Отидете към основна версия

2 055 18

Проф. Галин Цоков: Започва проект за въвеждане на компетентностния модел в българското училище

  • галин цоков-
  • министър-
  • образование

Търсим възможност оценяването да се ориентира към формирането на умения и компетентности, заяви министърът на образованието и науката

Снимка: БГНЕС

Министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков разясни пред БНР целите и предизвикателствата, пред които е изправена ръководената от него институция в началото на новата учебна година. Той посочи и какъв ще бъде ефектът от въвеждането на електронни извинителни бележки в училище от началото на следващия месец.

"При изписване на рецепта лекуващият лекар ще има възможност да напише и електронна бележка. Тя автоматично ще се получи в училище. Диагнозите няма да бъдат видими за всички. Ще има сериозен ефект за самите класни ръководители. Ще се спести около едно денонощие труд на всеки класен ръководител от едногодишното използване на електронни извинителни бележки. Това означава, че той ще може допълнително да работи с децата и родителите, а не да отмята и преглежда хартиени бележки".

Проф. Цоков обясни още, че реформите в образованието няма как да се случат, ако не се промени учебното съдържание.

"Нашият екип продължи един процес, при който десетки педагогически специалисти са извели промени в учебните програми от 1. до 10. клас, които през юли отворихме за обществено обсъждане. Направихме го с идеята да има приемственост между екипите в МОН. Идеята е в някаква степен да отпадне фактологичната натовареност на учениците, без да има по-сериозни размествания и преструктуриране на учебното съдържание, за да няма необходимост от нови учебници. Това ще облекчи учителите да ориентират обучението не само към овладяване и възпроизвеждане на знания, а и към формирането на уменията и компетентностите на учениците. С това реформата в учебното съдържание няма как да приключи. Това е един етап. Другият е как да се промени учебното съдържание, така че то да е по-компетентностно ориентирано".

Идеята да не се дават домашни на учениците не е стояла във фокуса на промените, предложени в Наредба 11, отбеляза министърът в предаването "12+3".

"Предложихме промени, свързани с регулирането на броя на самостоятелните или екипни работи на учениците, които се оценяват. Оценяването на проекти може да се извърши от двама или трима учители съвместно. Търсим възможност оценяването да се ориентира към формирането на умения и компетентности на учениците, а не само към възпроизвеждане на знание".

В Наредба 11 записахме, че самостоятелните работи могат да се дават и за възприемане на нови знания, посочи той.

"Учителите могат да използват и модела на обърната класна стая, при който ученикът вкъщи получава новото знание чрез определено видео или с дигиталната раница, дискутира в клас и стига до разбиране и формиране на умения. Все повече методи от т.нар. "формиращо оценяване" трябва да се използват в нашето училище".

Министърът обясни и причината за наблюдавания спад в учебните постижения след началния училищен етап.

"Ключовият клас е 5. Там отделните дисциплини се преподават от различни учители. Знанието е много по-структурирано и трябва да се усвоява по-системно и последователно. Важно е учебните програми след 5. клас да са ориентирани към формиране на умения и компетентности. Така учителите ще могат да работят и екипно. Това е в основата на мотивирането и успеха на учениците".

От следващия месец ще започне проект за въвеждане на компетентностния модел в българското училище, отбеляза проф. Цоков.

"В отделни училища ще се осъществи целенасочено обучение за формиране на ключови компетентности. След това да може да се мултиплицира в цялата образователна система".

Увеличението на учителските заплати има благоприятен ефект и върху висшето образование, посочи министърът.

"Нарасна конкуренцията за тези специалности. Вдигна се и средният успех на обучаващите се в тях".

Проф. Цоков обясни, че се работи и за увеличение на заплатите на университетските преподаватели.

"На заседание на МС приехме решение да се прехвърлят 16 милиона лева на 33 висши училища. Това ще позволи началните заплати на асистентите да се увеличат от 1500 на 1810 лева. Това е с 110 лева повече от най-ниската заплата на учителите".

Все още се ремонтират няколко десетки училища, каза той.

"През учебната година също ще има ремонти. По ПВУ ще започнат ремонт над 116 образователни институции в цялата страна. Това са детски градини, училища и ученически общежития".

Поставете оценка:
Оценка 2.7 от 9 гласа.

Свързани новини

Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове