От 2026 година! Европейският съюз променя правилата за изваждане от употреба, проектиране и продажба на автомобили

28 Юни, 2025 18:53 6 967 45

  • автомобили-
  • европейска комисия

Комисията изчислява, че прилагането на новото законодателство ще доведе до годишно намаление с 12,3 милиона тона CO₂, увеличаване на процента на рециклиране на пластмаси от 25 на 60%

От 2026 година! Европейският съюз променя правилата за изваждане от употреба, проектиране и продажба на автомобили - 1
Снимка: БГНЕС/ЕРА

До края на 2025 година Европейският съюз трябва да одобри новото законодателство за излезлите от употреба превозни средства (ELV), което ще промени радикално правилата за проектиране, продажба и изваждане от употреба на автомобили. Предложението на Европейската комисия е от 2023 година, като има за цел да актуализира действащата Директива 2000/53/ЕО, тъй като тя която вече не отговаря на настоящите екологични и технологични предизвикателства.

Целта е двойна - да се укрепи кръговата икономика в автомобилния сектор и да се намали неконтролираното разпространение на употребявани превозни средства, които излизат от официалните вериги за обработка. Според оценките на Комисията всяка година около 6,6 милиона превозни средства напускат европейския автопарк, като 3,5 милиона изчезват, без да се може да се проследи бъдещето им. И няма как да се знае дали се рециклират безопасно или продължават да се използват при опасни условия.

Един от най-важните моменти в предложението е въвеждането на задължителен сертификат за рециклируемост за всички нови превозни средства, пуснати на европейския пазар. Всеки модел ще трябва да демонстрира преди продажбата, че е проектиран по начин, който позволява ефективно разглобяване, разделяне на материалите и възстановяване на повторно използваеми или опасни компоненти. С други думи, автомобилът може да се продава в ЕС само ако е доказано рециклируем.

Производителят ще бъде задължен да предостави подробни данни за използваните материали, възможното наличие на опасни вещества (като олово, кадмий, живак или шествалентен хром) и методите, предвидени за обезвреждане в края на жизнения му цикъл. Този подход има за цел да насърчи създаване на по-устойчиви и модулна конструкция, като се отчита пълния жизнен цикъл на превозното средство от фазата на проектиране, обяснява Automedia.bg.

Новаторската същност на предложението се съдържа в член 25, с който се установява така нареченият "цифров паспорт на превозното средство" — електронна система за проследяване на всяко превозно средство. Този инструмент ще се захранва от централизирана европейска база данни и ще съдържа актуална информация за:

- Използвани материали и компоненти

- Работи по поддръжка и ремонт

- Промени в собствеността

- Всякакви структурни повреди

- Време и начин на изхвърляне


Системата ще бъде достъпна за националните органи, оторизираните центрове за ремонт, но също така и за потребителите и купувачите, което значително ще подобри прозрачността на пазара на употребявани стоки и ще възпре незаконните практики. Освен това цифровият паспорт ще улесни навременното идентифициране на излезлите от употреба превозни средства, като гарантира правилното им обезвреждане.

Друг стълб на новия регламент е принципът на разширена отговорност на производителя (EPR), който вече е възприет в други сектори. Производителите на автомобили вече няма да носят отговорност само за производството и продажбата на автомобила, но и за края на живота му. Това ще доведе до задължението за финансиране на операциите по събиране, третиране и рециклиране, както и за активно сътрудничество с центровете за разрушаване за подобряване на екологичните показатели на сектора.

Освен това се въвежда задължението за производителите да предоставят стандартизирани технически инструкции за правилното разглобяване на превозните средства, включително насоки за безопасно отстраняване на батерии, течности, въздушни възглавници и електронни компоненти.

Комисията изчислява, че прилагането на новото законодателство ще доведе до годишно намаление с 12,3 милиона тона CO₂, увеличаване на процента на рециклиране на пластмаси от 25% на 60% и създаване на нови възможности за заетост във веригата за оползотворяване. Пътят към това обаче няма да бъде без препятствия.

Браншовите асоциации, особено тези на производителите и дистрибуторите, обаче изразяват загриженост относно разходите за съответствие и бюрократичната сложност, свързана с новото сертифициране и управление на цифровите паспорти. В същото време фирмите за рециклиране призовават за повече яснота относно това как ще бъдат разпределени икономическите и оперативните отговорности.


Поставете оценка:
Оценка 1.8 от 43 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Глей ! Кви !

    29 0 Отговор
    Глей ! Кви !

    Хубави Паркинги има !

    Може да му Потрябват ОЩЕ !

    Коментиран от #7

  • 2 ха ха

    96 0 Отговор
    краде им се та им се квичи , същите урсули закопаха икономиката на европа със зомби сертификати и продължават със същата насоченост , а това количество СО2 го отделя един вулкан за 2 часа , или изстрелване на 2 космически ракети
  • 3 геюсъюз

    88 0 Отговор
    вързахме ви капачките за бутилките....... гениално, един от най големите на демокрацията

    Коментиран от #20, #37

  • 4 ДЕМЕК БЕДНЯЦИТЕ

    58 0 Отговор
    Да му мислят. А в България са много и бедните и трошките. ДАЛАВЕРИ.
  • 5 Злобното Джуджи

    13 70 Отговор
    2026г от конвеера на Лада излезна 20 000 000 юбилейна Жигула Копейка с мощен екологичен 1.2л 60к/с двигател , над 70г без никакви изменения. Върха на руската инженерна мисъл и самобитно народно творчество 😁

    Коментиран от #9, #12, #36, #42

  • 6 Вижда се ясно

    66 1 Отговор
    Лицемерието на европейците е зелено на цвят! Съдържанието на българските политически тикви хармонизира с него.
  • 7 За Военната Индустрия !

    40 1 Отговор

    До коментар #1 от "Глей ! Кви !":

    За Военната Индустрия !

    Може да се Наложи !

    Да ги Претопят !
  • 8 ЕССР

    54 2 Отговор
    и по точно управляващият му орган ЕК води тотална антиевропейска политика! Еколозите защо не подгонят и авиолиниите които са най голямото замърсители с СО2 на атмосферата?
  • 9 Град Козлодуй

    55 4 Отговор

    До коментар #5 от "Злобното Джуджи":

    стига яде краварскиГУНВА

    АКО Е ИМАЛО НУЖДА ДА СЕ ПРОМЕНЯ ЖИГУЛАТА Е ЩЯЛО ДА СЕ ПРОМЕНИ , ПЕРФЕКТНА Е И НЯМА НУЖДА ОТ ДОРАБОТКА
  • 10 ежко

    39 0 Отговор
    Т.е едни продуктови такси трябва да се съберат бързо!Ако неги правехте колите от пласмаси, то и рециклиране не би било необходимо!
  • 11 Възмутен

    45 4 Отговор
    "Това ще доведе до задължението за финансиране на операциите по събиране, третиране и рециклиране"

    Хайде на новите данъци на урсулите - трябват пари за превъоръжаване а няма от къде другаде да ги вземат освен да ни натоварят с нови измислени данъци. Е това ще направи европейските коли непродаваеми извън ЕС ама важното е да се опълчим на "руската заплаха". Нищо че в другата пропаганда руснаците били изостанали, свършили ракетите , танковете, БМП-тата, нямат даже и автомати и се бият само с лопатки.
  • 12 Шофьор

    41 3 Отговор

    До коментар #5 от "Злобното Джуджи":

    "над 70г без никакви изменения"

    Ти остави че са без изменения ама има още от първите жигулки които са в движение не като съвременните западни "супер" возила с три цилиндрови двигатели които като дойде време за смяна на масло по добре да смениш двигателя.

    Коментиран от #43

  • 13 Питам:

    66 1 Отговор
    Питам Урсула: По коя европейска директива, автомобили, електротехника и други се правят с 5 години гаранция и след 5-те години тотално се скапват за да си купиш нови? Безумията на еврочиновниците са безкрайни като вселената.
  • 14 Тома

    42 2 Отговор
    Ще трябва пари за войната в Украйна и от тук ще щипнем колкото може
  • 15 Шопо

    63 6 Отговор
    Имам неприятното усещане че под турско робство сме имали повече свобода отколко в ЕС.
    Референдум за ЕС и НАТО.
  • 16 Потрес

    41 1 Отговор
    Урсуланците нямат спирачки докато не ви стъжнят напълно животеца!

    Коментиран от #39

  • 17 стоян

    17 5 Отговор
    Целта до някъде е да отрежат китайските електрички на които батериите са трудно за рециклиране
  • 18 не може да бъде

    40 2 Отговор
    Чудя се дали вече не възниква необходимост от правила за изваждане от употреба на ЕС!?Може би е необходимо преди това да има такива правила за висши политици от ЕС-това вече се вижда и с просто око....!?Зависи от избирателите!?
  • 19 горски

    25 0 Отговор
    Ще сложат чипове на автомобилите и ще се следят от космоса....Който е кръшнал някъде ще се знае,който нещо е объркал също.И когато някой не слуша управляващите ще му се напомни......
  • 20 6135

    27 0 Отговор

    До коментар #3 от "геюсъюз":

    Първата ми работа след като отворя пластмасово шише е да скъсам капачката!

    Коментиран от #27

  • 21 Хахах

    12 2 Отговор
    Вече няма да можеш да избягаш с автомобил от обир или друго престъпление, дори и да си купил някой полицай. Първо колата ти ще открият.

    Коментиран от #22

  • 22 6135

    20 2 Отговор

    До коментар #21 от "Хахах":

    Лесно е. За обир първо крадеш кола, ползваш нея и я запалваш после. Ако си в Брюксел колата на Урсула е подходяща.

    Коментиран от #23

  • 23 Не става

    12 1 Отговор

    До коментар #22 от "6135":

    В реално време ще се следи колата. Веднага щом човекът даде сигнал, че е открадната, вече ще те видят къде точно се движиш с нея. А ако пък го убиеш, пак първата им работа ще е да видят кой кара колата му.

    Коментиран от #28

  • 24 Хасковски каунь

    19 1 Отговор
    Чудят се какво да измислят синекурите европейски клатикуртювци
  • 25 ДъртБългарин

    18 1 Отговор
    Докато управляват зелените в Европа така ще е.Ще дойде време и водата ще зеленяса от застояване защото няма да може да си позволите.
  • 26 Прави впечатление

    30 1 Отговор
    Че следят точно нещата, които ползваме най-много - автомобили и телефони. Аз изключително се дразня да се чувствам проследяван, и полицай бих нокаутирал ако ме накара да се чувствам така, не знам другите защо толкова лесно се примирявате. И във всички западни конституции ясно е написано правото за неприкосновеност на линия живот. Няма да се учудя ако се спазва и при авторитарните режими. Но в уж демократичния запад дори по цял ден мислят чрез какво още да ни следят. Сякаш сме им някакъв добитък.
  • 27 ДъртБългарин

    20 0 Отговор

    До коментар #20 от "6135":

    Откакто я внедриха тая простотия късъм ги с голям кеф а празните бутилки в контейнера без капачки.
  • 28 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 29 Европа е малък континент и няма

    1 2 Отговор
    Жизнено пространство за автомобили и сега хората се научиха с електронни джаджи и няма достатъчно шофьори
  • 30 редник

    9 0 Отговор
    Мда-а, сега при автомобилите таксата е около 400 лв, скоро 400 € - по няколко милиона коли - над милиард € безлихвен кредит...
  • 31 А съседната статия е озаглавена

    20 1 Отговор
    "Тенденцията е очевидна! Потомци на нацисти целенасочено са поставяни на ръководни позиции в колективния Запад" ! Това определено обяснява всички простотии в ЕС!
  • 32 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 33 Като

    1 11 Отговор
    чета това, отавам с впечатлението, че всяка копейка е жив Андрешко. Голям просперитет ни чака с този "материал".
  • 34 Фантазията

    1 7 Отговор
    на копейката е доста примитивна. Тези индивиди не са родени да живеят в 21 век и е най добре да си отидат при къскракия бункерен молец.
  • 35 Анонимен

    2 0 Отговор
    Сган ,която с удоволствие ще ги биете по главите с бастуните.Целта е да им дойде акъла в главите.Боят не оправя ,но посочва правилният път.
  • 36 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 37 С кеф късам капачките

    4 1 Отговор

    До коментар #3 от "геюсъюз":

    И после хвърлям шишето без капачка
    ес да му прави вятър
  • 38 САНДОКАН

    7 1 Отговор
    Чудя се как все още има автомобилно производство в EU. Тези чиновници защо се бавят и вместо да се мъчат да го фалират/за което получават пари от Китай/ просто не го забранят
  • 39 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 40 Бай Ганьо

    1 0 Отговор
    Европейското колче ми влиза още по-дълбоко.........
  • 41 боико борисуф

    2 0 Отговор
    тъпи еропеиски глупости тез орсули искат да работим само за тях ама няма да стане никои няма да им работи да си работят сами и да се издържат ха ха ха
  • 42 Антиджендар

    0 0 Отговор

    До коментар #5 от "Злобното Джуджи":

    ПростПрост като типичен софииски евроатлантическиГендер
  • 43 Карам Лада 1200,

    0 0 Отговор

    До коментар #12 от "Шофьор":

    произведена през 1986. Евтина поддръжка, незаменима за пресечени местности и нестандартни товари. Не е за надпрепускваме по магистрали, но е перфектна като черноработник. Хайде сега се огледайте се и вижте колко по- млади трошляци ,ама западни, обвиняват обстановката...

    Коментиран от #44

  • 44 Овоняват

    0 0 Отговор

    До коментар #43 от "Карам Лада 1200,":

    , не обвиняват!
  • 45 Овоняват

    0 0 Отговор
    , не обвиняват!
Новини по държави: