Все повече учебни заведения спират достъпа до чатбота с изкуствен интелект ChatGPT, пуснат за употреба през ноември миналата година. Притесненията са много - учениците спокойно биха могли да използват системата, за да “мамят” на изпитите и при писането на домашните работи.
На някои места обаче учителите са решили вместо да се борят с възможностите на изкуствения интелект, да ги използват, за да подобрят образователните си техники.
Какво може да означава за образованието по целия свят все по-бързото разпространение на изкуствения интелект като ChatGPT?
Какво е ChatGPT?
Платформата стартира на 30 ноември 2022, но е част от по-широк набор от технологии, разработени от базирания в Сан Франциско стартъп OpenAI, който е в близки отношения с Майкрософт, пише Асошиейтед прес (АП).
Тя е част от ново поколение системи с изкуствен интелект, които могат да разговарят, да генерират читаем текст при поискване и дори да създават нови изображения и видеоклипове въз основа на това, което са научили от огромна база данни от цифрови книги, онлайн текстове и медийни публикации.
Но за разлика от предишните итерации на така наречените "големи езикови модели", като GPT-3 на OpenAI, стартиран през 2020 г., инструментът ChatGPT е достъпен безплатно за всеки с интернет връзка и е проектиран така, че да бъде възможно най-удобен за ползване. Той работи като писмен диалог между системата за изкуствен интелект и лицето, което ѝ задава въпроси.
Милиони хора са се опитвали да разговарят с него откакто е публично достъпен. Всички тези запитвания също помагат на приложението да стане по-умно.
Как се опитват училищата да спрат използването на ChatGPT?
Много училища все още се опитват да определят правилата за това дали и как може да се използва в образователната система ChatGPT или другите подобни системи.
В Ню Йорк например заявиха, че ограничават достъпа в училищните мрежи и устройства, защото се притесняват от негативното въздействие върху обучението на учениците. Има опасения, свързани с безопасността и точността на съдържанието, пише АП. Достъпът до ChatGPT е спрян и на редица други места в САЩ - в училищата в Лос Анджелис, в Сиатъл, на места в Алабама и във Вашингтон.
Нищо обаче не пречи на учениците да получат достъп до ChatGPT от личния си телефон или компютъра вкъщи. Затова и някои учебни заведения подхождат по съвсем различен начин.
Как може да се използва позитивно ChatGPT?
Едно от най-добрите частни училища в Англия променя подхода си към традиционната домашна работа на фона на опасенията, свързани с разпространението на ChatGPT и начина, по който тя може да бъде използвана от учениците, пише Бизнес Инсайдер. Училището “Алейн” преминава към “обърнато учене” - модел, по който учениците ще трябва да подготвят информация за предстоящия урок, вместо да пишат домашни работи по вече научения материал в предходните учебни часове.
Учителката Карин Райзер-Махла от гимназия в германския Франкентал пък кара чатботът да напише реч, а учениците да я анализират, пише германската АРД. Във втората стъпка класът трябва да адаптира речта, като я обогати с исторически знания. Учениците имат много работа: много пасажи от речта на изкуствения интелект изглеждат взаимозаменяеми, обобщават учениците от курса по история за напреднали.
В свой материал за “Ню Йорк Таймс” Кевин Рууз посочва начини, по които ChatGPT може да бъде полезен на всеки ученик индивидуално - например, ако се използва като един вид помагало. Чатботът може да бъде помолен да обясни някой физичен закон на език, който шестокласник ще разбере.
Позитивни възможности за бъдещето
В изявление, изпратено до “Вашингтон пост”, OpenAI заяви, че не иска чатботът да се използва по злонамерен начин в училищата и че компанията очаква "с нетърпение да работи с преподавателите по полезни решения", за да помогне на учениците и учителите "да се възползват от изкуствения интелект”.
Едно от полезните приложения на ChatGPT в училище е да помага на учениците, които не четат много, да разбират по-трудните пасажи. Така четенето и разбирането може да стане по-лесно за учениците със специални образователни потребности или за тези, чийто майчин език е друг, а не този, на който се провежда обучението.
Учителите пък могат да използват въпросния софтуер, за да планират уроците си и да предлагат възможни редакции на написаните от учениците домашни работи.
Лалита Васудеван, заместник-декан по цифровите иновации в Колумбийския университет, коментира пред “Вашингтон пост”, че чатботът трябва да се използва като "нова възможност за обучение". Тя го сравни с графичните калкулатори, на които първоначално се гледаше с недоверие, защото щели да отнемат възможността на учениците сами да работят с формулите.
Автор: Мина Киркова
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 ха ха ха
12:39 03.02.2023
2 След
Коментиран от #6
12:40 03.02.2023
3 За парламента е
12:40 03.02.2023
4 Пич
12:41 03.02.2023
5 мдаа
12:41 03.02.2023
6 призрително
До коментар #2 от "След":
Чипиран, знаеш, че никога няма да бъдеш човек, нали?Коментиран от #11
12:43 03.02.2023
7 д-р Косев
Коментиран от #10
12:45 03.02.2023
8 Цезарий Тиквоний
12:45 03.02.2023
9 След
12:46 03.02.2023
10 Я па ти,
До коментар #7 от "д-р Косев":
Има шофьорски деца с много високо IQ, а вероятно с доста по-високо от твоето.Коментиран от #12
12:50 03.02.2023
11 Призряний
До коментар #6 от "призрително":
добре ли си?12:51 03.02.2023
12 д-р Косев
До коментар #10 от "Я па ти,":
Да бе, така е, умните жени си падат точно по шофьори 😂12:52 03.02.2023
13 Този коментар е премахнат от модератор.
14 Снежана kypваma
13:00 03.02.2023
15 За протокола
20:10 03.02.2023