КЕВР проведе открито заседание и обществено обсъждане по доклад и проекторешение за изменение на одобрените цени на ВиК услуги за 2024 г. В съответствие с изискванията за прозрачност на институциите докладът и проекторешението бяха предварително публикувани на интернет страницата на Комисията.
„Изменението на цените на ВиК услугите е законово и икономически обосновано. Ако Комисията се съобрази с някои популистки искания за запазване на сегашните цени, това означава да наруши съзнателно редица изисквания – да не изпълни императивните нормативни изисквания Комисията служебно да измени одобрените цени на ВиК услуги по законовоустановения ред; да не изпълни националното споразумение за ежегодно повишаване с 15% на възнагражденията във ВиК сектора; да не отчете одобреното повишение на минималната работна заплата за страната; да не отчете изменението в цените на електрическата енергия; да не отрази натрупаната инфлация“, заяви председателят на КЕВР доц. Иван Иванов, съобщават от Комисията на страницата в интернет. . Като напълно необосновани и опасни той определи исканията Комисията да не се съобрази с тези обективни фактори.
Съгласно изчисленията на регулатора през 2024 г. за 8 регионални дружества се предвижда увеличение под 10% на цените на ВиК услугите спрямо действащите цени на ВиК услуги за 2023 г. - в областите Кюстендил, Шумен, Перник, София - област, Силистра, Стара Загора, Варна и Плевен. За 6 дружества планираното увеличение е с над 20% спрямо действащите цени - в областите Сливен, Видин, Габрово, Враца, Хасково и Ловеч.
За участие в откритото заседание Комисията покани представители на всички ВиК дружества с одобрени бизнес планове, като се отзоваха единствено ВиК Русе, Лукойл Нефтохим Бургас, ВиК Смолян, ВиК Хасково, ВиК Пловдив, ВиК Шумен, ВиК Верила Сървиз и ВиК София област.
Представителите на ВиК дружествата подкрепиха като обосновано предложеното повишение на цените на услугите, което отчита повишените разходи и натрупаната инфлация.
Представителят на Омбудсмана възрази срещу повишаването на цените и заяви, че определянето на нивото на социална поносимост следва да се извършва въз основа на надеждни данни. Браншовият синдикат към КНСБ цялостно подкрепи доклада на Комисията като отбеляза, че по-късното приемане на бизнес планове е ощетило дружествата. Синдикатът на КТ „Подкрепа“ оцени високо доклада и подкрепи изменението на цените. Неговият представител посочи, че проблемите с цените на услугите са свързани основно с ниските доходи на населението. От Гражданска платформа „Изправи се.бг“ възразиха срещу изменението на цените. Според организацията социалната поносимост не е отчетена въз основа на реални данни. Възражения срещу предлаганото изменение на цените на услугите имаха и представителите на общините Разград и Ловеч.
„Най-важната цел на решенията на Комисията е да създаде предвидимост в сектора, което е от полза както за потребителите, така и за водните дружества. Основният въпрос при увеличението на цените е те да бъдат икономически обосновани и това е водещо за регулатора. Проблемът е в ниските доходи, които в някои области достигат или надхвърлят нивото на социална поносимост“, заяви на общественото обсъждане д-р Ивайло Касчиев, ръководител на работната група и директор на дирекция „Водоснабдителни и канализационни услуги“.
Като определящи фактори за увеличението на цените той посочи заложеният ръст за 2024 г. в одобрените бизнес планове, в сравнение с предложените цени за 2023 г. Отчетената висока инфлация през периода от одобряването на бизнес плановете до момента е допълнителна причина за повишение на одобрените цени, при прилагане на нормативно определената методология. Друго основание е обстоятелството, че утвърдените за настоящата 2023 година цени на редица ВиК дружества бяха коригирани от Комисията спрямо предложените в бизнес плановете, тъй като бе отчетено неизпълнението на инвестициите и постигнатите нива на единните показатели за ефективност за изминалия период 2020-2021 г.