Една тиха армия от поляци, българи, белоруси и други източноевропейци се грижи за това доставките на стоки за Германия да не секват. Много от тях не получават полагащото им се заплащане и са с отрязани социални придобивки, се казва в обширен материал на „Берлинер Цайтунг", озаглавен „Тираджии от Източна Европа: борба за оцеляване."
Изданието пише, че много фирми в Германия работят със спедитори от Източна Европа. Нещо повече: много от големите германски спедитори нарочно създавали свои филиали в Източна Европа, за да могат да заобикалят европейските разпоредби и да наемат тамошната работна ръка на дъмпингови цени.
С нарушени трудови права
„Системата е създадена така, че да нарушава трудовите права на работниците“, казва Михаел Вал, представител на проекта „Честна мобилност“ към Германския синдикален съюз DGB. На паркингите за тирове той разяснява на шофьорите с какви права разполагат. Много от тях работят като подизпълнители само на германска територия и, независимо че са чужденци, би трябвало да получават минималните надници, валидни за Германия.
Реалността обаче е съвсем различна, коментира изданието и пояснява: „По правило източноевропейците получават само минималната надница, приета в тяхната родна страна – в Полша това са около 570 евро на месец, а в България – близо 280 евро. Към тези пари шофьорите наистина получават допълнителни суми, но те са предназначени да покрият разходите им за храна".
Германският синдикалист казва в заключение: „Няма никакъв шанс тези хора да получат справедливо заплащане. Такава е нормалната ситуация сега".
Масово неспазване на предписанията
При това чуждите шофьори на тирове водят труден и опасен живот, се казва в репортаж на Втора германска телевизия ZDF. Ден и нощ те навъртат стотици километри по германските шосета и са в непрекъснат стрес дали ще успеят да стигнат до следващия клиент навреме, четем в публикацията. А условията, в които работят тези хора, често са изключително тежки. Във времената на коронавируса животът на чуждите шофьори стана още по-непоносим. По паркингите на германските аутобани временно бяха затворени всички тоалетни, както и баните с душове. Чак сега от германското министерство на транспорта започват да настояват на професионалните шофьори да се осигурят възможности за поддържане на елементарна лична хигиена.
И това не е единственият проблем. От правна гледна точка е разрешено чуждите тирове да извършват най-много по три пътувания на германска територия в рамките на седем дни, след което да се завръщат на родна земя. Много от регистрираните в Източна Европа камиони обаче кръстосват почти без прекъсване Германия, твърдят и експерти, и шофьори. Често се стигало и до нарушаване на определените по закон времена за почивка. Раймонд Лаусберг, полицай от Белгия, станал известен покрай битката си срещу експлоатацията на спедиторите, твърди, че всички големи фирми са замесени в тази схема. „Колкото фирмата е по-голяма, толкова по-безсрамна е", казва той пред „Берлинер Цайтунг".
А синдикалистът Михаел Вал добавя и това, че наетите като поддоставчици шофьори от Източна Европа могат да бъдат освободени без предупреждение – така да се каже от днес за утре. „Възложителят от Германия не е длъжен да поеме никаква отговорност за шофьора", казва Вал и пояснява, че онези, които се разболеят или не пътуват поради липсата на достатъчно поръчки, в най-добрия случай остават на минимална заплата.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Този коментар е премахнат от модератор.
2 Алфа Чакал
Коментиран от #8, #11, #26, #31
15:01 22.04.2020
3 ХМХ
15:04 22.04.2020
4 Мери
15:06 22.04.2020
5 Хайде стига
Коментиран от #7, #13
15:09 22.04.2020
6 Реално
15:11 22.04.2020
7 5644
До коментар #5 от "Хайде стига":
Който си мисли, че парите са много добри за условията в който се работи, да заповяда и после да пише глупости. Ако беше много хубаво, нямаше да има такъв недостиг на шофьори в цял свят. Или ще се променят условията, или скоро ще се чудите, кой да ви докара стоката, не е въпрос, само на пари.Коментиран от #30
15:20 22.04.2020
8 Ромалеее
До коментар #2 от "Алфа Чакал":
Това не е ли кражба??? Или българина като краде, няма проблем...., и кой си затваря очите с осигуровките, пак български институции, които уж трябва да работят за БългарияКоментиран от #16
15:21 22.04.2020
9 Чехът
15:26 22.04.2020
10 Хи хи
15:27 22.04.2020
11 Чочо
До коментар #2 от "Алфа Чакал":
Това което казваш е много точно но когато стане време за пенсия, оле ле мале че тя цели 300 лв. Повечето си казват, на мен ми трябват пари докато съм млад. Когато остарея ще го мисля. Има обаче един проблем че човек като остарее не остава много с какво да мисли.Коментиран от #17
15:29 22.04.2020
12 Рошко
Коментиран от #14
15:45 22.04.2020
13 Рошко
До коментар #5 от "Хайде стига":
Виж кой е е писал и публикувал статията, не се чуди много много15:47 22.04.2020
14 Чочо
До коментар #12 от "Рошко":
Шофьорите много добре наят че няма на кого да се жалват за това един по един се ориентират към западните фирми където заплащането е една идея по добро а социалните осигуровки върху реалния доход.16:09 22.04.2020
15 Мите лудио от Перник
.
17:57 22.04.2020
16 Алфа Чакал
До коментар #8 от "Ромалеее":
Аз не съм казал ,че не е.Просто Дойче Веле са се притиснали за шофьорите и пиша да не ги мислят...18:05 22.04.2020
17 Луд
До коментар #11 от "Чочо":
Така е и същия момент е когато беше в болничен.18:06 22.04.2020
18 ПРЕСТЪПНИЦИ ОТ БГ
18:16 22.04.2020
19 ГЕРБАВИ ПРЕСТЪПНИЦИ
Припoмнямe, чe Cимoнa Цвeткoвa и Гeoрги Ивaнoв cъщo ca пътувaли в тузaрcкия джип нa Никoлoв при мeлeтo. Пoлициятa ce oтзoвaлa нa cигнaл зa шумнoтo пaрти пo врeмe нa кaрaнтинaтa и ce oтпрaвилa към мяcтoтo, зa дa caнкциoнирa нaглитe нaрушитeли и дa ги изгoни.
18:18 22.04.2020
20 Неразбиращ
18:46 22.04.2020
21 Тир
18:53 22.04.2020
22 Дядо Тоши
19:53 22.04.2020
23 TIR
Коментиран от #27
21:28 22.04.2020
24 Поручик Галицин
21:37 22.04.2020
25 Tони
08:50 23.04.2020
26 Този коментар е премахнат от модератор.
27 Алфа Чакал
До коментар #23 от "TIR":
Да ама Дойче Веле мислят, че взимаш 550 лв на месец.Коментиран от #32
09:19 23.04.2020
28 15г съм тираджия
12:01 23.04.2020
29 Takumata
На практика, превозвачите работят за да плащат заплати, застраховки, данъци, осигуровки, ремонти и др.
Докато не се преборим за изравнено плащане със западните превозвачи, не можем да си позволим техните осигуровки. Заплатите почти ги изравних ме.И когато се обсъжда "пакета Макрон" този въпрос трябва да се повдигне.
14:40 23.04.2020
30 Шофьор от Изтока
До коментар #7 от "5644":
Труда ни е непосилно тежък и гаден ,ама Шефа трябва да купи още едно Бентли - на поредната си любовница !19:11 23.04.2020
31 Този коментар е премахнат от модератор.
32 отново
До коментар #27 от "Алфа Чакал":
не си разбрал10:37 28.04.2020