре. Следим какво ще се случи по-нататък,чакаме филма първо да стигне в някое студио, да го промият и да видим малко по-подробно какво има на тая червена планета . И не издребняваме, че на руските косминавти като излетят в космоса, болничните не им се плащали на 100 процента. Първо защото не сме видели договорите им, в които това е указано.09:47 19.02.2021
51 Този коментар е премахнат от модератор.
52 Sofia
През Втората световна война американската компания Studebaker създава камион, предназначен основно за износ в СССР в рамките на програмата за оказване на военна помощ на съветите. Така много американски камиони се озовават на Източния фронт като носачи на руските "Катюши".
Коментиран от #54, #55, #63, #65
09:48 19.02.2021
53 Шекел
09:48 19.02.2021
54 хахаха
До коментар #52 от "Sofia":
едно си баба знае, едно си баба бае..и.нфото е за американски апарат, достигнал Марс...браво за което...какво си се разпенил "Русия, та Русия..."Коментиран от #57
09:51 19.02.2021
55 Sofia
До коментар #52 от "Sofia":
След края на Втората световна война моделът US-6 изиграва голяма роля за разработката на съветския камион ЗИС/ЗИЛ-151. Скоро след войната той заменя Studebaker, на чиято основа по-късно са конструирани бронетранспортьорът БТР-152 и амфибията БАВ-485.След войната по силата на Закона за "заем-наем" една част от камионите са върнати на САЩ, а останалите продължават известно време да се използват за нуждите на съветската армия и в селското стопанство. Единични екземпляри могат да се видят в движение чак до края на 1980-те години!
Коментиран от #58
09:51 19.02.2021
56 Гост
До коментар #45 от "Sofia":
Дотук е вярно. Руснаците изостават в космическите си програми. Голям част от този скъп отрасъл, както и почти цялата военен индустрия бе унищожена по времето на Елцин. А американците не са се спирали. Нормално е да бъдат по-напред поне със заснемането на масови пейзажи.Коментиран от #76
09:53 19.02.2021
57 Sofia
До коментар #54 от "хахаха":
"Щяхме да загубим". Каква роля играе помощта на САЩ в победата на СССР срещу нацистка ГерманияКоментиран от #60, #62
09:53 19.02.2021
58 хахаха
До коментар #55 от "Sofia":
абе на теб да не би да ти плащат от уикито? камините да не би рърва да са ходили на Марс на изпитания? много си зле, да знаеш...Коментиран от #61
09:53 19.02.2021
59 Rado
До коментар #21 от "Васил":
Като приключи магистралата тук, ще го вземат да асфалтира Марс :DDDD09:54 19.02.2021
60 Този коментар е премахнат от модератор.
61 Sofia
До коментар #58 от "хахаха":
Общата стойност на доставките по „Заем-наем“ възлиза на около 50,1 милиарда тогавашни долара [4], от които 31,4 – на Великобритания, 11,3 – в Съветския съюз, 3,2 получава Франция и 1,6 – Китай. Обратно са върнати общо 7,8 млрд. долара, от които 6,8 от Великобритания[5].След края на войната се изказват различни мнения за ролята на „Заем-наем“. В Съветския съюз например често се омаловажава ролята на доставките, докато на Запад се акцентира, че без тях СССР не би издържал на натиска на Нацистка Германия. В съветската историография обикновено се твърди, че размерът на помощта по „Заем-наем“ за СССР е твърде малък – до 4% от средствата, похарчени от Съветите по време на войната, а доставяната военна техника – танкове и самолети, е била съставена от остарели модели. Днес руската концепция е малко по-друга, като се акцентира върху това, че е покривала немалка част от нуждите на тогавашния СССР. [6]. По същия начин се оспорва количеството и качеството на доставяната техника, а и плановете за достъп до нови модели въоръжение и промишлено оборудване.
Коментиран от #64
09:55 19.02.2021
62 хахаха
До коментар #57 от "Sofia":
ма си забравил, че тази статия е за кацане на Марс...Коментиран от #73
09:55 19.02.2021
63 И браво
До коментар #52 от "Sofia":
Те и сега са заедно на мкс, а и американската астронавтка това лято я закарах двамата руснаци с руски кораб до горе, та те си се погаждат доста добре:=)), е а ко решат от наса да има пак надпревара Русия и Китай така спогодени ще са не по слаби, напротив:)09:56 19.02.2021
64 хахаха
До коментар #61 от "Sofia":
а бе, ...убавец, вземи се озапти и пиши по статията, къде се юрна да пишеш за втората световна?! или сега са ти позволили да ровиш из уикито?09:57 19.02.2021
65 Гост
До коментар #52 от "Sofia":
Е, опитай сега да сравниш кой продукт е по-високо технологичен? Дали Катюшите или камионите, на които са ги возили? Сега обаче, руските С400 и С500 се транспортират на руски возила.И американците нямат аналог на тези системи.Коментиран от #69
09:59 19.02.2021
66 Светльо
Коментиран от #71, #85
10:00 19.02.2021
67 Ха ха ха
До коментар #44 от "Рап":
Възможно е, те лятото американската астронавтка нали я качих двама руснаци на руския кораб до Мкс, та нищо чудно:)))10:01 19.02.2021
68 Sofia
До коментар #40 от "хахаха":
Едно от най-честите оплаквания, които получавам е това, че съм отразявал новините пристрастно и необективно - космическите събития от САЩ предимно в позитивна светлина, докато тези от Русия - в негативна. Всъщност в коментарната журналистика обективизъм няма и не може да има. Коментар винаги се пише спрямо някаква гледна точка. Всеки човек има пристрастия и това е напълно естествено. Пристрастеността съвсем не е лошо нещо - това означава, че пишещият има аргумент или мнение, което е готов да защитава. Освен това хората масово бъркат думата "пристрастен" със "зависим" - това, че даден човек брани ревностно аргументите си, не е еквивалент на зависимост от фондация, дружество или правителство. Далеч по-сериозна вреда на обществеността нанасят тези общественици, които претендират за безпристрастност, макар да е ясно, че не са.Коментиран от #74
10:02 19.02.2021
69 Ха ха ха
До коментар #65 от "Гост":
На тоя въпрос може да отговори само 2рия по сила член на нато Турция, за купила си с400:))10:02 19.02.2021
70 Bake Rolls
До коментар #3 от "Sofia":
Интер-галактически , дартвейдърически .10:05 19.02.2021
71 г0ш0
До коментар #66 от "Светльо":
3310 нямаше камера10:06 19.02.2021
72 Илия
10:07 19.02.2021
73 Sofia
До коментар #62 от "хахаха":
През следващите часове и дни екипът на мисията ще провери всички подсистеми на "Пърсъвиърънс", както и научните инструменти, за да могат изследователите да се уверят, че всичко е минало наред. Марсоходът започва амбициозна мисия, която ще продължи поне две години. През това време очакваме "Пърсъвиърънс" да търси следи от отминал живот на Червената планета и да освободи малък експериментален хеликоптер в марсианската атмосфера."Пърсъвиърънс" полага началото на още една амбициозна задача на Марс - събирането на скали и проби от грунда, които ще бъдат опаковани в специални контейнери и оставени за по-нататъшен превоз към Земята.
Напомням на читателите, че през декември китайският спускаем апарат "Чанг'e 5" извърши меко кацане на Луната, взе проби и ги достави на Земята по аналогичен начин, по който са го правили американските пилотирани мисии "Аполо".
Но Марс е много по-далече в сравнение с Луната, гравитационното привличане е по-силно и задачата по доставката на скалите е по-трудна. Три мисии са ангажирани с изпълнението на тази цел, първата от които е "Пърсъвиърънс". След като материалът бъде събран и опакован, по-нататък той ще бъде прихванат от европейски марсоход, след което натоварен към възвръщаема ракета и изстрелян от марсианската повърхност. Вече в околомарсианска орбита ще бъде осъществено скачване с преходна степен и обратното пътешествие към Земята може да започне.
Коментиран от #75
10:09 19.02.2021
74 Гост
До коментар #68 от "Sofia":
Аз лично нямам оплаквания към теб. Нищо, че си отразяваЛ някакви пристрастия, а пък пишеш с женско име.Каквато и да е подбудата ти.10:16 19.02.2021
75 pepy
До коментар #73 от "Sofia":
Колега, нещата, които пишеш са верни, но не е лошо да използваш КАВИЧКИ когато ЦИТИРАШ...10:19 19.02.2021
76 Странно
До коментар #56 от "Гост":
е това което си написал, защото успехите им на Марс, Луната и напускането на Слънчевата система от Вояджърите (като преди това за първи път предадоха информация за външния кръг планети) е много преди времето на Елцин, много преди фалита на СССР. Тези програми са от 60-ти и 70-те години на миналия век, когато е пика на силата са СССР. От тогава е изоставането, не е от Елцин. .Коментиран от #78
10:24 19.02.2021
77 Антигерб
До коментар #45 от "Sofia":
Алоо София, кажи ми с какво се подобрява живота на хората на земята от това че американците са пратили някакъв апарат на Марс. Руската програма била в криза защото много малко изстрелвания имало - ами за всяко изстрелване трябват много пари които ще бъдат платени от данъкоплатците - е някои хора като Мъск стават по-богати от това но това с нищо не помага на обикновения американец или руснак - за мен това са безмислени разходи.Навремето си ги мереха кой има по голяма "ракета" и народът плащаше - знаеш ли колко струва на американците програмата "Аполо" - колко струваше и на руснаците.
Та сега милиардите похарчени служат само да повдигат егото на соросоидчетата че видиш ли и техните господари не са най-изостаналите.
Милиарди гладуват по земята а те тръгнали на Марс. Вместо да хвърлят тези пари на вятъра да ги вложат в разработването на реактор за ядрен синтез който реално ще спаси планетата от глобалното затопляне а не да правят електрички ама тока да идва от ТЕЦ.
Спътници около земята които подобряват живота ни съм съгласен но да харчат милиарди само за да покажат колко са велики изобщо не съм съгласен.
Та виж бюджета на НАСА и този на Рискосмос и ако имаш малко акъл ще разбереш защо руснаците изстрелват много по-малко ракети но така е правилно - не трябва да се харчат пари само за да покажеш че ти е по-голям и да избиваш комплекси.
Коментиран от #79, #80, #86
10:24 19.02.2021
78 Антигерб
До коментар #76 от "Странно":
И на теб да напиша - изоставането на руснаците не е технологично а парично и започна преди Горбачов и Елцин но те го довършиха.Та ина теб ще задам същия въпрос:
- С какво ни подобрява живота на земята това че американците са изпратили някакъв апарат на Марс или до края на слънчевата система - не излизат ли прекалено скъпи снимките в близък план на Марс или Юпитер. С каво се подобри животът ти от това. Не е ли по добре тези пари да се харчат за нещо по-креативно отколкото за повдигане на самочуствието на някои.
Коментиран от #92
10:35 19.02.2021
79 Ходи пеш
До коментар #77 от "Антигерб":
Това което инвестират в Оръжия и Войни, ако го инвестират в научни изледвания, апарати и т.н. да сме покорили вече вселената.Коментиран от #81
10:41 19.02.2021
80 pepy
До коментар #77 от "Антигерб":
"... Та виж бюджета на НАСА и този на Рискосмос..."Съобразно с бюджета, Роскосмос:
...
2019 год. планира 45 старта - осъществени 25;
2020 год. планира 40 старта - осъществени 17;
2021 год. планира 30 старта - осъществени ??.
"Съобразно" с бюджета са и заплатите на шефовете...
Коментиран от #82, #83
10:43 19.02.2021
81 Антигерб
До коментар #79 от "Ходи пеш":
Съгласен съм че това което инвестират в оръжия и войни ако е в научни изследвания ще позволи да живеем много по-добре и да не си затриваме планетата но американците така си поддържат статута и от това стават богати защото ограбват другите държави - на колко държави взеха петрола и колко конфликта предизвикаха и измислени заплахи да си продават оръжията.Сбъркана система - ако вложат тези пари в разработката на реактор за ядрен синтез до сега да са го направили. Може да провериш колко е бюджета за тази разработка - няма и 1% от военния.
Е да ама някои искат да са господари даже с цената на унищожението на планетата ни.
10:52 19.02.2021
82 Антигерб
До коментар #80 от "pepy":
Какво общо имат заплатите с бюджета - малоумни разсъждения. Той бюджета на Мъск който получава от НАСА и е много по-малък от този на НАСА пак е по-голям от този на Роскосмос.Роскосмос получават от държавата съвсем малко (това е бюджетът) и в повечето случаи се финансират с търговски стартове.
За миналата година бюджетът на НАСА (от държавата) е бил по-голям от общия бюджет на следващите го 10.
Та и теб питам с какво ни се подобрява живота от това че американците са пратили някакъв апарат на Марс или извън слъчевата система.
Коментиран от #88
11:01 19.02.2021
83 Антигерб
До коментар #80 от "pepy":
И хайде стига с тази програмка която ви дадоха да си пишете плюсчета - ставате банални.11:04 19.02.2021
84 Този коментар е премахнат от модератор.
85 Rado
До коментар #66 от "Светльо":
Роувъра има 23 камери за различни цели. По време на кацане и секунди след кацането са активирани камерите за контрол на кацането и избягване на близки опасности и тези снимки са от тях. Вие какво искате да кацне и да се активира цялото оборудване, цветни снимки та и вертолета да излети от него. Ако прочетеш има камера Mastcam, която прави цветни снимки за научни цели, а не е като тези за придвижване и контрол, от които са и първите снимки. А хората от години гледаме на големи телевизори, Русия е много развита, до сега в капсата Союз трябваше да има 50 инча телевизор според твоите критерии и сравнения с телефони.11:54 19.02.2021
86 Rado
До коментар #77 от "Антигерб":
Алоо София. Друго си е да правиш само оръжия и замъци, това помага много на целия свят. А американците, какво, някакви си процесори, компютри, интернет, GPS11:58 19.02.2021
87 pepy
До коментар #24 от "Живко":
Стана тя каквато стана...12:24 19.02.2021
88 pepy
До коментар #82 от "Антигерб":
"Кaквo oбщo имaт зaплaтитe c бюджeтa - мaлoумни рaзcъждeния..."Да... заплатите нямат нищо общо с бюджета защото се формират и изплащат от доброволни пожертвования и вноски на феновете...
"... Тa и тeб питaм c кaквo ни ce пoдoбрявa живoтa oт тoвa чe aмeрикaнцитe ca прaтили някaкъв aпaрaт нa Мaрc или извън cлъчeвaтa cиcтeмa."
С нищо... това помага само за развитие на науката и познанието за Космоса и другите планети... Съвсем друго обаче щеше да бъде ако това беше апарат изстрелян от Роскосмос... тогава подобрението на живота нямаше да може да се измери, опише, коментира и т.н...
13:07 19.02.2021
89 Име
До коментар #12 от "серчу":
А ти какво очакваш да е Марс? Дървета и полянки?14:31 19.02.2021
90 Име
До коментар #16 от "Браво":
И пак най-ефективните и най мощните двигатели създавани някога са американски? И са кво правим? До къде стигна русофилията ти? Двигателите на SpaceX които са няколко пъти по ефективни са и няколко пъти по евтини. И са кво правим? Ще ревеш ли? ULA е частна компания която е избрала тоя боклук преди 21 години. Ракетата е стара и на тоя умреш двигател и е базиран дизайнът14:36 19.02.2021
91 Алекс
До коментар #41 от "Ама колко":
Спри! Не се хаби! Излишно е! Повтарят една и съща опорка под всяка статия, РД, та РД. Този двигател не е нито американски, нито руски. Проектира се и се произвежда от три големи компании в joint venture, Pratt & Whitney Rocketdyne, West Palm Beach и Energomash. И питай ги къде са руските ракети, които да летят и носят товари до Марс с РД-180, няма никакъв отговор. И няма и да има, защото този двигател е правен само за Atlas III и IV, за да се качи на друг носител ще трябва генерално да се преработи.Дано Роскосмос се вземат в ръце, че с тези темпове скоро JAXA и ESA ще ги задминат, а е тъжно родината на космонавтиката да няма един сериозен изцяло собствен проект.
18:19 19.02.2021
92 Отговор
До коментар #78 от "Антигерб":
Какво общо има ГЕРБ с Марс? Това показва че си емоционален, политизираш всичко, вкл. и научните изследвания. Някои така говорят за културата, изкуството и т.н., и обръщат всичко в „да се даде на народа”, а той просто ще го изяде и нищо няма да остане. Програмата Аполо примерно, която за теб е мерене на п..ки, за всеки вложен в нея долар дава многократно прираст обратно в икономиката чрез развитите технологии, които сега използваме. Без ударното разработване на тогавашната електроника, сега нямаше да има тия технологии, вкл. и в комуникацията, която тук сега ползваме, а също и в съвременната медицинска апаратура, транспорт и т.н. Хайде мисли малко по-мащабно, ако това за теб е просто „излишно перчене”, то за тях е стъпка в целенасоченото усвояване на близкия космос. Така е създадено всичко, което сега приемаме без да мислим за даденост - от първи стъпки, които в очите на някои са били самоцелни с излишни разходи и усилия. Правилната схема е – образование, наука, технологии, високотехнологична икономика и едва тогава можеш да мислиш за социалното, защото ще имаш откъде да ги вземеш. Обратното – няма да има за нищо и ще оцеляваме ден за ден.... А защо си срещу ГЕРБ, нали Баце това прави – раздава пари.... Бюджета на БАН е по-малък отколкото бюджета на технологичните колоси за тоалетни консумативи..... Да не мислиш, че БСП, ДПС и сие са по-различни....23:21 19.02.2021