До края на 2025 година Европейският съюз трябва да одобри новото законодателство за излезлите от употреба превозни средства (ELV), което ще промени радикално правилата за проектиране, продажба и изваждане от употреба на автомобили. Предложението на Европейската комисия е от 2023 година, като има за цел да актуализира действащата Директива 2000/53/ЕО, тъй като тя която вече не отговаря на настоящите екологични и технологични предизвикателства.
Целта е двойна - да се укрепи кръговата икономика в автомобилния сектор и да се намали неконтролираното разпространение на употребявани превозни средства, които излизат от официалните вериги за обработка. Според оценките на Комисията всяка година около 6,6 милиона превозни средства напускат европейския автопарк, като 3,5 милиона изчезват, без да се може да се проследи бъдещето им. И няма как да се знае дали се рециклират безопасно или продължават да се използват при опасни условия.
Един от най-важните моменти в предложението е въвеждането на задължителен сертификат за рециклируемост за всички нови превозни средства, пуснати на европейския пазар. Всеки модел ще трябва да демонстрира преди продажбата, че е проектиран по начин, който позволява ефективно разглобяване, разделяне на материалите и възстановяване на повторно използваеми или опасни компоненти. С други думи, автомобилът може да се продава в ЕС само ако е доказано рециклируем.
Производителят ще бъде задължен да предостави подробни данни за използваните материали, възможното наличие на опасни вещества (като олово, кадмий, живак или шествалентен хром) и методите, предвидени за обезвреждане в края на жизнения му цикъл. Този подход има за цел да насърчи създаване на по-устойчиви и модулна конструкция, като се отчита пълния жизнен цикъл на превозното средство от фазата на проектиране, обяснява Automedia.bg.
Новаторската същност на предложението се съдържа в член 25, с който се установява така нареченият "цифров паспорт на превозното средство" — електронна система за проследяване на всяко превозно средство. Този инструмент ще се захранва от централизирана европейска база данни и ще съдържа актуална информация за:
- Използвани материали и компоненти
- Работи по поддръжка и ремонт
- Промени в собствеността
- Всякакви структурни повреди
- Време и начин на изхвърляне
Системата ще бъде достъпна за националните органи, оторизираните центрове за ремонт, но също така и за потребителите и купувачите, което значително ще подобри прозрачността на пазара на употребявани стоки и ще възпре незаконните практики. Освен това цифровият паспорт ще улесни навременното идентифициране на излезлите от употреба превозни средства, като гарантира правилното им обезвреждане.
Друг стълб на новия регламент е принципът на разширена отговорност на производителя (EPR), който вече е възприет в други сектори. Производителите на автомобили вече няма да носят отговорност само за производството и продажбата на автомобила, но и за края на живота му. Това ще доведе до задължението за финансиране на операциите по събиране, третиране и рециклиране, както и за активно сътрудничество с центровете за разрушаване за подобряване на екологичните показатели на сектора.
Освен това се въвежда задължението за производителите да предоставят стандартизирани технически инструкции за правилното разглобяване на превозните средства, включително насоки за безопасно отстраняване на батерии, течности, въздушни възглавници и електронни компоненти.
Комисията изчислява, че прилагането на новото законодателство ще доведе до годишно намаление с 12,3 милиона тона CO₂, увеличаване на процента на рециклиране на пластмаси от 25% на 60% и създаване на нови възможности за заетост във веригата за оползотворяване. Пътят към това обаче няма да бъде без препятствия.
Браншовите асоциации, особено тези на производителите и дистрибуторите, обаче изразяват загриженост относно разходите за съответствие и бюрократичната сложност, свързана с новото сертифициране и управление на цифровите паспорти. В същото време фирмите за рециклиране призовават за повече яснота относно това как ще бъдат разпределени икономическите и оперативните отговорности.
От 2026 година! Европейският съюз променя правилата за изваждане от употреба, проектиране и продажба на автомобили
28 Юни, 2025 18:53 6 967 45
Комисията изчислява, че прилагането на новото законодателство ще доведе до годишно намаление с 12,3 милиона тона CO₂, увеличаване на процента на рециклиране на пластмаси от 25 на 60%
Снимка: БГНЕС/ЕРА
Поставете оценка:
Оценка 1.8 от 43 гласа.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Глей ! Кви !
Хубави Паркинги има !
Може да му Потрябват ОЩЕ !
Коментиран от #7
18:58 28.06.2025
2 ха ха
19:01 28.06.2025
3 геюсъюз
Коментиран от #20, #37
19:02 28.06.2025
4 ДЕМЕК БЕДНЯЦИТЕ
19:03 28.06.2025
5 Злобното Джуджи
Коментиран от #9, #12, #36, #42
19:04 28.06.2025
6 Вижда се ясно
19:05 28.06.2025
7 За Военната Индустрия !
До коментар #1 от "Глей ! Кви !":
За Военната Индустрия !Може да се Наложи !
Да ги Претопят !
19:05 28.06.2025
8 ЕССР
19:14 28.06.2025
9 Град Козлодуй
До коментар #5 от "Злобното Джуджи":
стига яде краварскиГУНВААКО Е ИМАЛО НУЖДА ДА СЕ ПРОМЕНЯ ЖИГУЛАТА Е ЩЯЛО ДА СЕ ПРОМЕНИ , ПЕРФЕКТНА Е И НЯМА НУЖДА ОТ ДОРАБОТКА
19:21 28.06.2025
10 ежко
19:22 28.06.2025
11 Възмутен
Хайде на новите данъци на урсулите - трябват пари за превъоръжаване а няма от къде другаде да ги вземат освен да ни натоварят с нови измислени данъци. Е това ще направи европейските коли непродаваеми извън ЕС ама важното е да се опълчим на "руската заплаха". Нищо че в другата пропаганда руснаците били изостанали, свършили ракетите , танковете, БМП-тата, нямат даже и автомати и се бият само с лопатки.
19:27 28.06.2025
12 Шофьор
До коментар #5 от "Злобното Джуджи":
"над 70г без никакви изменения"Ти остави че са без изменения ама има още от първите жигулки които са в движение не като съвременните западни "супер" возила с три цилиндрови двигатели които като дойде време за смяна на масло по добре да смениш двигателя.
Коментиран от #43
19:31 28.06.2025
13 Питам:
19:32 28.06.2025
14 Тома
19:36 28.06.2025
15 Шопо
Референдум за ЕС и НАТО.
19:37 28.06.2025
16 Потрес
Коментиран от #39
19:45 28.06.2025
17 стоян
19:46 28.06.2025
18 не може да бъде
19:48 28.06.2025
19 горски
20:00 28.06.2025
20 6135
До коментар #3 от "геюсъюз":
Първата ми работа след като отворя пластмасово шише е да скъсам капачката!Коментиран от #27
20:16 28.06.2025
21 Хахах
Коментиран от #22
20:19 28.06.2025
22 6135
До коментар #21 от "Хахах":
Лесно е. За обир първо крадеш кола, ползваш нея и я запалваш после. Ако си в Брюксел колата на Урсула е подходяща.Коментиран от #23
20:22 28.06.2025
23 Не става
До коментар #22 от "6135":
В реално време ще се следи колата. Веднага щом човекът даде сигнал, че е открадната, вече ще те видят къде точно се движиш с нея. А ако пък го убиеш, пак първата им работа ще е да видят кой кара колата му.Коментиран от #28
20:26 28.06.2025
24 Хасковски каунь
20:26 28.06.2025
25 ДъртБългарин
20:32 28.06.2025
26 Прави впечатление
20:32 28.06.2025
27 ДъртБългарин
До коментар #20 от "6135":
Откакто я внедриха тая простотия късъм ги с голям кеф а празните бутилки в контейнера без капачки.20:39 28.06.2025
28 Този коментар е премахнат от модератор.
29 Европа е малък континент и няма
20:53 28.06.2025
30 редник
20:55 28.06.2025
31 А съседната статия е озаглавена
21:00 28.06.2025
32 Този коментар е премахнат от модератор.
33 Като
21:15 28.06.2025
34 Фантазията
21:19 28.06.2025
35 Анонимен
21:38 28.06.2025
36 Този коментар е премахнат от модератор.
37 С кеф късам капачките
До коментар #3 от "геюсъюз":
И после хвърлям шишето без капачкаес да му прави вятър
21:56 28.06.2025
38 САНДОКАН
23:11 28.06.2025
39 Този коментар е премахнат от модератор.
40 Бай Ганьо
08:00 29.06.2025
41 боико борисуф
21:24 29.06.2025
42 Антиджендар
До коментар #5 от "Злобното Джуджи":
ПростПрост като типичен софииски евроатлантическиГендер17:57 30.06.2025
43 Карам Лада 1200,
До коментар #12 от "Шофьор":
произведена през 1986. Евтина поддръжка, незаменима за пресечени местности и нестандартни товари. Не е за надпрепускваме по магистрали, но е перфектна като черноработник. Хайде сега се огледайте се и вижте колко по- млади трошляци ,ама западни, обвиняват обстановката...Коментиран от #44
21:09 07.07.2025
44 Овоняват
До коментар #43 от "Карам Лада 1200,":
, не обвиняват!21:13 07.07.2025
45 Овоняват
21:13 07.07.2025