"Лека нощ, Малейжън три седем нула" - това е последната новина от пилота на полет МН370. Малко след полунощ на 8 март 2014 година пътническият самолет излита от пистата на летището в Куала Лумпур, Малайзия. Крайна цел: Пекин. След около час машината внезапно изчезва безследно от радарите. А заедно с нея изчезват и всичките 239 души на борда.
Няколко дни по-късно идва новината, която никой не иска да чуе: полет МН370 най-вероятно е завършил в южната част на Индийския океан. Но къде точно и как - на тези въпроси и до днес няма удовлетворителен отговор.
Ясно е едно: малко след последното съобщение на пилота някой изключва транспондера - устройството, което подава информация към наземните служби. Кой точно е натиснал бутона и защо - това остава неясно. Радарите и сателитният контрол показват, че машината променя курса си, обръща посоката и полита обратно към Малайзия.
"Синът ми още е на борда на този самолет"
За близките на пътниците тази неяснота е крайно потискаща. "Мисля си, че синът ми още е на борда на този самолет", казва 66-годишният Ли Ерю пред агенция Асошиейтед прес. "Там е. Или пък живее на самотен остров като Робинзон Крузо", фантазира бащата, който си признава, че от онзи ден насам броди като призрак през живота. "Когато се виждам с приятели или роднини, се усмихвам насила. Само нощем съм истински. Нощем мога да плача на воля, без да ме гледат хората."
В течение на годините няколко държави и една частна фирма се опитаха да намерят останките от Боинга - опитаха се от въздуха, по вода и под вода. Това беше една от най-скъпо струващите и мащабни издирвателни операции в историята. Напразно: останките от машината и труповете на пътниците и екипажа не бяха открити. През 2018 година издирването беше окончателно прекратено.
Но има хора, които все още не се отказват. Например Нейтън, чиято съпруга е била на борда на самолета. "Разбира се, че самолетът ще бъде открит - това е само въпрос на време. Колко потънали кораби бяха открити след цели векове", казва Нейтън.
Досега са открити единствено отделни парчета от корпуса на самолета - на острови в Индийския океан и по африканското крайбрежие. Поне три отломъка със сигурност произхождат от МН370, за десетки други това засега само се предполага.
Близките на пътниците настояват издирването да бъде възобновено, защото днес вече има нови технически възможности, а зоната на търсене междувременно бе ограничена.
Преди няколко дни министърът на транспорта на Малайзия обяви, че е възможно издирването да бъде подновено. По думите му американската фирма "Оушън Инфинити" е внесла нова оферта за издирване на самолета. Сделката изглежда така: фирмата ще получи пари само ако открие самолета. В тази връзка се припомня, че океанът в този район е дълбок километри, водата е ледено студена, а течения почти няма - тоест, налице са добри шансове останките да са относително добре запазени.
Ако бъдат открити, това ще донесе поне облекчение на близките. Защото в социалните мрежи се разпространяват какви ли не теории и предположения. Самоубийство на пилота? Отвличане? Или пък самолетът е бил свален? А може би е имало техническа повреда, пожар, спадане на налягането в кабината? И самолетът е паднал, след като над океана му е свършил бензинът?
"Копнеем да чуем истината"
"Един ден ще се намери човек, който да ни каже какво наистина се е случило", казва съпругата на един от стюардите. "Истината - това е всичко, което искаме. Копнеем да дочакаме този ден", споделя жената пред германската обществена медия АРД.
Повечето пътници на борда на МН370 са от Китай. Останалите - от Франция, САЩ, Русия, Австралия. Общо 14 държави. "Ние произхождаме от различни части на света, изповядваме различни религии, имаме различен цвят на кожата, но любовта ни към нашите близки е универсална. И преследваме една и съща цел", казва Дзян Хуей, чиято майка е била на борда на самолета.
Въздухоплавателната индустрия си взе поуки от трагедията. Европейските фирми вече са длъжни да монтират допълнителен уред за подводно локализиране, който поне 90 дни излъчва стабилен сигнал - вместо досегашните, излъчващи само 30 дни.
В Пекин, където трябваше да кацне полет МН370, миналата година започна съдебен процес. 40 семейства се борят за обезщетение, като общата искана сума възлиза на над 11 милиона долара. Семействата не могат да се примирят с мисълта, че цели десет години по-късно съдбата на близките им остава неизвестна.
Автори: Томи Уолкър | Дженифър Джонстън (ARD)
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Киро
18:10 08.03.2024
2 Жица
18:15 08.03.2024
3 редник
Съвременните големи пътнически самолети използват керосин.
Коментиран от #4
18:29 08.03.2024
4 ФЕЙК
До коментар #3 от "редник":
Защото му е изгоряла гарнитурата, от там се зацапали свещите и на края се скъсал ангренажния ремък ! Само "експерти" карат реактивни самолети с бенДзин !18:53 08.03.2024