Войната е жестока. Тя представлява насилие. И по-точно - използване на организирано насилие за постигането на политически цели. Целта на международното право е да ограничи насилието чрез правила. Но когато това се отнася за тежката действителност в Израел и Газа, става сложно.
По отношение на бруталното нападение, извършено от терористите на Хамас спрямо Израел на 7 октомври, при което бяха убити над 1300 души и отвлечени близо 200, цари яснота. Експертът по международно право професор Щефан Талмон принципно определя това като "масово убийство". Но с оглед на десетилетните битки между Израел и палестинците заключава: "Тъй като нападението от 7 октомври бе с такива измерения и интензивност, международното право стига до извода, че в случая става дума за въоръжен конфликт".
След нападението израелският премиер Бенямин Нетаняху обяви състояние на война и заяви категорично: всички места, където има бойци на Хамас, ще бъдат разрушени. Оттогава Израел бомбардира Газа. По данни на британския Economist за шест дни са били хвърлени около 6000 бомби.
По данни на Хамас оттогава насам са били убити най-малко 3000 души. Стотици хиляди са се впуснали в бягство в рамките на регион с площ от само 365 кв. км - колкото германския град Кьолн. От помощната организация Norwegian Refugee Council съобщават, че една четвърт от жилищните сгради в Газа са били разрушени.
Самоотбрана - да, но в определени граници
Правото на Израел да се защитава срещу въоръжено нападение е безспорно, съгласно член 51 от Хартата на ООН. Това право обаче е ограничено от международното хуманитарно право. Но има и един много важен принцип: враждуващите страни трябва да правят разлика между цивилни граждани и бойци, между граждански обекти и военни цели. Това обаче означава само, че цивилните граждани или цивилните цели не трябва умишлено да бъдат цел на нападението. Т.е. избиването на цивилни граждани е забранено само тогава, когато е извършено доказано умишлено.
На практика, както посочва експертът по международно право Талмон, това означава следното: "Ако Хамас разположи ракетна установка в цивилен жилищен район, Израел има правото да я атакува - въпреки че това може да нанесе ужасни колатерални щети сред цивилното население. А тези щети могат да бъдат и много големи в зависимост от военната цел."
Изискването на международното право да се прави разлика между цивилни и военни цели е почти неприложимо в ивицата Газа. Това е един от най-гъсто населените и гъсто застроените райони на земята. Тунелите на Хамас минават и под жилищни блокове, бюра на терористичната организация има в жилищни и офис сгради. Международното право не отчита това обстоятелство.
Ако Хамас се разполага и се укрива в училища, джамии и болници, ако поддържа там командни центрове, то тогава те са легитимни военни цели, обяснява Щефан Талмон. Същевременно обаче важи следното: ако Хамас заема военни позиции в цивилни райони, то това се оценява като военно престъпление.
Забрана за колективното наказание
Израел наложи блокада на ивицата Газа, отрязвайки достъпа на областта до електроенергия, вода, храна и горива. Заради мащабите на въздушните удари и на блокадата израелската правозащитна организация B´tselem обвини Израел във военно престъпление. Хуманитарната организация "Лекари без граници" говори за противоречащо на международното право "колективно наказание на Газа".
Според професор Талмон повечето експерти по международно право смятат, че пълната блокада - без достъп до храна, вода, горива и медицински продукти - не се покрива от международното право. "В международното право има забрана на т.нар. колективно наказание - в случай става дума за колективно наказание на цялото палестинско население на ивицата Газа. Не всички хора там са членове на Хамас и не всички носят отговорност за нападението, но са засегнати от тази реакция на Израел - при това без да се прави разлика."
Трябва да се отбележи и това, че международното право изрично забранява довеждането на цивилното население до глад. "Ако наложа тотална блокада, в един момент храната или водата ще свършат и населението ще бъде застрашено от глад. Това е забранено от международното право", подчертава Талмон.
Евакуацията е легална, прогонването - не
На 13 октомври израелските военни призоваха над един милион цивилни граждани от северната част на ивицата Газа - почти половината от цивилното население - да се преместят в южната част на областта. Същото важи и за международните организации. Хамас от своя страна призова населението да остане - и по данни на израелската армия пречи на бягството.
Тъй като инфраструктурата на ивицата Газа е съсипана и има твърде малко места, към които могат да се насочат толкова много хора, ООН преценява евакуацията като невъзможна. Ян Егеланд, бивш външен министър на Норвегия, а днес президент на помощната организация Norwegian Refugee Council, както и Международният червен кръст определиха заповедта за евакуацията като правонарушение.
При това следването ѝ по никакъв начин не гарантира сигурност, тъй като бомбардировките продължават. Проверени от Washington Post кадри показват множество хора, сред които и немалко деца, които очевидно са станали жертви на израелска атака, докато са бягали на юг.
Щефан Талмон посочва, че принципно евакуацията на цивилното население от страна на една окупационна сила е допустима. "За да се гарантират защитата и сигурността на населението и да се създадат възможности за военни операции". Становището на Талмон е, че в този случай Израел не се държи в противоречие с международното право.
Хуманитарното международно право е "архаично"
"По линия на международното право би било забранено, ако Израел се опита да прогони населението от цялата ивица Газа. Но в рамките на територията на врага биха могли да се предприемат евакуации или принудителни премествания на населението заради неговата собствена защита и сигурност", допълва експертът.
Като цяло международното право или международното военно право, както е било наричано по-рано, е архаично, казва Щефан Талмон. "То е направено от държави за държави - и то от държави, изхождащи от това, че един ден наистина ще водят война. Никой не е искал да се налагат правила, които не би могъл да спазва."
Автор: Матиас фон Хайн
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 КОТарАК
Коментиран от #28
14:04 20.10.2023
2 Бен Гурион
14:04 20.10.2023
3 Въпросче
Коментиран от #15, #35
14:07 20.10.2023
4 Гост
Коментиран от #34
14:08 20.10.2023
5 Израел обявиха
14:09 20.10.2023
6 Летописец
14:09 20.10.2023
7 Даааааа,
14:11 20.10.2023
8 опала
Коментиран от #13
14:11 20.10.2023
9 Гост
14:11 20.10.2023
10 какво казва международното право?.
Свидетели сме на Геноцид в най чистата му форма. Никой не може да напусне Газа и методично са избивани като животни ! Кое не е ясно ? Категорично Израел са държава-терорист долен нацист и военно престъпник.
14:12 20.10.2023
11 Калпазанин
14:13 20.10.2023
12 ТрампЛин
Коментиран от #20, #67
14:13 20.10.2023
13 Българин
До коментар #8 от "опала":
" че не е било пробелм Русия да обстрелва жилищни блокове в Украйна, ако там е имало военни, които са стреляли ...""Малък" проблем. Русия стреля по жилищни блокове които са на стотици километри от фронта.
Има и други "малки пробелеми", но този е един от най-очевидните.
14:14 20.10.2023
14 какво казва ?
14:15 20.10.2023
15 Българин
До коментар #3 от "Въпросче":
Сега очакваме статии, интервюта, филми, доклади и т.н., които ще разтръбят, че Израел не е виновен за удара по гръцката църква и избиването на хора в нея. Може ли Израел да извърши военно престъпление? Според еврейските роби в медиите и всички коментатори, които са или евреи, или зависими от тях хора, няма как. Евреите твърдят, че са проспали нападението на Хамас. Може ли да лъжат? Няма как. Евреите не са ударили болницата в Газа, а изтриха постове и видеоклип в Туитър, които трябваше да докажат, че са невинни. Защо трият? Защото болницата я удариха те. Сега пак Хамас са ударили църквата. Не може евреите да излъжат. Сриването на цели квартали и бомбардирането на Южна Газа също са на Хамас. Има и овце, които вярват на това.14:16 20.10.2023
16 Бен Гурион
14:17 20.10.2023
17 Кондарев
Коментиран от #19
14:17 20.10.2023
18 Тото
14:19 20.10.2023
19 Бен Гурион
До коментар #17 от "Кондарев":
Палестинците в Газа изцяло подкрепят Хамас. Няма разлика между двете неща. Това е и причината никоя арабска държава да не иска тези хора на територията си, включително Египет, която 20 години е окупирала ивицата Газа. Те знаят много добре за какво става дума.14:19 20.10.2023
20 Хамас като свои защитници ги подкрепят!
До коментар #12 от "ТрампЛин":
За справка: още през 2006 г. На избори за Хамас гласуваха 411000 души от пълнолетното население което беше 87-89% Трябва всички ли тези 411000 души да бъдат избити щото някой с корупционни действия успя да убеди "лидерите" да я обявят за терористична ? По данни на ЕК поне 2 милиарда долара за лобизъм в тази посока е платено от Израел и още поне толкова за пропаганда.....Коментиран от #23, #24, #48
14:21 20.10.2023
21 Без име
14:21 20.10.2023
22 Окупираните територии ?
14:24 20.10.2023
23 Бен Гурион
До коментар #20 от "Хамас като свои защитници ги подкрепят!":
"още през 2006 г. На избори за Хамас гласуваха 411000 души от пълнолетното население което беше 87-89% Трябва всички ли тези 411000 души да бъдат избити "Какво се случва с помагачи на терористи, когато терористите започнат терористични действия?
14:24 20.10.2023
24 ТрампЛин
До коментар #20 от "Хамас като свои защитници ги подкрепят!":
Някой успял да убеди някой си, че Хамас е терористична организация?!? Ти луд ли си? Кой пое отговорността за атентата в Бургас? И само там ли?Коментиран от #27
14:25 20.10.2023
25 защо
14:26 20.10.2023
26 Даааааа,
14:26 20.10.2023
27 Бен Гурион
До коментар #24 от "ТрампЛин":
Конкретно за атентата в Бургас отговорност пое Хезболах/Хизбула, но Хамас е доказана терористична организация. Има дълъг списък с техни доказани терористични действия, за които самите те са поели отговорност, включително срещу Израел.Всеки, който твърди, че има нужда от някаква специална кампания за "представяне" на Хамас като терористична организация, или не знае нищо по въпроса или отчаяно се опитва да създава паралелна реалност. Подобно на Лавров, който месец и нещо след като Русия вече беше разгърнала пълномащабно нападение в Украйна, заяви, че Русия не е нападала Украйна.
Коментиран от #51
14:28 20.10.2023
28 Мани се
До коментар #1 от "КОТарАК":
издишаш ,балон шорошоиден!!!14:29 20.10.2023
29 Българин
Коментиран от #32
14:31 20.10.2023
30 Последния Софиянец
14:32 20.10.2023
31 Тероризма на Хамас
Коментиран от #37
14:32 20.10.2023
32 Бен Гурион
До коментар #29 от "Българин":
"Дори ударите по обекти, в които няма оръжия и инфраструктура на Хамас"По собствените думи на Хамас, цялата Газа е застроена под земята с цел "унищожението на Израел".
Откъде имаш информация какво има на мястото на конкретен удар?
Коментиран от #38
14:33 20.10.2023
33 ТаУмВзе
14:34 20.10.2023
34 Истина е.
До коментар #4 от "Гост":
Впрочем виж какво означава в превод израел.14:35 20.10.2023
35 Контравъпросче
До коментар #3 от "Въпросче":
Отговорът е добре известен само на Хамас и на израелското разузнаване. Ти на коя от двете групи си член?14:36 20.10.2023
36 ТрампЛин
14:37 20.10.2023
37 ТрампЛин
До коментар #31 от "Тероризма на Хамас":
Момченце, в Израел живеят и работят стотици хиляди мирни палестинци! За какво унищожение, апартейд и геноцид говориш?14:39 20.10.2023
38 Българин
До коментар #32 от "Бен Гурион":
Давиде (Бен Гурион), и да има някаква инфраструктура на Хамас под земята в даден обект, това не означава, че трябва да бомбардираш наред всичко, дори места, НА КОИТО си заповядал на цивилните да се укриват - в случая Южна Газа, църквата и пр. Ако твоята теза е вярна, че може да се удря всяко място, защото всяко е обект на Хамас, то следва, че ти казваш, че Израел НЕПРЕМЕННО трябва да подложи на тотална бомбардировка цяла Газа и да избие всички. Логиката ти е абсолютно лицемерна.Коментиран от #40, #41
14:39 20.10.2023
39 Няма как израелската пропаганда да успее
Коментиран от #43, #45
14:43 20.10.2023
40 ТрампЛин
До коментар #38 от "Българин":
Я пак! Кой на кого е заповядал да се скрие? Израел посъветва Хамас да разреши ма цивилното население да се евакуира. Израел. Е воюва срещу Палестина и палестинския Народ! Воюва срещу терористите от Хамас!14:43 20.10.2023
41 Бен Гурион
До коментар #38 от "Българин":
Пак да те попитам, откъде имаш информация какво има под ударен от израелската армия обект?Впрочем, Израел не е давал никакви конкретни места, в които някой да се "укрива", и няма как да го направи, защото той не контролира тези територии и не може да гарантира, че не се използват от Хамас точно за военни операции срещу Израел.
Разбира се, че може да се удря всяко място, за което има информация, че там оперира Хамас.
Ако не беше така Хамас просто можеше да използва т.нар. цивилно население и безнаказано да бомби Израел. Опа, забравих, Хамас прави всичко възможно да ПОПРЕЧИ на "цивилното" население да се евакуира от зоната на предстоящата операция на Израел в ивицата Газа. Хамас нали нещо "пазеше" "цивилното" население или не точно?
Коментиран от #46
14:44 20.10.2023
42 Либия Ирак сирия
Коментиран от #44
14:44 20.10.2023
43 Истината
До коментар #39 от "Няма как израелската пропаганда да успее":
"Израел поема ролята на миролюбива, цивилизована демокрация" Израел превърна пустинята в Градина, палестинците от Газа, дори когато отидат в цивилизовани държави носят със себе си само разруха.Това е "опростената" версия на борбата между цивилизацията и средновековния фанатизъм.
14:47 20.10.2023
44 Факт
До коментар #42 от "Либия Ирак сирия":
Прав си, там нямаше международно право при Кадафи, Саддам и Асад.14:48 20.10.2023
45 ТрампЛин
До коментар #39 от "Няма как израелската пропаганда да успее":
Дай един пример кога Израел напада заобикалящите го вражески държави! Кой започна 6 дневната война? Защо Голанските възвишения са още окупирани? Израел желае мир! Израел носи просперитет на евреи и палестинци! Развива икономика, инфраструктура, наука….какво развиват Хамас и Хизбула?Коментиран от #68
14:48 20.10.2023
46 Българин
До коментар #41 от "Бен Гурион":
Давиде (Бен Гурион), вместо да се караме излишно, отиди и кажи на Бенямин Нетаняху твоята логика, че може да бомбардира безогледно. Но виждаме от действията му, че осъзнава, че не може да избие 2.5 млн. с бомбардировки. Така че едва ли ще те послуша. Един от бившите шефове на ШАБАК тъкмо това спомена, че няма как да се бомбардира безогледно, защото това ще е арабски холокост.Коментиран от #50
14:51 20.10.2023
47 Марко
Пожелавам приятно четене на любознателните интелекти тук 😉
14:52 20.10.2023
48 Допълнение !!!
До коментар #20 от "Хамас като свои защитници ги подкрепят!":
По данни на ЕК и ЕС поне 2 милиарда долара за лобизъм в тази посока е платено от Израел и още поне толкова за пропаганда и медии ..... Става дума НЕ за военните структури на Хамас а за политическите структури !!!!! Направете сравнение с Ирландия !!!! 2 милиарда долара подкупи "за лобизъм" потънаха в джобовете на европейските лидери и управляващи партии само за година и половина щедро платени от Израел под формата на борба "антисемитски" и прочие пръдни ! Всяка критика срещу политиката на Израел минаваше за антисемитизъм а това е кардинално погрешно и неверно.Коментиран от #49
14:52 20.10.2023
49 Бен Гурион
До коментар #48 от "Допълнение !!!":
Военните и политическите структури на Хамас са пряко свързани. Това е неоспорим факт, многократно демонстриран от самата Хамас.14:54 20.10.2023
50 Бен Гурион
До коментар #46 от "Българин":
Учудва ме, че не предлагаш единственото решение, което е очевидно в този случай.Терористите от Хамас предават безусловно всичките ЗАЛОЖНИЦИ, след което палестинците в Газа предават всички членове на Хамас на правосъдието в Израел.
Цивилното население, след като се твърди, че "мирно" ще съдейства за този процес, и ще получи всички неща, които в момента липсват заради тероризма на Хамас.
Коментиран от #52
14:57 20.10.2023
51 Марко
До коментар #27 от "Бен Гурион":
Да напомня на любителите на "доказани" неща, нещо, което не се нуждае от доказване - ивицата Газа е най-голямият концентрационен лагер в световната история / да набуташ 2+ милиона палестинци на територия по-малка от 400 кв км, без всякаква възможност да се изхранват сами на толкова тясно място, е точно и единствено "концлагер"/. Фактът, че пазачите на този концлагер са извън, а не в него, не променя нещата.Да се очаква, че един подобен концлагер може да генерира нещо различно от престъпност, напрежение и тероризъм, следва да се оцени като малоумие. Или еврейски цинизъм.
Всеки и свободен да избере кое от двете е.
Коментиран от #54
15:00 20.10.2023
52 Марко
До коментар #50 от "Бен Гурион":
Цивилното население на Газа ще получи ли обратно своите територии по резолюция 181/1947 на ООН?Коментиран от #55
15:02 20.10.2023
53 Жалка цензура
15:03 20.10.2023
54 Бен Гурион
До коментар #51 от "Марко":
Ивицата Газа има входно-иходни пунктове с две държави, както и достъп до море. Да се твърди, че това е "концентрационен лагер" е като да се твърди, че пеперудите цял живот живеят в капан.Демокграфските проблеми на Газа са си техни, техните съседи не са длъжни да изхранват техните деца, когато самите те имат по-малко деца, поради чисто природно-икономически фактори.
Израел е ЕДИНСТВЕНАТА държава в региона, която предлагаше на палестинците в Газа възможност да живеят цивилизовано, като им позволяваше да работят и учат в Израел (никоя друга държава в района не го прави, даже напротив). Остави ги и да се самоуправляват, като се изтегли от Газа през 2005 година. Палестинците там си избраха Хамас и започнаха да го поддържат в усвояването на средствата, които цивилизовния свят им изпращаше да се развиват, за терористичната му дейност.
Не са виновни Израел и останалия цивилизован свят, че палестинците в Газа избраха да са терористичен лагер.
Коментиран от #56
15:06 20.10.2023
55 Бен Гурион
До коментар #52 от "Марко":
Разбира се. ВЕДНАГА след като вънеш времето назад и предотвратиш събитията довели до промяната на положението. Когато сте готови може да заповядаш.Коментиран от #57
15:09 20.10.2023
56 Марко
До коментар #54 от "Бен Гурион":
Така и не разбрах как точно миролюбивите евреи станаха собственици на арабските територии по плана от 1947, а тия гадини в Газа се озоваха точно и само в Газа? Кои правила на международното право спази Израел в процеса на военните кражби на арабски територии? Много съм любопитен да го узная!Та?
Коментиран от #59
15:11 20.10.2023
57 Марко
До коментар #55 от "Бен Гурион":
Аааааа, машинката на времето.....добра идея....Тази чудодейна машинка по един странен начин изтрива решенията на ООН, даже Дойче Веле няма спомени за тия толкова стари и маловажни събития....Какви чудесии стават с международното "право" по еврейски, а?
Коментиран от #60
15:15 20.10.2023
58 Гал
15:21 20.10.2023
59 Бен Гурион
До коментар #56 от "Марко":
"Така и не разбрах как точно миролюбивите евреи станаха собственици на арабските територии по плана от 1947"Първата арабско-израелска война говори ли ти нещо?
Я ми напомни кой кого нападна в нея?
Коментиран от #61
15:23 20.10.2023
60 Бен Гурион
До коментар #57 от "Марко":
Махмуд Аббас (настоящ лидер на Палестинската автономия): "отхвърлянето на предложения от комисията на ООН план от 1947ма година от арабските държави може би е било грешка, която се надяваме с времето да поправим".Коментиран от #62
15:25 20.10.2023
61 Марко
До коментар #59 от "Бен Гурион":
Официалната версия е ясна - кръвожадните, вероломни араби нападат пухкавите, нищо неподозиращи евреи. А после пухчовците разбиват арабските ММА-бойци.Неофициалната версия е доста по-различна и е изградена върху някои факти - например,че вероломните араби нападат въоръжени с пастирски сопи и ловни пушки, а кротките евреи се оказват / оооооо, колко странноооо/ въоръжени до зъби. И после правят това, което вече са записали като първа задачка в плановете за изграждане на новата си държава - овладяват всички водоизточници...
Какви съвпадения, а?
Ти да видиш !
Коментиран от #63
16:06 20.10.2023
62 Марко
До коментар #60 от "Бен Гурион":
Нищо не могат да поправят по мирен път арабите. Доказано е в последните 75+ години. Израел признава нормите на международното право само когато то се отнася до другите. Еврейската страна е неподвластна на тези норми и досегашната практика доказва твърдението на 100%. И това се признава негласно от абсолютно беззъбата позиция на ООН и свръхсилите по отношение на Израел, погазил всичките им решения.Ерго - нещата ще се решат с военни средства. Ако Израел победи / а това може да се случи само с цената на открит геноцид и само временно/ - тази победа ще легитимира всички останали антихуманни действия по планетата. А, ако победят арабите, Израел просто повече няма да има.
Такава е играта в момента. Това обяснява и особената жестокост, проявявана и от двете страни в конфликта.
Ще видим кой кого.
Коментиран от #64
16:16 20.10.2023
63 ТрампЛин
До коментар #61 от "Марко":
Наистина името Марко ти е лепнало на акъла.16:17 20.10.2023
64 ТрампЛин
До коментар #62 от "Марко":
Ако нещата стигнат до там, ти имаш ли съмнения кой-кого?16:19 20.10.2023
65 стоян георгиев
„Министерството на вътрешните работи в Газа съобщи за срутване на православната църква „Свети Порфирий“ в централния град на Газа в резултат на израелската атака и потвърди наличието на това в ранената среда на Хорат, те го приютиха в църквата. ”, цитат от гръцката обществена телевизия ia ERT.
16:50 20.10.2023
66 стоян георгиев
В материала се отбелязва, че по време на атаката до хиляда души са се криели в училището близо до църквата. Обстрелът е извършен от израелската армия. Повечето от вероятните жертви са цивилни, обикновени енориаши, потърсили убежище от бомбардировките в залата на историческата църква. Освен това в сградата са настанявани вътрешно разселени лица от северните и южните територии на Газа.
17:12 20.10.2023
67 Съгласен
До коментар #12 от "ТрампЛин":
Така е и с Бандеровската хунта и поставеното лице Зеленски . Една трета укр ги подкрепят .23:09 25.10.2023
68 Китай
До коментар #45 от "ТрампЛин":
също “развива “ Тибет . Строят пътища , железници , инфраструктура .Но , де факто са окупатори .
23:20 25.10.2023