Отидете към основна версия

738 15

Тъжен рекорд на обществения защитник: 15 000 жалби са изпратили българите за година

  • омбудсман-
  • жалби

30% от жалбите са срещу ВиК и електроразпределителни дружества, мобилни оператори, банки, колекторски фирми

Близо 74 500 граждани и представители на организации са потърсили съдействие, защита или помощ от институцията на омбудсмана през м.г., от които 31 900 са се обърнали с колективни подписки и жалби по конкретни
казуси. Това става ясно от Годишния доклад за дейността на националния обществен защитник Диана Ковачева за 2022 г., който бе внесен в Народното събрание.

Данните от доклада показват още, че 25 523 граждани са изслушани в приемните, организирани от омбудсмана и заместник-омбудсмана в столицата и цялата страна. А получените жалби през 2022 г. са над 15 000, което се явява
абсолютен рекорд в 17-годишната история на институцията.

„Тъжен рекорд, който ни показа ясно, че хората изпитват все повече трудности да посрещат дори и най-базисните си потребности – за храна, за лекарства, да плащат сметките си за ток, вода, отопление“, отбелязва в уводните си думи омбудсманът и допълва, че това показва, че институцията отдавна вече не е просто пощенска кутия за сигнали, а е извоювала авторитет, доверие и е разпознавана от гражданите като защитник на правата им.

Статистиката в Годишния доклад потвърждава трайната тенденция - традиционно най-много са жалбите, свързани с нарушените потребителски права – срещу доставчиците на обществени услуги и частноправни субекти – ВиК и електроразпределителни дружества, мобилни оператори, банки, колекторски фирми. Те представляват 30% от всички, получени в институцията.

На следващо място се нареждат социалните права, образование и здравеопазване, които са почти 20%, следвани от жалбите с нарушено право на собственост и икономически свободи – 12,35 на сто.

Институцията на обществения защитник през м.г. поставя акцент върху три нови кампании в подкрепа правата на уязвими групи граждани - Кампания за приемане на законодателни мерки за защита на правата на хората с увреждания, Кампания за подкрепа на бежанци и мигранти и Кампания за приемане на законодателни мерки за защита от домашно насилие.

Омбудсманът отбелязва, че в ситуация на непрекъснати избори и кратък живот на две поредни народни събрания, три правителства – две служебни и едно редовно, се е наложило да се използват и прилагат нетипични за омбудсмана мерки и средства, за да получат реална подкрепа гражданите. Посочва се, че такъв инструмент е косвената законодателна инициатива, която институцията разгръща в пълен мащаб.

„Ако 2021-ва е годината на уважените конституционни жалби – инструмент, с който омбудсманът защити стотици хиляди граждани от административен произвол и тормоз, то 2022-ра е годината, в която парламентът прие редица
важни закони, подготвени и внесени от институцията на националния обществен защитник“, пише в уводните си думи проф. Ковачева.

Сред тях са две законодателни промени, свързани с решаването на проблема на изтеклите ТЕЛК решения, заради които близо 700 000 души с увреждания са оставени на ръба на оцеляването. Тези промени, предложени от омбудсмана, са приети с абсолютно единодушие от депутатите от 47-ото и 48-ото Народно събрание. Друго важно
законодателно предложение на омбудсмана е свързано с подкрепата на семействата с деца и деца с увреждания. С промяната в Закона за данъците върху доходите на физическите лица е въведена несеквестируемост на сумите, които работодателите възстановяват на работници и служители, ползвали данъчни облекчения за децата.

Пак след законодателна инициатива на омбудсмана и пак подкрепена с пълно единодушие е преустановена една абсолютна несправедливост – начисляването на компенсаторна такса от 70 лева или глоба в размер на 300 лева за сгрешена винетка. Освен това уведомяването за натрупани глоби към АПИ вече става в рамките на 3 работни дни. Друга важна законодателна промяна, която предложи омбудсманът и която отново е приета с единодушие, е
забраната за предлагане, продажба, включително и онлайн, и употребата на райски газ от непълнолетни.

В доклада на националния обществен защитник се припомня и фактът, че борбата на омбудсмана с монополите отбеляза съществен успех – по сигнал и настояване на омбудсмана до министъра на финансите „Топлофикация София“ възстанови на 201 222 домакинства над 3 млн. лева надвзети суми за ДДС.

Поставете оценка:
Оценка 1.8 от 5 гласа.

Свързани новини

Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове