Министерството на отбраната ще представи резултатите от проверките на авиационния инцидент от 13 септември 2024 г. в Трета авиационна база в Граф Игнатиево.
Пресконференцията ще се проведе на 15 октомври, вторник от 9.30 часа, съобщават от Министерство на отбраната.
В нея ще участват министърът на отбраната Атанас Запрянов, заместник-началникът на отбраната генерал-лейтенант Цанко Стойков, полковник Петко Василев, държавен експерт в отдел „Разследване на авиационни произшествия и инциденти“ в Служба „Военна полиция“.
Двама пилоти - подполковник Петко Димитров и капитан Венцислав Дункин от 12-а авиационна база в Долна Митрополия загинаха, след като тренировъчен самолет Л-39 се разби преди планирано авиошоу.
Служебният министър на отбраната Атанас Запрянов посочи, че освен разчитането на черната кутия на самолета, в хода на разследването има проверки и на организацията, планирането, подготовката, провеждането на тренировъчните полети.
Близо месец трябваше на разследващите, за да анализират данните от черната кутия. Тя беше изпратена в Чехия, където е фирмата-производител. Няма изгубени данни от кутията, казаха властите. Данните съдържат информацията, която трябва да разкрие състоянието на самолета, така и връзката между пилотите и наземния контрол, но и много други данни.
Петко Димитров и Венцислав Дункин от 12-а авиационна база в Долна Митрополия загинаха, докато подготвяха фигура от пилотажа преди очакваното с интерес авиошоу. Двамата бяха повишени посмъртно във военно звание.
Служебният министър на отбраната Атанас Запрянов посочи, че освен разследването, има проверки и на организацията, планирането, подготовката, провеждането на тренировъчните полети.
"Инструкторите имат достатъчно нальот. За миналата година над 100 часа, а тази година – около 60 часа", каза още Запрянов.
От министерството посочват, че черната кутия на самолета е била изпратена в Чехия за фирмата - производител, за да се осигури "категорична гаранция за успешното снемане на данните, което е предпоставка както за обективност, така и за точно и пълно определяне на причините за катастрофата".
Двамата пилоти загинаха по време на тренировка за демонстративни полети, които трябваше да се проведат в рамките на събитие по случай 20 години от присъединяването на България към НАТО.
Ниската височина при влизане в маневра не е необичайна, когато става въпрос за демонстративни полети, казва авиоинженерът Недислав Веселинов. Така се дава възможност за по-добра видимост на публиката, уточнява той.
„Този самолет всъщност тръгва да се спуска, да пикира надолу и това, което прави впечатление, е, че седем секунди лети с много голям ъгъл към земята и не се вижда някакъв опит активно да се изведе самолетът от тази ситуация. Това е фаталното, просто самолетът много дълго е насочен към земята“, обяснява експертът.
Според авиационния журналист Димитър Ставрев обаче именно височината на полета се оказва ключова за фаталната развръзка.
По думите му вероятно самолетът не е успял да набере достатъчно скорост, за да изпълни докрай фигурата "кубинска осморка".
„Вероятно ръководителят на полети не е подал навреме команда за прекъсване на изпълнението на фигурата. Тъй като той е виждал и инструментално, тоест от радара, от високомера и визуално - защото става в района на летището, че височината, в която се изпълнява фигурата е недостатъчна за успешното ѝ завършване. Би трябвало да даде команда се прекрати изпълнението на фигурата и да се започне отначало. В това няма нищо страшно. Затова е тренировката – за да се отработят нещата както трябва“, коментира Ставрев.
От военното министерство заявиха, че все още не разполагат с официалните данни за причината за катастрофата.
„Изпратихме екипа заедно с кутията в Чехия. Ще има реална и обективна оценка, която ще предоставим на обществеността. Тя е важна за нас. Да разберем причините и да не се допускат тези произшествия. Защото за няколко години това е трето произшествие и загуба на наши хора“, каза министърът на отбраната Атанас Запрянов.