22 Април, 2020 14:55 12 303 32

Източноевропейските шофьори на камиони: срамна експлоатация насред ЕС

  • шофьори-
  • европа-
  • германия-
  • ес-
  • експлоатация-
  • тирове-
  • трудови права

И във времената на коронавирус една армия от източноевропейски шофьори на камиони работи в Германия, но е безпощадно експлоатирана

Източноевропейските шофьори на камиони: срамна експлоатация насред ЕС - 1
Снимка: Shutterstock

Една тиха армия от поляци, българи, белоруси и други източноевропейци се грижи за това доставките на стоки за Германия да не секват. Много от тях не получават полагащото им се заплащане и са с отрязани социални придобивки, се казва в обширен материал на „Берлинер Цайтунг", озаглавен „Тираджии от Източна Европа: борба за оцеляване."

Изданието пише, че много фирми в Германия работят със спедитори от Източна Европа. Нещо повече: много от големите германски спедитори нарочно създавали свои филиали в Източна Европа, за да могат да заобикалят европейските разпоредби и да наемат тамошната работна ръка на дъмпингови цени.

С нарушени трудови права

„Системата е създадена така, че да нарушава трудовите права на работниците“, казва Михаел Вал, представител на проекта „Честна мобилност“ към Германския синдикален съюз DGB. На паркингите за тирове той разяснява на шофьорите с какви права разполагат. Много от тях работят като подизпълнители само на германска територия и, независимо че са чужденци, би трябвало да получават минималните надници, валидни за Германия.

Реалността обаче е съвсем различна, коментира изданието и пояснява: „По правило източноевропейците получават само минималната надница, приета в тяхната родна страна – в Полша това са около 570 евро на месец, а в България – близо 280 евро. Към тези пари шофьорите наистина получават допълнителни суми, но те са предназначени да покрият разходите им за храна".

Германският синдикалист казва в заключение: „Няма никакъв шанс тези хора да получат справедливо заплащане. Такава е нормалната ситуация сега".

Масово неспазване на предписанията

При това чуждите шофьори на тирове водят труден и опасен живот, се казва в репортаж на Втора германска телевизия ZDF. Ден и нощ те навъртат стотици километри по германските шосета и са в непрекъснат стрес дали ще успеят да стигнат до следващия клиент навреме, четем в публикацията. А условията, в които работят тези хора, често са изключително тежки. Във времената на коронавируса животът на чуждите шофьори стана още по-непоносим. По паркингите на германските аутобани временно бяха затворени всички тоалетни, както и баните с душове. Чак сега от германското министерство на транспорта започват да настояват на професионалните шофьори да се осигурят възможности за поддържане на елементарна лична хигиена.

И това не е единственият проблем. От правна гледна точка е разрешено чуждите тирове да извършват най-много по три пътувания на германска територия в рамките на седем дни, след което да се завръщат на родна земя. Много от регистрираните в Източна Европа камиони обаче кръстосват почти без прекъсване Германия, твърдят и експерти, и шофьори. Често се стигало и до нарушаване на определените по закон времена за почивка. Раймонд Лаусберг, полицай от Белгия, станал известен покрай битката си срещу експлоатацията на спедиторите, твърди, че всички големи фирми са замесени в тази схема. „Колкото фирмата е по-голяма, толкова по-безсрамна е", казва той пред „Берлинер Цайтунг".

А синдикалистът Михаел Вал добавя и това, че наетите като поддоставчици шофьори от Източна Европа могат да бъдат освободени без предупреждение – така да се каже от днес за утре. „Възложителят от Германия не е длъжен да поеме никаква отговорност за шофьора", казва Вал и пояснява, че онези, които се разболеят или не пътуват поради липсата на достатъчно поръчки, в най-добрия случай остават на минимална заплата.


Поставете оценка:
Оценка 4.7 от 31 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 2 Алфа Чакал

    56 14 Отговор
    Хайде стига глупости.Осигуряват ги на мин. заплата и после им дават на ръка и стават 3500-4500 лв.Имам близък приятел който кара камион и го знам.Проблема му беше като излезе болничен 4 месеца вземаше 550лв на месец.Точно шофьорите вземат най-много пари след IT специалистите ,но и тяхната работа е най-гадна.Спи като куче,яде като куче и като се прибере в къщи жената мрънка.Кучешки живот ....но с пари

    Коментиран от #8, #11, #26, #31

  • 3 ХМХ

    7 3 Отговор
    Да си казват тарифата и точка!!!
  • 4 Мери

    45 3 Отговор
    И после ще бъде беден пенсионер. А германците са експлоататори като всички. и
  • 5 Хайде стига

    10 30 Отговор
    Получават много добри пари , осигурени са , но ако има недоволни - никой не е вързан !

    Коментиран от #7, #13

  • 6 Реално

    50 1 Отговор
    в Германия и най скапаната работа е по добре платена от много "хубави" в България.Не случайно бежанците минават от тук само транзитно.
  • 7 5644

    59 0 Отговор

    До коментар #5 от "Хайде стига":

    Който си мисли, че парите са много добри за условията в който се работи, да заповяда и после да пише глупости. Ако беше много хубаво, нямаше да има такъв недостиг на шофьори в цял свят. Или ще се променят условията, или скоро ще се чудите, кой да ви докара стоката, не е въпрос, само на пари.

    Коментиран от #30

  • 8 Ромалеее

    27 0 Отговор

    До коментар #2 от "Алфа Чакал":

    Това не е ли кражба??? Или българина като краде, няма проблем...., и кой си затваря очите с осигуровките, пак български институции, които уж трябва да работят за България

    Коментиран от #16

  • 9 Чехът

    19 3 Отговор
    Пропагандата за пакет мобилност,не спира!
  • 10 Хи хи

    32 1 Отговор
    За кучешкия живот на шофьорите е виновен едно мекеренце с еврозаплата
  • 11 Чочо

    27 1 Отговор

    До коментар #2 от "Алфа Чакал":

    Това което казваш е много точно но когато стане време за пенсия, оле ле мале че тя цели 300 лв. Повечето си казват, на мен ми трябват пари докато съм млад. Когато остарея ще го мисля. Има обаче един проблем че човек като остарее не остава много с какво да мисли.

    Коментиран от #17

  • 12 Рошко

    9 17 Отговор
    И отново бълват глупости, покажете ми кой източноевропейски шофьор се е оплакал, вашата кожа лъжлива долна

    Коментиран от #14

  • 13 Рошко

    3 3 Отговор

    До коментар #5 от "Хайде стига":

    Виж кой е е писал и публикувал статията, не се чуди много много
  • 14 Чочо

    18 0 Отговор

    До коментар #12 от "Рошко":

    Шофьорите много добре наят че няма на кого да се жалват за това един по един се ориентират към западните фирми където заплащането е една идея по добро а социалните осигуровки върху реалния доход.
  • 15 Мите лудио от Перник

    25 1 Отговор
    До точно така е затова Аз не искам да практикувам повече тази професия.Обожавах я но се оказа че много Идиоти станаха босове т.е.собственици на тр.фирми.Жшвеят на гърба на работника.Осигуряват ги на мин.заплата,не плащат зад.каско на автомобила и щетите ги взимат от шофьора.Ако не ми вярвате елате в Перник и ще ви докожа тези мои думи.Да всичко е по зако ама за работодателя(а не за работника).Желая ви много здраве и километри зада издържате тези Олигофрени със пари.
    .
  • 16 Алфа Чакал

    2 7 Отговор

    До коментар #8 от "Ромалеее":

    Аз не съм казал ,че не е.Просто Дойче Веле са се притиснали за шофьорите и пиша да не ги мислят...
  • 17 Луд

    6 0 Отговор

    До коментар #11 от "Чочо":

    Така е и същия момент е когато беше в болничен.
  • 18 ПРЕСТЪПНИЦИ ОТ БГ

    14 1 Отговор
    ЕТО ЗА КАКВО СЕ БОРЯТ НАШИТЕ КОРУМПИРАНИ ЕВРОДУПЕТАТИ ПРЕСТЪПНИ ТУКАШНИТЕ 240 МЪРШИ СЪЩО СА ЛОБИСТИ НА ПРЕСТЪПНИТЕ ПРЕВОЗВАЧИ КАРАЩИ БОКЛУЦИТЕ В БЪЛГАРИЯ !
  • 19 ГЕРБАВИ ПРЕСТЪПНИЦИ

    5 0 Отговор
    Криcтиaн Никoлoв, кoйтo причини тeжкaтa кaтacтрoфaтa c Милeн Цвeткoв, e прaзнувaл зaeднo c приятeлкaтa cи Cимoнa Цвeткoвa рoждeния ѝ дeн в мecтнocттa "Злaтнитe мocтoвe" нa Витoшa. Нa прaзнeнcтвoтo, кoeтo ce cъcтoялo дeн прeди фaтaлния инцидeнт, при кoйтo зaгинa журнaлиcтът, приcъcтвaлa гoлямa групичкa млaди хoрa, cрeд кoитo e бил и aвeрът им Гeoрги Ивaнoв - cин нa дeпутaтa oт ГEРБ Лъчeзaр Ивaнoв.

    Припoмнямe, чe Cимoнa Цвeткoвa и Гeoрги Ивaнoв cъщo ca пътувaли в тузaрcкия джип нa Никoлoв при мeлeтo. Пoлициятa ce oтзoвaлa нa cигнaл зa шумнoтo пaрти пo врeмe нa кaрaнтинaтa и ce oтпрaвилa към мяcтoтo, зa дa caнкциoнирa нaглитe нaрушитeли и дa ги изгoни.
  • 20 Неразбиращ

    17 1 Отговор
    Абе , какво лошо има да задължат транспортните фирми да плащат осигуровки върху реалните доходи,плюс режийни( храна, спане и т.н.) . Да , шефовете по малко ще печелят,но работниците им няма да живеят като скотове.и ако трябва да затворят някои фирми, да затварят,със сигурност ще има и такива които ще останат.
  • 21 Тир

    9 14 Отговор
    Нищо им няма! Още преди 89 година шофьорите бяха добре платени, и тогава само се оплакваха! Да се хванат в някой склад за 400 лв на месец!
  • 22 Дядо Тоши

    8 1 Отговор
    ТИР, до 1989г пътувахме до АЗИЯ за 100 $.
  • 23 TIR

    8 13 Отговор
    В момента съм на път в германия работя към бг.фирма надницата за цяла европа ми е 77евро.чисто на ден мен ме устройва за сега

    Коментиран от #27

  • 24 Поручик Галицин

    5 1 Отговор
    И по този начин техните шефове плащат минимални здравни и пенсионни осигуровки, източват обществените фондове за наша сметка а те трупат пари, ферарита и г.н. Но Джамбазки и другите от ГЕРБ ги защитават защото идват избори а това е корпоративно гласуване.
  • 25 Tони

    7 0 Отговор
    За всичко,което става са виновни продажните ни евродепутати,които са на хранилка от големите транспортни фирми.Защото ако не бяха скочили така яростно срещу първоначалния вариант на Макрон-45 да не се прави в кабината,командировъчните и кабодажа,хората си казаха-като не щеш мира,на ти секира и айде и камионите да се прибират на 8 седмици.Исмаил Ертуг им каза след протеста в Брюксел,че се застрелват в коляното,ама кой да го чуе.Вина нямат само евродепутатите,но и правителството ни,защото се допусна и продължава да се допуска шофъорите ни да се осигуряват на минималната заплата.За което са виновни и продажните ни синдикати.Най-хубавото е,че като се приеме пакет мобилност окончателно през май ще се отнася за всички еднакво,а не както досега в бг-за едни така,за други инак.
  • 26 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 27 Алфа Чакал

    3 2 Отговор

    До коментар #23 от "TIR":

    Да ама Дойче Веле мислят, че взимаш 550 лв на месец.

    Коментиран от #32

  • 28 15г съм тираджия

    10 1 Отговор
    Няма по нагло същество от бг собственик на транспортна фирма . Това са хора които дори когато спят мислят как да откраднат от работника и от държавата. Обещават ти 2000евро като почваш работа но накрая почват....Ами много нафта си изгорил , гума си пукнал , закъснял си за доставка и т.н. И накрая 1 400евро. И понеже те осигуряват на минимална заплата не можеш да си търсиш правата. Всичко това става с мълчаливото съгласие на държавата защото зад всяка голяма транспортна фирма в България стоят политици от всякакви партии....всъщност те са истински собственици , а официалните са подставени лица. Затова много колеги почват в западните фирми , защото са много по коректни.
  • 29 Takumata

    5 1 Отговор
    Една по различна гледна точка.Българските превозвачи работят предимно със западно европейски спедитори и техните филиали в БГ От тук започват и проблемите. Заплащането е твърде ниско. Сроковете за плащане безкрайно дълги.Изискванията убийствени.
    На практика, превозвачите работят за да плащат заплати, застраховки, данъци, осигуровки, ремонти и др.
    Докато не се преборим за изравнено плащане със западните превозвачи, не можем да си позволим техните осигуровки. Заплатите почти ги изравних ме.И когато се обсъжда "пакета Макрон" този въпрос трябва да се повдигне.
  • 30 Шофьор от Изтока

    4 1 Отговор

    До коментар #7 от "5644":

    Труда ни е непосилно тежък и гаден ,ама Шефа трябва да купи още едно Бентли - на поредната си любовница !
  • 31 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 32 отново

    0 0 Отговор

    До коментар #27 от "Алфа Чакал":

    не си разбрал