Колко материали вече са написани за нюансите, свързани със смазването на двигателя, но все пак много собственици на автомобили имат пропуски в знанията по тази тема. Сега ще ви разкажем за това какво означава твърде чисто масло в двигателя.
Повечето собственици на автомобили се напрягат, когато видят тъмно и почерняло моторно масло и са блажено уверени в доброто състояние на вътрешните части на двигателя, ако смазката има висока степен на прозрачност. Всъщност този подход не винаги гарантира благосъстоянието на силовия агрегат. И понякога като цяло е катастрофално опасно.
За да разберете защо е така, трябва да знаете поне най-общо, как работи маслото в двигателя. Смазката се състои от основа от един или друг вид (минерална, полусинтетична или синтетична), в която са разтворени всички видове добавки. Освен това делът на последните в състава на някои видове смазки за двигателя достига 20% от обема. В този случай цветът на новата моторна смазка обикновено е светложълт или кафеникав със задължителната прозрачност на това вещество.
Точно заради това създателите на рекламни видеоклипове толкова обичат да използват масло за заснемане на видеоклипове за бира - цветът и прозрачността на тези напълно различни течности са изненадващо подобни.
Връщайки се към моторните смазки и техните добавки, нека кажем, че грубо казано, маслената основа е отговорна за намаляване на триенето между триещите се части на механизма, а добавките, освен че му помагат по този въпрос, изпълняват функциите за предотвратяване на образуването на пяна, повишаване на работната температура на смазката, предотвратяване на нейното окисляване и други неща.
Освен всичко друго, те подобряват детергентните свойства на моторното масло. Факт е, че в процеса на изгаряне на гориво в цилиндрите неизбежно се образуват сажди и други твърди частици, както и продукти от неизбежните отпадъци на самото масло.
Всичко това може да се утаи върху буталата, върху повърхностите на горивната камера, върху клапаните, в маслените канали на цилиндровия блок. Ясно е, че тези отлагания не допринасят за правилната работа на двигателя. Изобилието им дори може да причини фатални щети на силовия агрегат. Поради тази причина, така наречените детергентни свойства на всяко моторно масло са изключително важни.
А „черното“ на течността, което виждаме на измервателната пръчка, докато наблюдаваме нивото на смазката в двигателя, е просто добър знак - разбира се, ако това се случва, докато се спазват интервалите за смяна на маслото и филтъра! Тъмният цвят на смазката означава, че то изпълнява едно от своите непосредствени задължения добре - разтваря всички тези отлагания, като им пречи да се утаят във вътрешността на двигателя. При смяна на маслото всички тези "гадни" неща ще бъдат безопасно отстранени.
Но ако след следващата такава операция колата вече е изминала хиляди километри, а смазката все още е прозрачна и чиста, това означава едно: тя не изпълнява функциите си! Всички "боклуци", образувани при изгарянето на гориво, остават в двигателя с ускорени темпове, приближавайки го до основния му ремонт. Моторното масло с такива свойства трябва да се източи незабавно, да се замени с ново и никога повече да не се използва!