В Германия продажбите са спаднали с над 40%, а сега тенденцията може да се задълбочи: германски фирми отказват сътрудничество с компанията "Тесла“ на Илон Мъск, частници също участват в бойкота. От какво е породен той?
„Купих си тази кола преди Мъск да се побърка." Дизайнерът от град Пфорцхайм Патрик Шнайдер е залепил стикер с това съдържание на електромобила си Тесла. Решил да го постави, след като напоследък все по-често става свидетел на неодобрителни погледи и коментари на други хора.
В Германия вече се срамуват да карат Тесла
През това време собственикът на Тесла Илон Мъск все по-активно участваше в предизборната кампания на Доналд Тръмп и Патрик Шнайдер решил да подчертае, че му харесва да кара култовия електромобил, но и че изобщо не споделя политическите възгледи на шефа на американската корпорация.
Откакто Илон Мъск се зае с предизборна агитация и в Германия, поддържайки дяснопопулистката и донякъде дясноекстремистка партия „Алтернатива за Германия" (АзГ), все повече собственици на Тесла в Германия чувстват необходимост да се дистанцират от американския предприемач. Затова купуват стикерите на Патрик Шнайдер - те струват 7,50 евро, ежедневно постъпват средно 100-120 поръчки, основно от Германия, но и от други страни.
Историята на този успешен малък бизнес, разказана от седмичника „Дер Шпигел", илюстрира нагледно нарастващите имиджови проблеми на големия бизнес, с който се занимава Илон Мъск в Германия. Неговият единствен автомобилен завод в Европа е именно във Федералната република. Той бе построен през 2022 година в Грюнхайде, недалеч от Берлин, основно с идеята да задоволява германския автомобилен пазар - най-големия в Европа.
След което обаче политикът Мъск започна все повече да вреди на предприемача Мъск, в частност в Германия. Всичко започна с платформата Х, откъдето масово си тръгнаха редица големи германски клиенти - университети и научни дружества, футболни клубове и държавни учреждения. Всички те закриха акаунтите си на платформата, отправяйки към нея обвинения в алгоритмично усилване на популисткото съдържание с крайнодесен характер.
Спад на продажбите в Германия с 41 процента
А сега настойчивата реклама, която Мъск прави на АзГ, свързана с неонацистките кръгове и традиционно враждебно настроена към всички видове електромобили, се превръща в антиреклама за най-големия в света (засега) производител на електромобили. При това всичко се случва в момента, в който продажбите на Тесла в Германия и така спаднаха миналата година - с 41 процента до 37 574 бройки.
Търсенето на електромобили спада като цяло - най-вече поради това, че в края на 2023 година по бюджетни причини германското правителство неочаквано отмени субсидиите за електрически коли. Но пазарът на тези превозни средства в Германия през 2024 година намаля „само" с 27,4 процента, респективно търсенето на Тесла е спаднало много повече, отколкото търсенето на другите видове електромобили.
В този момент за връзка с политиката все още не би могло да се говори - в много по-голяма степен спадът би могъл да се обясни с новите модели на конкурентите и с постепенното остаряване на моделите на Тесла Model Y и Model 3. А веригата дрогерии Rossmann, която има над 2000 магазина в Германия и над 4000 общо в Европа, още миналото лято обяви, че повече няма да купува Тесла за своите служебни нужди.
Тогава Rossmann беше по-скоро изолиран случай. Но в последните седмици списъкът на германските корпоративни клиенти, които се отказват от по-нататъшното сътрудничество с фирмата на Илон Мъск, започна доста бързо да расте.
Кои германски фирми се отказват от Тесла?
Сред тях са енергийните компании Badenova и Lichtblick, специализирани в експлоатацията на възобновяеми източници. За тях покупката на електромобили Тесла за служителите бе знаково събитие, подчертаващо тяхната привързаност към „зеления преход". Т.е. те са избрали Тесла не от комерсиални, а от идейни съображения.
Затова и отказът им от тази марка определено е с политически характер. Позовавайки се на нееднократната предизборна агитация на Илон Мъск в полза на АзГ, хамбургската компания Lichtblick съобщи, че ще изчака срока на действащите лизингови договори и няма да сключва повече в бъдеще с този производител. В момента автопаркът на Lichtblick се състои от няколко десетки леки автомобили, половината от които са Тесла.
Решението на компанията Badenova от Фрайбург е било повлияно и от съгласието на Илон Мъск да приеме длъжност в администрацията на Доналд Тръмп, който заплаши Германия с въвеждането на данъчни бариери за вноса на германски автомобили и на други стоки, което ще нанесе сериозни щети на германската икономика. Badenova също не възнамерява да сключва нови лизингови договори за автомобили Тесла след изтичането на сегашните. Освен това компанията е закрила акаунта си в платформата Х.
От продукцията на Тесла се е отказала и строителната компания Vierbrockhaus от град Харзефелд, чийто шеф Ларс Фиброк признава миналите заслуги на Илон Мъск, "извършил в Германия революция в сферата на електромобилността". Сега обаче той казва, че политическите възгледи на Мъск вече не съответстват на ценностите на компанията.
Ще стане ли 2025 година на бойкота на компанията на Мъск?
Ако бойкотът на Тесла в Германия се ограничи само с тези и някои подобни сравнително неголеми компании, финансовите щети за производителя едва ли ще се окажат особено болезнени. Но ще бъде съвсем различно, ако отказът от марката приеме масов характер в деловите кръгове на Германия.
На германския пазар две трети от новите леки автомобили се регистрират от юридически лица, които взимат много от машините на лизинг, а след изтичането му новите договори обичайно се сключват със същия производител. В Германия лизингът е разпространен и сред частните собственици, предимно за три години, т.е. в течение на тази година ще изтекат много договори, сключени наскоро след пускането в експлоатация на завода в Грюнхайде.
Актуално допитване, направено по поръчка на автомобилното списание Automobilwoche, показва, че 65 процента от анкетираните не биха си купили или взели на лизинг автомобил Тесла заради политическите изказвания на Мъск. Т.е. историята с бойкота на тази марка в Германия едва започва.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Данко
Коментиран от #3, #19, #23, #47
19:33 30.01.2025
2 Злобното Джуджи
Коментиран от #10, #22
19:36 30.01.2025
3 Атина Палада
До коментар #1 от "Данко":
А защо Мъск подкрепя АзГ..даже я рекламира в Х..Само АзГ щяла да спаси Германия от катастрофата ,каза Мъск.
Коментиран от #9, #14
19:39 30.01.2025
4 7855678
19:41 30.01.2025
5 Продавам Тесла,
19:41 30.01.2025
6 Ай ся
Гроздето кисело.
Коментиран от #20
19:41 30.01.2025
7 Гого
Коментиран от #13
19:41 30.01.2025
8 На ДВ
19:42 30.01.2025
9 Другo 20
До коментар #3 от "Атина Палада":
тебе с какво купуват?19:42 30.01.2025
10 Другo 20
До коментар #2 от "Злобното Джуджи":
тебе с какво купуват?19:43 30.01.2025
11 колкото и да лъжат ,отлива не е по
19:44 30.01.2025
12 Алооо
Коментиран от #30
19:44 30.01.2025
13 Този коментар е премахнат от модератор.
14 Хахахаха
До коментар #3 от "Атина Палада":
Ами да де, те за това го бойкотират!Коментиран от #36
19:46 30.01.2025
15 Германските автомобилни производители
Тия нещо не са у ред
19:48 30.01.2025
16 Злобното Джуджи
19:50 30.01.2025
17 Факт
19:51 30.01.2025
18 Гошо Ъйфоня
19:53 30.01.2025
19 Сорос
До коментар #1 от "Данко":
Само аз мога да плащам легално на запад хаха19:54 30.01.2025
20 Хахахаха
До коментар #6 от "Ай ся":
Че колко струва Тесла, че да не могат да си купят бе, копей? Не виждаш ли, че останалите електрически се продават, на Тесла падат продажбите. Плюс, че в Германия не е изгодно да се кара електрическа кола. Тока е доста скъп. Така, че спокойно ще го бойкотират. Не е проблем да се купи.Коментиран от #24
19:56 30.01.2025
21 Жеко
19:57 30.01.2025
22 ЧЕП Норис
До коментар #2 от "Злобното Джуджи":
Споко, ще те осъвършествам, и кинти ще падат. Такава реклама ще ти дам / примерно, златен г... з без проблеми тяс.... н. Приема всички размери. На промоция. Гаранция / не ТЕСЛА А на МАЙБАХ ще се возиш19:57 30.01.2025
23 Рускиня
До коментар #1 от "Данко":
DDR Щази там е работил и Путин.19:58 30.01.2025
24 Немецът е скъсаняк
До коментар #20 от "Хахахаха":
50-60 000 евро с екстритеКоментиран от #25, #27
19:59 30.01.2025
25 Теслар
До коментар #24 от "Немецът е скъсаняк":
Като направят теслите по 15000 евро, мога да си взема една за града.20:04 30.01.2025
26 Хохо Секса
20:04 30.01.2025
27 Хахахаха
До коментар #24 от "Немецът е скъсаняк":
А колко струват останалите нови коли, копей?Коментиран от #43
20:05 30.01.2025
28 Антон
След още няколко години никой няма да се сеща за ел .колите
Коментиран от #31
20:06 30.01.2025
29 🏴☠️🏴☠️🏴☠️Някой си🏴☠️🏴☠️🏴☠️
Ама наистина?!
Я сега попитайте истинските немци какво мислят!
20:11 30.01.2025
30 КондЮ
До коментар #12 от "Алооо":
Реване колкото в Европа че има до 35%мито на китайските коли А?20:13 30.01.2025
31 Хахахаха
До коментар #28 от "Антон":
Ами чети горе, нали ти пише, че спада при Тесла е най-голям, останалите продават по-добре! Кое не ти е ясно? Мъска, ще бъде бойкотиран З това, че подкрепя Тръмп и АзГ! И хората могат да бойкотират до край, защото имат достойнство, а могат и да си купят даже по-скъпа кола, ако не искат да купят от някой.Коментиран от #35, #39, #41
20:13 30.01.2025
32 Луд
Коментиран от #52
20:14 30.01.2025
33 Сатана Z
20:16 30.01.2025
34 Мара тротинетката
20:16 30.01.2025
35 Българин
До коментар #31 от "Хахахаха":
Ей шушляк, колко ти плащат от НПОто за дивотиите, които пишеш?Коментиран от #44
20:22 30.01.2025
36 Атина Палада
До коментар #14 от "Хахахаха":
Бойкотира ги ДВ а не германците.ДВ е на урсулините...:) и видите ли актуално допитване ха ха ха вЕрвам ,ама много вЕрвам на ДойчеТО веле:))) АзГ вече е втора политическа сила в Германия?
20:25 30.01.2025
37 Перо
20:25 30.01.2025
38 Бойкот на Тесла
20:26 30.01.2025
39 Атина Палада
До коментар #31 от "Хахахаха":
Информирай се ти от ДВ...Много ще си (х) умен ,да знаеш..20:27 30.01.2025
40 Гонзовица
20:28 30.01.2025
41 Този коментар е премахнат от модератор.
42 Факт
Коментиран от #45, #53, #54, #55
20:35 30.01.2025
43 Хахах
До коментар #27 от "Хахахаха":
20-30 000 евро, соросня20:36 30.01.2025
44 ....
До коментар #35 от "Българин":
Е украинче кога ше спреш да се правиш на българин! набиха ви кофата20:37 30.01.2025
45 Този коментар е премахнат от модератор.
46 Мара тротинетката
20:38 30.01.2025
47 Този коментар е премахнат от модератор.
48 Тъпите шваби
21:25 30.01.2025
49 Путин Боклук
Скорост на дефект на електронните автомобили сред 2 до 3 годишни превозни средства според ADAC:
Tesla Model 3 - 14.2%
Renault Zoe - 8.9
Opel eCorsa - 8.3
VW ID.4/ID.5 - 5.9
VW ID.3 - 5
VW e-Golf - 3.4
И от какъв зор да си купуват нещо което се скапва 4-5х по-често?
22:30 30.01.2025
50 Тот Атланта
.... ПОМНЕТЕ, КАКВО ВИ КАЗВАМ!
22:58 30.01.2025
51 Този коментар е премахнат от модератор.
52 Ти наистина
До коментар #32 от "Луд":
си Луд.23:19 30.01.2025
53 Мерцедес
До коментар #42 от "Факт":
карай си мерца и да си го обслужваш $$$ със здраве, дано има повече капацитети като теб че да не фалираме.00:14 31.01.2025
54 гост
До коментар #42 от "Факт":
От новия модел на Тесла 75 хил продадени за 5 дни в китай, иначе тук бай Ганьо много разбира с 2 лева в джоба :)))00:18 31.01.2025
55 гост
До коментар #42 от "Факт":
Чакай да позная, ти си от някой автосалон и търсиш как да продадеш закупените със щета автомобили?00:26 31.01.2025