Масови проверки за нерегламентиран превоз на пътници започват в София, съобщиха за “По света и у нас” от транспортното министерство и НАП. На прицел ще бъдат взети и ставащите все по-популярни “юбер” таксита. Те са подложени ожесточена критика, че извършват таксиметров превоз на пътници извън закона. Комисията за защита на конкуренцията и прокуратурата също извършват проверки на “юбер” такситата по сигнали от Столичната община и браншови организации на таксиметровите превозвачи.
Няколко месеца след като стъпиха на пазара в България, “юбер” такситата вече срещат сериозна съпротива. Според таксиметровите превозвачи, “юбер” са изцяло извън закона: нямат лиценз за превоз на пътници, фискални устройства, удостоверения за водачи и не са обозначени.
Ако са в лицензионен режим, трябва да бъдат в жълт цвят, както е по Наребата на МТ и съответно да имат всички други разрешителни документи, с които може да упражняват тази дейност, и най-вече да са регистрирани като ЕТ, за да могат да извършват търговска дейност, казва таксиметровият шофьор Олег Велков.
От Асоциацията на таксиметровите синдикати смятат, че няма добър контрол за спазването на закона.
Определението за обществен превоз на пътници е превоз срещу заплащане. Те правят точно това нещо – превоз срещу заплащане. Грижа на държавата е да реши дали да се направи усилие да се провери дали тези хора спазват закона, или да направят предложение в НС да премахнат Закона за автомобилните превози и всеки да си прави, каквото си иска, коментира Сава Комитов, председател на Асоциацията на таксиметровите синдикати.
Според клиентите на “юбер” обаче, пропуските са всъщност предимства. Например плаващата цена.
Цената на ”юбер” се обявява, преди да започне цялото пътуване и тя се променя на база това, колко желаещи, колко хора, използващи услугата в момента, съществуват. Колко е повишен трафикът, разкрива подробности Владислав Драмалиев, клиент на “Юбер”.
И едно от най-големите предимства поне за мен е чистотата и спретнатите шофьори, усмихнатите хора и това, че никой не ми взима пари. В момента, в който сляза от таксито, парите ми се взимат от кредитната карта и аз имам възможност да дам рейтинг на шофьора, както той на мен, отбелязва Любомир Матеев, клиент на “Юбер”.
Поради всички неясноти около дейността на “Юбер” обаче Столичната община е попитала Комисията за защита на конкуренцията дали бизнес-моделът на компанията не е нелоялна конкуренция.
Ако установим някакво нарушение на конкурентното право у нас, в зависимост от неговата тежест, ние ще го степенуваме, предстои глоба. Тъй като тя оперира за първи път на българския пазар. Ако установим нарушения, тя няма оборот за миналата година, въз основа на който ние да изчислим глобата. Затова се определя една специална методика, по която глобите могат да достигнат до 50 хил. лв, припомня Марио Гаврилов, говорител на Комисията за защита конкуренцията.
Ще трябват и специални проверки – съвместно между ДАИ и МВР. Присъствето на органите на реда е задължително, тъй като ДАИ не може да проверява частни автомобили, каквито всъщност са “юбер”-такситата. Глобите за нерегламентиран превоз на пътници са от 1500 до 6000 лв. и конфискуване на автомобила до 12 месеца. От началото на годината са хванати 16 незаконни превозвачи.~От Юбер не отговориха на нашите въпроси.