Тревожни факти относно някои видове майонеза бяха изнесени от асоциация „Активни потребители“. Особено тревожна беше информацията, че захари са добавяни и в продукти, рекламирани като детски. В един от тях (нискомаслена детска майонеза „Олинезко” на Олинеза) малкото мазнини са “компенсирани” с 21% въглехидрати, от които 5% са захар. Много или малко е това – само захарта за една опаковка от 450 грама е 22,5 грама, което е еквивалентно на почти 5 чаени лъжици захар!
По същество въглехидратите заместват липсващите мазнини, а въпросните “майонези” се доближават повече до шоколада по хранителна и енергийна стойност, отколкото до международните стандарти, подчертават от асоциацията.
Резултатите от изследването показват още, че в почти всички продукти произведени за големите хранителни вериги има сериозно разминаване в основните стойности - мазнини и въглехидрати. От етикетите на посочените в изследването марки за веригите става ясно, че зад изброените марки майонеза „Mikado”, „Clever” и „Aro” стои един производител - Олинеза.
Друг извод, който се налага от етикетите, е съотношението цена – качество. В сегмента на най-евтините продукти, тези под 4 лева (преизчислени за кг) попадат 6 търговски марки, като при 3 от тях няма яйца, а 5 са маркирани в жълто за различни несъответствия.
Обратна е тенденцията при скъпите майонези (над 5 лева) където няма установени проблеми или измами от страна на производителите.
От Факти.бг потърсихме председателя на асоциация „Активни потребители“ Богомил Николов, който любезно отговори на нашите въпроси:
Как си обяснявате играта с въглехидрати в детската майонеза „Олинезко”, обект на изследването?
По класическата рецепта, в майонезата не би следвало да има въглехидрати. Двете основни съставки са растително олио и яйца. Само че, тъй като нишестето е по-евтин продукт, той се влага вместо яйца. Целта е поевтиняване. По същата причина се влага и повече вода.
Не е ли опасна такава практика, става въпрос за продукт, предназначен за деца?
Опасна или не, това е подмяна на продукта. Това вече не е майонеза. Разбира се, има и риск, който произтича от високото водно съдържание в продукта. Това води до по-висок риск от развала и от развитие на микроорганизми. Има риск и за диабетиците, тъй като те не трябва да консумират въглехидрати. В интерес на истината, това е отразено на етикетите и един диабетик би трябвало да го забележи, но пак повтарям – това е подмяна на продукта. Това е вече друг продукт – нека го наречем дресинг, сос или нещо друго, но не и майонеза.
Закономерни ли са проблемите при майонезите, които се произвеждат специално за търговските вериги, виждаме почти еднакви проблеми при тях?
Данните показват, че са закономерни. Според мен, те се опитват да се конкурират на едни и същи цени, което налага и рецептурата. Така успяват да получат съответната себестойност. Най-вероятно те гледат един от друг.
Мислите ли, че ще има развитие предложението на Активни потребители" да не се наричат майонеза продукти, които не съдържат яйца?
Очаквам Министерството на земеделието да предприеме инициатива, а защо не и да приеме един стандарт, който, независимо дали ще бъде задължителен или не, ще изиграе своето положително въздействие върху пазара. Продукт без яйца не трябва да се нарича „майонеза“, трябва да има друго наименование, нека производителите проявят креативност в това отношение.
Виждам, че сте оптимист в това отношение...
Оптимист съм, защото забелязвам една нарастваща загриженост от страна на потребителите към тази проблематика. И тъй като потребителите са граждани и гласоподаватели, очаквам представляващите ги институции да откликнат на тази загриженост. Вярвам, че няма да си заровят главата в пясъка и ще реагират на тези факти.